من انقلابیم
رفتن به جبهه در تقدیرم نبود، در جنگ نرم برای خدا می‌نویسم





فروردین 1396
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << < جاری> >>
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  



رتبه

  • رتبه کشوری دیروز: 1
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 1
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 14
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1

پدرم ممنونم از تربیتی که به من ارث دادی ...

 

 

خانواده:


نخست این خانواده است که خشت بنیادین شخصیت کودک را بنا می‌کند، و مسؤلیت مستقیم در تربیت دارد و به همین جهت مورد سلام فرشتگان قرار می‌گیرد.
اولین کانون مهم تربیتی است که شخصیت اطفال در رابطه با اخلاق و رفتار اهل خانواده، شکل می‌گیرد. « الْخَبِیثاتُ لِلْخَبِیثِینَ وَ الْخَبِیثُونَ لِلْخَبِیثاتِ وَ الطَّیباتُ لِلطَّیبِینَ وَ الطَّیبُونَ لِلطَّیباتِ أُولئِكَ مُبَرَّؤُنَ مِمَّا یقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَةٌ وَ رِزْقٌ كَرِیمٌ» 1در انتخاب همسر و هم شأنی زن و مرد قرآن می‌فرماید: زنان پليد براى مردان پليدند، و مردان پليد براى زنان پليد. و زنان پاك براى مردان پاكند، و مردان پاك براى زنان پاك. اينان از آنچه در باره ايشان مى‏گويند بركنارند، براى آنان آمرزش و روزىِ نيكو خواهد بود.
این نشان از اهمیت کانون خانواده و تأثرات آن‌ها بر یکدیگر است که باید از ابتدا به فکر آن بود.
«بنابراین انسان تحت تأثیر محیط خانواده در برخورد با افراد و مقررات حاکم بر آن به باورهایی می‌رسد که در صورتی که خارج از اصول و فروع دین باشد، تغییر آن در بزرگسالی بسیار سخت و اکثراً غیر ممکن می‌شود.با توجه به این که روح تقلید در بشر اندک اندک تأثیر می‌کند و اصولاً تمامی رفتارهای تربیتی به مرور بر انسان اثر می‌گذارد و این جاست که خانواده و سایر مراکز تربیتی برای انسان به صورت الگو می‌شود و کودک با چنین روحیه‌ای از این و آن، سرمشق و الگو می‌گیرد، تقلید می‌کند، و خود را با شرایط موجود خانواده تطبیق می‌دهد، و اولین الگوهای خود را از اعضای خانواده انتخاب می‌نماید». 2
والدین برای کودک جایگاه ویژه ای دارند و این پدر و مادر هستند که به خصوصیات فرزند آگاهی دارند و از نقاط ضعف و قوت فرزند خبر دارند، و خصوصا وقتی تربیت با محبت عجین می‌شود می‌تواند اعجاز کند.در حقیقت شخصیت کودکان نشان دهنده لایه پنهانی رفتار والدین هستند.
لذا می‌بینیم مولا علی علیه السلام برای ازدواج به برادرش عقیل می‌فرماید: «دختری پاک. با تقوی از خاندانی معروف و صادق و از قبیله‌ای خوشنام و درستکار برای من خواستگاری کن».3 در سیره معصومین برای تشکیل زندگی پاک و خدایی اهمیت بسیاری قایل شده‌اند اینکه برای چه هدفی و چه زمانی و با چه کسانی ازدواج نمایید و برای حفظ این بنیان در چه مکانی اقامت نمایید، لذا طبق دستور اسلام، در جوامع بت‌پرست و فاسد گذشته، مسلمانان هجرت می‌کردند تا خود و خانواده‌شان را از محیط فاسد نجات دهند و بتوانند در محیط پاک فرزندان سالم تربیت کنند.
«برای انتخاب ارکان این بنیان مهم رسول اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند: وقتی کسی به خواستگاری دختر شما آمد اگر اخلاق و دینش را پسندیدید با وی وصلت کنید، و جواب رد ندهید، که اگر ازدواج شما برخلاف این دستورات انسانی باشد مفاسد فراوان و گرفتاری‌های زیادی دامنگیرتان خواهد شد». 4
و در روایتی دیگر فرمودند:«لا تَنكِحُوا النِساءَ لِحُسنِهِنَّ فَعَسى حُسنُهُنَّ أن يُرديَهُنَّ و لا لِأموالِهِنَّ فَعَسى أموالُهُنَّ أن تُطغيَهُنَّ و اَنكِحُوهُنَّ على الدينِ» «با زنان بخاطر زیبایی شان ازدواج نکنید؛ زیرا چه بسا که زیبایی آنها موجب تباهی و هلاکتشان می‌شود. برای مال و ثروت نیز با آنان ازدواج نکنید؛ زیرا چه بسا که مال و ثروت نیز آنان را به طغیان و سرکشی وا دارد؛ بلکه براساس دینداری (و با ایمان بودن) با آنها ازدواج کنید.». چون اکثریت نسل تربیت شده هر خانواده رنگ و بوی همان خانواده را دارد.

