تدوین ونگارش:سمیه ملت یار،استاد راهنما :آقای اکبری،استاد ناظر:حجت الاسلام آقای علیمحمدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

بی تردید، ازدواج نقش تربیتی برای انسان ،چه دختران وچه پسران دارد.
ازدواج ،نخستین گام برای رهایی از «خود پرستی وخود دوستی » به سوی «غیر دوستی است.ونخستین میدان واقعی برای تجربه ی «دیگر دوستی »است.
با ازدواج است که نیازها وخواسته های زوجین رنگ دیگر دوستی به خود می گیرد. افزون بر این تجربه نشان داده است افرادی که به منظور تهذیب نفس ،تا آخر عمر ، از ازدواج خود داری کرده اند،علی رغم پیشرفت های چشم گیر علمی ومعنوی که داشته اند،نه تنها در اواخر عمر از این رفتار خود اظهار پشیمانی کرده اند،بلکه خامی ها وناپختگی هایی در رفتار آنان بوده است .این نشان می دهد که تنها در سایه ی ازدواج به عنوان یک امر مقدس ویک عبادت کم نظیر ودر برخی موارد ،به عنوان یک واجب شرعی نگریسته شده است.

ادامه مطلب :


در این تحقیق به فضل الهی سعی بر ان است که به بر رسی وجوانب ازدواج از منظر دین اسلام پرداخته شود .وبه همین منظور تحقیق حاضر از پنج فصل تشکیل شده است که در ابتدا فصل اول به طرح تحقیق که شامل تعریف وتبین موضوع ،ضرورت واهداف تحقیق ،پیشینه تحقیق و…می باشد،ودر فصل دوم مفهوم شناسی ازدواج از لحاظ لغوی واصطلاحی وهمچنین اهمیت وجایگاه ازدواج در قرآن و سنت بیان شده ودر این زمینه آیات وروایاتی را مورد بررسی قرار دادهایم.
وسپس در فصل سوم معیار ها وراه های گزینش همسر از دیدگاه اسلام را بیان کرده ایم.در فصل بعدی به آثار وفواید ازدواج از منظر اسلام پرداخته ونهایتا به دلیل این که هم اکنون در جامعه ی ما مشکلات وموانع زیادی بر سر راه ازدواج جوانان به وجود آمده وباعث شده سن ازدواج جوانان بالا رود بر آن شدیم که در فصل پایانی مشکلات وموانع فرا روی ازدواج جوانان را مطرح و راهکارها ی اساسی برای حل مشکلات آن ها ارائه دهیم.
امید است که این تلاش ناچیز ومختصر مقبول در گاه خداوند متعال قرار گرفته ومورد استفاده ی سربازان ومنتظران آقا بقیه الله الاعظم ارواحنا لع الفداء قراربگیرد.
موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
نظر از: محمدی [عضو] 

ممنونم

1399/01/16 @ 21:44
نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 

حوزه علمیه الزهرا(س) نصر تهران برگزار میکند :
اولین نشست کرسی های آزاد اندیشی با موضوع ” ولایت فقیه ”
با حضور استاد زمان
تاریخ : جمعه 8 اردیبهشت ساعت 10 صبح
مکان : میدان انقلاب خیابان 16 آذر ، کافه کراسه
از تمام طلاب علاقه مند مدارس علمیه تهران و شهرستانها برای شرکت در این نشست دعوت به عمل می آید .
نحوه ثبت نام : لطفا نام و نام خانوادگی و حوزه محل تحصیل خود را از طریق کامنت در وبلاگ حوزه الزهرا(س) نصر تهران اعلام فرمایید .

1391/01/21 @ 09:19


فرم در حال بارگذاری ...