من انقلابیم
رفتن به جبهه در تقدیرم نبود، در جنگ نرم برای خدا می‌نویسم





اردیبهشت 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31        



رتبه

  • رتبه کشوری دیروز: 6
  • رتبه مدرسه دیروز: 1
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 8
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 1
  • رتبه 90 روز گذشته: 16
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1

عزاداری ابراهیم نبی ...

ابراهیم با درس از عاشورا قدرت بت شکنی گرفتخوشا دردی که درمانش تو باشی                    خوشا راهی که پایانش تو باشی

خوشا چشمی که رخسارش تو بیند                  خوشاملکی که سلطانش تو باشی

ما برای شما به سینه می‌زنیم و اشک می‌ریزیم و از مردن در راه آزادگی، از فدای مسیر شما شدن، نمی‌ترسیم! یا اباعبدالله(ع) شما عین حیات و خرمی و بقا و مرهمی! این شما بودی که تمام رنج دنیا را به جان خریدی تا هیچ یک از ما از مسیر نجات جا نمانیم! ممنونیم!

حالا قرعه به نام ما افتاده! تا روایتی که شما کشتی نجات آنی به گوش همه برسانیم!از ازل تا ابد! یا حسین!

رسیده‌ایم به بابل!شهری که بتها در آن خدایی می‌کنند و نمرود طغیان! جوانی غرق در توحید و ایمان به مبارزه‌ی کفر و طاغوت می‌رود؛ اما این کار ساده نیست! خدا مددی می‌رساند که جسمش را دردمند و روحش را قدرتمند می‌کند!

ابراهیم به پیشگاه خدای احد و واحد می‌رود!

او با فطرتش بزرگ شده و حق را به خوبی می‌شناسد و حالا به پیشگاه حق تعالی دعا می‌کند تا خداوند راه و قدرتی برای برملاکردن حقیقت به او نشان‌دهد! او مردم را دوست دارد و دلسوز آن‌ها است!

پیک پروردگار با دست پر می‌آید!

جبرئیل بر ایشان نازل می‌شود و مجلسی به پا می‌کند که روح ابراهیم (ع) وسعت و قدرت یابد، تا توان مبارزه با این تمدن عظیم را بیابد! مجلس ذکر مصیبت سیدالشهدا است! اگر ابراهیم (ع) تاب بیاورد، راه نجات را می‌یابد!

تن ابراهیم بیمار می‌شود!

 او آنقدر به پای روضه‌ی شهید کربلا اشک می‌ریزد که دیگر توانی در بدنش نمی‌ماند و بیمار می‌شود؛ اما اشک و توسل به او نور و قدرتی به روح او می‌دهد که پایه‌های تمدن بابل را به لرزه می‌اندازد! او خدایان مردم بابل را می‌شکند!

ای کشتی نجات! ما درونمان بت خانه داریم و جز مهر پروردگار، حرص و طمع و شوق به غیرها وجودمان را پرکرده! ما هم قدرت بت‌شکنی می‌خواهیم؛ اشک‌های ما را بخر و روحمان را قدرت لا اله الله بده!  آمین…

 

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1402-05-05] [ 04:58:00 ب.ظ ]

فرشته روضه خوان ...

فرشته روضه خوان

نوح پیغمبر باید برای اباعبدلله(ع) گریه کند▪️

مپندارید که تنها عاشورائیان را به بلا آزموده‌اند و لاغیر؛ صحرای بلا به وسعت همه تاریخ است و کار با یک یالیتننی کنت معکم ختم نمی‌شود» سید شهیدان اهل قلم بی‌راه نگفته !در قسمت اول، داستان توسل آدم به اهلبیت را خواندیم و شروع روضه بر سید الشهدا را فهمیدیم؛ اما این تنها موقعیتی نبوده که پیامبران بزرگ الهی به نور اهل بیت خصوصا ابا عبدالله(ع)  متوسل می‌شوند.

در این قسمت هم، سفری به زمان داریم و همراه حضرت نوح(ع) می‌شوی! شاهد زمانه‌ای هستیم که عذابی سخت و مهلک در راه است و کلید نجات دست پیامبر خدا است!

 🔳 برای نجات هیچ راهی جز توسل به اهل بیت(ع) وجود ندارد…

 🔳 حتی کشتی نجاتِ حضرت نوح هم، در طوفان سهمگین نیاز به توسل به اباعبدلله دارد…

طوفانی سخت در راه است! طوفانی که هیچ جانداری از آن جان سالم به در نمیبرد! حتی ابلیس هم برای نجات به معجزه خدا نیاز دارد!

خداوند به حضرت نوح (ع) دستور به ساخت کشتی می‌دهد! یک کشتی که در برابر موج‌هایی به ارتفاع کوه‌ها باید مقاوم باشد و برای انواع حیوانات جا داشته باشد!

فرشته وحی جعبه‌ای از میخ‌هایی که با آموزش مستقیم او و به نام پنج نور اهل بیت به کشتی کوبیده می‌شود!

نوح (ع) هنگامی که می‌خواست نخستین میخ از این میخ‌هارا به کشتی بکوبد، نوری عظیم به آسمان رفت او متحیر شد و میخ به صدا در آمد؛ من به نام بهترین مخلوق خدا، محمد هستم. همینطور تا میخ چهارم؛ یکی به نام مقدس امیرالمومنین علی (ع)، یکی به نام مقدس فاطمه (س) و چهارمی به نام مقدس حسن (ع)، میخ پنجم رطوبتی داشت که جبرئیل (ع) ماجرایش را برای نوح روایت کرد. این رطوبت خون  سید الشهدا بود. و نوح نبی پای روضه کربلا اشک ریخت تا کشتی با توسل به او دوام یابد! هرکه نجات خواست و نجات یافت با نام و یاد وصل به تو بود! ای حقیقی ترین کشتی نجات!

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
 [ 10:55:00 ق.ظ ]

عزاداری آدم و حوا ...

کلید بهشت در دست حسین

همه چیز تازه داشت شروع می‌شد! پدر و مادر تمام بشر در بهشت آرمیده بودند که آتش حسادت مخلوقی عابد که خود را برترین می‌دانست، به خرمن آدم افتاد! آن آرامش و خرمن و قرب پروردگار به بی‌قراری و التهاب و دوری، هبوط پیدا کرد. غمی عظیم بر سینه‌ی نخستین آدمیان سنگینی می‌کرد و این من بودم که باید این شرم را از جان آن دو می‌زدودم و پاکی می‌بخشیدم… شروع می‌کنم!

به فرمان و اراده پرودگار، زمین را پس از مردنش زنده می‌کنم و زمینیان به آغوش من شهر می‌سازند و می‌نوشند و می‌تازند! الف و باء! این منم قطره‌ای از آب!

تقدیر من نه چون قطره‌های دیگر به دل زمین یا به چشم آسمان که به رسم امانت به سپیدی روشنای جسم بنی‌آدم سپرده شد. گاه به تندی کلمه‌ای که شیشه‌ی دل را شکست، به زخم آدمیزاد مرهم نهادم و گاهی به شوقی که جان را زنده کرد، به خاک تن طراوتی تازه دادم!

پروردگارم اما مرا برای فنا نیافریده بود وآدمیان ادای این امانت نمی‌دانستند! آن دو می‌گریستند و راهی برای بازگشت طلب می‌نمودند. او آمد! همانکه درساق عرش سکنا دارد، باابهت و نورخیره کننده‌ی همیشگی‌اش!

می‌دانستم که مثل همیشه خبری از نور آسمان‌ها و زمین با خود دارد! آدم و حوا توبه می‌خواستند و او کلید بهشت را با خود آورده بود!

«یا حَمیدُ بِحقِ مُحمد؛ یا عالی بِحقِ عَلی؛یا فاطِر ُبِحقِ فاطمه؛ یا محسن بحق الحسن؛ یا قدیم الاحسان بحق الحسین»من در چشمان آدم بودم که هر آنچه در آن صحرا بر حسین (ع) گذشت، دید و ناگهان نوری از آسمان مرا در نوردید و دیگرآب نبودم!«فَتلقی آدم مِن رَبه کلماتٍ» آن‌ها بخشوده شدند و گوهری از قلب وجود من به آغوش پروردگار شتافت تا برای همیشه به نام حسین (ع) جاودانه باشد!

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
 [ 10:13:00 ق.ظ ]

عموره وصی پیامبر ...

مدیترانه یا سرزمین قوم نوح
#روایت_انسان
#روایت_جلسه_سیزدهم
#فصل_آدم_تا_ابراهیم
جلسه سیزدهم: مهمانی اندرونی خانه نوح باشیم
یک بار کسی می گفت بعصی از آدم‌ها، آدم‌های خوب قلابی هستند . نشانه این آدم‌ها این است که اگر نزدیک لایه‌های پنهانی زندگی شان بشویم، حالمان بد می‌شود، دورنگی شان پیدا می‌شود، واقعیت زشتشان رو می‌شود و نفاقشان بیرون می‌زند.

 اما آدم‌های خوب واقعی بر عکس هستند، هر قدر نزدیک تر به زندگیشان بشویم و هر قدر لایه‌های خصوصی زندگی‌شان را ببینیم ، برای‌مان عزیزتر، دوست داشتنی‌تر می‌شوند، و دلمان به حرف‌ها و آرمان‌هایشان محکمتر می‌شود .بیایید این جلسه برویم سراغ بخشی از زندگی خانوادگی نوح نبی.
این جلسه قرار است ما 《مهمان اندرونی خانه نوح باشیم》.

 

رسالت نوح
حضرت نوح در ایام جوانی از قومش که غرق در بت پرستی بودند جدا می‌شد و به تنهایی در کوه عبادت خدا می‌پرداخت. در یکی از این عبادت‌ها جبرئیل به صورت فرد ناشناسی نزد نوح آمد و از او پرسید : چرا از قومت فاصله گرفته‌ای ؟


حضرت نوح پاسخ داد: چون قومم خدا را نمی‌شناسند و فضای زندگی آن‌ها کفرآمیز است.
جبرئیل به نوح گفت: چرا با آن‌ها جهاد نمی‌کنی و برای هدایت آن‌ها تلاش نمی‌کنی ؟ ( در این جا جها به معنای جهاد تبینی و تلاش است.)

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[یکشنبه 1402-04-25] [ 12:29:00 ب.ظ ]

رنج مقدس ...

 

پیامبری یک رنج مقدس

روایت انسان بخش دوازدهم

راستش را بخواهید «پیامبری» یک شغل برای بردن «پیامی» از جایی به جای دیگر نیست. اصلا پیامبری یک شغل نیست. بعید می‌دانم کسی حاضر باشد با بهترین حقوق و مزایا و بیمه، شغلش را پیامبری انتخاب کند.
یعنی فقط کافی است یک بار سابقه کاری پیامبران پیش از خودش را در تاریخ مرور کند تا «پیام» را بگذارد روی میز و از همان راه آمده برگردد. حتما برای همین است که هیچ کس در دنیا شغلش «پیامبری» نبوده.
به نظرم توی شرح وظایف «پیامبران» یک بند هست و آن هم این‌که «پیام» بردن کافی نیست، پیام را باید به مردم «برسانند». همین یک بند کار را برای پیامبران سخت کرده و رنج‌شان را فراوان.
گفتم رنج، از من اگر بپرسید «پیامبری» «یک رنج مقدس» است.
رساندن «پیام» خدا به مردم مثل رساندن نامه به دست‌شان نیست. این «رساندن» از جنس «حالی کردن»یا «فهماندن» است، برای همین کار سخت می‌شود
پست‌چی کاری ندارد شما نامه‌تان را باز می‌کنید یا نه، می‌خوانید یا نه، اصلا درست متوجه حرف در نامه می‌شوید یا نه، پستچی نامه را که به دست شما بدهد، کارش تمام است. پیامبرها اما کنار «پیام‌شان» می‌مانند تا ما بشنویم و بعد بفهمیمش. سعی می‌کنند حالی‌مان کنند معنا و مفهوم پیام چیست. برای همین است که «پیام‌ رساندن‌شان» گاهی خیلی طول می‌کشد، خیلی، گاهی نه‌صد و پنجاه سال طول می‌کشد تا مطمئن شوند همه پیام را گرفته‌اند، فهمیده‌اند و حالا یا پذیرفته‌اند یا نپذیرفته‌اند.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1402-04-21] [ 11:35:00 ق.ظ ]

سلبریتی های قوم نوح ...

 سلبریتی های قوم نوح

 

                                                                                                

پیامبرها آدم‌های بزرگی هستند، آدم‌هایی که دل‌شان برای مردم می‌تپد و صبرشان در مسیر گفتگو با آدم‌ها مثال زدنی است. ولی گاهی جامعه طوری با این پیامبرها رفتار می‌کند که در گفتگو بسته می‌شود و بن‌بست‌های معرفتی به وجود می‌آید. در زمانه نوح هم انگار کاری که شهر با نوح کرد چیزی شبیه همین بوده. گفتگو را به بن‌بست کشانده و آن قدر جنگ روانی راه انداخته که دیگر حرف زدن بی‌معنا بوده. بیایید با هم کمی بیشتر زمانه حضرت نوح را ببینیم، زمانه‌ای که دیگر «گفتگو و مذاکر راه به جایی نمی‌برد»

#روایت_انسان

#روایت_جلسه_یازدهم

ملآ در مقابل نبی خدا

خداوند متعال می‌فرماید: ما نوح را به سوی قومش فرستادیم تا پیش از آمدن عذاب دردناک آن‌ها را بیم دهد.

پس از آنکه نوح نبی انذارهای خودش را انجام داد به مردم فرمود: که ای مردم از من اطاعت کنید.

 پس از آن که حضرت نوح این سخن را گفت عده‌ای نسبت به آن حضرت بدبین شدند و گفتند که تمام تلاش‌های نوح از ابتدا تا کنون برای آن بوده که می‌خواسته برما حکومت کند و انگیزه قدرت طلبی داشته است.

 


گروه ملآ از  این فضای بدبینی مردم سوء استفاده کردند و گفتند : این مرد(نوح)بشری همانند خود شما است که می‌خواهد بر شما حکومت کند؛ اگر خداوند می‌خواست پیامبری را برای ما بفرستد قطعا ملائکه‌ا‌‌‌ی را از آسمان برایمان می‌فرستاد  یا فردی را می‌فرستاد  که نشانه‌های خارق العاده‌ای داشته باشد.

 


در حالیکه معجزه نوح نبی این امر بود که هرچه او را ضرب و شتم می کردند بعد سه روز مردن دوباره زنده می‌شد.

 


ملآ به مردم گفتند که تمام دعوت هایی که نوح در قالب خداپرستی و عبادت و … انجام می‌داد همگی مقدمه‌ای بود تا بتواند بر شما حکومت کند.

 


این حرف مثل این می‌ماند که یک نفر که خیال دارد کاندید نمایندگی یا ریاست جمهوری شود، قبل از رای گیری بیاید برای مردم یک سری حرف‌هایی از پیشرفت و راه چاره آن بگوید . این قوم فهم شناخت مقام و وظیفه پیامبری را نداشتند که او وظیفه‌اش را برای دریافت مادیات انجام نمی‌دهد.

 

در فضای دنیا پرستی قوم نوح قطعا شایعه پراکندن ملآ بر ضد نوح جواب می‌دهد و باعث می‌شود که مردم به او بدبین شوند و دیگر برای شنیدن حرف‌های مستدل نوح و دعوت‌های او هیچ رغبتی نداشته باشند.

ملآ به گونه‌ای سخن می‌گفتند که انگار انسان‌های پاک و پیامبران حق حکومت کردن بر جامعه را نداشتند و اصلا آن‌ها باید در گوشه‌ای فقط مردم را به پاکی و خوبی دعوت کنند. آین در حالی است که اگر پیامبری بخواهد شریعتی بیاورد خودش هم باید ولی وسرپرست جامعه باشد و جامعه را اداره کند.

 

ملآ تمام استدلال‌ها و انذارهای نوح را با تمسخر و فریب دادن مردم خراب می‌کردند و پس از آن گفتند ای نوح ! تو با سخنانت ما را خسته کردی پس اگر تو و خدایت راست می‌گوید پس آن عذابی را که وعده دادی برای ما بیاور.

 

با گفتن این جمله (عذاب وعده‌ داده شده را بیاور) معروف می‌شود که آن‌ها ابتدا تمام سخنان و انذارهای نوح را بی‌اعتبار کرده‌اند و‌ این همان نقطه‌ای‌ است که دیگر امکان هدایت پیامبر در جامعه بسته شده است و هیچ راهی برای هدایت باقی نگذاشته‌اند.

ملآ پس از آن که به نوح نبی گفتند عذابت را برای ما بیاور رو به مردم کردند و گفتند این مرد دیوانه است و حرف‌هایش هیچ اعتباری ندارد.

 

ریشه تکذیب شدن نوح

یکی از علت‌هایی که قوم نوح اینقدر پیامبرشان را تکذیب می‌کردند آن است که آنها مردمی به شدت حس گرا بودند و عقل‌شان در چشم‌شان قرار داشت و فقط چیزهایی را که می‌دیدند می‌فهمیدند ودرک می کردند؛سطح فهم آن ها در حد احساسات مادی محدود شده بود.

 

 

حضرت نوح تلاش می‌کرد تا آنها را از حد فهم مادی و حس‌گرهایی عبور دهد و سطح فهم آن را در حد چیزهای نا دیدنی بالا بیاورد ولی آنها در مقابل تلاش‌های نوح برای ارتقاء سطح فهم‌شان مقاومت می‌کردند.  شاهد حس‌گرایی قوم نوح سخنانی است که در پاسخ به دعوت‌های نوح می‌دادند  که به او می‌گفتند:ما تو را بشری همانند خودمان می‌بینیم و افرادی که از تو پیروی می‌کنند را مردمی اراذل و کوته نظر می‌بینیم .

همانطور که از گفتار آنان برمی‌اید آنان همه چیز را با دیدن معنا می‌کنند. چشم این مردم فقط زمین و مادیات را می‌بیند و نمی تواند به بالاتر نگاه کند.

 

علت دیگر تکذیب شدن نوح در ابن جامعه آن است که پاسخ دهندگان به نوح نبی صرفا ملآ و مترفین هستند.

ساخت طبقاتی اجتماعی این جامعه به گونه‌ای است که تمام مردم از ملآ تبعیت می‌کنند  و ملآ نیز از همان ابتدا تصمیم گرفته بودند که نوح را تکذیب کنند و سخنانش را بی‌اعتبار کنند.

 

 

در این جامعه فقط رسانه ملآ موثر است و بر روی طبقات مختلف جامعه اثر می‌گذارد. در چنین فرضی جامعه در  نقطه‌ای قرار می‌گیرد که هیچ راهی برای هدایت پیش روی نبی قراردارد و ملآ راه هدایت را به روی جامعه بسته‌اند.

 

عملیات ملآ علیه نوح نبی

پس از آن که ملآ هدایت را بروی مردم بستند دست به عملیات مهم برضد نوح نبی زدند:

عملیات نرم:ملآ به مردم سفارش کردند و گفتند الهه بزرگ خودتان را رها نکنید و الهه‌های وُد، یعوق، یغوث و نسر را رها نکنید و دست از آن‌ها بر ندارید!

ملآ در این عملیات به مردم اعلام کردند که مراقب بت‌هایشان باشند و نگذارند نوح آسیبی با بت‌ها‌یشان برساند.

 

 

این خبر در سرتاسر جامعه نوح منتشر شد و از مردم می خواست تا قدرت بت‌هایی که سال هاست به آن‌ها نعمت می‌دهد را بدانند.

 

الهه بزرگ همان بت مرکزی شهر و الهه های دیگر بت‌هایی بودند که در تمدن قوم نوح وجود داشته‌اند.

الهه بزرگ همان بت بعل است که در مرکز تمدن نوح بود و ریشه بت‌پرستی شیطان پرستی از آغاز تا به امروز به همین بت بعل باز  می‌گردد.

 

عملیات‌ سخت:در ادامه ملا به نوح گفتند که اگر دست از سخنانت و دعوت هایت بر نداری محکوم به سنگسار خواهی شد.

در برخی از روایات آمده است که حضرت نوح بارها در اثر آزار قومش غش می‌کرد و سه شبانه روز در کما بود در حالی که از گوشش خون خارج می‌شد.

این گزارش ها نشانگر آن است که تهدیدهای ملآ واقعی بوده است و پس از مدتی آن را عملی می‌کردند.

شدت طغیان و انحراف قوم نوح به حدی رسیده بود که قرآن کریم آن هارا به عنوان بدترین و طغیان‌گرترین اقوام اولیه معرفی می کند.(وقوم نوح من قبل آنهم کانوا هم اظلم و اطغی)

 

این بدان معنا است که تمام تلاش‌های ابلیس برای انحراف این قوم کاملا موفق بوده است و در طول تاریخ هیچ پروژه‌ای از پروژه های ابلیس همانند قوم نوح موفق نبوده است.

پس ابلیس تمام تلاش خودش را می‌کند تا انحراف سایر اقوام را به مرحله طغیان قوم نوح برساند و آن همان جایی است که دیگر  امکان هدایت در جامعه وجود نداشته باشد  و جامعه به صورت کفر محض در آمده باشد.

 

 

در مقابل تلاش ابلیس برای بازگشت به مرحله قوم نوح، انبیا نیز تلاش می‌کنند که نگذارند سطح انحراف و طغیان اقوام بعدی به حد انحراف و طغیان قوم نوح برسد .

 

بسته تربیتی حضرت نوح به مدت ۹۵۰ سال در بین نسل‌های مختلف جامعه ادامه یافت. حضرت نوح برای تمام نسل‌ها سخنان مستدل و انذارها و ترساندن مردم از عذاب دردناک را تکرار می‌کرد  و آن‌ها را به پرستش خدای یگانه و دوری جستن از  پرستش الهه‌های متعدد دعوت می‌کرد.

 

در این مدت طولانی بجز عده‌ای اندک به نوح ایمان نیاوردند و بقیه مردم نوح را تکذیب می‌کردند.نام اصلی حضرت نوح، عبدالغفار یا سَکن بود اما در طول این ۹۵۰ سال آنقدر برای هدایت قومش نوحه و زاری کرد که نوح نامیده شد.

حضرت نوح با این تلاش و شرح صدر فوق العاده از ابزارهای تبلیغی بسیاری بهره جست و از هر طریقی برای هدایت قومش استفاده کرد.

 

حالا حضرت نوح پس از ۹۵۰ سال تلاش برای هدایت قومش تصمیم دارد تا گزارش ماجراهای این ۹۵۰ سال را برای خداوند بازگو کند و از اتاق فرماندهی برای ادامه کار کسب تکلیف کند. در جلسه آینده از طوفان وحشتناک سخن خواهیم گفت .