1نور 26

2دشتی، محمد، مسئولیت تربیت، ص44.

3مطهری، مرتضی، نظام حقوق زن در اسلام، ص12.

4 سید رضی، شرح‏ نهج‏ البلاغة، خ 848 ،ابن ابی الحدید، ج 20، ص335.

5سید رضی، شرح‏ نهج ‏البلاغة، خ 848،، ابن ابی الحدید، ج 20 ،ص335 .

 

 

موضوعات: فرهنگی, آموزنده  لینک ثابت
[دوشنبه 1396-01-21] [ 05:43:00 ب.ظ ]

پدری که قرآن معرفی می کند ...


هـ ) اوصاف پدر قرانی با مبنا قرار دادن حضرت لقمان حکیم

یکی از صفات بارز پدر قرانی در رابطه با فرزندش توجه به روابط اجتماعی فرزند خود و گوشزد نمودن پیامدهای آن است.« و َلَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَلَا تَمْشِ فِي الْأَرْضِ مَرَحًا إِنَّ اللَّهَ لَا يُحِبُّ كُلَّ مُخْتَالٍ فَخُورٍ: و از مردم به نخوت رخ برمتاب و در زمين خرامان راه مرو كه خدا خودپسند لاف زن را دوست نمى‏دارد» لقمان/18 در این آیه لقمان حکیم از خشنودی خداوند به عنوان یکی از عوامل تربیتی استفاده میکند.

در آیه مذکور نکته ی جالبی نهفته است  و آن اینکه لقمان حکیم در این نصیحت که به روابط اجتماعی فرزندش ناظر است علت آن را هم عنوان می کند مثلا می گوید با غرور راه نرو چرا که خداوند  آن را دوست ندارد.در نصیحت پیشین گفته بود به خداشرک نورز چون شرک، ظلم بزرگیست. در حالی که وقتی در مورد فروع دین به فرزندش پند می دهد، علت را ذکر نمی کند.

این که در اصول دین و روابط اجتماعی پشتوانه عقلی پندهای خود را بیان میکند،نشان از اهمیت روابط اجتماعی دارد.

صفت دیگر پدر قرانی دعوت فرزند خود به میانه روی و ممانعت از ایجاد آلودگی صوتی است.«وَاقْصِدْ فِي مَشْيِكَ وَاغْضُضْ مِن صَوْتِكَ إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ: و در راه‏رفتن خود ميانه‏رو باش و صدايت را آهسته‏ساز كه بدترين آوازها بانگ خران است»لقمان/19

لقمان  نصیحت اجتماعی خود را با آوردن یک مصداق برای فرزندش ملموس تر می کند«إِنَّ أَنكَرَ الْأَصْوَاتِ لَصَوْتُ الْحَمِيرِ»قابل توجه پدران جامعه ی ما که نسبت به رفتار فرزندان خود که موجب ایجاد آلودگی صوتی می شود بی تفاوتند! فرزندانی که بدون رعایت آداب رانندگی- اعم از آداب صوتی و تصویری! - در معابر عمومی سلب اسایش می کنند.چنین کسانی بدانند که همانطوری که حمارهم خودش و هم صدایش زننده است، آلودگی صوتی  آن ها هم چنین زنندگی را در جامعه ایجاد می کند.

مواردی  که در این چند پست به عنوان پدر قرانی مطرح شد،قطره ای بود از دریای بیکران معارف قرانی. اگر فرصتی بود بعدها به طور مفصل تر در این زمینه قلم فرسائی خواهیم نمود.

و خلاصه این که موضوع پدر قرانی را با یک سوال به پایان می رسانیم و انتظار داریم مخاطبان محترم پاسخ بدهند.

