قرآن را با ایمان حقانیت آن بخوانیم

قرآن را بخوانیم و یاد بگیریم و تلاش کنیم تا با ایمان به قرآن نکات آن را بدقت در ذهنمان بسپاریم،

در  این صورت اگر توفیق داشتیم با ایمان به قرآن از دنیا رفتیم و در عالم برزخ کلاس آموزش گذاشتند، می توانیم راز آیات متشابهات را بفهمیم.
حتما این را شنیده ایم که میان اهل فلسفه، عرفان و کلام اسلامی، این مساله، محل نزاع بوده است که آیا روح آدمی پس از جداشدن از جسم، در عالم دیگر، تکامل برزخی می یابد یا خیر؟
 بعضی از متفکران معتقدند تکامل برزخی در عالم مثال(برزخ در متون دینی)، نیاز به حرکت از قوه به فعل دارد، و حرکت نیز بدون ماده امکان پذیر نیست، بنابراین در عالم برزخ که ماده ای وجود ندارد، از حرکت هم خبری نخواهد بود، تکامل نیز وجود نخواهد داشت.
عده ای دیگر چون ملاصدرا، موسس حکمت متعالیه، معتقدند که جسم برزخی حکم ماده را دارد و روح(نفس ناطقه انسانی)در اثر کسب معارف و نیز تغذیه از خیرات و مبرات اهل دنیا، رشد کرده و مسیر تکاملی خود را همچنان ادامه خواهد داد.
اما با توجه به مجامع روایی، این نکته عرفانی و کشف فلسفی را تایید می کند.

به عنوان نمونه یک روایت را ذکر می کنیم.
« حفص می‌گوید: حضرت موسی بن جعفر ـ علیه السّلام ـ به مردی فرمودند: «أتحبّ البقاء فی الدّنیا»؛ آیا بقای در دنیا را دوست داری؟

آن شخص كه از تربیت شدگان مكتب امامت بود، عرض كرد: آری
آن حضرت پرسیدند: چرا؟
عرض كرد: برای آن كه به قرائت سورة محبوب خود، «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» بپردازم#
امام كاظم ـ علیه السّلام ـ پس از لحظه‌ای سكوت فرمودند: «یا حفص! مَن مات مِن أولیائِنا و شیعتنا و لم یُحسنِ القرآنَ عُلّمَ فی قبره لیرفع اللهَ به مِن درجته فإنّ درجاتَ الجنة علی قدر آیات القرآن یقالُ له: اقرأ وارقَ. فیقرأُ ثم یرقی»
اگر از شیعیان ما، كسی قرآن را به خوبی فرا نگرفته باشد (چون به حقیقت آن ایمان دارد) در جهان برزخ، قرآن به او تعلیم داده می‌شود تا خدای سبحان با معرفت قرآن بر درجات او بیفزاید؛ زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است؛ به قاری گفته می‌شود: بخوان و بالا برو. او نیز می‌خواند و بالا می‌رود.
#(بحار، ج 89، ص 348). )

 

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: إن شاء الله شهیده شکرانی [عضو] 
5 stars

ممنونم

1397/03/21 @ 17:15
پاسخ از: محمدی [عضو] 

سلامت باشی

1397/03/22 @ 10:28


فرم در حال بارگذاری ...