ادامه دارد…

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[یکشنبه 1402-04-11] [ 06:07:00 ب.ظ ]

شهر زیر آب قوم نوح ...

شهری که با مردمش در ته دریای مدیترانه ماند

اهل فیلم دیدن هستید، فیلم‌های هالیوودی. هیچ وقت فیلمی دیده‌اید از مردم شهری که شهرشان زیر آب است؟

شهری که برای خودش تمدنی دارد، شهروندانی دارد، حاکم و ملکه‌ای دارد و نگهبانانی که از شهر در برابر جهان بیرون حفاظت می‌کنند. شهری که اتفاقا قدرتمند هم هست.
حالا چشم‌هایتان را ببندید و توی تاریخ زندگی انسان دنبال شهری بگردید که زیر آب رفته باشد. شهری که تمدنی کهن داشته باشد.
این ویژگی‌ها شما را یاد نوح نمی‌اندازد و شهری که نفرین شد و زیر آب رفت؟
این خط و ربط‌ها گوشه ذهن‌مان باشد یادمان بماند، آن شهر افسانه‌ای که معمولا به نیمی هم از آن یاد می‌شود و گاهی رنگ و بوی شهر آرمانی می‌گیرد، همان شهری است که از سمت خدا گرفتار عذاب شد.
اصلا برای همین، بیایید اسم این جلسه را بگذاریم: «شهری که غرق شد.»



#روایت_انسان
#روایت_جلسه_دهم

#قوم_طغیانگر

انسان‌های زمان نوح در دوره‌ای زندگی می‌کردند که به کتاب قانون نیاز داشتند تا زندگی آنان را تنظیم کند و اجتماعات انسانی را اداره کند.به مجموعه‌ای از قوانین که ناظر به ساحت‌های مختلف حیات انسان است شریعت می‌گوییم .

صفحات: 1 · 2

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1402-04-07] [ 11:06:00 ق.ظ ]

ویروس انحرافی ابلیس ...

 

ویروس انحرافی ابلیس

آن قبل‌ترها، وقتی یک‌بار زمین بد جور پر بوده از ظلم و جور، خدا کسی را فرستاده که منجی اهل ایمان باشد.
آن سال‌ها هم مومنین حتما نسل پشت نسل منتظر بوده‌اند و به هم وعده ظهور می‌دادند. وعده آمدن کسی که قرار بوده بساط بدکاران را بر هم بزند.
نوح، همان وعده خدا بوده. اولین پیامبری که کتاب آسمانی داشته و قرار بوده به یاد مردم بیاورد که راه‌شان چقدر هم‌سو با معیارهای زندگی الهی هست یا نیست.
اسم این جلسه را هم به همین خاطر این‌طور گذاشته‌ایم: «خدا گفته بود منجی می‌آید، خدا راست گفته بود.»

 

الان در حال روایت کردن ماجرای انسانی هستیم که تقریبا ۷۵۰۰ سال از عمر او گذشته است.

به مرور زمان جمعیت انسان‌ها در بکه رو به افزایش گذاشت و این سرزمین ظرفیت گنجایش این حجم از جمعیت را در خود نداشت. به همین دلیل به مرور زمان مهاجرت‌ها از بکه به سوی سرزمین‌های  دیگر آغاز شد.

دو خط مهاجرت از بکه شکل گرفته است که یکی بسوی شمال شرق، یعنی بین‌النهرین(میانرودان)  و دیگری به سوی شمال یعنی منطقه دریای مدیترانه بود.

سرزمین‌های شمالی به لحاظ موقعیت و امکانات زندگی بسیار مستعد بود چرا که دارای زمین‌های حاصلخیز و آب و هوایی بسیار مناسب بود. اولین مهاجران که به این منطقه رسیدند در همان جا اتراق کرده و اولین شهرها را در این منطقه بنا کردند.

در این منطقه کشاورزی و دامداری رونق بسیاری پیدا کرد و بخاطر وجود آب و غذای کافی برای دام‌ها برخی از زحمت‌ها و مشقت‌های کشاورزی و دامداری برداشته شد و مردم وقت بیشتری برای رسیدگی به زندگی‌‌ی خود پیدا کردند. لباس‌های فاخر و خانه‌های خشتی‌گلی برای اولین بار در این منطقه ساخته شد و حالا انسان‌ها برای اولین بار از زندگی دنیایی خود بیش از پیش لذت می‌بردند.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[دوشنبه 1402-03-29] [ 01:17:00 ب.ظ ]

نسخه بدل‌های شیطان ...

نسخه بدل شیطان

شیطان استاد ساختن نسخه ‌بدل است. راه بالا رفتن آدم‌ها را که می‌بیند، نسخه‌ای برای سقوط‌شان طراحی می‌کند. نگاه کنید به دور و بر خودمان. همیشه هر کار خوب، یک نسخه بدل هم دارد که بد جور حال و حس معنوی را می‌تواند از بین ببرد.

این جلسه «نمایی از نسخه‌بدل‌های شیطان» را با هم می‌بینیم.

قسمت هفتم روایت انسان

اداره کنندگان جامعه

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1402-03-10] [ 07:14:00 ب.ظ ]

ملاقات دو آقازاده ...

شیطان پرستی آقازاده

 

بخش ششم روایت انسان
فکر کنید اگر در یک توافق بلند مدت، بین پیامبران و سیاست‌مداران، حکم‌رانی و کشورگردانی به دست اهل سیاست می‌افتاد و معنویت و عرفان به دست پیامبران، چه گلستانی می‌شد. سیاست‌مداران از قدرت‌شان برای رشد و‌توسعه کار انبیاء بهره می‌بردند و پیامبران هم پادشاهان را توصیه به عدل و مردم‌داری می‌کردند، چه نزدیک می‌شد به آن آرمان‌شهرهای رویایی
نمی‌شد، هیچ وقت نمی‌شد.
نمی‌شد چون آن وقت پیامبران دیگر پیام‌آورانی از جانب خدا نمی‌شدند بلکه تبدیل می‌شدند به سوپاپ اطمینانی برای رفتار طبقه حاکم نمی‌شد چون پیام الهی پیامبران سرشار بود از دستورات اجتماعی، فرمان‌های سیاسی، باید و نبایدهای اقتصادی، نه فقط آموزه‌های اخلاقی و دستورالعمل‌های عرفانی.
آن ایده، آن چشم‌انداز، اصلا آن پروژه خلیفه اللهی، که قرار بود در زمین رقم بخورد، جز با رعایت دستورالعمل‌هایی همه جانبه از سوی خدا اتفاق نمی‌افتاد. اصلا شاید برای همین خدا پیامبرانش را هم پیامبر خواسته و هم حاکم.
بیایید این جلسه کمی درباره «پروژه خدا» با هم گفتگو کنیم. پروژه‌ای که مجریانش پیامبران هستند.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[سه شنبه 1402-02-19] [ 12:46:00 ب.ظ ]

آقازاده حضرت آدم ...

حسادت قابیل


روایت پنجم
فریدون مشیری در شروع یکی از شعرهایش که من خیلی دوست می‌دارم نوشته است: «از همان روزی که دست حضرت قابیل / گشت آلوده به خون حضرت هابیل / از همان روزی که فرزندان آدم / زهر تلخ دشمنی در خون‌شان جوشید /آدمیت مرده بود / گرچه آدم زنده بود»
شاید ما در این دوره دنبال رد آدمیت باشیم، شاید به تعبیر مشیری نگران باشیم از آدم‌هایی که زنده‌اند اما آدمیتی ندارند.
مشیری شعرش را این‌طور ادامه می‌دهد: «بعد دنیا هی پر از آدم شد و این آسیاب / گشت و گشت / قرن‌ها از مرگ آدم هم گذشت / ای دریغ! / آدمیت بر نگشت»
چطور است نام این جلسه را بگذاریم: «زهر تلخ دشمنی»، بعد با هم فکر کنیم چه شد؟ این زهر از کجا آمد و با جان آدم‌ها چه کرد؟

 

بخش پنجم روایت انسان
ما در باره حضرت آدم و خلقتش و هبوطش و توبه او سخن گفتیم. و تلاش آدم برای زندگی روی زمین آغاز شد. در شهر خودش بکه مناسک توحیدی را ترویج می‌کرد. یکی از مناسک قربانی بود. این قربانی سرآغازی شد برای یک رقابت بین فرزندان آدم حالا باید ببینیم این رقابت چگونه شروع شد و به کجا انجامید.

مسئله دعوا درگیری فرزندان آدم مسئله جدی در ادیان هست هم که اختلافات و گزارش‌های متعددی وجود داره هم در فرقه‌های شیطان پرستی و ابلیسی وجود دارد. بصورت خاص عده‌ای که اهل عرفان کابالا هستند ریشه این مناسک یهودی را برمی‌گردانند به قابیل که قابالا و ق را به ک تبدیل شده به کابالا. شده است. و عرفان‌های فرماسونری هم از این کابالا پیروی می‌کند.

اصولا این شخصیت یعنی کابالا که اولین پیرو حزب ابلیسی هست توسط ادیان تکذیب و توسط فرقه‌های شیطان پرستی تایید می‌شود.
مهمترین و بهترین گزارشی که می‌تواند این مطلب را برای ما روشن کند گزارشی است که قرآن برای ما داده است. جالبه قرآن بنای بر کلی‌گویی و اجمال داره و تفصیل حوادث را بهش نمی‌پردازه اما چون این مطلب اثر تمدنی ویژه‌ای در لحظه‌های شروع تمدن‌های انسانی دارد
اتفاقا بصورت تفصیلی قرآن به آن پرداخته

بدون هیچ مقدمه ای اول سعی می‌کنم گزارش کاملی از آن ماجرا را عرض می‌کنم.قران کریم می فرماید: ﴿۲۷﴾وَاتْلُ عَلَيْهِمْ نَبَأَ ابْنَيْ آدَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ يُتَقَبَّلْ مِنَ الْآخَرِ قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ
و داستان دو پسر آدم را به درستى بر ايشان بخوان هنگامى كه [هر يك از آن دو] قربانيى پيش داشتند پس از يكى از آن دو پذيرفته شد و از ديگرى پذيرفته نشد [قابيل] گفت‏ حتما تو را خواهم كشت [هابيل] گفت‏ خدا فقط از تقواپيشگان مى ‌پذيرد (۲۷)

به پیامبر می‌گوید: داستان حقیقی ماجرای دو فرزند آدم را به یهودی.ها بگو. جالبه اینجا جایی هست که پیامبر با یهودی‌ها حرف می‌زند.این آیه نشان می‌دهد که یک گزارش غلطی نزد بنی‌اسرائیل از ماجرای دو فرزند آدم وجود داره اصلا هم دنبال این نیست که اسامی این دو را بگوید.

که هابیل بود یا قابیل بود.قراره لُب درگیری و حقیقت را گزارش کند.امکان اینکه این گزارش در کتب آسمانی ادیان قبلی تحریف شده
و از بین رفته باشه. اما گزارش شفاف در دست رسول الله است، می‌خواهد برای بنی‌اسرائیل زمان خودش بیان کند. اذ قربا قربانا فتقبل احد هما ولن تقبل من الاخر این روایت را پیامر از کجا نقل کن از وسط ماجرا یعنی نقطه کلیدی که گره ماجرا است. قرار شد دو قربانی برای خدا آورده شود توسط فرزندان آدم انتخاب شود تا معلوم شود که کدام یک بعد آدم جانشین او خواهد بود.

این قربانی‌ها توسط خدای متعال از یکی قبول شد و از دیگری قبول نشد.
چه اتفاقی افتاد؟ بلافاصله آن که باخته بود از آنکه برده بود کینه و حسادت زیادی بدل گرفت. به همین دلیل رو کرد به نفر برنده و گفت قَالَ لَأَقْتُلَنَّكَ ۖحتما تورا میکشم!
فرایندی رخ می‌دهد که جوانه حسادت تبدیل به کینه می‌شود و این کینه تبدیل به درختی می‌شود که برادر را با برادر تا حدی دشمن می‌کند که حاضر است او را به‌ قتل برساند.

این‌ها سوالات بجایی است که باید در آینده نزدیکی به پاسخ آن‌ها بپردازیم.اما جواب آن طرفی که قرار است به او حمله شود کیست؟ می‌گوید: من ابتدا دست به قتل تو نمی‌زنم من شمشیری بروی تو نمی‌کشم . چون تو هنوز مرتکب جنایت نشدی، دفاع می‌کنم اگر حمله کنی .دفاع یک امر عقلایی است. ولی پیش دستی نمی‌کنم چون قَالَ إِنَّمَا يَتَقَبَّلُ اللَّهُ مِنَ الْمُتَّقِينَ قربانی از پرهیز گاران قبول می‌شود.

تو نمی‌توانی با از گود بیرون‌کردن من، تنها فردی شوی که قربانی تو قبول شود.خدا دستش بسته نیست وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللَّهِ مَغْلُولَةٌ یعنی چون فقط یک گزینه وجود دارد مجبور به انتخاب شود. ملاک پذیرش قربانی، تقوی و اخلاص است. تو با کشتن من از دایره دین خارج می‌شوی.

شروع می‌کند به نصیحت کردن برادر. نصیحت هابیل به قابیل اثری ندارد . چه اتفاقی می‌افته. فقتله و اصبح من النادمین. با حسادت علاوه بر قبول نشدن قربانی مُهری بر پیشانی قابیل که از خاسرین است تا ابد می‌ماند. این گزارش را رسول‌الله از قرآن برای بنی اسرائیل بیان می‌کند.

حالا باید برویم ببینیم تفصیل ماجرا و اتفاقات مهمی که منجر به این رقابت عجیب و خونین شده چه زمینه‌های در شهر وجود داشته که به اینجا انجامیده که برادری برادر دیگر را بکشد. اولین برادرکشی . حضرت آدم از سوی خداوند مامور شد که وصی خود را برای بعد از خودش انتخاب کند. انتخاب وصی پیامبر .

پیامبری به معنای این است که با مردم صحبت بکند وحی را به آن‌ها برساند.هم ریاست است هم ولایت و سرپرستی است.هم قدرت معنوی است. محل جمع مردم است. همه چیز در پیامبری جمع است. بنابراین منصب خواستنی است. بسیاری از انسان‌ها دندان تیز کرده‌اند تا به این مقام برسند. در تمام روایت انسان یکی از مهمترین منصب‌هایی دعوایی است که جنگ روی آن هست، وصایت یک پیامبر است.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[جمعه 1402-02-08] [ 04:59:00 ب.ظ ]

بسته نبودن دست خدا ...

دهکده آدم وحوا

اولین دهکده توسط آدم و همسرش حوا در سرزمین مکه ایجاد شد و از خانواده آدم، فرزندان ایشان متولد شدند. انسان هیچ‌گاه به صورت انفرادی زندگی نکرده و از همان اول بنیاد مهمی به نام خانواده ادامه زندگی را می‌داده است.آدم و فرزندانش در این دهکده برای خود خانه‌های ساختند.بر اساس علمی که خداوند به او آموخته بود، آدم طریقه کاشت گندم و پختن نان را یاد گرفت.از آن جایی که یکی از لوازم مهم زندگی اجتماعی، زبان و قدرت تفهیم و تفاهم با انسان‌های دیگربود، خداوند زبان که ابزارمهم برطرف کردن این نیاز بود،به انسان هدیه داد.بنابراین، مطالبی که در تاریخ تمدن‌های غربی در باره‌ی پیشرفت مرحله‌ای انسان و کشف اتفاقی برخی پدیده‌ها مثل آتش، زراعت و … گفته می‌شود کاملا اشتباه و زاییده تحلیل‌های تخیلی بشراست؛ چرا که ادبیات و حیانی، در باره مهمترین پایه‌های تمدن اولیه‌ی انسان‌ها گزارش‌های متقن و خلل ناپذیری به ما داده شده و دیگر نیازی به تخیل و یا جستجو بر روی دیواره‌های غارها و سنگ نگاره‌های قدیمی نداریم.
اینک حیات مادی اجتماعی بر روی زمین آغاز شده بود و آدم و حوا صاحب فرزندان دختر پسری شده بودند.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1402-02-07] [ 11:37:00 ب.ظ ]

اولین دهکده آدم و حوا ...

اولین دهکده آدم و حوا

مقدمه بخش چهارم روایت انسان
اولین دهکده توسط آدم و همسرش حوا در سرزمین مکه ایجاد شد و از خانواده آدم، فرزندان ایشان متولد شدند. انسان هیچ گاه به صورت انفرادی زندگی نکرده و از همان اول بنیاد مهمی به نام خانواده زندگی را ادامه می‌داده است.آدم و فرزندانش در این دهکده برای خود خانه‌های ساختند.بر اساس علمی که خداوند به او آموخته بود، آدم طریقه کاشت گندم و پختن نان را یاد گرفت.از آن جایی که یکی از لوازم مهم زندگی اجتماعی، زبان و قدرت تفهیم و تفاهم با انسان‌های دیگربود، خداوند زبان که ابزار مهم برطرف کردن این نیاز بود، به انسان هدیه داد.بنابراین، مطالبی که در تاریخ تمدن‌های غربی در باره‌ی پیشرفت مرحله‌ای انسان و کشف اتفاقی برخی پدیده‌ها مثل آتش، زراعت و … گفته می‌شود کاملا اشتباه و زاییده تحلیل‌های تخیلی بشر است؛ چرا که ادبیات و حیانی، در باره مهمترین پایه‌های تمدن اولیه‌ی انسان‌ها گزارش‌های متقن و خلل ناپذیری به ما داده شده و دیگر نیازی به تخیل و یا جستجو بر روی دیواره‌های غارها و سنگ نگاره‌های قدیمی نداریم.
اینک حیات مادی اجتماعی بر روی زمین آغاز شده بود و آدم و حوا صاحب فرزندان دختر پسری شده بودند.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[دوشنبه 1402-01-28] [ 03:36:00 ب.ظ ]

آدم، چه خوب شد در بهشت نماندی ...

هبوط مقامی بود نه مکانی

 

بقیه بحث کاش آدم در بهشت می‌ماند!

این را همه ما حداقل یک بار با خودمان گفته‌ایم. کاش پدر ما آدم در همان‌جا که بود می‌ماند و بعدش ما هم متولدین بهشت می‌شدیم و از رنج زمین دور می‌ماندیم.
ماجرا اما شاید طور دیگری باشد، شاید آمدن آدم به زمین یک لطف بزرگ از جانب خدا باشد، شاید چیزهایی در این میان هست که ما از آن‌ها بی‌خبریم.
این جلسه سوم ماست و در این جلسه درباره هبوط آدم به زمین صحبت می‌کنیم، عنوان این جلسه را هم می‌گذاریم: «چه خوب شد در بهشت نماندی، آدم»

حضرت آدم خودش در آسمان بود ولی جسمش در زمین بود.
اینجا متوجه می‌شویم که حقیقت اصلی تشکیل دهنده وجود آدمی روح اوست.
که بعد از دمیده شدن روح در عالم مثال در بها الهی است
و جسم او در زمین که خداوند فرمود انی جاعل فی الارض خلیفه، و روح او در مکان خوبی که بهشت است. آدم آنجا است.در این باره
چند تا قول وجود دارد.
#بهشت آدم جزیره‌ای دور افتاده در زمین بوده است.
#سیاره دیگری بوده .
#یا بهشت اخروی بوده است.
از سه بهشت ذکر شده در بالا هیچ کدام نبوده است.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[دوشنبه 1402-01-21] [ 12:02:00 ب.ظ ]

کاش آدم در بهشت می‌ماند ...

روایت انسان بخش دوم

در جلسه دوم، سراغ یک قصه آشنا می‌رویم: قصه سجده فرشته‌ها به آدم و سرکشی شیطان.
این قصه را همه ما شنیده‌ایم اما احتمالا چیزهایی هست که تا به حال به آن‌ها دقت نکرده‌ایم یا متوجه‌شان نشده‌ایم.
ماجرای روز اول ما در جهان، روز خلقت، بر خلاف انتظار نه در آرامش و امنیت بلکه در بستری از تنش و تهدید شروع می‌شود.
این جلسه دوم ماست: «ما خلیفه شدیم، او رانده شد

۱-عالم دانشگاه تربیت خلیفه الله

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1402-01-16] [ 06:05:00 ب.ظ ]

کسی بود ولی هنوز آدم نبود ...

کسی بود ولی هنوز آدم نبود

به نام خداوندی که آدم و آدمیت را آفرید
بحث جدید در باره روایت انسان هست.

این محتوا، بحث غریبی است. انگار وقتی ماجرا را می‌شنوید، داستان پریان برای‌تان زنده می‌شود، ماجرایی که پر است از موجودات غیر انسانی و جهانی که متفاوت است با جهان تجربه شده ما.این حس شما، حس درستی است، حق دارید.
شاید یکی از دلایلش این باشد که این‌جا با حرف‌های تازه و جدیدی رو به رو هستیم و این طبیعی است که حرف تازه همیشه کمی غریب به نظر می‌آید.
شاید هم دلایلش این باشد که در این بحث تلاش می‌کنیم با واژه‌هایی انسانی، جهانی فرا انسان را روایت کنیم.
این جور وقت‌ها مرز خیال و واقعیت خیلی به هم نزدیک می‌شود. این جور وقت‌ها کلمه‌ها و تصویرها و جمله‌ها همان‌قدر که می‌توانند واقعی باشند، خیالی به ذهن می‌آیند.
 این جلسه اول ما است: «کسی بود اما هنوز آدمی نبود.»
#روایت_انسان_بخش_اول

۱-تاریخ یا روایت؟
-قبل از اینکه وارد اتفاقات خلقت و آفرینش انسان بشویم باید بررسی کنیم که اولا این اتفاقات در کجا افتاده و دوم زمینه‌های تحقق آن را هم بررسی کنیم.باید عوالمی که قرار است آدم در آن ها آفریده شود بررسی کنیم.
بحث ما تاریخ نیست چون تاریخ یعنی اینکه عده‌ای وقایعی را تجربه کرده باشند و سپس آن را برای ما نقل کنند. اما می‌دانیم هنوز آدمی خلق نشده است. از طرف دیگر دست‌رسی به موجوداتی که در آن زمان بوده‌اند نداریم.
نتیجه:ناگریزیم که به سراغ منابع وحیانی برویم.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[یکشنبه 1402-01-13] [ 10:37:00 ق.ظ ]

نخبه های تنبل ...