ابراهیم علیه السلام به فرزند خود پیشنهاد ذبح شدن را داد و فرزندش قبول نمود ولی نوح علیه اسلام به فرزندش پیشنهاد رستگاری داد ولی فرزندش نپذیرفت. حال این که هر دو پدر، پیامبر اولوالعزم بودند. به نظر شما واکنش های متفاوت این دو فرزند ناشی ازچه بود؟

رامیان- حیدری

موضوعات: فرهنگی, آموزنده  لینک ثابت
 [ 05:40:00 ب.ظ ]

زیارت حرم امیرالمومنین علیه السلامwww.imamali.net/vtour ...

سلام
ی چیزی براتون میفرستم لذت ببرید ولی قول بدین برا همه خیلی دعا کنین❤️
ابتکار بسیار زیبا از تولیت حرم امیر المومنین روی نوشته زیر انگشت بزن
www.imamali.net/vtour
وارد حرم شدید توجه کنید روی هر فلشی که کلیک میکنید يه مقدار صبر کنید تصویر شفاف ميشه.?
ودر هر صحن باچرخش و عقب جلو کردن میتوان کاملا زیارت کرد هر جای حرم که دوست داريد زیارت کنید.
بنده رو هم دعا کنید. زیارتتان قبول باشد.?وقتی داخل هر مکان شدید با بالا پایین کردن تلفن میتوانیدسقف را هم ببینید???
. اینم هدیه من بعنوان تبرک روز پدر.
زیارت مولا علی ع. ???

موضوعات: دلنوشته  لینک ثابت
 [ 02:31:00 ب.ظ ]

هر علمی را علم ندانیم ...

 

قال علی علیه السّلام: لیت شعری ایّ شی ء ادرک من فاته العلم بل ایّ شی ء فات من ادرک العلم.#
ترجمه :
علی علیه السّلام در باره ارزش علم و تفاوت افراد عالم و غیر عالم فرموده است: کاش میدانستم کسی که از علم بی نصیب مانده چه چیز بدست آورده است. و آن کس که از علم بهره مند شده چه چیز بدست نیاورده است.

#.شرح ابن ابی الحدید 20:289،کلمه299.

پ ن

در این زمانه همه به اهمیت علم پی برده اند ، خصوصا دشمنان اسلام ، تا با کسب دانش بیشتر بتوانند ملت هارا به بردگی و تسخیر خود در آورند و به ذلت بکشند.

خصوصا عالمان بی عمل بیشترین بهره مادی را از این راه  بدست می آورند؛، با فریب انسانهای ساده لوح و بی بصیرت برای پیشبرد اهداف شیطانی خود از آنان استفاده می کنند.

اکنون در جامعه خودمان مشاهده می کنیم چه بسیار جوانان و افراد تحصیل کرده ای که هر روز در دام فریب کاران مالی و غیره می افتند . اگر از تحصیلاتشان بپرسید می بینید که اکثریت در حد کارشناسی و بلاتر هستند.

این چه علمی است که نتوانسته آگاهی دهد و راه را از چاه مشخص کند!علم باید انسان را به بهشت برساند و دنیای انسان را هم بهشت کند.پس نتیجه می گیریم که هر علمی را علم ندانیم .علمی را علم بدانیم که ما را با خدا و با حقوق مخلوق خدا و حقوق خودمان  و حقوق طبیعت خدا آشنا کند.

 

 

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1396-01-16] [ 01:29:00 ب.ظ ]

باید از نهر رجب سیراب شد ...

