نگارش و تدوین: رقیه سلطانی، استادراهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع: 1391


چکیده

بدون تردید مطالعه‌ی دقیق نحله‌های انحرافی، یک نیاز مهم و اساسی برای نسل امروز به حساب می‌آید چرا که در عصر تازه نحله‌ها و فرقه‌های غیر دینی در قالب دین، به حدی رشد روز افزون داشته که اگر کسی شناخت و مطالعه‌ی دقیق از چگونگی پیدایش و تاریخچه‌ی این فرق و مکاتب نداشته باشد؛ در این عرصه بی‌گمان در دام شیاطین و مکاتب شیطانی گرفتار خواهد شد.
چنان که امروزه بیشتر حامیان و مروّجان این نحله‌ها با تأکید بر بومی‌سازی فرقه‌ها و پراکنش آن و جذب مریدان با محوریت دین و با رویکرد تهاجمی و حمله به اصول و مبانی و فروعات آن، ضمن ترویج بدعت‌ها و افکار و مبانی افراطی خویش زمینه‌های تضعیف دین اسلام و شیعه هراسی را فراهم آورند.
لذا پردازش این حوزه‌ها با تأکید بر شناخت اصول و مبانی اعتقادی و افراطی آنها و تحلیل و بررسی تبعات و پیامدهای آنها از سوی دیگر می‌تواند زمینه‌های خودآگاهی فردی و اجتماعی را فراهم آورده و از گسترش آنها در جامعه جلوگیری نماید.
در تحقیق حاضر که در چهار فصل تنظیم شده است سعی ما این است که تفکر انحرافی وهابیت را که امروزه یکی از خطرناک‌ترین تفکرات مطرح و متاسفانه نفوذ کرده در جامعه است؛ شفاف سازی نمائیم.
بنابراین در فصل اول به کلیات تحقیق پرداخت شده است و در فصل دوم به شناخت بنیان‌گذاران و تاریخچه‌ی وهابیت اشاره شده و در فصل سوم به بررسی عقاید و افکار وهابیان پرداخته شده و شبهات‌شان از دیدگاه شیعه مورد کندوکاو قرار گرفته است و در نهایت در فصل چهارم به آسیب‌شناسی این فرقه و پیامدها و تبعات آن‌ها اشاره شده است.
واژگان کلیدی: وهابیت، ابن‌تیمیه، محمد بن عبدالوهاب، مبانی فکری وهابیت، آسیب‌شناسی وهابیت، پیامدها و تبعات؛

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
نظر از: جانقلیان [عضو] 

التماسدعا دوست عزیز لحظات شادی خدا را ستایش کن لحظات سختی خدا را جستجو کن لحظات آرامش خدا را مناجات کن لحظات درد آور به خدا اعتماد کن و در تمام لحظات خداوند ر اشکر کن

1391/05/15 @ 00:30
نظر از: جعفری ندوشن [عضو] 

موضوع جالبی هست موفق باشید

1391/05/13 @ 10:06


فرم در حال بارگذاری ...