مبارکه نهمین فرزند خانم صادقی

زنان دین گستر، زنان منتظر ظهور را می شناسید؟

در این روزگار دشمنی زیرکانه غرب و اطاعت بی‌کم و کاست عوام و عالمان و دانشمندان همچون بردگان، بدعتی منحوس را اجرا کردند!تلاشی پی‌گیر، شبانه روزی در پی برآورده کردن تمنای دشمن به عمل آمد.هنوز هم دستهایی از هرسو در تلاش است که نگذارد جمعیت شیعه افزایش یابد.

به اعتراف پزشکان بهداشت، که با دروغ و فریب مردم را از زادآوری ترساندند. به اعتراف خودشان« خانم دکتر لباف، متخصص زنان و زایمان: در دوره‌ی رزیدنتی(تخصص) به ما گفته بودند زنانی را که بارداری دوم یا سومشان است، بطور مخفیانه عقیم کنید!» با اعتراف بسیار تکان دهنده دکتر اسماعیل اکبری، مشاور عالی وزیر بهداشت در برنامه تلویزیونی از خیانت های انجام شده: «ما در وزارت بهداشت برای کاهش بی‌سابقه و شگفت انگیز جمعیت، از سازمان بهداشت جهانی جایزه گرفتیم و پزدادیم که پدر مردم را درآوردیم و افتخار هم کردیم! دروغ گفتیم که بارداری زنان زیر بیست سال و بالای چهل سال، خطر دارد! بارداری امری الهی و طبیعی است و غربالگری و سونوگرافی مادران باردار، غلط است»                                                                                       

این دوروغ ها را که زیر بیست سال و بالای چهل سال خطر زایمان ناقص وجود دارد را با بوغ و کرنا در ذائقه خانواده ایرانی تپاندند!

ما در وزارت بهداشت برای کاهش بی‌سابقه و  شگفت انگیز جمعیت، از سازمان بهداشت جهانی جایزه گرفتیم و پزدادیم که پدر مردم را درآوردیم و افتخار هم کردیم! دروغ گفتیم که بارداری زنان زیر بیست سال و بالای چهل سال، خطر دارد! بارداری امری الهی و طبیعی است و غربالگری و سونوگرافی مادران باردار، غلط است

 این دوروغ ها را که زیر بیست سال و بالای چهل سال خطر زایمان ناقص وجود دارد را با بوغ و کرنا در ذائقه خانواده ایرانی تپاندند!

اکنون هم که قرار است از این فریب دست بردارند، طوفان مصیبت غربالگری، با ترساندن زنان باردار را، به سقط جنین وادار می‌کنند.

ما فقط ادعا داریم که منتظر ظهور هستیم با کدام عده و جمعیت!!

زنهای تنبل، مردان بی‌عرضه، برای رسیدن به اهداف کودکانه حاضر نیستند فرزند داشته باشند. از طرفی صاحبخانه‌های بی‌مروت به کسی که بیشتر از یک فرزند داشته باشد خانه اجاره نمی‌دهند. مجلس هم هنوز نتواسته است کار  خدا پسندانه ای را انجام دهد.

گویا دشمن پی برده که مسئولین تنبل ایرانی برای اینکه حاضر نبودند، اقتصاد کشور را پویا و مقاومتی کنند. گزینه کم شدن جمعیت را پیشنهاد دادند تا با جمعیت اندک بتوانند برق و آب و گاز آن‌هارا تامین کنند.

در حالیکه نقشه دشمن کاهش جمعیت شیعه که از مولفه‌های مهم نابودی استقلال هست را در تیر رس هدف قرار داده است.

در این میانه تعداد معدودی از خانواده‌های منتظر ظهور هستند که نهمین نفرزندشان را جشن می گیرند و سپاس گزار خداوند هستند.

متاسفانه زنانی که خود را فرهیخته حوزوی می‌دانند هم، از زادآوری دست کشیده اند. باید به این زنها گفت وقتی عرضه انجام چند تا کار ندارید برای چی هدف اصلی زن بودنتان را فرموش می‌کنید.

با کمال تاسف چنین زنانی را هم در مراکز حوزوی بر مصدر کار گمارده اند که چه بشود!؟

خانم دکتر لباف، متخصص زنان و زایمان: در دوره‌ی رزیدنتی(تخصص) به ما گفته بودند زنانی را که بارداری دوم یا سومشان است، بطور مخفیانه عقیم کنید

تا سخن از فرزند آوری می‌شود، ناله تربیت، اقتصاد ضعیف خانواده را پیش می‌کشند. پس چگونه قبل از انقلاب خانواده‌ها توانستند با وضع فلاکت بار اقتصادی زمان طاغوت و فرهنگ شوم آن زمان فرزندانی قوی و شجاع با تعداد زیاد داشته باشند.

در حالیکه امکانات تربیت فرزند و اقتصاد خوب اکثریت خانواده‌ها در این زمان بهترین وضع است.

چگونه می‌توان این حرکت نرم کاهش جمعیت را در فرهنگ جامعه آشکار کرد؟!

پ ن به نظر میرسد، که به این نسل نمی‌توان امیدوار افزایش جمعیت بود، کرونا آمده است، تا کار نابودی جمعیت  و قطع نسل که خودمان رقم زده ایم و  برایش تلاش می‌کنیم،  سرعت ببخشد!!!

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[یکشنبه 1400-05-24] [ 04:54:00 ب.ظ ]

هنرمندی قرآن ...

تبلیغ هنرمندانه

بخشی از مطالب کتاب

ب)جایگاه قرآن در روش داستانی

وجود حدود 500 داستان مستقیم قرآنی وحدود 1000 داستان غیر مستقیم (شان نزول) دلیلی بر توجه قرآن به این روش وتاثیرگذاری آن است.

ج)ویژگی‌های داستان

جذاب و پر کشش، عبرت آموز و پند آموز، است. با بکار گیری تخیل افراد برای بارور سازی محتوا بسیار موثر است. می‌توان با بیان نکات قرآنی از داستان و ایجاد جذابیت، بیان نکات پندآموز در لابلای داستان، با پیگیری اهداف تربیتی از قبل مشخص شده در مسیر آن و بیان سرگذشت گذشتگان با محکم ترین سند و دور کردن افکار خرافی و اسرائیلیات در مورد پیامبران به ایجاد حس همدردی و تسکین دردهای مشابه با شخصیت‌های داستان پرداخت که پس از شنیدن سرگذشت دیگران نتیجه اخلاقی را به مخاطبان القا کرد.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[سه شنبه 1399-08-20] [ 11:09:00 ق.ظ ]

#محمد_را_دوست_دارم ...

 

1.سر حضرت، همیشه نور از پیشانی مبارکشان ساطع بود و مثل ماه، نور پیشانیشان بر در و دیوار می تابید.

از امام صادق(ع) روایت شده:«چون پیامبر اکرم(ص) را در شب تاریک می دیدی نور از روی مبارکش همچون ماه ساطع بود»

2.محاسن حضرت، کثیر المحاسن بودند،روایت شده یکی از اصحاب دو تار از محاسن مبارک ایشان را برداشته و در خانه گذاشته بود که ناگاه صدای تلاوت قران به بهترین حال می شنود و هر چه جستجو می کند کسی را نمی یابد سرانجام نزد پیامبر(ص)رفته و مساله را عرض می کند، پیامبر(ص) می فرمایند:«ملائکه ی هفت آسمان هر جا موی عنبرین سید مرسلین را ببینند شروع به تلاوت کلام مبارک می کنند.»

3.دهان مبارک حضرت، روایت شده سطلی از آب نزد حضرت خاتم آوردند،و حضرت آب در دهانشان مضمضه نمودند و در سطل آب ریختند آب از مشک خوش بو شد.

4.زبان حضرت، هر وقت به حیوانات ، نباتات ، سنگ ها و در ختان خطاب می فرمودند جواب می شنیدند.

5.چشمان مبارک حضرت، از پشت سر می دیدند چنان که از پیش رو می دیدند.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[دوشنبه 1399-06-24] [ 12:57:00 ب.ظ ]

روز های مبارک ربیع ...

بهار مدرسه

آیا این که بعضی از افراد در شب اول ربیع الاول، شبانه به مسجد می روند و آرزو و دعا می کنند، بدعت در دین نیست؟ آیا سند روایی دارد؟ آیا این حدیث که هر کس به من بشارت ماه ربیع را بدهد من او را به بهشت مژده خواهم داد، از پیغمبر اکرم (ص) است؟
ماه ربیع الاول بهار ماه‌ها است. با حلول این ماه، ماه پر از حزن و اندوه صفر که ماه مصیبت های بزرگ اهل بیت رسول خدا (ص) بود به پایان رسیده است. اوج مصيبت ماه صفر در دهه سوم آن است. با اربعين شروع مي شود و به ايام رحلت حضرت ختمي مرتبت محمد مصطفي (ص) و شهادت سبط اكبرش، حضرت امام حسن مجتبي (ع) و غروب خورشيد طوس، حضرت علي بن موسي الرضا (ع) ختم مي شود. و از طرف دیگر در اين ماه ميلاد رسول خدا (ص) که رحمة للعالمین است، واقع شده است و مي‌توان ادعا كرد از اول آفرينش زمين رحمتي مانند آن بر زمين فرود نيامده است؛ زيرا برتري اين رحمت بر ساير رحمت هاي الهي مانند برتري رسول خدا بر ساير مخلوقات است[1].
اول ربیع الاول به نقل منابع تاریخی روز هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه است[2] هم از این جهت و هم از جهت این که مولودهای با برکتی در آن واقع شده است بسیار مبارک و میمون است.
سید بن طاووس در کتاب الاقبال در فضیلت این ماه جملاتی آورده است و از اتفاقات مبارک این ماه، هجرت پیامبر (ص) از مکه به مدینه و سلامت ایشان از نیرنگ دشمنان برای قتل ایشان در شب لیلة المبیت را بر شمرده است و نماز شکر را به نشانه شکر گذاری از خدا در این روز مناسب می داند و از قول شیخ مفید نقل کرده است که روزۀ این روز به دلیل موفقیت پیامبر(ص) و نجات ایشان از دست دشمنان مستحب است و در نهایت دعایی برای این روز نقل کرده اند.[3]
مرحوم جواد آقا ملکی تبریزی در کتاب المراقبات نوشته است: “اين ماه همانگونه كه از اسم آن پيداست بهار ماه‏ها است، بجهت اين كه آثار رحمت خداوند در آن هويداست. در اين ماه ذخاير بركات خداوند و نورهاى زيبای او بر زمين فرود آمده است؛ زيرا ميلاد رسول خدا (ص) و سلّم در اين ماه است و مى‏توان ادعا كرد از اول آفرينش زمين رحمتى مانند آن بر زمين فرود نيامده است … بر مسلمان مراقب واجب است با تمام تلاش خود در شكرگزارى اين نعمت بزرگ كوشش و سعى كند…"[4].
شیخ عباس قمی نیز در مفاتیح در اعمال ماه ربیع الاول آورده است: “روز اول علما گفته‏ اند مستحب است كه براى تشكر نعمت سلامتى رسول خدا (ص) و أمير المؤمنين (ع) روزه بدارند و زيارت آن دو بزرگوار در اين روز مناسب است".‏[5]
در کتب ادعیه و روایات چیز دیگری در اعمال شب و روز اول ماه ربیع الاول، غیر از آنچه که بیان گردید، یافت نشد، اما عدم وجود روایت در بارۀ اعمال خیر و مستحبات در منابع دینی، دلیل بر بدعت بودن انجام آنها نیست؛ زیرا انجام همۀ کارهای خیر از جمله حضور در مسجد، عبادت، دعا و مناجات با خدا در هر زمان مستحب و پسندیده است و انجام آنها با قصد قربت و به امید ثواب هیچ اشکالی ندارد، اما در صورتی که به دروغ عمل خاصی (هر چند پسندیده را) به دین نسبت دهند بدعت و حرام خواهد بود؛ زیرا بدعت در دین و شرع به معنای ” نسبت دادن چيزي به دين در حالي که در واقع جزء دين و شريعت نيست".
اما در مورد مژده بهشت دادن پیامبر به کسی که بشارت ماه ربیع را بدهد، ما در منابع شیعی حدیثی در این باره پیدا نکردیم.
بله صاحب تفسیر روح البیان حدیثی نقل می کند که: “کسی که مرا به اتمام ماه صفر بشارت دهد او را به بهشت بشارت می دهم"[6] و شاید این حدیث همان معنای مورد نظر را می رساند.
پی نوشتها:
[1]. ملكي تبريزي(ره)، ميرزا جواد آقا ، المراقبات.
[2].مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 55، ص367، مؤسسة الوفاء، بیروت، سال 1404ه ق.
[3]. علی بن موسی بن طاووس، الاقبال بالاعمال، ج 3، ص 105، (المکتبة الإعلانات الإسلامیة)دفتر تبلیغات اسلامی، 1377 ه ش.
[4].ملکی تبریزی، جواد، محدث بندر ریگی، ابراهیم، ترجمه المراقبات ص 65، انتشارات اخلاق، سال 1376ه ش.
[5].قمی ، عباس، مفاتیح الجنان ص 295، اسوه.
[6] “من بشرنى بخروج الصفر بشرته بالجنة"، حقى بروسوى، اسماعيل، تفسير روح البيان، ج ‏4، ص 325، دار الفكر، بيروت.

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1398-08-08] [ 02:01:00 ب.ظ ]

کرسی آزاد اندیشی امام رضا ع ...

 میلاد امام رضا علیه السلام مبارک

تمامی مناظرات  و بحث های فقهی ، فلسفی و کلامی …امام رضاعلیه السلام  با مبنا قرار دادن قرآن بوده است.

امام علیه السلام در مناظراتش با توجه به همان کتاب و دین افراد«شناخت خدا و توحید» را طوری بیان می کردند که مخاطبین با دل و جان فهم می کردند، و در همین بزنگاه مناظره حقانیت پیامبر و اسلام و خاندان اهلبیت را متذکر می‌شدند.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[دوشنبه 1398-04-17] [ 09:46:00 ق.ظ ]

نکته‌های باریک تر از مو ...

عبرت‌های سفر

به خانم‌ها هشدار می دادم که در سفر ‌ها، هر جایی را برای استراحت انتخاب نکنید. مراقب فرزندان دختر و پسرتان باشید.

مثلا اگر مسافرخانه یا هتل می روید، مراقب پنجره و سوراخ کلید در و دوربین ‌ها، خصوصا کلید‌های قدیمی که گشاد است باشید.

در یک اردویی که طلاب را برده بودم قم، در نزدیکی حرم زائرسرایی بود که رایگان اسکان دوروزه می داد.

وقتی از اطاق مان بیرون آمدم دیدم که خدمتکار زائرسرا خم شده و از سوراخ کلید داخل اتاقی را نگاه می کند، بنده خدا آنقدر محو تماشای منظره داخل اتاق بود که صدای سرفه من را نشنید.

یکی از خانم‌ها حادثه خطرناکی را تعریف کرد. گفت:در سفر کنار میدان شهر چادر زدیم و داخل چادر خوابیدیم. برای اینکه طلا و جواهراتم را دزد نبرد گذاشتم توی کیفم، کیف را هم محکم در دستم گرفتم. صبح که بیدار شدم دیدم کیفم نیست و پنجره چادرهم باز است .با شگفتی نگاه کردم دیدم پنجره نیست بلکه به اندازه یک برگ A4 بریده شده است.

با این خاطره ترسناک یاد عموی خدابیامرزم افتادم که در گذشته‌های دور، رفته بود مشهد چون شناسنامه همراهش نبود، کنار صحن خوابیده بود و برای اینکه کفش‌هایش درامان بماند، از آن‌ها به جای بالشت استفاده کرده بود. وقتی صبح که بیدار شده بود از کفش‌ها خبری نبود!

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی, فرهنگی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1397-09-07] [ 01:49:00 ب.ظ ]

راز ازدواج امام مهدی علیه السلام ...
مهدی خواهد آمد

از مجموع روايات سه احتمال درباره زن و فرزندان حضرت مهدي‏ عليه السلام به دست مي‏ آيد:
1. اساساً حضرت مهدي‏ عليه السلام ازدواج نکرده است.

2. ازدواج انجام گرفته، ولي اولاد ندارد.

3. ازدواج کرده و داراي فرزنداني نيز هست.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[یکشنبه 1397-02-09] [ 03:35:00 ب.ظ ]

ثواب نماز واجب در زمان غیبت بیست و پنج برابر ظهور ...

نمازواجب

امام صادق علیه السلام می فرماید:هر نماز واجبی که مومنین در عصر غیبت بخوانند،ثوابش بیست و پنج برابر با نمازی است که پس از ظهور حضرت پشت سر ایشان خوانده می شود.

راوی تعجب می کند و می گوید:با این حساب ما چرا آرزو می کنیم که امام ظهور کند؟

بهتر است در همان زمان بمانیم و هر نمازمان بیست و پنج برابر حساب شود.
حضرت می فرماید یاسبحان الله،سبحان الله شما فقط به فکر خودتان هستید، نمی خواهید وجود مقدس حضرت ظهور کند و دنیا را پر از عدل وداد کند.#
#کمال الدین و تمام النعمه،ج2، ص647

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1397-02-05] [ 10:21:00 ب.ظ ]

حضرت مهدی(عج) در کتب اهل سنت ...

جدیداًکتاب مناظره دکتر وشیخ بدستم رسید،وقتی کتاب را مطالعه کردم از شدت جاذبه تقریباکتاب 400  صفحه ا ی را در مدت دو روز تمام کردم!با اینکه چشم هایم ضعیف است، نتوانستم حتی یک لحظه هم کتاب کنار بگذارم تا جایی که چشمهایم تار میدید!!! بعد ازخواندن کتاب به سایت هاسر زدم دیدم ای دل غافل، این کتاب سال 91 رونمایی شده ومن در سال 92 با این کتاب آشنا شدم!!!

خب طبیعی است که دیر بدستم برسد وقتی در مرز ایران یعنی درست در مغز گربه بالای نقشه ایران زندگی کنی از این اتفاقات زیاد پیش می آید !!!
لذا فکر کردم شاید مثل من کسانی باشند که با این کتاب تا کنون آشنا نشده اند برای همین بخشهای از کتاب را در ذیل می آورم.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
 [ 07:15:00 ب.ظ ]

منتظر مهدی غم مخور ...

 منتظر مهدی غم مخور

اللهم عجل لویک الفرج

امام صادق (ع) :  کسی که منتظر حضرت  ( مهدی عج) است از دنیا برود و

 

 حضرت بعد از او قیام کند اجر او همانند اجر کسی است که زمان او را درک

 

 کرده است پس بکوشید و منتظر باشید ، گوارا باد بر شما ای یاران مورد لطف خدا

 

  کتاب  نعمانی صفحه ۲۰۰

 

دهقانی

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
 [ 07:05:00 ب.ظ ]

لحظه نورباران هستی ...


نور زهرایی
پس از آفرینش نور فاطمه علیها السلام آسمانهای هفتگانه و زمین های هفتگانه روشن شد، و فاطمه علیها السلام«زهرا» نامیده شد و خداوند ثواب تسبیح و تقدیس ملائکه را تا روز قیامت برای دوستان فاطمه علیها السلام قرار داد.
ارشاد القلوب ج 3 ص4

وقتی فاطمه علیها السلام در کنار مادر و بانوان بهشتی و حورالعین قرار گرفت،در لحظات اول به سخن درآمد و گفت:شهادت می دهم خدایی جز خداوند نیست، و پدرم رسول الله سرور پیامبران، و شوهرم سرور اوصیا و فرزندانم سروران اسباط هستند.
کتاب عمر مادرم ص 23

جلالت حضرت فاطمه علیها السلام

در شب عروسیش تا جایی است که با فاصله بسیار کم از خانه عروس تا خانه داماد،رسول خدا صلی الله علیه و آله در کنار عروس با پای پیاده و جبرئیل و مکائیل در طرف راست و چپ و هزاران فرشته بهشتی در اطراف، او را تا خانه داماد بدرقه می کنند.
انس بن مالک می گوید :از مادرم از شکل و شمایل فاطمه علیها السلام سوال کردم، گفت :فاطمه علیها السلام همانند ماه شب چهارده بود، یا همانند خورشیدی که با ابر پوشیده باشد یا از زیر ابر بیرون آمده باشد، واو چهره سفید و صاف داشت.
بحار الانوار ج 43 ص 43

از طرف خداوند سیب بهشتی بوسیله جبرئیل به رسول اکرم صلی الله علیه و آله اهدا شد. حضرت آن را گرفت و بوسید وروی چشم گذاشت و به سینه چسباند، و به دستور خدا خواست آن را تناول کند سیب را که شکافت نوری از آن درخشید و حضرت از جبرئیل پرسید: ای چه نوری است جبرئیل گفت این نور« منصوره فاطمه است» دختری که از صلب تو خارج می شود .
معانی الاخبار ص376








 

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1396-12-17] [ 10:20:00 ب.ظ ]

مناجات های فاطمه سلام الله علیها ...

تو از هر عیبی به دور هستی، صاحب عزت و شوه هستی، تو همیشه بر جهان، قدرت داری، همه کاره این جهان تو هستی!

خدایا! من تورا حمد و ستایش می کنم، تو بودی که به من نعمت علم و آگاهی دادی. از تو ممنونم که مرا تسلیم قرآن قرار دادی تا دستورات تو را که در کتاب آسمانی امده است، اطاعت کنم، ممنون تو هستم  که به دین خود هدایت کردی ونور ایمانرا در دل من قراردادی و مرا از کفر و شرک نجات دادی!

اکنون که در حق من لطف کرده ای و این خوبی ها را به من داده ای، من به لطف تو محتاج ترم، پس لطف خودت را در حق من کامل کن! من از تو می خواهم که مناجات کسانی که زیاد توبه می کنند را به من عطا کنی تا من همانند آنان از گناهانم توبه کنم، آنان چگونه به درگاه تو رو می کنند، اشک می ریزند، با چه سخنانی تو را راضی میکنند، به من توفیق بده همانند آنان به درگاه تو زاری کنم و مثل آنان از تو عذرخواهی کنم، توبه کنندگان واقعی بعد از توبه به عمل رو می آورند و گذشته خود را جبران می کنند، به من هم توفیق جبران گذشته را عنایت کن!

خدایا! کسانی که در راه تو تلاش می کنند به نجات  ورستگاری می رسند، مراهم مانند آنان به نجات و رستگاری برسان و ثواب آنان را به من عطا کن!

منبه: دعای مادرم

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1396-11-11] [ 03:52:00 ب.ظ ]

روشهای دین زدایی ...