مناسبت‏هاى ماه رجب
ماه رجب، از ماه‏هاى بزرگى است كه طلوع سه امام معصوم، امام على علیه السلام، امام محمد باقرعلیه السلام و امام جوادعلیه السلام را در آن شاهديم و شروع بزرگ‏ترين جنبش تاريخ بشرى، يعنى برانگيخته شدن پيام آور مهر و محبت، محمد مصطفى(ص) و سلّم) براى هدايت و سعادت انسان‏ها، در آن اتفاق افتاده است. ياد و نام پيشوايان شهيد اين ماه، حضرت امام موسى كاظم علیه السلام و امام هادى علیه السلام و نيز پيام آور كربلا، زينب كبرى سلام الله علیهاگرما بخش دل‏هاى مؤمنان است و نيمه رجب هم، پذيراى معتكفان كوى دوست و شاهدِ خلوتِ مشتاقان خواهد بود.
# فلسفه ماه‏هاى حرام‏
ماه رجب، يكى از چهار ماه حرام است كه در آن از جنگ و خون‏ريزى نهى شده است. تحريم جنگ در اين چهار ماه، يكى از راه‏هاى پايان دادن به جنگ‏هاى طولانى و وسيله‏اى براى دعوت به صلح و آرامش بود؛ زيرا هنگامى كه جنگ‏جويان چهار ماه از سال اسلحه را بر زمين گذاشته و صداى چكاچك شمشيرها خاموش گردد و مجالى براى تفكر و انديشه به‏وجود آيد، احتمال پايان يافتن جنگ بسيار زياد است. اسلام در هر سال براى پيروان خود يك آتش بس چهارماهه اعلام مى‏دارد كه اين خود نشانه روح صلح‏طلبى اسلام است. البته اگر دشمن بخواهد از اين قانون اسلامى سوء استفاده كند و حريم ماه‏هاى حرام را بشكند، اجازه مقابله به مثل به مسلمانان داده شده است.
# كيفيت اعمال ليلة الرغائب‏
روز پنج شنبه اول آن ماه روزه گرفته شود.

چون شب جمعه شد مابين نماز مغرب و عشاء دوازده ركعت نماز اقامه شود كه هر دو ركعت به يك سلام ختم مى‏ شود و در هر ركعت يك مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحيد خوانده شود.

و چون دوازده ركعت به اتمام رسيد، هفتاد بار ذكر «اللهم صل على محمد النبى الامى و على آله» گفته شود.

پس از آن در سجده هفتاد بار ذكر «سبوح قدوس رب الملائكة والروح» گفته شود. پس از سر برداشتن از سجده، هفتاد بار ذكر «رب اغفر وارحم و تجاوز عما تعلم انك انت العلى الاعظم» گفته شود.

دوباره به سجده رفته و هفتاد مرتبه ذكر «سبوح قدوس رب الملائكة والروح» گفته شود.

در اينجا مى ‏توان حاجت خود را از خداى متعال درخواست نمود. ان شاء الله به استجابت مى ‏رسد.

منبع : برداشت از گزارش هفتگی

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
 [ 10:08:00 ق.ظ ]

نحوست بی نمازی .... ...

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
[یکشنبه 1396-01-13] [ 01:29:00 ب.ظ ]

رهبرم و بایدهای ماه رجب ...

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
 [ 01:06:00 ب.ظ ]

شهادت امام هادی علیه السلام بر شما تسلیت باد. ...


به مناسب شهادت امام علی النقی (علیه و علی آبائه و ابنائه افضل صلوات المصلین) چند نکته رامتذکر می شوم:
1- همه چهارده معصوم نور واحد هستند و همه معصوم هستند «کلهم نور واحد» گرچه هر کدام در دنیا در اسمی خاص تجلی بیشتر داشتند و مظهریت آن ها بیشتر بوده است و بنا بر اقتضای زمانی وظیفه ی خاصی ایفا نمودند ولی هر کدام از معصومین دیگر هم اگر در آن زمان بود همان کار را می کرد. بنابراین احترام و نگاه ما به عنوان شیعه باید به همه یکسان باشد و این نباشد که نسبت به بعضی کم لطفی کنیم.
2- از جمله آثار ارزشمند امام هادی (علیه السلام ) زیارت جامعه کبیره است که از یک شیعه واقعی انتظار می رود حداقل نگاهی به این زیارت و مفاهیم بلندش بیاندازد. چون این زیارت نامه شریف شناسنامه اهل بیت عصمت وطهارت (سلام الله علیهم اجمعین) است. بنابراین اگر ما بخواهیم مقام امام را بشناسیم باید این زیارت را مورد بررسی و دقت قرار دهیم.

ادامه »

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
[شنبه 1396-01-12] [ 10:00:00 ق.ظ ]

حلول ماه رجب بررجبیون مبارک ...

