تدوین ونگارش:ثریا طلایی،استاد راهنما:خانم لیلا حسینی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

چگونگی رفتار با فرزندان از مهمترین وپیچیده ترین مباحث خانواده وهدفهای تربیتی است ورفتارمادرسهم مهمی ازتاثیرات تربیتی محیط خانواده بر فرزندان را به خود اختصاص داده است. لذا چون دین ما اسلام است وکتاب ما قرآن،تربیت فرزندان ازجایگاه والا برخورداراست.ما باید فرزندان خودرا طبق معیار ها وموازین قرآن واسلام تربیت کنیم.اما متاسفانه بسیاری از خانواده ها بدین موضوع چنانکه شایسته است ،بها نمیدهند.آنها گمان می کنندکه تربیت کاری سهل وآسان است وهرکسی به آسانی ازعهده آن برمی آید.این که هر کس با سلیقه وبرداشت شخصی به تربیت فرزندان خودبپردازدوخودرا از فراگیری مباحث تربیتی وراهنمایی صاحب نظران بی نیاز بداند،خطایی بزرگ است.

ادامه مطلب :

از طرفی ،نوجوانان وجوانان نقش مهم وتعیین کننده ای در ساختن جامعه برعهده دارند لذا شناخت ویژگیهای آنها می تواند کمک شایانی به والدین،مربیان،مسئولان امر در نحوه برخورد با آنان بنماید.اما با این وجود بسیاری از کودکان ونوجوانان قربانی ناآگاهی وبی مسئولیتی والدین خود می شوند وغنچه های زیبای وجود آنان ناشکفته پژمرده می شود. ازاین جا می توان به نقش حساس خانواده در تربیت فرزندان پی برد.اگر ما وظیفه بزرگ خود نسبت به این سرمایه های بی نظیر جامعه به نحوی شایسته عمل نکنیم،باید برای رویارویی با عواقب تلخ آن آماده باشیم. در آموزشهای دینی ما به نقش خانواده ومسئولیت خطیر پدر ومادر در تربیت فرزندان مکررا اشاره شده وبر مسئولیت مادران در تربیت فرزندان به طور خاص تاکید شده است. تحقیق حاضر به نقش و وظایف مادر در تربیت فرزند درسن نوجوانی پرداخته ومشتمل بر ۵ بخش می باشد. در بخش اول به بیان کلیات(تعریف موضوع،ضرورت موضوع وپیشینه )آن اختصاص داده است. در بخش دوم به وظیفه تربیتی مادر ونقش او در نظام خانواده پرداخته شده واجمالا به تعریف مبادی دانش تربیت ،سیمای مادر در قرآن واحادیث،مادر در خانواده واجتماع از دیدگاه حضرت امام خمینی پرداخته شده است. بخش سوم در برگیرنده نقش مادر در تربیت فرزند که شامل سه فصل از قبیل فصل اول :نقش و وظایف فرزند مادر در تربیت فرزند،فصل دوم:وظایف ومسئولیت های مادری ،فصل سوم:حقوق فرزند برپدر ومادر اختصاص داده شده است. در بخش چهارم با عنوان نوجوان ونیازهای تربیتی که شامل چهار فصل از قبیل فصل اول دوره نوجوانی (از ۱۲تا۱۶)،فصل دوم:بلوغ ونوجوان،وفصل سوم:تربیت دینی نوجوان،فصل چهارم:نقش عواطف در دوره نوجوانی پرداخته شده است. وبخش پنجم که شامل :۱٫خلاصه ۲٫نتیجه گیری ۳٫فهرست منابع وماخذ می باشد.
موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 

حوزه علمیه الزهرا(س) نصر تهران برگزار میکند :
اولین نشست کرسی های آزاد اندیشی با موضوع ” ولایت فقیه ”
با حضور استاد زمان
تاریخ : جمعه 8 اردیبهشت ساعت 10 صبح
مکان : میدان انقلاب خیابان 16 آذر ، کافه کراسه
از تمام طلاب علاقه مند مدارس علمیه تهران و شهرستانها برای شرکت در این نشست دعوت به عمل می آید .
نحوه ثبت نام : لطفا نام و نام خانوادگی و حوزه محل تحصیل خود را از طریق کامنت در وبلاگ حوزه الزهرا(س) نصر تهران اعلام فرمایید .

1391/01/21 @ 09:22


فرم در حال بارگذاری ...