من انقلابیم
رفتن به جبهه در تقدیرم نبود، در جنگ نرم برای خدا می‌نویسم





بهمن 1394
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30



رتبه


    فضیلت فراموش شده معرفی خوبی ها ...


    امر به معروف و نهی از منکر از فضیلت هایی است که خداوند آن را ضامن بقای امت ها می داند. با کمال تاسف در میان مسلمانان کاربردی نداره و راکد مونده است .و همین نقص بزرگ هر لحظه امت اسلامی را به پرتگاه سقوط می کشاند. مانند کشتی نشینانی که در دریا در حرکتند، یک نفر جلوی چشم مسافران بدون هیچ اعتراضی از مسافران با میخ، کشتی را سوراخ می کند و هر لحظه کشتی در حال غرق شدن است!
    و تاکنون هم کسی برای این فضیلت اقدامی نکرده است!فقط هر از چند گاهی نامی از آن برده می شود و در میان پوشه ها بایگانی می گردد.
    1-در حالیکه ابتدا باید معروف«واجبات» را به مردم شناساند، زیرا طبیعت انسان دشمن چیزی است که نمی شناسد. و زشتی منکر «حرام»را باید بیان کرد، آنهم با روشی هنرمندانه تا در دل ها اثر کند.این کار رسانه و هنرمند متعهد است؛ با توجه به دستورات اخلاقی قرآن بتواند هنجار های اخلاقی را از راه هنر به مردم منتقل کند.
    متاسفانه از امر به معروف و نهی از منکر این را آموخته ایم که منتظر کار مجرمانه افراد باشیم و مچگیری کنیم و به او تذکر دهیم!در حالیکه همه افراد جامعه و نهاد های اجتماعی باید در این کار بسیج عمومی شوند قبل از حوادث مجرمانه، معروف ها را به دیگران نشان دهند و زشتی منکرات را بیان کنند.

    2-در این امر مهم علاوه بر فرهنگ سازی رسانه ، باید قانون  از این مسئله پشتیبانی کند،همانگونه که در بعضی هنجار ها از اهرم قانون استفاده می شود. مثلا در نظام اسلامی برای استخدام افراد در ادارات شرط داشتن مدرک کارشناسی را الزامی کرده است بدون مدرک کسی را استخدام نمی کند، و رسانه هم هر لحظه در تبلیغاتش به بزرگ نمایی آن پرداخته است؛ نتیجه اش این شد که همگان بدون هیچ ناراحتی و با صرف هزینه و احساس سربلندی علمی به اینکار عمل کردند، حتی موفق به استخدام هم نشدن، ولی این معروف را شناختند.
    3-همین طور سایر معروف های زندگی جمعی را مثل بستن کمربند ایمنی در حین رانندگی که برای مردم جزو کارهای یک شهروند خوب شده است، می تواسنتند در ادارات و مراکز علمی با شرط داشتن پوشش کامل و بدون آرایش بانوان را استخدام کنند.!

    3-راه کار دیگر در هر اداره و مکان عمومی با یک تابلو ، با یک جمله زیبا از بانوان تقاضای پوشش اسلامی نوشته شود و سر میز هر رئیسی گذاشته شود، البته نه مثل مهماندار هواپیما که با ده قلم آرایش و لباس فرم آنچنانی از مسافران تقاضای پوشش اسلامی می کند!!!! این کار یعنی امر به معروف عملی، که می توان در همه امور آن را کاربردی کرد.رسانه در این هدف می تواند خیلی کارساز باشد که متاسفانه بد پوشی را رواج می دهد.امتیازات این روش، چون غیر مستقیم اعمال می شود تاثیر بیشتری دارد.

    4- در کتب درسی از ابتدا تا پایان دوره دانشگاه واجبات یعنی معروف ها و حرام ها یعنی منکرات را با زبانی ساده برای تمامی مقاطع سنی تبیین کنند و در تدریس این مفاهیم از استادانی که معتقد به این مبانی هستند استفاده نمایند،چون استاد این مهارت را دارد که متن الحادی را طوری بیان کند که دانش آموز را موحد تربیت کند و بلعکس.


    فرهنگ سازی رسانه

    پشتیبانی قانون

    بسیج عملی نهادها،ادارات،مراکز علمی


    موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
    [سه شنبه 1394-11-06] [ 09:26:00 ب.ظ ]

    فضیلت های فراموش شده سبک زندگی اسلامی ...