 

ماه رجب آمد، دل این پیر جوان کرد
در گوش من اسرار در اسرار بیان کرد
از شوق چنان مست شدم زینهمه مستی
صاحب کرم و ساقی و باده، نگران کرد
دستی ز نوازش، به سر من چو کشیدند
در اوج و عروجش دل من سیرچنان کرد
آنجا رجبیون همه آسوده و خوشحال
نازم به کسی که، به من آن صحنه عیان کرد
من لایق آن صحنه نبودم، که نشان داد
او از کرم اش، این دل شوریده نشان کرد
هرگاه بریدم من از این، عالم خاکی
از خاک به افلاک، روانم طیران کرد
خودسازی و خودسوزی من دید، حبیبم
آغاز رجب، وارد شهر رمضان کرد

عبدالمجید فرایی

 

موضوعات: شعر  لینک ثابت
[دوشنبه 1396-01-07] [ 04:22:00 ب.ظ ]

رجب آغاز پاكسازي سه ماهه فضاي اجتماعي - سياسي‏ ...

 

 

الف) ماه رجب ايستگاه اصلاح‏


در منظر دين كه هدف ساختن انسان ها را دنبال مي‏ كند، كل دوره سال و عمر هر انسان كلاس درس تئوري و عملي‏ انسان هاست. شب و روز و كوتاه و طولاني شدن آن‏ها- روزهاي هفته و ماه - فصول و… و اعمال مختص به هر يك از آن‏ها، اجزايي از اين دوره آموزشي است. به‏ عنوان مثال در برخي روايات به تناسب شب‏ هاي بلند زمستان براي عبادت و روزهاي بلند تابستان براي روزه اشاره شده است.
مثال ديگر در اين خصوص وجود چهار ماه حرام براي تعطيل موقت جنگ است كه به‏ نوعي نقش سرعت‏ گير را بر سر راه جنگ ايفا مي‏كند.
دوره سه‏ ماهه رجب، شعبان و رمضان نيز در زمينه تقويت جنبه عبادي و اصلاح معنوي چنين نقشي دارند.
اصلاح اجتماعي و سياسي‏
نكته ‏اي كه معمولا مورد غفلت واقع مي‏ شود، توجه به آثار اصلاحي اين سه ماه و عبادات آن‏ها در زمينه ‏هاي اصلاح اجتماعي و سياسي است. بسياري افراد صرفاً از منظر فردي به اين آثار مي‏ نگرند و حال آن‏كه اين سه ماه را مي‏ توان به‏ عنوان سرمايه‏ اي بزرگ براي اصلاحات معنوي اجتماعي و حتي سياسي دانست.
مسؤولان نظام اسلامي كه به‏ دليل اشتغالات فراوان و درگيري‏ هاي سياسي و جناحي ممكن است از تقواي سياسي لازم و معنويت كافي فاصله بگيرند، با ورود در اين ماه ‏ها و بهره‏مندي از بركات معنوي آن توقف و بازگشتي به فضاي معنوي خواهند داشت.


ب) نمونه‏ هايي از آموزه‏ هاي اجتماعي - سياسي رجب‏


1- استغفار: همانگونه كه گناهان اجتماعي و سياسي به‏ دليل گستره بيشتر تأثير آن‏ها مضرات بيشتري دارند، استغفار از آن‏ها نيز ضروري‏تر است و نبايد مورد غفلت واقع شود. اي بسا رجوع به پيامبر و استغفار در حضور آن‏حضرت و طلب مغفرت ايشان براي گنهكار در آيه 64 سوره نسآ به همين گناهان اجتماعي و سياسي مربوط باشد.


2- روزه: بدون‏ شك روزه علاوه بر آثار فردي در زمينه كسب تقوا و تقويت اراده، در زمينه تقويت استقامت يك ملت نيز تأثير به‏ سزايي دارد و در واقع نمادي از خروج جمعي از اسارت شكم و تمايلات است.


3- اذكار توحيدي: توحيد و توجه همه‏ جانبه به خداي متعال و آوردن اين اعتقاد به عرصه‏ هاي مختلف فردي، اجتماعي و حكومتي زندگي، مهم‏ترين ركن اعتقادات اسلامي است. قرآن كريم عصاره آموزه‏ هاي انبيا را «ان اعبدوا الله و اجتنبوا الطاغوت» بيان نموده و اطاعت از غير خدا را شرك و پرستش غير خدا ناميده است.
دعاي «خاب الوافدون علي غيرك و…..» به نقل جناب قرائتي از شهيد مطهري راهي براي تقويت اخلاص خواهد بود.


4- صدقه و اطعام: صدقه هم به‏ صورت مستقل و هم به‏ عنوان بديلي براي روزه هر روز ماه رجب وارد شده كه در عين آن‏كه از منظر شخص انجام‏ دهنده، آثار فردي فراواني دارد، آثار اجتماعي رفع نياز نيازمندان در جامعه را نيز در پي‏ خواهد داشت.


