نگارش وتدوین : فاطمه حسینی ، استاد راهنما : جناب آقای دکتر اسدی،  تاریخ دفاع :زمستان ۸۸

چکیده
از زمان هبوط آدم در زمین زندگی بشر همیشه با خوف و حزن همراه بوده است ، ترس از حیوانات درنده، بلاهای طبیعی و غم و اندوه از دست دادن اموال و اولاد و … در طول تاریخ ‍‍‍‍‍‍ انسانها را آزرده است . بی شک قرآن به عنوان کاملترین کتاب آسمانی برای نجات بشر از این دو مقوله دستوراتی ارائه داده است که ما برای اینکه بتوانیم خوف و حزن را از زندکی حذف کنیم و به سراغ آیاتی رفتیم که عبارت (( لا خوف علیهم ولا تحزنون)) پایان بخش آنها بود.

ادامه مطلب :

با توجه به آیات فوق ابتدا عواملی را که باعث خوف و حزن میگردد را بررسی کرده و دریافتیم انسانها معمولا” به علت آینده تاریک، گذشته تاریک ، ضعف و ناتوانی ، احساس پوجی کردن ، سوء ضن ها ، دنیا پرستی و … دچار ترس و نگرانی میشوند. خوف در لغت به معنای ترسیدن ، بیم داشتن است و انواعی دارد: الف ـ خوف ممدوح، که یکی از صفات نیک است و انسان را از بدبختی های دنیا و آخرت نجات می دهد. ب ـ خوف مذموم ، ترسیدن از امور دنیوی است که آدمی را به هلاکت می رساند . خشیت مترادف خوف است به معنای بیمی که با تعظیم و بزرگداشت چیزی همراه است. حزن نیز دو نوع است : حزن ممدوح حزن مذموم . حزن ممدوح همان حزن و غم و اندوه ناشی از معصیت است که بعد از ارتکاب گناه سراغ انسان می آید. اما حزن مذموم :غم و اندوه ناشی از ضرر مالی و مادی است که نه تنها موجب انسان نیست که باعث بدبختی انسان نیز می گردد. که ما در این رساله در حد وسع خود به بررسی جوانب امر پرداخته ایم.
موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 

حوزه علمیه الزهرا(س) نصر تهران برگزار میکند :
اولین نشست کرسی های آزاد اندیشی با موضوع ” ولایت فقیه ”
با حضور استاد زمان
تاریخ : جمعه 8 اردیبهشت ساعت 10 صبح
مکان : میدان انقلاب خیابان 16 آذر ، کافه کراسه
از تمام طلاب علاقه مند مدارس علمیه تهران و شهرستانها برای شرکت در این نشست دعوت به عمل می آید .
نحوه ثبت نام : لطفا نام و نام خانوادگی و حوزه محل تحصیل خود را از طریق کامنت در وبلاگ حوزه الزهرا(س) نصر تهران اعلام فرمایید .

1391/01/21 @ 09:28


فرم در حال بارگذاری ...