فرقه های سمی        

روند فرقه گرایی


مقدمه :

 فرقه گرایی و انحرافات مذهبی در ایران سابقه ای دیرینه دارد . نگاهی به تاریخ معاصر ایران ، نشان می دهد که جامعه ایران همواره از ناحیه فرقه های مذهبی مانند بابیگری ، عرفان کاذب و تصوف یا صوفیگری مورد تهدید قرار گرفته است . با شکل گیری نظام جمهوری اسلامی که بر اساس آموزه های دینی استقرار یافته است این تهدید افزایش یافته و همچنان ادامه دارد . چرا که فرقه های منحرف مذهبی و سیاسی با استفاده از فرصت بوجود آمده پس از پیروزی انقلاب ابتدا با ایجاد تفرقه میان شیعه و سنی بخشی از جامعه ایران را مقابل هم قرار داده و نظام برای مقابله با این تهدید هزینه های زیادی پرداخته است .


طرح مساله
جامعه دینی ایران در دوران کنونی حیات تاریخی- سیاسی خود ، بیش از هر عصر و دوران دیگری درمعرض چالشها و تهدید های سیاسی- مذهبی و امنیتی قرار دارد .در سالیان اخیر شاهد پیدایش و شکل گیری فرقه های منحرف مذهبی بودیم .
از سویی ، نظام سیاسی ایران بر اساس آموزه های دینی شکل گرفته و اداره می شود و این موضوع باعث شد دشمنان با نفوذ در بین گروه ها و فرقه های مذهبی و یا حتی تاسیس فرقه های منحرف مذهبی در راستای اهداف خود نظام دینی را با چالش و حتی با تهدید امنیتی – سیاسی مواجه سازند . از سوی دیگر انقلاب اسلامی که با هویت فرهنگ دینی ساختار سیاسی – امنیتی رژیم پهلوی را از بین برده و درصدد نهادینه کردن آموزه های اصیل دینی در جامعه است از طرف فرقه های منحرف مذهبی مورد تهدید قرار دارد .


تعریف مفاهیم
فرقه (( SECTدر علوم سیاسی تعریف خاصی دارد که ذیلاً به آن اشاره می کنیم .
« این واژه هم در مورد بخشی از جامعه که از مذهب رسمی جدا شدهیا به آیین گرویده باشند و توسط همگان به اسمیت شناخته نشده است به کار می رود و هم مسامحتاً در هر نوع جنبش جدایی طلب ( زبانی ، مذهبی ، سیاسی و غیره ) اطلاق می گردد بنابراین فرقه در این جا یعنی گروهی که از آموزه های اصیل اسلامی منحرف شده و در حدود تعریف جدیدی از مذهب رسمی است .
فرقه گرایی نیز در علوم سیاسی تعریف خاص دارد که برای آشنایی بهتر بدان اشاره می شود . « این واژه به معنای قطع رابطه با افراد بیرون از یک گروه و تعصب شدید نسبت به گروه خود و در نتیجه تبدیل شدن به یک دسته جدا از مردم می باشد » . با این تعریف می توان گفت فرقه گرایی یک نوع جدایی طلبی از متن جامعه و تاسیس گروهی که اعمال و افکارشان در مقابل هنجارهای رسمی جامعه است .
انحراف (Deriance) واژه انحراف در جامعه شناسی این گونه تعریف می شود : « انحراف هر گونه رفتاری است که با انتظارات جامعه یا یکی از گروه های مشخص درون جامعه منطبق و سازگار نباشد . انحراف دوری جستن و فرار از هنجارهاست و هنگامی رخ می دهد که فرد یا گروهی معیار های جامعه را رعایت نمی کند». بنابراین افراد یا گروه های منحرف براساس یک شاخص و معیار جامعه تعریف و سنجیده می شود .


تاریخچه مختصری از تصوف
تصوف و صوفی گری از بدعت های بزرگی بود که در اسلام رواج یافت . در ورد پیدایش تصوف در اسلام میان محققین و اندیشمندان ، اختلافات فاحشی وجود دارد . گروهی تصوف را پدیده ای بیگانه با اسلام و به اصطلاح وارداتی می دانند و معتقدند که تصوف در جوامع و مکاتب و ادیان دیگر به وجود آمده و بعدها در جامعه اسلامی رخنه کرده است . برخی از محققین ، توحید و عرفان اسلامی را به عنوان اساسی ترین علت به وجود آمدن تصوف می دانند . در منابع و متون اسلامی از جمله قرآن کریم ، بسیاری از مباحث عرفانی مانند لقاء الله ، رضوان الهی و دعا های پیامبر (ص) و اولیای دین و حالات معنوی آن بزرگواران ، الگوی عرفانی اسلامی به شمار می رود . و مهمتر از همه این گروه معتقدند : شرایط زندگی فقیرانه و بسیار ساده مسلمانان صدر اسلام ، علل مهم پیدایش تصوف به شمار می رود .
در صدر اسلام پیروان رسول خدا (ص) با نام های « مسلمان » ، « عابد » ، « صحابه » و « شیعه » شناخته می شدند اما واژه صوفی از قرن دوم هجری پدید آمد . بسیاری از بزرگان صوفیه با تحریف تاریخ سعی کردند آغاز تصوف را همان آغاز اسلام معرفی کنند و تاریخچه ای به بلندی تاریخ اسلام برایش بسازند. برخی از محققان معتقدند در زمان جنگ های اسپارت در یونان باستان ، آنان که شهامت جنگ را نداشتند به گوشه نشینی پرداخته و از جنگ فرار کردند . صوفیانی که در اسلام پدید آمدند تحت رهبانیت مسیحی و ریاضت های غیر شرعی مرتاضان هندی بودند .
اولین « خانقاه » را یک معمار مسیحی مصری برای ابو هاشم صوفی در کوفه ساخت . ابو هاشم اولین شخصی بود که به نام صوفی خوانده شد و او در قرن دوم هجری می زیست . نقل است امام صادق (ع) در جواب سوالی در مورد وی می فرماید : « همانا او جدآ فاسد العقیده است و او همان کسی است که از روی بدعت مذهبی را اختراع کرد که به آن تصوف گفته می شود و آن را محلی برای عقیده خبیث خود ساخت» .
سیری در تاریخ صوفیه و نگاهی به روایات اهل بیت عصمت (ع ) نشان می دهد که تصوف و صوفی گری جریانی بود که برای شکستن موقعیت علمی و معنوی اهل بیت (ع) در بین امت اسلامی به وجود آمد . حمایت بنی امیه و روابط آنها با سران صوفیه و یا حداقل زمینه سازان پیدایش این جریان بوده اند . چرا که معمولا این جریان « صوفیه » و دراویش در برابر ایمه اطهار (علیهم السلام) موضع گیری می کردند در یک جمع بندی مختصر می توان گفت صوفی گری و تصوف پایه تصوف در اندیشه و عرفان اسلام قرار دارد . اما تحت تاثیر ادیان و مذاهب دیگر از جمله آیین ریاضت ، اندیشه های نو افلاطونی که بر پایه سیر و سلوک و محبت و معرفت برای رسیدن به شناخت خدا قرار دارد و آیین زرتشت که اساس رستگاری در آن رهایی از ظلمت و رسیدن به نور است و بخشی از تصوف تحت تاثیر رهبانیت دین مسیحیت قرار گرفته است .
بنابراین تصوف آمیزه ای از عفاید اسلامی ، بودایی ، زرتشتی ، برهمایی ، مسیحی و … است.  اصلاح تصوف از صوف به معنای پشم گرفته شده و این به خاطر پوشیدن لباس پشمینه توسط صوفیان نخستین بود .


فرقه های تصوف در ایران :
تصوف دارای فرقه های زیادی است . انتساب هر گروه از صوفیان به یک قطب یا سلسله  از اقطاب سبب شده است که فرقه های صوفیه به شمار قطب و مشایخ رقم بخورد . در اینجا به برخی از فرقه های تاثیر گذار اشاره می شود :
1 – فرقه نعمت اللهیه :
این فرقه منسوب به « شاه نعمت الله ولی کرمانی » است . وی از عرفا و صوفیان بزرگ قرن هشتم هجری است که به « سید » یا « شاه » ملقب است . شاه نعمت الله ولی در سال 730 ه-ق در شهر حلب به دنیا آمد و در سال 843 ه-ق در « ماهان » از توابع کرمان از دنیا رفت . دراویشی که در قم و تهران فعالیت دارند غالبا نعمت اللهی بوده و پیرو سلطان محمد گنابادی هستند وی ادعا کرده است که تصوف را از معصوم علیشاه رکنی فرا گرفته و او شخصیتی است هندی که از مرتاضهای بت پرست هندی تصوف را آموخته است .سلطان محمد گنابادی در سال 1327 توسط مرحوم آخوند خراسانی مرتد اعلام شد و مردم او را به قتل رساندند . پس از وی فرزندان ملاعلی نور علیشاه و پس از وی فرزندش صالح علیشاه قطب درویش شد .
 پس از او سلطان حسین تابنده معروف به رضا علیشاه قطب آنان شد که در سال 1371 ه.ش از دنیا رفت . وی در زمان رژیم پهلوی از طرفداران نظام بود به طوری که ارتشبد نصیری رییس ساواک و اسد الله علم از مریدان وی گردیدند .
در سال های پس از انقلاب این فرقه منحرف با افزایش فعالیت خود بخصوص در شهرهای مذهبی مانند قم در صدد جذب افراد و توسعه اندیشه های انحرافی خود بود که با برخورد مناسب مسئولین شهر ،فعالیت آنان متوقف شد .
2- فرقه « اهل حق » یا « علی اللهی »
فرقه اهل حق به دلیل اغراق و افراط در مورد حضرت علی به « علی اللهی » نیز مشهور شده اند ، هر چند خود این نام را قبول ندارند . با این حال این فرقه به دلیل برخی از اعتقادات افراطی از غلات به شمار می آید و از نظر فقهای اسلامی چه شیعی و چه سنی ، محکوم به ارتداد شده اند .
بیشتر پیروان « اهل حق » در مناطق غربی ایران و مناطق کرد نشین عراق ساکن هستند و مهمترین علامت و مشخسه این فرقه ، سبیل های بلند و پر پشت است که روی لب ها را کاملا می پوشاند . اهل حق معتقدند حضرت علی  (ع ) سبیل خود را نمی تراشیده و از این رو تراشیدن سبیل ، از نظر آنها عملی زشت و گناهی کبیره محسوب می شود
عقاید « اهل حق » یا « علی اللهی » آمیخته ای است از عقاید اسلامی ، زرتشت ،یهودی ، مسیحی ، مانوی و هندوی و در کتاب « سرانجام » که راهنمای اعتقادی آنان است ، شرح داده شده است .از جمله انحرافات این فرقه ترک واجبات شرعی است اینکه عبادات را در مرحله اول سیر و سلوک که به اصطلاح آنان مرحله شریعت است ، لازم می دانند اما وقتی از مرحله شریعت گذشتند و به مرحله بعدی یعنی طریقت ، معرفت و حقیقت وارد شدند ، عبادت های شرعی را لازم نمی دانند بنابراین این فرقه یک یا چند بار در هفته در محلی به نام « جمع خانه » یا « جم خانه » مراسم عبادی خود را با ذکر « یا علی » آغاز می کنند . این ذکر همراه با نواختن ضرب و طنبور و سایر آلات موسیقی اجرا می شود و سپس نوبت به رقص و سماع می رسد.
فرقه اهل حق معتقدند فرقه آنان در قرن دوم هجری پدید آمده و در قرن هفتم تجدید حیات یافته است . برخی زمان تاسیس این فرقه را قرن چهارم هجری می دانند و موسس آن را شخصی به نام « مبارک شاه » که به « شاه خواشین » ملقب بوده ، معرفی می کنند . 
3- فرقه صفویه
صفویه فرقه ای است که از سروردیه منشعب شده و پیروان این فرقه در آذربایجان و اکثرا در شهر اردبیل سکونت داشته اند .
رییس این فرقه ، شیخ صفی الدین اردبیلی است پیروان این فرقه توانستند در سال 907 هجری به رهبری « شیخ اسماییل صفوی » سلسله پادشاهی « صفویه » را د رایران تاسیس کنند . البته در مورد انحراف این گروه اطلاعات دقیقی در دسترس نیست .
4- فرقه حروفیه
این فرقه پیرو فضل الله نعیمی استرآبادی مشهور به « حروفی » بوده اند استرآبادی در سال 740 ه. ق در استرآباد بدنیا آمد و در سال 796 ه.ق به دست میدان شاه ، پسر تیمور کشته شد . استرآبادی معتقد بود که همه حروف الفبا مقدس هستند و در هر حرفی ، سری نهفقه است . او معتقد بود که خدا از جنس نور بوده و اعضای وجودش ، شبیه به حروف الفبا است .
5- فرقه ذهبیه
فرقه درویشی ذهبیه ، یکی از سلسله های معروف دراویش در ایران است این فرقه به خاطر انشعابات زیاد به « اغتشابیه » معروف است . یکی از شعبات فرقه ذهبیه ، فرقه « مهدویه فتحیه گمنامیه » است . قطب این فرقه به نام « فتحعلی » مدعی ماموریت از سوی امام زمان (عج) شد . پس از وی فردی به نام سید علی تهران ، معروف به « کفری » جانشین فرقه شد . پس از وفات کفری افراد متعددی جانشین وی شدند که یکی از آن ها « ه-م » است . سایت بازتاب در مورد وی می نویسد « وی مدتی در تهران به خیاطی اشتغال داشته و در سال 1336 در بانک ملت استخدام می شود . «ه-م »مسافرت های خارجی زیادی رفته که از جمله آن ها که توانست در فعالیت های وی موثر باشد ، مسافرت به هندوستان است . »

                                                                                                                         ادامه دارد

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[شنبه 1396-10-02] [ 11:40:00 ق.ظ ]

وقتی سبک خوراکی هایمان غربی شد ...

نوشابه سم تدریجی

 

واقعا دنیای عجیبی داریم، والدین ،میزبانان در مهمانی و غیره  برایمان خوردنی و نوشیدنی هایی را تهیه می کنند که خود ودیگران را هرچه زودتر به سوی بیماری ومرگ سوق دهند. این هم نتیجه غربزدگی در سبک خوراک مردم ایران  است. که آنها هم از درآمد این گونه خوردنی ها ونوشیدنی ها از دیگر ملتها سود می برند هم وقتی بیمار شدند باید از داروهایشان استفاده نمایند. وسرانجام از اینکه ملتهای دیگر بیمار غیر سالم باشند به اهداف استعماری خود جامه عمل بپوشانند.

وقتی نوشابه ها و اونواع شکلات ، چیبس و کیک و سوس غیره را در بازار کشورها رواج دادند از این راه کسری درامد خود را تامین کردند،حالا با ملت های چاق که عمر کوتاهی دارند مواجه هستیم. مردم مکزیک چاق ترین مردم دنیا هستند!

این سبک زندگی باعث درامد زایی شرکت های کشور ماهم شده است، سازمان بهداشت ماهم چشمش را روی این سم مهلک تدریجی بسته است صداو سیماهم برای درآمد زایی تبلیغات گسترده ای در این جهت می کند در مدارس هم به کودکان از این سم فروخته می شود.

دوغ های طبیعی با طعم عرق نعنا، آب زرشک ، آب آلبالوهای خودمان را فراموش نکنیم.https://article.tebyan.net/161069/

 

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی, دلنوشته  لینک ثابت
[جمعه 1396-10-01] [ 10:40:00 ق.ظ ]

قوم بنی اسرئیل-یهودیان-حزب صهیونیسیم ...

 

نگارش وتدوین:معصومه نویدی ثانی،استاد رهنما:حجت الاسلام غیبی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

با وجود اینکه محققان ومولفان زیادی در مورد تاریخچه عقاید وبرنامه ها واهداف یهودیان تحقیقات گستردهای داشته اند اما از آنجایی که در آیات قرآنی این قوم یهود به عنوان بدترین دشمن مسلمانان معرفی شده است باز نیاز است تا درمورد هویت وبرنامه ها واهداف بلند مدت وکوتاه مدت این دشمن دیرینه مسلمانان بررسی وتحقیقات موشکافانه ای انجام گیرد.
ما نیز در این رساله خود که مشتمل برپنج فصل بخش است به ابعاد مختلف این مساله پرداخته ایم که در ابتدا به تاریخچه قوم بنی اسراییل کیفیت پیدایش عقاید طرز زندگی ومعرفی پیامبران هم عصر آنان تا پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص)پرداخته ایم.
سپس به معرفی یهود از نظر قرآن وروایات پرداخته وطی آن نیز منابع دینی یهود وتا حدودی به محتویات آنان نیز اشاره کرده ایم همچنین در مورد آوارگی یهود وعلل شکل گیری صهیونیسم وفعالیتها وچگونگی اشغال فلسطین و مذهب در اسراییل را مورد بحث قرار داده ایم.
اما در بحثی دیگر برای شناخت بیشتر به برنامه های دراز مدت وکوتاه مدت آنان که در قالب پروتکل ها بیان شده است به طور اجمالی اشاره می کنیم وسپس به نفوذ یهودیان صهیونیست در کشور ها وموسسات دولتی مختلف وحتی در سازمان های بین المللی اشاره می کنیم در آخر به تاریخچه زندگانی چندتن از شخصیت های یهودی صهیونیسم می پردازیم.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[شنبه 1396-09-18] [ 11:28:00 ب.ظ ]

پیوند عاشورا با انتظار ...

عاشورا انتظار انتقام خون حسین

1-امام حسین علیه السلام به فرزندش امام سجادعلیه السلام فرمود: «ای  فرزندم! به خدا سوگند خون من از جوشش نخواهد افتاد تا آن كه خداوند مهدی(عج) را برانگیزد و انتقام خونم را بگیرد.»

-2در دعای ندبه و شـــرح میزان غم وهجران حضرت  مهدی موعود(عج)، از میان صدها شـــهید از عترت پیامبرصلی الله علیه و آله، تنها از شـــهید كربلا (امام حسین علیه السلام نام برده می شود.

3-شعار قیام جهانی حضرت امام مهدی(عج) و یارانش،یا لثارات الحسین علیه السلام» خواهد بود. « -بیش از دویست روایت، به این مسأله اشاره دارند كه حضرت ولی عصر(عج)، فرزند و از نسل امام حسین علیه السلام است و خود این نكته، گویای رمز عمیق این ارتباط است.

4پیامبر عزیزاســـلام صلی الله علیه وآله به حضرت فاطمه زهراسلام الله علیها فرمود: «قســـم به خدایی كه جز او معبودی نیست، مهدی این امت كه عیسی بن مریم، پشت سر او نماز می خواند، از ما می باشد.» و آن گاه با دست مبارک بر شـــانه امام حسین علیه السلام زد و سه مرتبه فرمود: «او از حسین علیه السلام است.»

-5هم چنین آن حضرت، به ســـلمان و ام سلمه فرمود:  «مهدی(عج) از فرزندان حســـین علیه السلام است، پس خوشا به حال آن كه از دوستان حسین علیه السلام باشد كه به خدا قسم، شیعیان و پیروان او در روز قیامت رستگارند.» امام علی علیه السلام نیز خطاب به امام حسین علیه السلام می فرمایند: «ای حســـین نهمین فرزند تو، كسی است كه بر اســـاس حق قیام می كند، دیـــن را ظاهر و حاكم می نماید و عدالت را گسترش می دهد.» آن گاه كه امام حسین علیه السلام از ایشان می پرسد: «آیا این امر واقع خواهد شد؟» ادامه می دهند: «آری قسم به خدایـــی كه محمد(ص) را به پیامبری برگزید و او نیز مرا بر همه آدمیان مبعوث كرد لیكن این امر، بعد از غیبت و دوره حیرت خواهد بود.»

-6در آیـــات و روایات متعـــددی، حضرت مهدی(عج)  به عنوان انتقام گیرنده قیام عاشورا و خون به ناحق ریخته شده امام حســـین علیه السلام، معرفی شده است كه این مســـأله به وضوح رابطه تنگاتنگ انقلاب امام عصر(عج) را با ماجرای كربلا بیان می كند. به عنوان مثال، در تفسیر آیه «و من قتل مظلوما فقد ، جعلنا لوليه سلطانا…»؛ روایاتی از پیامبراعظم صلی الله علیه و آله حضرت امام علی علیه السلام و امام محمد باقرعلیه السلام نقل شـــده است كه مقتول را امام حســـین علیه السلام و ولی او را امام قائم(عج)، معرفی كرده اند. هم چنین امام صادق علیه السلام می فرمایند: «بعد از شهادت امام حسین علیه السلام، فرشتگان نالیدند و گریستند و گفتند: خدایا! آیا قاتلین فرزند پیامبر و برگزیده ات را به حال خود وا می گذاری؟ پس خداوند، سایه امام قائم(عج) را بر آنان نمایاند و فرمود: به وسیله این قائم از ظالمین و قاتلین حسین(علیه السلام) انتقام می گیرم.»

7-توصیه و ســـفارش به زیارت حضـــرت اباعبدالله  الحسین علیه السلام در شب میلاد امام عصر(عج)، افضل اعمال آن شـــب و موجب آمرزش گناهان و ثواب فراوان می باشد و این، خود، پیوند دیگری میان این دو امام بزرگوار است.

8-طبق احادیث وارده، قیام حضرت مهدی(عج) در سال فرد  (مانند قیام عاشـــورا كه درسال61 ه ق واقع شد) و در روز عاشـــورا اتفاق خواهد افتاد؛ چنان كه امام باقرعلیه السلام فرموده اند: «گویا می بینم امام قائم(عج) در روز عاشورا قیام نموده و بین ركن و مقام ایستاده و » جبرئیل اعلام می كند: البيعة لله

9-گویاتر از همه در پیوســـتگی این دو رخداد عظیم  بی نظیـــر تاریخ، كلام مولایمان حضرت ولی عصر (روحی و ارواح العالمین لتراب مقدمه الفداء) اســـت كه بعد از ظهور، بین ركن و مقام می ایســـتد و ندا می دهد: «ای جهانیان! آگاه باشید و بدانید كه من امام قائم و شمشـــیر انتقام گیرنده هستم. ای اهل عالم! آگاه باشـــید كه جدم حســـین(ع) را تشنه كام كشتند و عریان روی زمین افكندند.» -

10در زمـــان رجعت كه پس از ظهور امام عصر(عج) به  وقوع خواهد پیوســـت و اعتقاد به آن، جزء عقاید مسلم دینی شیعه اســـت، امام حسین علیه السلام، نخستین امامی خواهد بود كه به دنیا باز می گردد و هم ایشان خواهند بود كه امام قائم(عج) را غسل و كفن نموده و به خاک می سپارد. شـــواهد مذكور و موارد متعدد دیگر، گویای پیوند و ارتباط عمیق میان قیام عاشوراو قیام جهانی حضرت مهدی(عج) اســـت كه توجه به این حقیقت، رسالت و مسؤولیت منتظران را در دوران غیبت، تبیین می كند و یاران و اصحاب وفادار و فداكار امام حســـین علیه السلام را به عنوان الگوی حســـینی بودن و زینبی ماندن، به منتظـــران واقعی معرفی می كند تا مبادا از ولایت و امام زمان خود باز بمانند و درشـــب تاریک و غیبت طولانی آن خورشید عالم تاب، گرفتار گرداب گناه و توطئه های شـــیاطین درون و بیرون شوند چراكه حضرت امام مهدی(عج) درزمان قیام، یارانی پاكباز، مخلص، خدایی و عاشورایی را می طلبند.