5- تقويت ارتباط ولايي: دعاهايي با مضامين بسيار عميق در تبيين جايگاه «ولاة امر» در خلقت و يا در زمينه توسل به آن‏ها و يا زيارتشان در هر يك از مشاهد مشرفه در ماه رجب ذكر شده، اين جنبه را تقويت مي‏ نمايد.


6- دعا و درخواست نياز و بيان راز: صرف دعا با مجموعه آدابي كه براي آن ذكر شده و تأثير اميدافزايي كه براي‏خروج از بن‏ بست ها دارد نيز جداي از منظر فردي به موضوعات كلان سياسي - اجتماعي نيز مربوط مي‏شود. حضرت موسي در پاسخ قومش كه گفتند: «انا لمدركون» فرمود: «كلا ان معي ربي سيهدين».
در دعاي ديگر مي‏خوانيم: «الهم اني اسالك صبر الشاكرين لك….»
در ميان دعاها انچه به نام «اعمال‏ ام داود» مطرح شده، در اين خصوص مؤثرتر است.


7- اعتكاف: اگرچه اعتكاف در سيره نبوي در دهه سوم ماه رمضان بوده و نسبت خاصي با زمان ديگري ندارد اما امتیاز ايام البيض ماه رجب و انجام‏ اعمال‏ ام‏ داود در آن، اين ايام را به ظرف مناسبي براي اعتكاف تبديل نموده، اعتكافي كه شخص اول حكومت اسلامي يعني نبي اكرم به آن اهتمام داشته است و اين به معني نياز مسؤولان نظام اسلامي به انجام چنين عبادتي است.


8- مناسبت هاي رجب: ولادتهايي چون ولادت امام باقر، امام جواد و اميرالمؤمنين عليهم السلام و شهادتهايي ‏چون شهادت امام ‏هادي و موسي‏بن جعفر عليهما السلام و نيز مناسبت ويژه بعثت رسولخدا صلي الله عليه و آله.

منبع:بولتن فرهنگی جمعه

 

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
[جمعه 1396-01-04] [ 09:16:00 ب.ظ ]

سلام بر افضل الشهور! ...

 

مهربانم! دلم گرفته! احساس سنگینی گناهانم قلبم را می آزارد! نمی دانم با چه رویی صدایت بزنم! می دانم که خطاهای بسیارم زنگاری بر قلبم زده اند که جز لطف تو چیزی آنها را منزه نمی گرداند! الهی از فیض ماه رجب و شعبان امسال محروم ماندم و خود بهتر می دانم که علتش تنها دور بودن از تو و مهمان کردن غیر تو در قلبم بود. قلبی که عرش الله است عرش عبدالله ها شده !

