تدوین و نگارش: وحیده مسیبی     استاد راهنما: آقای اکبری

استاد داور: دکتر اسدی

چکیده

در باب این که آیا انسان موجودی دو ساحتی است یعنی دارای ساحت جسم و روح است. دیدگاه­های متفاوتی ارائه شده است. گروهی معتقد به روح بوده و دارای دیدگاهی الهی هستند و گروهی هم معتقدند که روح وجود ندارد و انسان دارای همین جسم مادی بوده که با مردن از بین می رود. این گروه هم ماده­گراها یا ماتریالیست­ها هستند.

ادامه مطلب :

>

اندیشمندان تعاریف مختلفی را درباره نفس ارائه داده­اند. اندیشمندان غربی نفس را هوای لطیف و یا مرکب از عقل و روح و یا آن را موجود روحانی می­دانند که بدن زندان آن است.

اندیشمندان اسلامی هم نفس را جوهر بسیط و کاملی می­دانند و یا آن را کمال جسم و یا حد واسطی بین عقل الهی و جهان مادی می­دانند. گروهی هم آن را ماهیتی مجرد می­دانند. گروهی از عرفاء درباره نفس معتقدند که، یک روح کلی و نفس مطلق هست که به منزله جان جان­هاست و بر ارواح انفرادی حکومت دارد و محیط بر آن­هاست. و گروهی هم معتقدند که نفس و روح ناطقه یکی است و این دو اسم که نفس و روح باشد، عنوان شی واحد است و می­گویند: روح انسانی یک جوهر بی­اندازه لطیفی است که نمی­تواند بدون واسطه با جسم که مرکب از عناصر مادی است و ضد روح مجرد است، مربوط می­شود. پس روح به منزله آفتاب است و نفس ناطقه به منزله ماه که از آفتاب کسب نور می­کند.

عرفاء نفس را پرتوی از نور حق دانسته(الله نور السموات و االارض) و معتقدند که مشارطه و مراقبه و محاسبه و معاتبه و معاقبه مراحلی است که باید برای تهذیب نفس طی کرد.

برخی از حکماء نیز درباره نحوه به کمال رسیدن انسان، وسایطی را در عرض تهذیب نفس بیان کرده اند: 1.پاکی فطری نفس انسانی، 2. موت طبیعی، 3. خواب، 4. عشق مجازی، که البته برای هر یک از این­ها هم نقدهایی وارد است.

در قرآن هم برای اثبات نفس و وجود آن دلایلی ذکر شده و برای آن مراتبی ذکر شده: 1. نفس اماره، 2. نفس لوامه، 3. نفس مطمئنه.از سوی دیگر در روایات مختلف نیز به جهاد با نفس تاکید فراوان شده و جهاد با نفس را جهاداکبر دانسته­اند و این در حالی است که بایستی به وجود نفس معتقد باشیم. افزون بر آن نگرش اندیشمندان اسلامی درباره­ی تجرد و بقای نفس و قوای نفس هم مورد بررسی واقع شده است. بنابراین از پیامدهای اعتقاد به نفس، صعود به قلل خداشناسی و معرفت نسبت به صفات و اسماء اوست و از راه­های تحقق کمال انسانی و سعادت اخروی اعتقاد به خدا و توحید و همچنین رعایت حقوق دیگران و مسئولیت پذیری و اعتقاد به سرای ابدی و جاودانه است. و در نهایت با خودباوری و خودسازی و تهذیب نفس می­توان به سعادت و کمال ابدی دست یافت.

کلید واژه ها: نفس، قوای نفس، تجرد و خلود نفس،براهین نفس(نقلی و عقلی)، تاثیر نفس در حیات بشری؛


موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
نظر از: یه دوست قدیمی [بازدید کننده]

سلام ممنون از مطالبتون
من ازدوستان قدیمییه خانم مسیبی هستم و تنها نشونه ای که ازشون پیدا کردم همین سایت و همین مطلب بود
ممنون میشم اگر به یه نحوی به من کمک کنید تا پیداشون کنم
حتی اگه شده یه ادرس ایمیلی چیزی ازشون به من بدید یک دنیا ممنون میشم
_____________________________________________________________
سلام
دوست طلبه خوب من
من دوست دارم دوست مسیبی را
دعات می کنم
http://pelakeshekasteh.blogfa.com/
اگه آرزوی دیگه ای هم داشتی برآورده میشد
موفق باشی

1392/03/13 @ 17:08
نظر از: دوست [بازدید کننده]

خوب بود
_________________________
سلام
دوست خوبم

1391/11/26 @ 15:27
نظر از: منتظر [بازدید کننده]

موفق باشید
التماس دعا

1391/11/26 @ 15:23


فرم در حال بارگذاری ...