    فضیلت سبک زندگی اسلامی

    معماری اسلامی
    از مهمترین شاخص های سبک زندگی اسلامی، معماری اسلامی است که با تغییر آن به معماری غربی بقیه رفتارهای اسلامی راهم باخود به فراموشی سپرد.معماری اسلامی در دهه های گذشته به گونه ای مهندسی شده بود که منازل بیرونی و اندرونی داشتند.مهمان های نامحرم نه صدای گفتگو و خنده بانوان را می شنیدن نه دست روی آنها را می دیدن ، این مرزبندی ها باعث می شد عفاف و حیا در بینشان نهادینه گردد.خانه ها بدون اشراف بر یکدیگر، آرامش را بین هم تقسیم می کردن،چرا که در بین مردم ضرب المثل شده بود که در زمان ظهور حضرتش پنجره های که به خانه همسایه دید داشته باشد مسدود می کند.

    متاسفانه با باز شدن آشپزخانه ها داخل پذیرایی ،خانم خانه در جلو دید مهمان نامحرم مشغول پخت پز می باشد؛ درحالیکه در سبک اسلامی آشپزخانه مکانی محرمانه برای بانوی خانه بود.اینکار باعث شده حجب و حیا بانوان از بین برود.

    مردم هم به پیروی از حضرت علی علیه السلام در باره اختلاط  محرم و  نامحرم  که فرمود:«ای بندگان خدا! بدانید که… گفتگو و اختلاط مردان با زنان نامحرم سبب نزول بلا و بدبختی خواهد شد، و دل‌ها را منحرف می سازد، و پیوسته به زنان چشم دوختن؛ نور چشم دل را خاموش می گرداند، و همچنین با گوشه چشم به نامحرم نگاه کردن از حیله و دام های شیطان است.» (بحارالانوار ج 74 ص 291 )

    فایده این گونه مهندسی آسایش  و اعتقاد دینی افراد را در رفت و آمد های فامیلی فراهم می کرد.و اگر مهمانی بر آنها وارد می شد، اطاق پذیرایی از محیط بقیه ساکنان جدا بود.بنابراین حدود محرم و نامحرم رعایت می شد. افراد خانواده هم در گرما و سرما دچار سختی نمی شدند.به همین علت از آمدن اقوام و فامیل برای صله رحم خسته نمی شدند.


    قناعت

    از طرفی چون قناعت در زندگی شان حرف اول را می زد و به سخن حضرت علی علیه السلام اعتقاد داشتند،که فرموده اند : هيچ گنجی غنی تر از قناعت نيست،(حكمت 371) به قناعت در خوراک عامل بودن، برای مهمانی دادن ها به جهت اقتصادی مشکل دار نمی شدند. در پذیرایی ها از یک نوع غذا استفاده می کردند که هم هزینه کمی داشت هم لذیذ بود .مثلا با خورشت قرمه سبری که بوی آن تا چند تا کوچه می پیچید پذیرایی می کردن، اسراف و دور ریز هم نداشتند. این سادگی نشانه کم شانی نبود،چرا که همه از شخصیت یکدیگر شناخت داشتند، به قناعت کردن افتخار می کردن. به قناعت در پوشش عمل می کردن و بنابراین در مراسمات از یک لباس مخصوص به تعداد دفعات استفاده می کردند،چون می دانستن شخصیت انسان به لباس نیست.ولی امروزه شخصیت افراد به لباسشان است !!هرکسی شیک پوشتر باشد یعنی فرد مهمتری است!!در حالیکه تربیت قرآنی می فرماید :ان اکرمکم عند الله اتقیکم.گرامی ترین شما نزد خداوند با تقواترین شما است.

    همه این مولفه ها باعث می شد که بیشتر با هم باشند و احساس فخر فروشی نسبت به یکدیگر نداشتن. لذا یکدلی و همدلیشان بسیار بود، در مشکلات یاری گر هم بودند. گرفتار چشم و هم چشمی و تجملات و اسراف هم نبودند.

    متاسفانه امروزه دیگر نه از آن بوی خوش در مهمانی ها خبری هست و ارزش ها برعکس شده سر میز غذا بیشتر از نیمی از غذا اضافه می ماند و مهماندار همه باقیمانده هارا در سطل زباله می ریزد!!!

    رسانه در تمام برنامه ها و فیلم هایش فرهنگ مصرف گرایی را تبلیغ می کند، گویا همه هم و غم مردم باید مصرف ظروف جدید و  بقیه وسایل زندگی باشد. از کودک و نوجوان ، پیر و جوان شبانه روز در فکر تغییر ذائقه و پوشش و وسایل زندگی باشند!!! بنابراین دائما در فکر بدست آوردن پول باد آورده هستند تا بتوانند از پس این تغییرات باشند.

    ویژگیهای فضیلت های فراموش شده:

    سبک زندگی اسلامی

    رعایت حدود محرم و نامحرم

    معماری اسلامی

    صله رحم

    قناعت

    همدلی و همزبانی

    موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
     [ 09:21:00 ب.ظ ]