خجالت می کشم و سرافکنده ام از این همه قصورات و توبه های هزاران بار شکسته شده ! اما دعای سید الساجدین! زین العابدین! امام نازنینم به من جرات روی آوردن به در گاهت را می دهد! هرچند خود این مناجات نیز شرمم را بیشتر می کند که امامی چون زین العابدین خود را چنان عاجز درگاهت می بیند اما من سراپا سیاهی………….
(فرازی از دعای دوازدهم صحیفه ی سجادیه)
” خدایا سه خصلت مرا از درخواست از تو باز میدار و یک خصلت مرا بر آن وامیدارد.مرا باز میدارد فرمانی که صادر کردی و در انجام آن درنگ کردم، نهیی که از آن بازداشتی و به انجام آن شتاب ورزیدم و نعمتی که به من ارزانی داشتی و در شکر آن کوتاهی کردم و مرا به سوی در خواست از تو سوق میدهد فضل و عنایتت به کسی که به سوی تو روی آورده و با گمان خوشش به درگاه تو آمده ، زیرا همه ی نیکی هایت فضل و بخشش است ( نه استحقاق ما) و همه ی نعمت هایت ابتدایی است ( نه حق لازم ما) پس اینک منم –ای خدای من- که به درگاه عزتت چون فرمانبردار ذلیل ایستاده ام و با شرمندگی به سان تنگدست عیالمند از تو درخواست کننده ام……….
خدای من! ای مونس تنهایی های من! ای که توابین را دوست داری ! ای که مرا با همه ی نقص ها و خطاهایم میپذیری ! باور کن که دیگر خودم هم تحمل خودم را ندارم! میخواهم از خودم فرار کنم! خسته ام! خسته ی خسته! تنها دل شکسته ای دارم که آن هم خریداری ندارد! مهربانی که دل شکسته را هم خریداری ! صدای مرا بشنو که دلم سخت شکسته!
مهربانم! ماه رمضان در پیش است و ان شالله میهمان خوان لطف و محبت و رحمتت خواهم بود. الهی! مپسنند که این افضل الشهور را ارزان از دست بدهم . مپسند که در این ماه نیز چون ماه های گذشته عبد نفس خود باشم! خدای من مگر تونجوای عاجزانه و صادقانه ی بنده ات را نمیشنوی؟ مهربان من! اعتراف میکنم که گناهان و خطاهایم بسیارند و عبد فرمانبرداری نبوده ام، اما رحمت تو بسیار وسیع تر از گناهان من است.
الهی! میدانم که دیر به سراغت آمدم. اما تو خود بهتر میدانی که دیر آمدنم از سر جهل بود نه عناد و اینک با چشم گریان و روی سیاه اما دلی سرشار از امید سر بر آستان ربوبی تو نهاده ام. دستم را بگیر و رها مکن ای امید دل های محزون و شکسته!
رب من! کرم نما و با ربوبیت خود مرا تربیت نما! تربیت کن تا عبد صالحی باشم برای تو بهترین مربی. شاگردی باشم برای مکتب اهل بیت. شاگردی باشم برای مولا و مقتدایم حضرت ولی عصر روحی له الفداء. مهربانترینم ! میخواهم از امشب به استقبال ماه مبارک رمضان بروم.
دوباره مناجات زینت عبادت کنندگان را زمزمه میکنم تا دل نا آرامم آرام گردد.
فرازی از دعای چهل و چهارم حضرت سجاد علیه السلام هنگامی که ماه رمضان فرا می رسید:
سپاس و ستایش خدای را که ما را به سپاس و ستایش راه نمود، و ما را از اهل آن قرار داد تا ازسپاسگزاران احسانش باشیم و ما را بر این سپاس ، پاداش نیکوکاران عطا کند.سپاس و ستایش خدای را که دینش را به ما هدیه کرد، و ما را به آیین خویشش ویژه داشت؛ و در راه های احسانش به راه اناخت تا به منّ و بخشش او راه خشنودیش رابپوییم؛ سپاس و ستایشی که از ما بپذیرد ، و بدان سبب از ما خشنود گردد و سپاس و ستایش خدایی را که یکی از راه ها را ماه خود، ماه رمضان، ماه روزه، ماه اسلام، ماه طهارت ، ماه پاکسازی درونی و ماه شب زنده داری قرار داد……..

خدایا ، برمحمد و آل او درود فرست ، و شناخت فضیلت و بزرگداشت حرمت این ماه و خودداری از آن چه را که در این ماه حرام فرمودی به ما الهام کن، و ما را با نگهداری اعضای خود از نافرمانی های تو، و به کار بردن آن ها در آن چه موجب خشنودی توست بر روزه داشتن آن یاری ده، تا با گوش های خود به هیچ لغوی گوش نسپاریم، و با دیدگان خویش به هیچ لهوی شتاب نورزیم.و تا دست های خود را به هیچ ممنوعی نگشاییم. و با قدم های خویش به سوی هیچ حرامی گام برنداریم، و تا شکم های ما جز آن چه حلال شمرده ای در خود جای ندهد، و زبان های ما جز به آن چه تو حکایت کرده ای گویا نشود، خود را چز در آن چه به پاداش تو نزدیک میسازد به زحمت نیفکنیم، و جز به آن چه از کیفر تو نگاه میدارد نپردازیم؛ آن گاه همه ی آن ها را از خودنمایی ریاکاران و شهرت طلبی شهرت طلبان ، خالص ساز؛ به طوری که احدی را در آن اعمال شریک تو نسازیم و مرادی جز تو نجوییم……………
**********************************************
دوستان عزیزیادمون باشه تو این ماه پربرکت برای سلامتی و ظهور آقامون خیلی دعا کنیم.خیلی. امید که هرچه زود تر ندای انا بقیه الله مولا رو کنار دیوار کعبه بشنویم و قابلیت یاری مولا رو داشته باشیم. ان شالله تعالی.

پروانه رامیان

موضوعات: دلنوشته  لینک ثابت
 [ 09:14:00 ب.ظ ]