تدوین ونگارش: بهناز درگاهی، استاد راهنما :جناب آقای بهمن اکبری

تاریخ دفاع:۱۳۸۷

چکیده

موضوع عزت وذلت دو خصوصیت از موضوعات اخلاقی است که همواره در زندگی انسانها ساری وجاری بوده است.قاعدتا باید در چنین موضوعی که راه گشای زندگی مطلوب از غیر مطلوب است بحث هایی به عمل آمده باشد تا انسانها با شناخت داشتن کافی در مورد این دو موضوع از خطرات ناشی از ذلت در امان بمانند .زیرا گاهی عملی که نتیجه اش ذلت است تا آنجایی است که زندگی با این حالت جز مردن نیست. با اینکه در تفاسیر قرآنی وروایات پیشوایان دینی بحث های فراوانی از این دوموضوع به عمل آمده لکن باز در این زمینه جای گفتگو است که بیان وتبیین آنها لازم به نظر می رسد.

ادامه مطلب :

در این رساله که شامل شش فصل کلی می باشد به ابعاد مختلف شناسایی عزت وذلت از دیدگاه قرآن وسنت پرداخته به طوری که ابتدا عزت وذلت را در لغت واصطلاح تعریف کرده سپس به تعریف اصطلاحی آن دو در اخلاق اسلامی پرداخته وبه عزت نفس در پرتو خداشناسی اشاره کرده ودر پایان این فصل به حفظ کرامت وعزت نفس در برابر دیگران پرداخته ایم.

سپس آیات قرآنی که بحث عزت وذلت در آنها آمده به طور اجمال شرح داده شده ودر فصل بعد به بحث در مورد این موضوع درنهج البلاغه پرداخته شده سپس در فصل بعدی عزت وذلت را در مکتب امام حسین (ع)برررسی کرده ایم ودر فصل آخر به این موضوع از کلام معصومین (ع) نیز اشاره کرده ایم. امید آن را داریم که این تلاش ناچیز مورد استفاده پیروان قرآن وعترت قرار بگیرد.

 

 

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...