یارانی چون شـــهیدان مدافع حرم، همچون شهید حججی هـــا كه حتی در غربـــت و چنگ یزیدیان زمان، رســـاترین و عاشقانه ترین لبیک را به فرمان سیدالشهدا(علیه السلام) - در صبحدم عاشورا كه در ضمن خطبه ای فرمود : «عليکم بالصبر و الجهاد»، برشما باد به ایســـتادگی و مقاومت و جهاد و پیكار بی امان - گفتند و راست قامت و استوار در مقابل بدسیرتان حرامی جلوه ای از رشادت و شجاعت عاشورایی را به رخ جهانیان كشیدند و باری دیگر «موت فی عز خير من حيات فی ذل» را تفســـیر نمودند؛ راهشان پرنور و پررهرو باد.

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[جمعه 1396-07-07] [ 08:12:00 ق.ظ ]

َچند اشتباه در باره عاشورا ...

?4 اشتباه رایج در روایت وقایع عاشورا?

??استاد شهید مرتضی مطهری??

❶?اشتباه اول:
➖اوج عزاداری امام حسین(ع) ده روز اول ماه محرم الحرام است. بین سخنرانان و مداحان، مشهور است که هر شب را به یکی از شهدای کربلا اختصاص دهند؛ مثلاً شب سوم برای حضرت رقیه و شب هفتم را برای حضرت علی اصغر(ع) سوگواری می کنند و تاسوعا را نیز به حضرت عباس(ع) اختصاص می دهند. همین قرار داد بین مداحان و منبری ها باعث شده است که عده ای گمان کنند، حضرت رقیه روز سوم محرم به شهادت رسیده است و از همه بدتر اینکه گمان می کنندحضرت ابالفضل(ع) در روز تاسوعا به شهادت رسیده است.

➖اما حقیقت این است که تمام شهدای کربلا در روز عاشورا به شهادت رسیده اند و حضرات اباالفضل، علی اکبر و علی اصغر همه قبل از امام حسین(ع) و در روز عاشورا در پیکار با سپاه عمر سعد کشته شده اند. حضرت رقیه(س) نیز پس از شهادت پدرش در شام از دنیا رفته است.

❷?اشتباه دوم:
➖باور عمومی این است که حضرت حسین بن علی(ع) و اهل بیت و اصحابش سه شبانه روز آب ننوشیدند و سپس تشنه کام به مقابله با دشمن رفته اند؛ اما حقیقت این است که عمر سعد سه روز قبل از عاشورا عمروبن حجاج را با پانصد سوار فرستاد تا کنار شریعه فرود آیند و میان یاران حسین و آب فاصله اندازند. اما این به این معنی نیست که هیچ ذخیره آبی در خیمه ها نبوده است.

➖در کتاب ارشاد نوشته شیخ مفید(ره) آمده است: « در شب عاشورا زینب…دست بر گریبان برده…و بیهوش بر زمین افتاد. حسین(ع) برخاسته آب بر روی خواهر پاشید و…» این نقل معتبر نشان می دهد که تا شب عاشورا هنوز آب در خیمه ها بوده واصل تشنه کامی به روز عاشورا، گرمی هوا و شدت مبارزه مربوط است.

➖شیخ عباس قمی(ره) در منتهی الامال می گوید: «شب عاشورا امام حسین(ع)، حضرت علی اکبر(ع)را با سی سوار و بیست پیاده فرستاد که چند مشک آب آورند و اهل بیت و اصحاب خود را فرمود که از این آب بیاشامید، آخر توشه شماست و وضو بسازید و غسل کنید.»

❸?اشتباه سوم:
➖یکی از معروف ترین تحریف ها ماجرای حضرت لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) است وچه روضه ها که در این زمینه خوانده نمی شود؛ در روضه ها ذکر می شود که حضرت علی اکبر قبل از رفتن به میدان با مادرش چه نجواهایی می کرد، یا اینکه حضرت لیلی در خیمه ها رفته و در آنجا دعا کرده که خداوند حضرت علی اکبر را سالم برگرداند که متأسفانه این موضوع محور بعضی تعزیه ها نیز شده است.

➖اما حقیقت این است که اصلاً لیلایی در کربلا نبوده است؛ البته لیلی مادر حضرت علی اکبر(ع) هست؛ اما حتی یک مورخ هم به حضور آن حضرت در کربلا و روز عاشورا گواهی نمی دهد. (به نقل از حماسه حسینی،جلد۱،مرتضی مطهری)

❹?اشتباه چهارم:
➖مطلب بعدی مربوط به حضرت علی اکبر(ع) این است که آن حضرت قبل از رفتن به معرکه جنگ از پدر رخصت خواست و آن حضرت اذن میدان نداده اند و مثلاً فرموده اند که تو هنوز جوانی و حیف است که از دست بروی و چه اشعار و تعزیه ها که پیرامون آن نساخته ایم؛ اما حقیقت این است که تمام مورخین نوشته اند، هر کس از امام حسین(ع) اذن میدان می خواست، اگر می شد حضرت برایشان عذری می آورد ولی در مورد جناب علی اکبر گفته اند: «فاستأذن اباه،فأذن له» یعنی تا اجازه خواست گفت برو.
———————-
?منبع: حماسه حسینی، جلد۱، استاد شهید مرتضی مطهری.

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[پنجشنبه 1396-07-06] [ 06:54:00 ب.ظ ]

زندگی سیاسی امام صادق در کلام رهبری ...

امام صادق،زندگی سیاسی،بعد مبارزاتیبعد مبارزاتى زندگى سياسى امام صادق علیه السلام و به خصوص جنبه تشكيلاتى آن از ديد بسيارى از مورخان مورد كم توجهى و يا بى توجهى قرار گرفته كه در بيانات مقام معظم رهبرى به آن پرداخته شده وبه صورت مختصر در اين متن مطرح مىگردد. مسلما تشكيلاتى بودن فعاليتها، ويژگى اى است كه منحصر به موقعيت خاصى نبوده و امروزه در فضاى «آتش به اختيار » و فعاليت فرهنگى تميز نيز مفيد و مؤثر خواهد بود. ايشان مى فرمايند: امام صادق علیه السلام در اواخر دوران بنى اميه، شبكه تبليغاتى وسيعى را كه كار آن، اشاعه ى امامت آل على علیه السلام و تبيين درست مسأله امامت بود، رهبرى مىكرد؛ شبك هاى كه در بسيارى از نقاط دوردست كشور مسلمان، به ويژه در نواحى عراق و خراسان، فعاليتهاى چشمگير و ثمربخشى درباره مسأله ى امامت عهد ه دار بود، ولى اين تنها يك روى مسأله و بخش ناچيزى از آن است. موضوع تشكيلات پنهان در صحنه زندگى سياسى امام صادق علیه السلام و نيز ديگر ائمه علیهم السلام ، ازجمله مهمترين و شورانگيزترين و در عين حال مجهولترين و ابهام آميزترين فصول اين زندگينامه پرماجراست. براى اثبات وجود چنين سازمانى نمىتوان و نمىبايد در انتظار مدارك صريح بود. نبايد توقع داشت كه يكى از امامان يا يكى از ياران نزديكش صراحتاً به وجود تشكيلات سياسى - فكرى شيعى اعتراف كرده باشد؛ اين چيزى نيست كه بتوان به آن اعتراف كرد. انتظار معقول آن است كه اگر روزى هم دشمن به وجود تشكل پنهانى امام پى برد و از خود آ ن حضرت يا يكى از يارانش چيزى پرسيد، او به كلى وجود چنين چيزى را انكار كند و گمان آ ن را يك سوءظن يا تهمت بخواند. اين، خاصيت هميشگى كار مخفى است. بايد در پى قرائن و شواهد و بطون حوادث ظاهرا ساده اى بود كه اگرچه نظر بيننده عادى را جلب نمىكند، ولى با دقت و تأمل، خبر از جريا ن هاى پنهانى بسيارى مىدهد. اگر با چنين نگرشى به سراسر دوران دو قرن و نيمى زندگى ائمه علیهم السلام نظر شود، وجود يك تشكيلات پنهان در خدمت و تحت فرمان ائمه علیهم السلام تقريباً مسلم مىشود.

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[جمعه 1396-04-23] [ 10:23:00 ق.ظ ]

طلبه استدلال را بداند ...

 


در پست قبلی کتاب مناظره دکتر وشیخ رو معرفی کردم.در این پست به مناسبت قرار گرفتن در آستانه نیمه شعبان  و میلاد منجی بشریت حضرت مهدی(عج) بحث های دکتر با علماو دانشگاهیان اهل سنت داشته را انتخاب کردم تا عزیزانی که کتاب را ندارند استفاده کنند.

دکترمحمدحسن شجاعی فرد:بحث جدید را شروع کنیم.
دکترعمروموسی:دکترغیرازحکومت بحثی ندارد.
دکتر:شما قبول دارید بالاخره درآینده دور یک حکومت همه جهان را اداره خواهد کرد.
دکترزهیر:الان هم هست.می گوینددهکده کوچک جهانی،یعنی جهان به اندازه یک دهکده است که باید توسط امریکااداره وحکومت شود.
د:آیا در کتاب ها نام مهدی المنتظر را شنیده اید.
شیخ ابراهیم عثمان:یک چیزهایی شنیده ام اما مطالعه زیادی در این مورد ندارم.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[جمعه 1396-02-08] [ 10:02:00 ق.ظ ]

عدالت در تقرب به خدا بین طلبه ومیلیاردر ...


فضل الهی با حساب است

در حدیثی آمده است که عده ای از فقرا آمدندخدمت رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) رسیدند و عرض کردند : ای رسول خدا ! ثروتمندان برا? انفاق اموالی  دارند و ما  نداریم، استطاعت حج دارند و ما نداریم، و پول آزاد کردن بردگان دارند و ما نداریم .

 

پیامبر (صلیاللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود : هر کسی صد بار ((تکبیر)) بگوید افضل است از آزاد کردن یک برده، و کسی که صد بار ((تسبیح خدا)) بگوید افضل است از اینکه یکصد اسب را برای جهاد زین و لجام کند، و کسی که صد بار ((لا اله الاالله )) بگوید، عملش از تمام مردم در آن روز برتر است، مگر اینکه کسی بیشتر بگوید .

این سخن به گوش اغنیاء رسید، آنها نیز به سراغ این اذکار رفتند، فقرا خدمت پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) رسیدند و عرض کردند : سخن شما به گوش آنها رسیده و آنها هم مشغول ذکر شده اند ! پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود : ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء : ((این فضل الهی است به هر کس بخواهد می دهد)) (اشاره به اینکه این برای امثال شما است که اشتیاق انفاق دارید و وسیله آن در اختیار ندارید، و اما برای آنها که ثروتمندند راه وصول به فضل الهی از طریق انفاق از ثروت هایشان است ) . ** مجمع البیان جلد 10 صفحه 284 . ***

تفسیر نمونه جلد 24 صفحه 112

 

 

 

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[شنبه 1396-02-02] [ 06:15:00 ب.ظ ]

تعلیم و تزکیه در قرآن و تأثیر آن در روابط فرد و جامعه ...

 


تدوین و نگارش: ثریا احمدی       استاد راهنما: آقای اکبری

استاد داور: دکتر اسدی

چكيده

 

ارزش انسان و ظهور تمام حقیقت او وابسته به معرفت الهی و علم توحید است. انسان از همه موجودات برتر است و از کرامت ذاتی برخوردار می باشد و علم به موجودات جهان به ارزش حقیقی او نمی‌افزاید، مگر آنکه آن علم در راستای معرفت الله باشد. به عبارتی، باید به علمی برتر از این، دست یافت و آن علم به خدای متعال و معرفت الله است. بوسیله‌ی علم به خداشناسی و معرفت الله، تزکیه حاصل می شود، و تربیت صحیح به دست می آید.

انسان برای دستیابی به کمال حقیقی خویش باید مبدا فیض را که حقیقت‌ها از جانب او افاضه می‌شود. بشناسد تا آن را بهای نفس خود قرار دهد.

در اين تحقیق سعي برآن شده كه راه‌هاي تقرب به خدا، موانع راه، و برخي از شيوه ها و اصول تربيتي اسلام معرفي گردد، تا راهنمایی براي رهجويان باشد.

این تحقیق در چهار فصل تنظیم گردیده است:

فصل اول، كه فصل كليات و مفاهیم تحقیق مي‌باشد، و فصل دوم مشتمل است، برمفهوم‌شناسی تعليم و جايگاه آن در آيات و روايات، تزكيه نفس و آثار آن، عوامل تزكيه، انواع تربيت و رابطه تربيت با اخلاق و در فصل سوم كه فصل روش‌شناسي تعليم و تزكيه در تربيت فرد و جامعه می‌باشد به بررسی مطالبی چون انسان مسئول تربيت خویش، رابطه تعليم و تربيت، روشهاي تربيت و تزكيه نفس؛ از جمله انذاز و تبشير، موعظه، ياد مرگ، مراقبه و محاسبه نفس و.. می‌باشد، پرداخته شده است.

و نهایتاً در فصل چهارم به بررسی تقوا و آثار آن، هدف‌نهايي از تربيت، اخلاص و آثار و نشانه‌هاي آن، عوامل تربيتي اجتماعي، و آسیب شناسی روشهای تعلیم و تربیت اشاره شده‌است.

کلید واژه ها: تعلیم و تربیت، روش‌های تربیتی، آثار تعلیم و تربیت، موانع تعیلم و تزکیه،اقسام تربیت، انواع تزکیه، تربیت و نگاه قرآن؛

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-10-23] [ 10:26:00 ق.ظ ]

...روش تربیت امام صادق (ع) ... ...

دوران تربیتی معصومین معصوم عليهم السلام

 دوران حيات چهار تن از ائمه هدي عليهم السلام كه از زمان امام سجاد(ع) آغازمی شود و تا بخش‌هايي از دوران امام كاظم(ع) ادامه می يابد، از منظر ترويج تعليم و تربيت اسلامي نقطه عطفي است در تاريخ پر فراز و نشيب زندگاني امامان معصوم عليهم السلام.

در اين ميان حيات شيخ الائمة امام صادق (ع) هم از منظر طولاني‌تر بودن عمر ايشان از ساير ائمه اطهار عليهم السلام و هم از نگاه تغييراتي كه در دستگاه خلافت رخ داده بود، از برجستگي ويژه‌اي برخوردار است.

در اين دوره با گسترش حوزه‌هاي علميه، فرصت طلايى بسط و نشر معارف اسلام ناب و پرورش شاگردان براى امام صادق(ع) به‌وجود آمد و عبارت جمله “قال الصادق” شعار علم حديث شد.


 حضرت صادق(ع) را رييس مذهب مي‌نامند،

تنها امامي كه بيشترين فرصت را براي بيان معارف ديني پيدا كرد، اين امام بزرگوار است. امامان معصوم(ع) براي زمان امام صادق (ع) مقدمه چيني كردند، به منظور گسترش معارف ديني در جامعه آن روزگار و امامان بعد از ايشان نيز از بركات امام ششم(ع) خوشه چيني كردند.

 رئيسان تمامي مذاهب اهل سنت براي امام صادق(ع) احترام ويژه‌اي قائل بودند،  بسياري از مشتركات احكام مذاهب اسلامي حاصل زحمات امام صادق(ع) است و اين به دليل اين بود كه بسياري از رئيسان مذاهب اهل سنت شاگرد امام صادق(ع) بودند و از ايشان درس‌هاي فراواني گرفتند.

دوران حيات ائمه “عليهم السلام” را به سه دوران تقسيم و تصريح مي‌شود: دوره اول سه امام بزرگوار محور رسالت امامان امر ولايت و سرپرستي جامعه اسلامي بود، دوره دوم كه از امام سجاد(ع) آغاز مي‌شود تا نيمه‌هاي حيات امام كاظم را در بر مي‌گيرد و رسالت حضرات معصومين(ع) تعليم و تربيت است. دوره سوم نيز امامان ديگر و حتي دوران غيبت صغري را در مي‌گيرد كه دوره آمادگي مردم براي غيبت و پذيرش نيابت ائمه هدي عليهم السلام و مراجعه به علما است.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[یکشنبه 1395-04-27] [ 01:25:00 ب.ظ ]

بیاییدبا پیامبر بیعت کنیم!!!! ...


يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِذا جاءَكَ الْمُؤْمِناتُ يُبايِعْنَكَ عَلى أَنْ لا يُشْرِكْنَ بِاللَّهِ شَيْئاً وَ لا يَسْرِقْنَ وَ لا يَزْنِينَ وَ لا يَقْتُلْنَ أَوْلادَهُنَّ وَ لا يَأْتِينَ بِبُهْتانٍ يَفْتَرِينَهُ بَيْنَ أَيْدِيهِنَّ وَ أَرْجُلِهِنَّ وَ لا يَعْصِينَكَ فِي مَعْرُوفٍ فَبايِعْهُنَّ وَ اسْتَغْفِرْ لَهُنَّ اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ غَفُورٌ رَحِيمٌ

ممتحنه. 12.

خداوند در این آیه به پیامبر عظیم اشأن فرمان می دهد که اگر بانوان خواستند که باتو بیعت کنند

طبق شرائط با آن ها بیعت کن.

1.اینکه برای خدا شریک قائل نشوند،(گرفتار عرفانهای دروغین نشویم)

2.دزدی نکنند،

3.زنا نکنند،(زنا چشم ، لمس پوست،زنای عطر خوش…)

4.فرزندانشان را نکشند،(سقط جنین…)

5.فرزندان زنارا به شوهرانشان نسبت ندهند،

6.و در کارهای ارزشی نافرمانی نکنند،0(حفظ حریم محرم ونامحرم،سخن چینی،دروغ ،تهمت،غیبت؛تمسخر…)

در این صورت با آنها بیعت کن وبرای ایشان طلب مغفرت نما خداوند مهربان است.


موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[سه شنبه 1395-02-14] [ 11:22:00 ق.ظ ]

سیره اخلاقی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ...

تدوین ونگارش: خدیجه باقری، استاد راهنما: لیلا حسینی، استاد ناظر: آقای سلطان محمدی، تاریخ دفاع :۱۳۷۸

چکیده

«لقد کان فی رسوالله اسوه حسنه»
همیشه وجود الگوها وسرمشق های بزرگ در زندگی انسانها، وسیله موثری برای تربیت آنان بوده است. قرآن کریم براین مساله تصریح کرده وسرمشق هایی برای مومنان معرفی نموده است. از جمله در آیه های اول سوره «ممتحنه »دوبار از ابراهیم(علیه السلام )ویارانش، در سوره ی «احزاب » شخص پیامبر ودر سوره «احزاب »فاطمه (سلام الله علیها) را به عنوان الگویی برای زنان امروز انتخاب کرده ام، به خاطر اینکه حیات وزندگی اولیای الهی ،بسان جهان طبیعت ،ابعاد بس گسترده ای دارد که هرچه در باره آنان نوشته شود، باز سرزمینهای نا شناخته نپیموده ای وجود دارد. ونیز در عصر حاضر که نسل جوان وتحصیل کرده، خواهان آگاهی بیشتری از زندگی سیاسی واخلاقی واجتماعی پیشوایان اسلامی است، ارائه ی نوشته هایی از این دست لازم می نماید. همچنان که پیروی از دستورات پیشوایان و زنده نگه داشتن سنت آنها، خود مایه ی حیات دین وشالوده ی درستکاری توده مردم وبزرگترین سعادت دنیا وآخرت است. در این مجموعه به بررسی علل عروج اخلاقی ورفتاری فاطمه (سلام الله علیها)پرداخته ایم که یک موجود زمینی است و همانند سایر انسانها از پدر ومادر ی متولد شده ومانند سایرین غذا خورده ولباس پوشیده است البته علل عروج اخلاقی خیلی متعدد است ولی در این مجموعه تنها به عوامل موثر در تربیت اعم از عوامل محیطی، وراثتی، معنوی واخلاقی فاطمه (سلام الله علیها) در خانواده واجتماع اشاره شده است.
این رساله شامل سه فصل می باشد که فصل اول اختصاص به کلیات موضوع دارد و فصل دوم عوامل موثر در تربیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اعم از محیطی ،وراثتی ،معنوی می باشد ودر فصل سوم به اخلاق فاطمه (سلام الله علیها) اعم از خانه داری، بچه داری، شوهر داری ایشان در خانواده واجتماع اشاره شده است .در این بحث از منابع معتبری چون کتاب آسمانی کلام الله مجید، نهج البلاغه، بحارالانوار، نهج الحیاه (فرهنگ سخنان زهرا (سلام الله علیها)، صحیح بخاری، مکارم الاخلاق وکتب سیره وسبک اخلاقی ورفتاری فاطمه (سلام الله علیها) استفاده شده است.
چون موضوع این مجموعه در مورد اخلاق فاطمه (سلام الله علیها) است. پس برای بدست آوردن اطلاعات معتبر در این باب، به منابع مکتوب وروش کتابخانه ای تکیه کرده ام .
حاصل سخن این که اگر محیط والدین ونیاکان با خلق وخوی پسندیده وهمراه با عصمت وطهارت باشد طبیعتا اخلاق ورفتار فرد نیز معنوی وخدا پسند خواهد بود. چرا که اصل، ریشه وبن آدمی است که اگر این ریشه سالم باشد شاخه وبرگ ومیوه همه در سایه این ریشه ،رشد خواهند کرد وبه درجات عالی معنوی خواهند رسید.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هم با وجود پدر ومادری چون حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) ونیاکانی چون عبدالله عبدالمطلب از خلق وخوی شایسته برخوردار بود.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[شنبه 1395-01-07] [ 09:03:00 ب.ظ ]

پیامبراعظم و انتقال هنری مفاهیم دینی ...


 در آموزش مفاهیم اخلاقی به افراد، باید توان شناختی، عاطفی و انگیزشی آنان را در نظر گرفت، زیرا هدف از انتقال مفاهیم اخلاقی، بر انگیختن شوق و رغبت افراد به یادگیری آموزه‌های دینی است.
جابربن عبدالله می‌گوید: «خَطَ رَسولُ الله خَطًّا بِیدهِ ثُمَّ قالَ هذا سَبیلُ الله مُستَقیماً ثُمَّ خَطَّ خُطُوطًاعَن یَمین ذلِكَ الخُطُوط عَن شِمالِهِ ثُمَّ قالَ وَ هذهِ الُّسُبُل لَیسَ مِنها سَبیلاً اِلَّاعَلیهِ شَیطان یَدعُوا الیه 1.ثُم قَرأ وَأَنَّ هذا صِراطِی مُسْتَقِیماً فَاتَّبِعُوهُ وَلاتَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّق َبِكُمْ عَنْ سَبِیلِهِ؛ برروی زمین خطی کشید و فرمود این راه خداست. سپس خط هایی در اطراف آن کشید و فرمود: این‌ها هم راه هایی است که بر سر هر یک شیطانی قرار دارد که به آن دعوت می‌کند.سپس دست خود را برخط میانی گذ اشت و این آیه را تلاوت کرد : « وَ أَنَّ هذا صِراطِي مُسْتَقِيماً فَاتَّبِعُوهُ وَ لا تَتَّبِعُوا السُّبُلَ فَتَفَرَّقَ بِكُمْ عَنْ سَبِيلِهِ» این راه مستقیم من است. از آن پیروی کنید و از راه‌های پراکنده و انحرافی پیروی نکنید که شما را از راه حق دور می‌سازد و این چیزی است که خداوند شما را به آن سفارش مى کند شاید پرهیزکاری پیشه کنید.»

_________________________________________

کتاب نقش هنر در انتقال مفاهیم اخلاقی«ص 92»

1.سیوطى جلال الدین‏،الدرالمنثور فى تفسیرالمأثور ، ج،3 ص.56

انعام153

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی, دلنوشته  لینک ثابت
[سه شنبه 1394-10-01] [ 11:31:00 ب.ظ ]

هربار بیدار ی تولدی است دوباره ... ...

پیام جزءبیست و چهارم:






اللَّهُ يَتَوَفَّى الأَْنْفُسَ حِينَ مَوْتِها وَ الَّتِي لَمْ تَمُتْ فِي مَنامِها فَيُمْسِكُ الَّتِي قَضى عَلَيْهَا الْمَوْتَ وَ يُرْسِلُ الأُْخْرى إِلى أَجَلٍ مُسَمًّى إِنَّ فِي ذلِكَ لآَياتٍ لِقَوْمٍ يَتَفَكَّرُونَ.زمر.42
خداست که جان مردم را هنگام مرگشان به تمام وکمال می گیرد وجان کسانی را که نمرده اند، دروقت خوابشان می ستاند؛ پس آنهایی را که حکم مرگ بر آنان گذرانده است، نگاه می دارد ودیگران را تا سرآمدی معین به بدن ها باز می فرستد. همانا در این امر برای مردمی که می اندیشند نشانه هایی است بر این که تدبیر امور آدمیان در اخیار خداست

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[جمعه 1392-05-11] [ 10:19:00 ق.ظ ]

فاطميه اول يا فاطميه دوم؟ کدام معتبر است؟ ...



کنکاشي در روايات مربوط به شهادت فاطمه(س)
فاطميه اول يا فاطميه دوم؟ کدام معتبر است؟

عده اي روزهاي ابتدايي نزديک به شهادت اول را مثلاً پنج روز يا 10 روز را به برگزاري مجالس وعظ و عزاداري مي پردازند و عده اي هم با توجه به شرايط خاص خود ترجيح مي دهند روزهاي فاطميه دوم را انتخاب کنند و برخي هم به زنده نگهداشتن هر دو روز مي پردازند.

 

به گزارش خبرگزاری اهل‏بیت(ع) ـ ابنا ـ درباره تاريخ شهادت حضرت زهرا ‌‌سلام‌الله‌عليها‌ روايات مختلف است. از چهل روز تا شش ماه بعد از رحلت پيامبر ‌صلي‌الله‌عليه‌و‌آله‌. ميان علماي شيعه، دو تاريخ مشهور و مقبول است: يكي هفتاد و پنج روز بعد از رحلت پيامبر ‌صل‌الله‌عليه‌و‌آله‌ و ديگري نود و پنج روز.

با توجه به رحلت پيامبر اسلام ‌صل‌الله‌عليه‌و‌آله‌ در بيست و هشتم صفر، بنا به روايت ۷۵ روز، در مورخة سيزدهم تا پانزدهم جمادي الاوّل ، شهادت حضرت زهرا‌‌سلام‌الله‌عليها‌ است و اين ايام را فاطمية اوّل مي‌ خوانند اما بنا به روايت ۹۵ روز، شهادت حضرت‌‌سلام‌الله‌عليها‌ در سوم تا پنجم جمادي الثاني است و اين ايام را فاطمية دوم مي‌ خوانند.

بنابراين؛ ايام فاطميه جمعا ۶ روز مي باشد، ۳ روز در ماه جمادي الاول و ۳ روز در ماه جمادي الثاني. فاطميه اول از ۱۳ تا ۱۵جمادي الاول است و فاطميه دوم از سوم تا پنجم جمادي الثاني است.

ادامه »

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[چهارشنبه 1392-01-07] [ 07:24:00 ب.ظ ]

اندکی انصاف! ...


بسم لله الرحمن الرحیم

مبنا و پایه ی علم فقه، علم اصول می باشد.در علم اصول طریقه ی استنباط احکام دینی آموزش داده می شود و تا روایتی یا دلیلی به مرحله ای از قطع و یقین نرسیده است نمیتوان با استناد به آن حکمی را به دین نسبت داد و طبیعیست که به صرف ظن و احتمال نمیتوان چیزی را به دین افزود و یا از دین کم کرد که این کم و زیاد کردن بدعت در دین است و حرام.

عامه ی مردم شناخت تخصصی از دین ندارند - و طبیعیست که شناخت تخصصی نداشته باشند - ولی این مسئله ساده را عامه مردم میتوانند درک کنند که در زمینه ای که تخصص ندارند، سخن گفتن منطقی نیست و چه بسا موجب خطای خود و دیگران شوند.

جناب آقای دکتر محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور محترم!

مستند شما مبنی بر رجعت قطعی مرحوم هوگو چاوز چیست؟!

اگر انسان آزاده و انقلابی و پرشور و … بودن ایشان- که ما نیز این اوصافشان را قبول داریم- دلیل قطعیت رجعت ایشان در معیت حضرت مسیح علیه السلام و مهدی موعود عج الله تعالی فرجه الشریف می باشد، ایا نمیتوان علمای بزرگ اسلام که در قرون پیشین در راه اعتلای فرهنگ شیعه سرشان از تن بریده و خاکسترشان بر باد داده شده را هم با یقین جزو رجعت کنندگان دانست؟!! ایا با این کم و زیاد کردن های احتمالی بعضی روایات مسلم و قطعی بهم نمیخورد؟!

بگذریم! آیا و اگر های زیادی برای پرسیدن است اما نمیدانم پاسخ عالمانه برای این اگر ها هست یا نیست؟!

 رامیان

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت
[شنبه 1391-12-19] [ 03:02:00 ب.ظ ]

رویکرد اسلام به حقوق اقلیت‌ها‌ی دینی و مذهبی و همزیستی مسالمت‌آمیز ...

نگارش و تدوین: سمیه آهنگری علمداری، استادراهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری ، تاریخ دفاع: 1391


چکیده

وجود عقيده‌ها و دين‌هاي گوناگون در دنيا از يك سو و گوناگوني نژاد، رنگ، زبان و نيز متوازن نبودن جمعيت اين گروه ها در مناطق مختلف جهان از سوي ديگر، مفاهيمي همچون اكثريت و اقليت را به وجود آورده است. امروزه در برخي كشورها، بيشتر افراد را مسلمانان تشكيل داده‌اند كه در عرصه‌هاي گوناگون سياسي و فرهنگي و در چارچوب احكام اسلام عمل مي‌كنند. با اين حال، در همين كشورها اقليت‌هاي غير مسلمان نيز زندگي مي‌كنند كه افزون بر پاي‌بندي به عقيده و اصول ديني‌شان، حقوق خود را با گروه اكثريت آن سرزمين برابر مي‌دانند و انتظار دارند مسلمانان حقوق آنان را رعايت كنند. اين اثر، به بررسي اجمالي حقوق اقليت‌ها از ديدگاه قرآن مي‌پردازد. این اثر با بهره گيري از آيات قرآني و روایات و سخنان فقيهان، مفسران و حقوق‌دانان، حقوق اقليت هاي ساكن در سرزمين اسلامي بررسي شده است. در تحقیق حاضر پس از بیان کلیات و مفاهیم تحقیق، سعی بر این است که ضمن معرفی اقلیتها به بررسی حقوق آنها و بیان همزیستی مسالمت‌آمیز و شاخصه‌های آن در اسلام پرداخته شود. اسلام هیچ‌گاه تحقیر نامسلمانان و اهل کتاب را نمی‌خواهد؛ چنان که حق انعقاد قرارداد، حق اشتغال، آزادی مذهبی، و… را برای اهل کتاب پذیرفته است. البته عنوان اقلیت در اسلام، همه کسانی را در بر می گیرد که با اسلام به ستیز برنخواسته و مانع از تبلیغ دین اسلام نشده اند. در این صورت، حقوق و تکالیفی برای آنان وجود دارد که همگان ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

واژگان کلیدی: اقلیت، حقوق، حقوق اقلیت‌ها، اسلام، همزیستی مسالمت‌آمیز، آزادی مذهب، تساوی افراد، روابط؛

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[دوشنبه 1391-05-16] [ 03:06:00 ب.ظ ]

بررسی مبانی فکری و اعتقادی وهابیت با نگاهی به آسیب شناسی تبعات و پیامدهای آن ...

نگارش و تدوین: رقیه سلطانی، استادراهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع: 1391


چکیده

بدون تردید مطالعه‌ی دقیق نحله‌های انحرافی، یک نیاز مهم و اساسی برای نسل امروز به حساب می‌آید چرا که در عصر تازه نحله‌ها و فرقه‌های غیر دینی در قالب دین، به حدی رشد روز افزون داشته که اگر کسی شناخت و مطالعه‌ی دقیق از چگونگی پیدایش و تاریخچه‌ی این فرق و مکاتب نداشته باشد؛ در این عرصه بی‌گمان در دام شیاطین و مکاتب شیطانی گرفتار خواهد شد.
چنان که امروزه بیشتر حامیان و مروّجان این نحله‌ها با تأکید بر بومی‌سازی فرقه‌ها و پراکنش آن و جذب مریدان با محوریت دین و با رویکرد تهاجمی و حمله به اصول و مبانی و فروعات آن، ضمن ترویج بدعت‌ها و افکار و مبانی افراطی خویش زمینه‌های تضعیف دین اسلام و شیعه هراسی را فراهم آورند.
لذا پردازش این حوزه‌ها با تأکید بر شناخت اصول و مبانی اعتقادی و افراطی آنها و تحلیل و بررسی تبعات و پیامدهای آنها از سوی دیگر می‌تواند زمینه‌های خودآگاهی فردی و اجتماعی را فراهم آورده و از گسترش آنها در جامعه جلوگیری نماید.
در تحقیق حاضر که در چهار فصل تنظیم شده است سعی ما این است که تفکر انحرافی وهابیت را که امروزه یکی از خطرناک‌ترین تفکرات مطرح و متاسفانه نفوذ کرده در جامعه است؛ شفاف سازی نمائیم.
بنابراین در فصل اول به کلیات تحقیق پرداخت شده است و در فصل دوم به شناخت بنیان‌گذاران و تاریخچه‌ی وهابیت اشاره شده و در فصل سوم به بررسی عقاید و افکار وهابیان پرداخته شده و شبهات‌شان از دیدگاه شیعه مورد کندوکاو قرار گرفته است و در نهایت در فصل چهارم به آسیب‌شناسی این فرقه و پیامدها و تبعات آن‌ها اشاره شده است.
واژگان کلیدی: وهابیت، ابن‌تیمیه، محمد بن عبدالوهاب، مبانی فکری وهابیت، آسیب‌شناسی وهابیت، پیامدها و تبعات؛

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[جمعه 1391-05-13] [ 09:57:00 ق.ظ ]

منظور از شبیه سازی و دیدگاه های فقهی در باب آن و تبعات و پیامدهای آن در حوزه اخلاق زیستی ...

نگارش وتدوین: صدیقه عیوضی، استادراهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع: 1391

چکیده
شبیه سازی انسانی یکی از چالش های جدید مهندسی ژنتیک است که مسائلی در حوزه دین و اخلاق و دیگر عرصه های اندیشه برانگیخته است. شایسته است در مورد شبیه سازی در حوزه دین و اخلاق بحث شود تا ابعاد، موضوعات و احکام مربوط به آن مشخص شود. شبیه-سازی عبارت است از تولید مثل و ایجاد موجودی مشابه نسخه اصلی به طریقه ای غیر جنسی.
شبیه سازی، علم تجربی و پزشکی جدید است که یکی از موضوعات اخلاق زیستی است و خواسته یا ناخواسته داخل در زندگی فردی و اجتماعی بشر است و از تولید مثل تا مرگ انسان را در بر می گیرد.
چون شبیه سازی تولید مثل به روش غیر جنسی است و بشر می تواند از این طریق افراد دلخواه خود را به دست آورد، دستخوش مسائل سیاسی شده و گروه های نژادی و حکومت ها در جهت اصلاح نسل طرفدار این تکنولوژی هستند و بسیاری هم از اینکه یک زندگی ابدی از این طریق امکان پذیر است به حمایت از این تکنولوژی دست زده اند.
در کنار این بحث ها شبیه سازی در درمان یا جلوگیری از پیشرفت بعضی بیماری ها همچون دیابت، سرطان و … و ایجاد اندامهای شبیه سازی شده و پیوند آن به افرادی که نقص عضو دارند از نقاط مثبت این علم و فن آوری می باشد که به نوبه خود این ضرورت را می رساند که شبیه سازی در حوزه دین و اخلاق بررسی شود و احکام مربوط به آن از علمای اهل دین بیان شود.
تحقیق حاضر مشتمل بر چهار فصل می باشد که پس از بیان کلیات و مفاهیم تحقیق، سعی بر این شده ضمن تبیین مفهوم اخلاق زیستی و پرسش های اخلاقی در مورد چگونگی زیست و تولید انسان و نیز قلمرو اخلاق زیستی از تولد تا مرگ بررسی شود و به تعریف دقیق لغوی و اصطلاحی شبیه سازی و سیر تاریخی و اقسام آن پرداخته شود.
همچنین در پایان به بررسی دیدگاه های فقهی (رویکردهای شیعه و اهل تسنن) در باب شبیه سازی و آسیب شناسی تبعات و پیامدهای آن پرداخته شده است و به دلایل اهل سنت که شبیه سازی را حرام می دانند پاسخ قطعی از دیدگاه قرآن و روایات داده شده است.
کلید واژه ها: اخلاق زیستی، بیوتکنولوژی، شبیه سازی، تخمک، فقه اهل سنت، تغییر خلقت.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[پنجشنبه 1391-05-05] [ 11:32:00 ق.ظ ]

پیامبر(ص) از زبان علی (ع) و علی (ع) از زبان پیامبر ...

تدوین ونگارش: پروین حسن زاده، استاد راهنما: دکتر محمدرضا اسدی، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری، تاریخ دفاع:1391

چکیده
بدون تردید ارزشهای عمیق و سازنده در مکتب غنی اسلام، بسیار است، بررسی و عمق نگری در آنها عالیترین درسهای سودمند را به انسانها می آموزد، و باعث تحول شده و انسانهای آماده را به سوی اسلام و اهل بیت (ع) می کشد.
بنابراین هر کس می خواهد از ویژگیهای یک انسان کامل مطلع شود باید به قرآن مراجعه کند و هر کس می خواهد قرآن تجسم یافته در خارج را مشاهده کند باید سیره معصومین علیهم السلام را در گفتار، رفتار و یا تأیید و رد عملی توسط آنان را ببیند.
از آنجایی که آشنایی با ابعاد وجودی پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام علی (ع) برای همه مقدور و هرکس به اندازه ظرفیت وجودیش می تواند از آن دو بهره گیرد بر آن شدیم که اندک بهره ای که با ظرفیت بسیار کم وجودی از این انسان کامل و برگزیده گرفته باشیم.
در این پژوهش ضمن تحلیل و تبیین اوصاف و ویژگی های پیامبر گرامی اسلام (ص) در نهج البلاغه و همچنین تحلیل و تبیین احادیث پیامبر اکرم (ص) در باره ی فضائل و شأن و منزلت امام علی (ع) پرداخته ایم.

کلیدواژه
پیامبر اکرم (ص)- امام علی (ع)- اسلام- حدیث- روایت.

 

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[چهارشنبه 1391-05-04] [ 10:52:00 ب.ظ ]

آسیب شناسی شیطان پرستی با نگاهی به تبعات وپیامدهای آن ...

تدوین و نگارش: بستی نویدی، استاد راهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع: ۱۳۹۰

چکیده

در دوره ای عرفان ها و معنویت های کاذب ونوظهور بر علیه ادیان آسمانی قیام کرده اند ودشمن با جنگ روانی وبا ابزار عرفان (کاذب) می خواهد دین اسلام را مورد هجمه قرار داده وجوانان و اندیشه وافکار آن ها را مسموم کند.
ماتصمیم گرفتیم تا در باب روشنگری و آگاه سازی جوانان و آشنایی با جریان شیطان پرستی در این باب گامی هرچند نا چیزبرداریم. یکی از این فرقه های نو ظهور دینی در عصر حاضر شیطان پرستی است که در حال تاخت وتاز در جامعه اسلامی است وباید اقدامی موثر در مقابله باآن صورت گیرد .
در این تحقیق در ۴فصل به بررسی وتحقیق گروه شیطان پرستان پرداختیم :
-فصل اول که شامل مفاهیم وکلیات می باشد.
-در فصل دوم به مفهوم شناسی شیطان وشیطان پرستی پرداخته شده که شیطان به معنی موجود دور شده از
رحمت الهی می باشد وشیطان پرستان گروهی هستند که شیطان را مظهر طغیان وسرکشی می دانند واز او پیروی می کنند
واعمال خلاف اخلاقیات وانسانیت انجام می دهند وهمچنین در این فصل به توضیح سیر تاریخی وانواع شیطان پرستی ازنظر ایدئولوژی پرداخته شده است.
– در فصل سوم به توضیح شاخص ها ومولفه های این گروه پرداخته شده که مهمترین شاخص های این گروه عبارت است از :قتل وتجاوز واستفاده از موسیقی ها یخشن وهمچنین می توان به خصوصیت های دیگر آنها از جمله هنجار شکنی ، گسترش گناه و…اشاره کرد.
- در فصل چهارم وآخرین فصل به آسیب شناسی وارائه راهکار در مقابله با این گروه منحرف پرداخته شده که این گروه آسیب های زیادی در بعد فردی و اجتماعی در پی دارد.در بعد فردی از خود بیگانگی وبحران هویت واز دست دادن خانواده ودین را برای فرد ودر بعد اجتماعی نا امنی وناهنجاری در جامعه را در پی دارد.ودربخش ضمائم نمادها وتصاویر این گروه ضمیمه شده است.
– کلید واژه ها:
شیطان ،شیطان پرستی،شاخص های شیطان پرستی ،آسیب شناسی شیطان پرستی ،گرایش های شیطان پرستی،پیامدهای شیطان پرستی.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[جمعه 1391-02-08] [ 12:44:00 ب.ظ ]

موضوع: اسلام والگوی مصرف ...

تدوین ونگارش: راحله غلامی، استاد راهنما: آقای گلفر، استاد ناظر: آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع:۱۳۸۹

چکیده
یکی از مقوله هایی که بشر برای رسیدن به هدف والای آفرینش (قرب الهی)بدان نیاز مبرم دارد، «مصرف» است؛ چه مصرف خوردنی ها وآشامیدنی ها برای حفظ حیات خود و رشد جسمی و چه مصرف امکانات ومواهب موجود در طبیعت برای جلب رضایت الهی مثل صدقه، احسان، خمس و غیره، همگی از همین مقوله می باشند.
پس می‌توان گفت بشر می تواند مساله «مصرف» را وسیله ای برای به هدف والاتر قرار دهد یعنی از میان انگیزه های مثبت و منفی که برای آن وجود دارد انگیزه های مثبت را برگزیند تا گامی در جهت هدفش برداشته باشد که این مساله ریشه در تفکرات و جهان بینی، آداب و رسوم، سنت‌ها و عادات و سلیقه ای که مورد پسند او است ،دارد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[یکشنبه 1391-02-03] [ 09:20:00 ب.ظ ]

فهرست پایان نامه ها ...

 

1منفورترین حلال (طلاق)
۲ موعود اسلام
۳ بررسی امامت از دیدگاه عقل و نقل
۴ رجعت از دید گاه شیه اثنی عشری
۵ سیره سیاسی امام علی (ع)
۶ عاشورا، علل، پیامدها
۷ بررسی مساله حجاب اسلامی
۸ تغذیه در اسلام
۹ علم غیب (پنج تن آل عبا)
۱۰ عدالت اجتماعی
۱۱ گیاهان در قرآن
۱۲ بررسی ابعاد تهاجم فرهنگی و راه‌های مقابله با آن
۱۳ ازدواج در اسلام (آثار و موانع راهکارها)
۱۴ عزت و ذلت در آیینه قرآن و روایات
۱۵ دنیا در قرآن
۱۶ بد حجابی (عوامل فردی و اجتماعی تاثیر گذار در بدحجابی)
۱۷ عقل از دیدگاه قرآن
۱۸ تسلط و نفوذ شیطان و دفع آن
۱۹ دنیا شناسی و دنیا گرایی در نهج البلاغه
۲۰ قوم بنی اسراییل، یهودیان، حزب صهیونیسم
۲۱ نقش نماز در زندگی اجتماعی
۲۲ صفات مومنان در قرآن
۲۳ درس‌هایی از معراج پیامبر اسلام (ص)
۲۴ سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر اعظم (ص)
۲۵ دشمنان دوست‌نما (منافقان)
۲۶ والدین و نوجوانان
۲۷ تربیت دینی و معنوی کودک
۲۸ توکل در پرتو آیات و روایات
۲۹ ربا در اسلام
۳۰ توبه از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
۳۱ جوانان و نماز
۳۲ کیفیت معاد از دیدگاه قرآن
۳۳ رویکرد اسلام به جایگاه و منزلت زن در نظام آفرینش
۳۴ صهیونیسم و فرهنگ‌سازی با رسانه
۳۵ تزکیه نفس
۳۶ آداب معاشرت در روبط زوجین
۳۷ آیین دوستی در اسلام
۳۸ تحلیل و بررسی ازدواج‌های پیامبر (ص)
۳۹ گذری بر فمینیسم
۴۰ حضرت فاطمه الگوی برتر برای زنان
۴۱ لزوم بعثت پیامبران
۴۲ یهود در ترازوی اخلاق
۴۳ زنان مومنه در قرآن
۴۴ دعا و آثار تربیتی آن
۴۵ محبت ممنوعه
۴۶ زندگی بدون خوف و حزن
۴۷ دختر و تربیت اسلامی
۴۸ صله رحم در آیات و روایات
۴۹ بررسی شاخصه‌ها و مولفه‌های عرفان‌های نوظهور با عرفان اسلامی
۵۰ آداب معاشرت در اسلام
۵۱ محبت اهل بیت (ع)
۵۲ لغزش ناپذیری انبیاء و امامان (ع)
۵۳ آموزه‌های تربیتی سوره لقمان
۵۴ اهمیت ازدواج در اسلام
۵۵ مدعیان دروغین مهدویت
۵۶ بررسی سیره اجتماعی و رهبری دینی ـ سیاسی پیامبر اعظم(ص)
۵۷ مبانی فقهی غنا و موسیقی در اسلام
۵۸ نگاهی به خود شناسی و خودباوری در اندیشه‌های امیرالمومنین (ع)
۵۹ اسلام و اصلاح الگوی مصرف
۶۰ نگاهی به شاخصه‌های دین اسلام و عناصر پویایی آن
۶۱ عبادت در اسلام
۶۲ نگاهی به شاخصه‌ها و ویژگی‌های انسان کامل در اسلام
۶۳ آسیب شناسی، شیطان‌پرستی با نگاهی به تبعات آن
۶۴ نگاهی به سنت‌های خدا در قرآن و آسیب‌شناسی تاثیر آن در حیات آدمی
۶۵ بهداشت روان و روان‌درمانی در قرآن
۶۶ نگاهی به تعلیم و تزکیه در قرآن
۶۷ شاخصه‌ها و مولفه‌های جنگ نرم و تبعات آن
۶۸ بررسی و مقایسه فمینیسم اسلامی با فمینیسم غربی
۶۹ نفس از دیدگاه اندیشمندان اسلامی
۷۰ بررسی و مقایسه تحلیلی رویکردهای فروید و یونگ در باب منشا دین

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه, اخبار  لینک ثابت
[یکشنبه 1391-01-20] [ 09:30:00 ب.ظ ]

صهیونیسم وفرهنگ سازی با رسانه ...

نگارش وتدوین:پروانه رامیان، استادراهنما:دکترمحمدرضااسدی،استاد ناظر :حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع:۱۶/۱۲/۱۳۸۶

 

 

چکیده
با اختراع صنعت چاپ و گسترش آن وسپس پدید آمدن صنعت سینما وتلویزیون و…اندیشه ها وعقایدمختلف به سرعت وبرای مخاطبین زیادی رواج پیدا کردند.دانشمندان معتعقدند آن چه که انسان از طریق بینایی آن را می فهمد به مراتب ماندگار تر وبیشتر از چیزی است که با شنیدن آن را درک می کند.صهیونیست ها که گروهی از یهودیان با عقیده به برتری نژادی وجهان وطنی هستند توانسته اند با تسلط بر مراکز خبری ،سینمایی و…افکار وعقاید خود را به بهترین وجه ممکن در ذهن مخاطبان وارد کنند.
آن ها توانسته اند با ساختن فیلم ها، وکارتون ها،بازی های کامپیوتری وهمچنین با نفوذ عمیق در مراکز خبری تبلیغی و…ذهن مخاطبان را به سوی خواسته های خود سوق دهند.
در این تحقیق یرآن شدیم تا دامنه نفوذ صهیونیست ها برمراکز فرهنگی که شامل مراکز پخش خبرٰ،نشر کتب ،تولید فیلم ،کارتون و…می شود را بررسی کنیم تا صهیونیسم واهداف آن را بشناسیم.
با کمی تحقیق به این حقیقت تلخ رسیدیم که هدف اصلی واول تهاجم فرهنگی آن ها مسلمانان ودر راس آنان مسلمانان عرب هستند صهیونیست ها که بر اساس عقاید خرافی خود،تنها یهودیان را انسان می دانند در صد هستند تابا تحقیر وتوهین به غیر یهود (که از نظر آن هاحیواناتی هستند که خداوند برای رفاه یهود خلق کرده است !)برای خود هویتی ایجاد کنند وعقاید خودرا بر جهانیان تحمیل نمایند.
ما در ابتدای این رساله پس از طرح کلیات ،در فصل دوم ابتدا صهیونیسم را معرفی کرده ایم سپس حریم آئین های سه گانه یهود،مسیح واسلام را از صهیونست های یهودی یا مسیحی ویا اسلامی جدا نموده ایم. ودر فصل سوم یاهمان فصل پایانی به فرهنگ سازی صهیونیست ها وشیوه ها وابزار فرهنگ سازی آنها پرداخته ایم.این که چه حد حجم از رسانه های فرهنگی دنیا در دست صهیونیست هاست علی رغم داشتن امکانات زیاد اقتصادی،چون در جهت خلاف انسانیت تلاش می کنند. لا جرم محکوم به شکست هستند ومسلمانان باید تلاش کنند تا با استمداد از خداوند متعال وانجام کارهای فرهنگی در زمینه نشر عقاید اسلامی نه تنها تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام را خنثی کنند.بلکه بتوانند عقاید دینی خود را به عنوان فرهنگ ناب وجهانی مطرح کنند .به امید آن روز

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:19:00 ب.ظ ]

آداب معاشرت در قرآن و حدیث ...

نگارش وتدوین: فریده محمودی، استاد راهنما: آقای جلیلیان، تاریخ دفاع:۳۰/۱۱/۱۳۸۸

 

 

چکیده
پژوهش حاضر با عنوان «آداب معاشرت در قرآن و حدیث» انجام گرفته است، و به دنبال هدفهایی چون: آشنایی با آیات و روایات مربوط به انواع معاشرتها، شناخت معیار مولفه‌های معاشرت می‌باشد. و در این راستا خواسته است در محدوده‌ی بیان دیدگاه آیات و روایات و با استفاده از منابع دست اول به سوال‌هایی چون: آداب معاشرت از دیدگاه قرآن و حدیث چیست؟، و از دیدگاه اسلام، آداب معاشرت چه ویژگی‌هایی دارد و آسیب‌های معاشرت با دیگران کدام است؟ پاسخ دهد.

این پژوهش در چهار بخش تنظیم شده است. که بخش اول کلیات را شامل می‌شود و بخش دوم به انواع معاشرت می‌پردازد، در بخش سوم معیار و مولفه‌های معاشرت از دیدگاه اسلام مطرح شده است.
ثمره این پژوهش این است که؛ هیچ انسانی به تنهایی توانایی بقا و ادامه حیات را ندارد و ناگزیر از زندگی اجتماعی و به تبع آن معاشرت با دیگران است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:16:00 ب.ظ ]

عبادت در اسلام ...

نگارش وتدوین: زکیه حدادی، استاد راهنما :آقای دکتر حسن زاده،استاد ناظر :آقای دکتر محمد رضا اسدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۹

چکیده
عبادت نهایت خضوع و فروتنی است در مقابل معبود که در فرهنگ اسلامی عبادت فراتر از نمونه‌هایی چون نماز و روزه است همه کارهای شایسته‌ای که به نفع مردم نیز باشد، عبادت است از نظر اسلام هرکار خیر و مفیدی اگر با انگیزه پاک و خدایی توأم باشد عبادت است در این رساله نیز حول و محور عبادت در اسلام بحث شده است که در فصل اول این تحقیق به معنا و مفهوم عبادت و جایگاه عبادت پرداخته و دیگر اینکه در همه ادیان عبادت وجود دارد و شکل و نحوه آن متفاوت است اما در اسلام عبادات شکل و نحوه خاصی دارد و انسان نسبت به بعضی از آنها ملزم است و باید انجام دهد علاوه بر موارد گفته شده در آخر این فصل فلسفه و علت عبادت نیز پرداخته شده است و…

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:08:00 ب.ظ ]

ربا در اسلام ...

نگارش وتدوین:لطیفه کباری،استاد راهنما:حجت الاسلام علیا نسب، استاد داور:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۷


چکیده
موضوع این رساله مبحث ربا می باشد که نوعی سود خوری، زیاده گرفتن در وام و بیع و اضافه کردن بر اصل پول است، بدون اینکه معامله ای انجام شده باشد که مباحث آن در پنج فصل فصل تدوین شده است. فصل اول تحقیق، کلیات تحقیق است که شامل تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف موضوع، پیشینه و سابقه موضوع، … در فصل دوم، ماهیت ربا و معنای لغوی و اصطلاحی آن بیان و انواع ربا را به دو قسم، ربای حقیقی و ربای حکمی (مجازی) تقسیم کرده ایم. ربای حکمی، در جایی می¬باشد که انجام دادن معامله محدود به یک شرط شود. ربای حقیقی از نظر امام خمینی (ره) بر دو گونه است: ربا در معامله و ربای قرضی. در فصل سوم، حکم ربا از منابع چهارگانه فقه، یعنی، آیات، روایات، اجماع و عقل بررسی کرده و به بررسی فلسفه ی تحریم ربا پرداخته شده است. در فصل چهارم به انواع حیله های موجود در مورد ربا و فلسفه ی وجودی آنها پرداخته شده و به دلایل بطلان حیله های ربا اشاره نموده و در ادامه راههای فرار از ربا، برای شخص وامخواه و سودخواه بیان شده است. فصل پنجم مربوط به بانکداری اسلامی می باشد. در این فصل به بررسی سیر بانکداری اسلامی، در تاریخ مسلمانان و رابطه انقلاب اسلامی ایران با تغییر نظام بانکی که در پی آن عملیات بانکی بدون ربا تصویب شد. در ادامه به تورم ناشی از خلق پول در دو نظام ربوی و غیر ربوی پرداخته و دو راهکار برای بانکداری بدون ربا پیشنهاد شده که اولین آنها رواج سنت قرض الحسنه و دیگری اجرای مضاربه ی اسلامی می باشد. در آخر فصل به شبهات موجود در مورد ربا و بانک تا حدودی جواب داده شده است.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:06:36 ب.ظ ]

نگاهی به شاخصه ها ومولفه های جنگ نرم وآسیب شناسی تبعات آن ...

نگارش وتدوین:لعیا عیوضی،استاد راهنما:آقای اکبری ،استاد ناظر :آقای دکتر محمد رضا اسدی، تاریخ دفاع :۱۳۹۰

 

 

چکیده
بی تردیدمبحث جنگ نرم این روزها اصطلاح پرطرفداری است واغلب صاحب نظران در باره آن گفتگو واعمال نظر می کنند،شایسته است کمی هم راجع به خود این مبحث نقادی شود تا موضوعات پیرامون آن روشن تر گردد.
جنگ نرم در معنای کلی به جنگی گفته می شود که در طی ان،طرفین بدون خونریزی وکشتار عینی با هم مبارزه می کنندوبه عبارت دقیق تر ،وقتی پنبه شمشیر است ،سر اندیشه بریده خواهد شد وطبیعتا فضای مبارزاتی آرام وبی زد وخورد جلوه خواهد کرد اما تلفات آن معمولا بسیار چشمگیرترازجنگ سخت گزارش می شود.عرصه ی مبارزه درجنگ نرم عرصه ی تفکرات است وبا ابزارهای بسیار نرم وظریفی صورت می گیرد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:03:00 ب.ظ ]

ازدواج دراسلام ...

 

 

تدوین ونگارش:سمیه ملت یار،استاد راهنما :آقای اکبری،استاد ناظر:حجت الاسلام آقای علیمحمدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

بی تردید، ازدواج نقش تربیتی برای انسان ،چه دختران وچه پسران دارد.
ازدواج ،نخستین گام برای رهایی از «خود پرستی وخود دوستی » به سوی «غیر دوستی است.ونخستین میدان واقعی برای تجربه ی «دیگر دوستی »است.
با ازدواج است که نیازها وخواسته های زوجین رنگ دیگر دوستی به خود می گیرد. افزون بر این تجربه نشان داده است افرادی که به منظور تهذیب نفس ،تا آخر عمر ، از ازدواج خود داری کرده اند،علی رغم پیشرفت های چشم گیر علمی ومعنوی که داشته اند،نه تنها در اواخر عمر از این رفتار خود اظهار پشیمانی کرده اند،بلکه خامی ها وناپختگی هایی در رفتار آنان بوده است .این نشان می دهد که تنها در سایه ی ازدواج به عنوان یک امر مقدس ویک عبادت کم نظیر ودر برخی موارد ،به عنوان یک واجب شرعی نگریسته شده است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:58:00 ب.ظ ]

والدین ونوجوانان ...

تدوین ونگارش:ثریا طلایی،استاد راهنما:خانم لیلا حسینی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

چگونگی رفتار با فرزندان از مهمترین وپیچیده ترین مباحث خانواده وهدفهای تربیتی است ورفتارمادرسهم مهمی ازتاثیرات تربیتی محیط خانواده بر فرزندان را به خود اختصاص داده است. لذا چون دین ما اسلام است وکتاب ما قرآن،تربیت فرزندان ازجایگاه والا برخورداراست.ما باید فرزندان خودرا طبق معیار ها وموازین قرآن واسلام تربیت کنیم.اما متاسفانه بسیاری از خانواده ها بدین موضوع چنانکه شایسته است ،بها نمیدهند.آنها گمان می کنندکه تربیت کاری سهل وآسان است وهرکسی به آسانی ازعهده آن برمی آید.این که هر کس با سلیقه وبرداشت شخصی به تربیت فرزندان خودبپردازدوخودرا از فراگیری مباحث تربیتی وراهنمایی صاحب نظران بی نیاز بداند،خطایی بزرگ است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:55:16 ب.ظ ]

گیاهان در قرآن ...

تدوین ونگارش:لیلا حسینی،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۵

چکیده

موضوعی که در این تحقیق مورد بحث قرارمی گیرد ،عبارتست از:”گیاهان در قرآن “بنا بر این ابتدا بصورت کلی در مورد گیاهان ووجود عجائب در آنها بحث می شود ،سپس نام گیاهانی که در قرآن آمده ذکر شده ،در مورد خواصشان مطالبی عنوان می شود.
منابع مورد استفاده در این بحث شامل کتاب آسمانی کلام الله مجید ونهج البلاغه وکتب تفسیری وروائی وکتب علمی می باشد.
بنا براین روش تحقیق این پژوهش ،کتابی بوده ودر برخی موارد بخاطر استعمال عمومی گیاهان در کشورمان روش میدانی نیز مورد استفاده واقع شده است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:53:11 ب.ظ ]

کیفیت معاد از دیدگاه قرآن ...

نگارش وتدوین:معصومه صادقیان،استاد راهنما: آقای اکبری


چکیده

بحث از معاد که به معنای زندگی مجدد انسان وسایر موجودات است در تمامی ادیان چه الهی وچه غیر الهی به صورتهای مختلف مطرح بوده است وبه عنوان یک موضوع بسیار مهم وسرنوشت ساز که غایت وکمال آدمی را رقم می زد،مورد بحث واعتقاد قرار گرفته است.
رویکرد های مختلفی در باب مساله معاد وجود دارد،اما کامل ترین آنها ،رویکرد قرآن است که به آن اهتمام ویژه ایدارد بطوری که در باره جهان پس از مرگ بیش از ۱۴۰۰ آیه دارد که نشانگر اهمیت معاد در قرآن است.معاد،مورد اهتمام انبیاءالهی نیز بوده است .واصولا دعوت به دین در صورتی معنا دارد که زندگی پس از مرگ(معاد)جزء اصول اساسی آن باشد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:49:53 ب.ظ ]

موعود در اسلام ...

نگارش وتدوین:معصومه پاشازاده وپریسا خجسته راد،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر :جناب حجت الاسلام حاج آقا نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۵


چکیده

الحمدالله و صلی الله محمدرسول الله و علی اله المصطفین الاخیار
موضوع″مهدویت”و امامت دوازدهمین امام شیعیان یکی از موضوعات حساس وازارکان مذهب امامیه به شمار می رود.قاعدتاً بایددرچنین موضوع حساسی بحث هاوکنجکاوی های عمیقی به عمل آمده باشدوتمام مسائل ومباحث مهدویت روشن شده ودردسترس طالبین قرار گرفته باشد.
بااینکه درباره زندگانی وغیبت وظهورامام عصر(عج)دههاجلد کتاب نوشته شده است لکن باز ناگفته های فراوانی باقی مانده است که بیان وتبیین آنها تحقیقاتی گسترده وتألیفاتی عمیق تر رامی طلبد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:47:26 ب.ظ ]

نگاهی به سنت های الهی در قرآن وآسیب شناسی برخورد مردم وتاثیر آن در حیات آدمی ...

نگارش وتدوین: ربابه دوپیکر، استاد راهنما: آقای اکبری،استاد ناظر :آقای دکتر اسدی ،تاریخ دفاع:۱۳۹۰

 


چکیده

مراد از مفهوم شناسی و تحلیل سنت های الهی در قرآن این است که خداوند نظام آفرینش را به وجه احسن خلق نموده است و برای اداره عالم قوانین و نوامیس تکوینی را قرار داده است که حاکی از ارتباط عالم و پدیده های جهان با همدیگر است،به عبارتی این سنت ها یا به صورت علی و معلولی،یا به صورت اسباب و مسببات برپدیده های عالم سایه افکنده است.
قرآن کریم بارها دعوت و سفارش به تدبر و مطالعه ی سنت های الهی،و سرگذشت ملت های قبل نموده است،که حاکی از اشتراک تمام انسانها در قوانین تکوینی با تشریعی می باشد.البته این نوع نگرش آثار وضعی دارد،و اگر اشتراک در قوانین نبود،قرآن (که کتاب هدایت است)امربه مطالعه و سرنوشت امت های گذشته نمی کرد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:45:00 ب.ظ ]

موضوع:عقل درزلال کلام وحی ...

نگارش تدوین: صفیه موسالو،استادراهنما:حجت الاسلام علیانسب، استادداور:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع: ۱۹/۱۱/۱۳۸۶

چکیده

عقل وتعقل ازمهمترین واساسی ترین موضوعاتی است که دین به آن پرداخته وملازم باهدایت وراهیابی معرفی شده است.
رساله ی حاضرکه درشش فصل تنظیم گردیده، بیانگراهمیت وارزش عقل وتعقل درآیات قرآن می باشد.
درابتدابه مشخصات کلی ازجمله عنوان پایان نامه،هدف وضرورت انتخاب آن، پیشینه ی موضوع وروش وسؤالهای اصلی وفرعی و…پرداختیم.
سپس مفهوم عقل درلغت واصطلاح وواژه های مترادف ومتقابل آن وهمچنین کاربردهای گوناگون این واژه را وارتباطی که باعلم ودین دارد،بررسی کردیم.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:41:00 ب.ظ ]

نگاهی به خودشناسی وخود باوری در اندیشه های امیر المومنین(ع) وآسیب شناسی آن ...

نگارش وتدوین :لیلا همتی،استاد راهنما :آقای اکبری،استاد ناظر :آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع :۱۳۹۰

چکیده

بی تردید تبیین و شفاف سازی مفاهیم خود شناسی و خود باوری از رویکرد های مختلفی حائز اهمیت می باشد .چنانکه با رویکرد های روان شناختی و جامعه شناسی دینی و اخلاقی و عرفانی تفسیر شده است.
مسئله ی خود باوری و باز سازی خود در اندیشه ی قرآنی و کلام امیر المؤمنین(علیه السلام) نیز نمود کامل یافته است به طو ری که در رین دو حوزه عوامل تاثیرگذار در خود باوری و خود شناسی و آثار و پیامد های آن در ابعاد فردی و اجتماعی اهمیت بسزایی یافته است.همان طور که تضعیف این امر ، آثار و پیامد های منفی نیز به ارمغان می آورد که نیاز مند آسیب شناسی دقیق می باشد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:39:00 ب.ظ ]

زندگی بدون خوف وحزن ...

نگارش وتدوین : فاطمه حسینی ، استاد راهنما : جناب آقای دکتر اسدی،  تاریخ دفاع :زمستان ۸۸

چکیده
از زمان هبوط آدم در زمین زندگی بشر همیشه با خوف و حزن همراه بوده است ، ترس از حیوانات درنده، بلاهای طبیعی و غم و اندوه از دست دادن اموال و اولاد و … در طول تاریخ ‍‍‍‍‍‍ انسانها را آزرده است . بی شک قرآن به عنوان کاملترین کتاب آسمانی برای نجات بشر از این دو مقوله دستوراتی ارائه داده است که ما برای اینکه بتوانیم خوف و حزن را از زندکی حذف کنیم و به سراغ آیاتی رفتیم که عبارت (( لا خوف علیهم ولا تحزنون)) پایان بخش آنها بود.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:10:51 ب.ظ ]

دختر وتربیت اسلامی ...

نگارش وتدوین:شهربانو فتحی،استاد راهنما:حجت الاسلام افسر بیگی،استاد ناظر :آقای دکتر اسدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۸

 

چکیده

ایزد منان را سپاس می گویم که کودگان ناتوان را به یاری مهربانی والدین از هر آسیب وخطر حفظ می کند وآنان را ازآب وغذایی گوارا روزی می دهد. در این نوشتار نخست بحثی خواهیم داشت درمورد مفاهیم وکلیات این موضوع، که دختر وتربیت اسلامی است، این مفاهیم وکلیات عبارتند از معنی ومفهوم تربیت که به تعریف وریشه یابی کلمه تربیت می پردازیم .بعددر فصل دوم،بهترین راه که راه وحی،سنت الهی ومعصومین(ع)است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:08:00 ب.ظ ]

دشمنان دوست نما (منافقان) ...

نگارش وتدوین:حبیبه قاسم زاده،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام آقای نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

موضوع «نفاق ومنافق» یکی از موضوعات حساس ومهم است که همیشه بوده وبعد از این هم خواهد بود؛قاعدتا باید در چنین موضوعی که برای بشر گرفتاری های فراوانی به بار آورده بحثها وکنجکاویها ی عمیقی به عمل آمده باشد تا انسانها با شناختن این عناصر پلید از خطرات ناشی از آنان در امان مانند،زیرا منافق دشمن آشکار نیست بلکه دشمنی است که ماسک دوستی بر چهره دارد بنابراین شناختنش کار ساده ای نیست.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:01:36 ب.ظ ]

یهود در ترازوی اخلاق ...

 

تدوین ونگارش:موحده انتظاری،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع :۱۳۸۷

چکیده
یکی از اقوام ومللی که در طول تاریخ همواره مساله ساز بوده وتاثیر زیادی در تاریخ جوامع مختلف داشته اند،قوم یهود می باشدآنها دارای اخلاق ورفتار ویژه ای بودند که به سبب آن،همواره یک ناهمگونی با جوامع ی داشتند که در آن زندگی می کردند،این نوشتار در پی آنست که این اخلاق ورفتار ویژه قوم یهود را مورد بررسی قرار دهد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 07:58:13 ب.ظ ]

موضوع:زنان مومنه درقرآن ...

 

تدوین ونگارش:معصومه گاوبانی، استاد رهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۷

چکیده

موضوع بررسی شده در این تحقیق عبارت است از «زنان مومنه درقرآن»بنابراین زندگی هر یک از این چهار زن مومنه که در قرآن نامشان به صراحت آمده با استفاده از تفاسیر وکتب مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. منابع مورد استفاده در این بحث شامل قرآن کریم ،تفاسیر ی چون المیزان ، جلاءالازهان و…می باشد. روش تحقیق این پایان نامه به صورت کتابخانه ای است ودر پایان این چهار زن به عنوان زنان الگو برای زنان معرفی گردیده اند.

 

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 07:55:00 ب.ظ ]

موضوع :نقش نماز در زندگی اجتماعی ...

تدوین ونگارش:شهین اقدمی،استاد راهنما :آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۵

چکیده


موضوع این تحقیق نقش نماز در زندگی اجتماعی است.هدف من از نگارشش این تحقیق در مواردی که در جامعه به این فریضه الهی کمتر توجه می شود در این تحقیق هشدار داده می شوندکه با کم توجهی یا بی توجهی به این فریضه الهی چقدر از سعادت حقبقب فاصله افتاده اند وبرای پرکردن خلاء موجود خود را از مادیات می جویند وبه سراغ…

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[چهارشنبه 1391-01-16] [ 11:24:00 ق.ظ ]

موضوع:تغذیه در اسلام ...

تدوین ونگارش:زهرا احمدی،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۴

چکیده

غذا در تعریف اسلام عبارت است از موادی که شناسایی آن ادامه حیات را میسر می سازد اما باید توجه داشت قرآن کریم در تمام شئون زندگی انسان سخن دارد.انسان برای حفظ وادامه حیات کافی نیست فقط به فکر پرکردن شکمش باشد بلکه باید به فکر پاک سازی درون خویش نیز باشد ودر این راستا تلاش بیشتری کند وتوجه کند غذایی که می خورد از چه راهی به دست می آورد آیا….

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 11:20:00 ق.ظ ]

موضوع :درسهایی از معراج پیامبر ...


تدوین ونگارش:فاطمه ولی پور،استادراهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

موضوع «معراج» یکی از موضوعات حساس واز ضروریات دین به شمار می رود.چنین موضوعی حاوی نکات شیرین اخلاقی وعرفانی است که نیازمند بحث های عمیق وگسترده ای می باشد.
با اینکه دراین موضوع تحقیقاتی به عمل آمده است،لیکن ناگفته های بسیاری باقی است که باید به آن پرداخته شود.بیشتر این تحقیقات به داستان معراج وابعاد آن پراخته اند ولی تحقیق مذکور علاوه بر ذکر داستان معراج وروشن کردن بعضی مسایل آن ،به گزیده ای از تعالیم ودرسهای آن نیز پرداخته است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 11:14:00 ق.ظ ]

موضوع: توکل در پرتو آیات و روایات ...

 

تدوین نگارش :معصومه حنفی  استادراهنما : آقای اکبری ، تاریخ دفاع: زمستان ۱۳۸۷

چکیده

 

توکّل و تحلیل مفهوم شناسی آن با توجه به آموزه های دینی و توصیه های اکید قرآن کریم و سنت نبوی از اهمیت و جایگاه ویژه ای در نظام فکری، اعتقادی و عملی آدمی برخوردار است، طوری که خود قرآن خداوند را بعنوان نعم الوکیل یاد می کند. البته در این راستا، معرفت و شناخت این حوزه،نیازمند پایه و اساسی است که با توحید و حکمت الهی رقم خورده و موجبات امیدواری و توکل به خداوند را افزایشی مضاعف می­بخشد.

 

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[شنبه 1391-01-12] [ 08:35:00 ب.ظ ]

موضوع:بهداشت روان وروان درمانی در قرآن ...

 

نگارش وتدوین :خدیجه اکبری ،استادراهنما :جناب آقای اکبری استاد ناظر :دکتر محمد رضا اسدی، تاریخ دفاع:شهریور ۱۳۹۰

 

 

 

چکیده

 

«الا بذکر الله تطمئن القلوب»(رعد ،۲۸) اطمینان قلب یا آرامش روح چیزی است که بشر در هر عصری به دنبال آن هست . و از آن جا که انسان دارای روح وجسم است و از آن جا که زندگیش تنها مربوط به این دنیا نیست . پس باید هم نیازهای جسم را در نظر داشت وهم نیازهای روح را ، به طوری که اگر در مورد هر یک از این دوجنبه کوتاهی شود ،انسان دچار بیماری می گردد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:18:00 ب.ظ ]

موضوع: نگاهی به شاخصه های انسان کامل در اسلام ...

 

نگارش وتدوین:معصومه جوانمرد استاد راهنما:آقای اکبری ،استاد ناظر :آقای دکتر محمد رضا اسدی ،تاریخ دفاع:۱۴/۰۶/۱۳۹۰

چکیده

مباحث انسان شناسی وپردازش شناخت ابعاد وجودی انسان که به عنوان یک موجود ناشناخته مطرح می باشد با عنایت به لایه ها و ابعاد وجودی او همواره موضوع مورد مطالعه حوزه های مختلف علمی چون جامعه شناسی ،روانشناسی ،اخلاق وحوزه های دیگر مرتبط با آن می باشد. جایگاه ونقش آدمی در حوزه های مختلف فردی وخودی و اجتماعی و ارتباط او با خالق هستی همان چیزی است با دیگران ترسیم می کند یعنی حق الله ،حق النفس وحق الناس .

 

تکمیل ارتباط مربوط به این سه حوزه ورعایت قوانین واحکام مربوط به آن ،نگرش آدمی را به مبدا ومقصد وسعادت دنیوی واخروی را در قالب جهان بینی الهی ترسیم نموده وحس مسئولیت پذیری ومعنا دار یافتن حیات ورابطه ی حیات دنیوی با اخروی را نمود می بخشد. دین و سنت و آموزه های دینی با دعوت انسان به خود سازی ،مراقبه ومحاسبه ی نفس ،وبا رسیدن به خود باوری وتثبیت ایمان وباور به حق ،سکوهای رسیدن به کمال را برای بشر به ارمغان می آورد .جلوه های این خود باوری وبازسازی خود ودل نبستن به تعلقات دنیوی میدان کامل ونهایت قرب الی الله را برای بشر عینیت بخشیده و انسان کامل نمود پیدا می کند وتحقق این امر وقتی است که انسان دچار دیگر پنداری واز خود بیگانگی نشود. در آموزه های دینی ما که انسان از کرامت ذاتی برخوردار می باشد می تواند به کرامت اکتسابی که خداوند برایش رقم زده طی کرده وبه جایی گام نهد که از احمد تا احد یک میم فرق باشد ،آری آن میم ،میم تعلقات و وابستگی های دنیوی است که بایستی انسان از خود تخلیه کرده وبا تحلیه به فضایل وکمالات الهی وبه مقام تجلی وظهور برسد واین وعده ی رسیدن آدمی به کمال ونمود انسان کامل است. تحقیق حاضر در چهار فصل تنظظیم شده است :فصل اول شامل کلیات ومفاهیم تحقیق است که به اهمیت وتبیین موضوع پرداخته شده است .در فصل دوم به انسان در قرآن وهدف آفرینش او پرداخته شده ودر فصل های سوم وچهارم به ترتیب به انسان ومساله ایمان وسعادت بشری ونگرش اسلام در باب تکامل در پرتو آیات وروایات اشاره شده وعوامل از خود بیگانگی وآفات مربوط به آن بررسی شده است.

 

موضوعات: نوروز, تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 07:03:00 ب.ظ ]

موضوع:آموزه های تربیتی سوره لقمان ...

نگارش وتدوین:مرضیه حمزه،استاد راهنما:حجت الاسلام علیا نسب استاد ناظر:حجت الاسلام علی محمدی، تاریخ دفاع:زمستان ۸۹

 

چکیده

قران مجید برای هدایت و تربیت انسانها نازل شده است، این کتاب الهی برای تحقق این هدف از روشهای گوناگون برای هدایت انسانها استفاده کرده و بهترین معلم ومربی است،قرآن جامع تمام برکات، کمالات، دانش ها و سرچشمه همه نیکی هاست واین نکات اخلاقی وتربتی همیشه برای انسان ضرورتی است . با توجه به محتوای سوره لقمان و وجود نصایح وسفارش های لقمان حکیم در این سوره ،این سوره به نام لقمان نامگذاری شده است. مفاهیم بلند ومعارف انسان ساز این سوره نشانگر تربیت توحید محورانه انسان است، از این روی نوشتار حاضر در سه فصل به بیان مفاهیم مقدماتی وتفسیر آیات این سوره به شیوه تربیتی ونیز نگاهی به برخی از موضوعات تربیتی این سوره پرداخته است.روش کتابخانه ای وهدف آن بیان نکات تربیتی سوره لقمان است.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 06:03:00 ب.ظ ]

موضوع :بررسی شاخصه ها ومولفه های عرفان های نوظهور با عرفان اسلامی ...

 

نگارش وتدوین:زینب گرامی استاد راهنما:آقای اکبری،استاد ناظر : آقای علی محمدی

 

چکیده

 

بی تردید عرفان و ساختار عرفان راستین و حقیقی که بوق همه خدایی زدند و جز خدا ندیدند و ایصال و قراب الی الله در سایه شریعت و خودسازی است در اندیشه های انبیا و امامان معصوم علیه السلام و اولیا و صالحین و عارفان حقیقی جلوه حقیقی خود را نمایان نموده است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 06:00:00 ب.ظ ]

موضوع :سیره اخلاقی وتربیتی پیامبر عالیقدر وعظیم الشان اسلام ...

 

نگارش وتدوین:لیلا علی اکبری استاد راهنما:آقای دکتر اسدی، استادناظر :حجت الاسلام حاج آقانظری تاریخ دفاع:  ۸۶

چکیده

مساله «نبوت یکی از موضوعات مهم واز اصول دین به شمار می رود .قاعدتا باید صاحب چنین منصبی دارای صفات وویژگی های برجسته ای باشد. با اینکه پیرامون سیره اخلاقی وتربیتی پیامبر عالیقدر وعظیم الشان اسلام، کتابها ورساله ها ی فراوانی نوشته شده وهیچ شخصیتی در تاریخ مانند ایشان مطرح نبوده است،

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 05:55:00 ب.ظ ]

موضوع: تربیت دینی ومعنوی کودک ...

نگارش وتدوین:مولوده رجبی،استاد راهنما :سرکار خانم لیلا حسینی استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:خرداد ۸۶

 

چکیده

 

ما در عصری به بحث می پردازیم که متاسفانه از تربیت به مفهوم واقعی نه در خانه ونه در مدرسه ونه در دانشگاه واجتماع خبری نیست واز کلمه تربیت جز اسم ورسمی در کتب باقی نمانده که متاسفانه آن موجبات اغفال افکار عمومی را فراهم ساخته وبا اعتماد به آن پدر و مادر تربیبت اولاد خود را وظیفه کودکستان ومدرسه ودانشگاه می دانند، در حالی که آن موسسات نیز به نوبه خود هر یک به دیگری ویا به خانواده حواله می کنندو خلاصه اینکه در آینده مسئول وشرمنده اند مگر دین که وظیفه ای جز قبول مسئولیت سنگین امر تربیت وبه کمال رساندن انسان را بر عهده نگرفته است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 05:52:00 ب.ظ ]

موضوع: صفات مومنان در قرآن ...

 

نگارش و تدوین: کبری ابدالی، استاد راهنما:  و دکتر محمد رضااسدی،استاد ناظر :حجت الاسلام نظری تاریخ دفاع: ۲۵/۳/۱۳۸۶

چکیده
در این رساله صفات مومنان برسی شده است که شامل چهار فصل می‌باشد.
فصل اول: فصل کلیات که به بیان موضوعات زیر پرداخته است:
- تبین موضوع و بیان ضرورت و اهمیت آن، - پیشینه موضوع، - روش تحقیق، - پرسش‌های اصلی و فرعی، - مشکلات تحقیق، - واژگان کلیدی.

در فصل دوم به ویژگیهای اعتقادی مومنان پرداخته شده است که شامل این موضوعات می‌باشد:

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 05:47:00 ب.ظ ]

موضوع:علم غیب پنج تن آل عبا ...

نگارش وتدوین: خیران نعمتی،استاد راهنما:آقای دکتر محمد رضا اسدی، استاد راهنما:حجت الاسلام آقای نظری،تاریخ دفاع:آذر ۱۳۸۵

 

چکیده
عشق اهل بیت «علیه السلام » وخاندان رسالت مرا برآن داشت که پیرامون جلال وعظمت این اسطوره های بشر و اسوه های برتر مطالبی نوشته وعلم آنهارا با سخنان جذاب وپر محتوا ی خودشان معی نمایم البته موضوهژع این رساله در مورد علوم تمامی ائمه نمی باشد بلکه «علم غیب پنج تن آل عبا» می باشد. که به هشت فصل تقسیم شده است .که به ترتیب عبارتند از :

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 01:19:00 ب.ظ ]

موضوع: سیره سیاسی حضرت علی «علیه السلام » ...

تدوین ونگارش:کبری پوررستمی،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر :حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع: ۱۳۸۵

چکیده

بی شک بشردر هر راه احتیاجبه راهنمایی دارد ،تا به کمک عقل راهی را که پیش روی خود دارد انتخاب کند .روشن است که محیط اجتماعی بشر همیشه تاریک بوده ونیاز به شمع فروزانی دارد تا اورا از سرگردانی های زندگی نجات داده ،وراه درست را به او نشان دهد ،لذا خالق بزرگ پیامبران بسیاری را فرستاده تا راهنما ودلیل این راه خوفناک وپرپیچ وخم شوند وبشر را از ابتدا ومبدا کار خود آگاه کنند ،وبه بسوی کمال نهایی هدایت کنند ولازم است که برای ادامه این راه بعد از رحلت آخرین پیامبر (ص) جانشینی معصوم از طرف خداوند تعیین شود .

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 01:16:00 ب.ظ ]

موضوع: تسلط و نفوذ شیطان و دفع آن ...

 

تدوین و نگارش: فاطمه دشتبان، استاد راهنما: آقای دکتر اسدی، استاد ناظر: حجت الاسلام نظری، تاریخ دفاع: ۱۳۸۶

چکیده

تمرد و سرپیچی شیطان از فرمان الهی برای سجده کردن در برابر حضرت آدم (ع) و از دست دادن جایگاه خود و رانده شدن از درگاه الهی، سبب شد کینه‌ی آدم را به دل بگیرد و به جای جبران خطای خود با شیوه‌های گوناگون، خود را مهیای ضربه زدن و گمراه کردن فرزندانش کند و برای دست یافتن به این هدف به عزت الهی قسم یاد کرده است. هرچند خداوند به شیطان مهلت داد اما به این دشمن چنان توان و نیرویی نداد تا قدرت و اختیار را از ما بگیرد و ما را به هر بیراهه‌ای که خواسته بکشاند و ما هستیم که با ضعف‌های خود بهانه دست دشمن می‌دهیم تا به سوی ما حمله‌ور شود.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 01:10:00 ب.ظ ]

موضوع: تزکیه نفس ...

 

تدوین نگارش:زینب پیرمحمدیان،استاد راهنما:آقای بهمن اکبری،استاد ناظر: تاریخ دفاع:۱۳۸۷

 

زندگی نفسانی وباطنی انسان یک حقیقی و واقعی است .انسان در باطن ذات یک مسیر واقعی را طی میکند که یا به سعادت وکمال خواهد رسید یا به شقاوت وهلاکت خواهد افتاد وسیر وحرکت واقعیت دارد واز عقاید واخلاق واعمال انسان نیرو ومدد می گیرد وآدمی وقتی می تواند به زندگی واقعی وهدفمند وقرب الی الله دست یابد که به خود سازی وتزکیه نفس و شناخت وجودی خود نایل آید که این فرایند می تواند پیش در آمد خداشناسی وشناخت مبدا هستی را برای انسان به ارمغان آورد چرا که به فرموده یامیر مومنان علی(ع) “من عرف نفسه فقد عرف ربه “مصداق بارز این خودسازی وتزکیه نفس وتقریب به الگوی کامل هستی یعنی رسول اکرم (ص)است که خداوند می فرماید :رسول الله(ص)اسوه ی حسنه است که نمونه ومصداق بارز خود سازی است. خدا در قرآن می فرماید:هرکس که عزت می خواهد پس همه عزت ها مال خداست.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:25:00 ق.ظ ]

موضوع: عزت وذلت در آینه قرآن وروایات ...

تدوین ونگارش: بهناز درگاهی، استاد راهنما :جناب آقای بهمن اکبری

تاریخ دفاع:۱۳۸۷

چکیده

موضوع عزت وذلت دو خصوصیت از موضوعات اخلاقی است که همواره در زندگی انسانها ساری وجاری بوده است.قاعدتا باید در چنین موضوعی که راه گشای زندگی مطلوب از غیر مطلوب است بحث هایی به عمل آمده باشد تا انسانها با شناخت داشتن کافی در مورد این دو موضوع از خطرات ناشی از ذلت در امان بمانند .زیرا گاهی عملی که نتیجه اش ذلت است تا آنجایی است که زندگی با این حالت جز مردن نیست. با اینکه در تفاسیر قرآنی وروایات پیشوایان دینی بحث های فراوانی از این دوموضوع به عمل آمده لکن باز در این زمینه جای گفتگو است که بیان وتبیین آنها لازم به نظر می رسد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[چهارشنبه 1391-01-09] [ 12:48:00 ب.ظ ]

لغزش ناپذیری انبیاء و امامان(علیهم السلام) (بررسی دلایل عقلی و نقلی عصمت) ...


تدوین و نگارش: معصومه مردمی استاد راهنما: جناب آقاي بهمن اكبري

استاد داور: آقای اسدی

چکیده

عصمت و تحلیل مفهوم شناسی آن با توجّه به آموزه‌های دینی و توصیه‌های اکید قرآن کریم از اهمیّت و جایگاه ویژه‌ای در بعد اعتقادی انسان برخوردار است. بطوری که معرفت و شناخت این حوزه‌ی اعتقادی نیازمند پایه و اساسی است که حکمت خداوند را اثبات می‌کند. به این بیان که خداوند براساس حکمت خود، پیامبرانی را برای هدایت بشر فرستاده است. انجام این هدف با لغزش ناپذیری پیامبران چه در حوزه‌ی گفتاری و چه در حوزه‌ی رفتاری پیوند ناگسستنی دارد. اگر پیامبران خود لغزش‌پذیر باشند، این هدف تحقق نخواهد یافت و این نقض کردن غرض و هدف است که در مورد خداوند حکیم محال است. پس باید پیامبران از هر لغزشی به دور باشند. و این عصمت تفضّل و عنایتی است از جانب خداوند متعال به پیامبر و امام(علیه السلام) در جهت جلب اعتماد و اطمینان مردم در پذیرش وحی الهی و تبیین آن که در این مورد بین علمای فرق مختلف اسلامی (شیعه، معتزله، اشاعره) اختلاف نظر وجود دارد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 10:18:58 ق.ظ ]

نفس از دیدگاه اندیشمندان اسلامی ...

تدوین و نگارش: وحیده مسیبی     استاد راهنما: آقای اکبری

استاد داور: دکتر اسدی

چکیده

در باب این که آیا انسان موجودی دو ساحتی است یعنی دارای ساحت جسم و روح است. دیدگاه­های متفاوتی ارائه شده است. گروهی معتقد به روح بوده و دارای دیدگاهی الهی هستند و گروهی هم معتقدند که روح وجود ندارد و انسان دارای همین جسم مادی بوده که با مردن از بین می رود. این گروه هم ماده­گراها یا ماتریالیست­ها هستند.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:45:43 ق.ظ ]

بررسی و مقایسه رویکردهای فرودویونک در باب منشاء دین و نقد آنها با نگرش قرآنی ...


تدوین و نگارش: رقیه عیوضی       استاد راهنما: آقای بهمن اکبری    استاد داور: دکتر اسدی

چکیده

امروزه بحث از دین و منشأ آن، یکی از مهمترین مباحث در حوزه دین پژوهی است. اندیشمندان حوزه های مختلف علوم نسبت به این مسأله نگرش های متفاوتی دارند و با رویکردهای علمی، روان شناختی و جامعه شناختی به تبیین منشأ دین پرداخته اند و همین امر سبب گشته که پرداختن به مسأله منشأ دین و علل گرایش به دین و دینداری در حوزه کلام جدید و دین پژوهی از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[سه شنبه 1391-01-08] [ 09:41:36 ب.ظ ]

موضوع: محبت اهل بیت علهیم السلام ...

 

تدوین نگارش: مهدیه حسن زاده، استاد راهنما: حجت الاسلام بهشتی نیا

استاد ناظر: دکتر اسدی

چکیده


محبت نیرویی است که انسان را به سوی محبوب سوق می دهد، پس از جنبه تربیتی وعملی ،محبت خوبان، انسان را به سوی خوبی ها الگوی بریر سوق داده وزمینه داده تبعیت عملی از آنان را فراهم می سازد .نتیجه دوستی ومحبت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وبه دنبال آن دوستی اهل بیت علیه السلام عصمت وطهارت که مزد رسالت است ،محبوب بودن در نزد خداست ومسلما خداوند ،کسی را دوست دارد که به فرمانهای الهی عمل نموده وتابع پیامبر خدا بوده واورا به عنوان الگوی عملی زندگی خود قرار دهد تا همچون او در پیشگاه خداوند، عزیز ومحترم گردد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:56:00 ب.ظ ]