ادامه مبحث روند فرقه گرایی


این شخص با ریاکاری های خود ،توانست مدیران زیادی را مجذوب خود سازد وی شدیدا !در حلقه مدیران تاثیر گذاشته بوده و عموم آنان را شیفته و محسور خود ساخته است تا جایی که اقدامات تروریستی برخی از مدیران بدون هیچ چشمداشتی و صرفا برای رضایت قطب شکل گرفته است .
این فرقه با نادیده گرفتن برخی احکام شرعی مانند اکثر فرقه های به ظاهر معنوی ، مسیر انحرافی خود را گذرانده و آرام آرام ، پس از تحکیم پایه های قطب در فرقه و القای این نظریه که قطب بر مدیران ولایت داشته و به امام زمان (عج) متصل است به اوج انحراف نزدیک شده و در نهایت با اقدامات قتل و ترور ، چهره واقعی خود را نمایان ساخت . گفته می شود که قطب فرقه و برخی از مدیران وی ، به آمریکا پناهنده شده و ارتباطاتی با سرویس های امنیت و جاسوسی این کشور ها برقرار کرده اند و هم اکنون پرونده آن ها در دادگاه انقلاب اسلامی به اتهام عاملیت در قتل در حال پیگیری است .

ادامه مطلب :

امنیت و انحرافات مذهبی
حفاطت از ارزش های محوری و حیاتی یکی از اهداف اساسی امنیت ملی در هر کشوری است و مقابله با ناامنی و انحرافات اجتماعی – دینی از جمله وظایف مهم حکومت دینی است .از سویی ، انحرافات مذهبی و فرقه گرایی موجب اخلال در امنیت روانی و اجتماعی دینداران جامعه می شود چرا که فرقه گرایی مقابل انسجام اجتماعی و ملی است .
از سویی دیگر فرقه گرایی و انحرافات مذهبی در یک جامعه دین محور ، به عنوان یک معضل فرهنگی و ارزشی و هم به عنوان یک حرکت تجزیه طلبانه مطرح است .
بنابراین افراد  فرقه گرا با جدا شدن از محور اصلی جامعه امنیت ملی را در معرض تهدید قرار می دهند .

فرقه گرایی مقدمه انحرافات اجتماعی
فرقه گرایی مقدمه ای برای انحرافات اجتماعی است چرا که رفتار انحرافی افراد فرقه گرا تعصب و تجزیه طلبانه است و آنان برخلاف حرکت جامعه در حدود تشکیل فرقه ، گروه و دسته ای جدا از هنجارهای پذیرفته شده جامعه هستند . بنابراین لازم است در عرصه عمل ، برای مهار و کنترل مساله فرقه گرایی در جهت افزایش امنیت اخلاقی – دینی و کاهش ضریب آسیب پذیری در مقابل تهدیدات اجتماعی فرهنگی از نیروی فرهنگی – دینی نخبگان جامعه نهایت بهره برداری را نمود .
انحرافات مذهبی به مفهوم رفتارهای خلاف رفتارهای پذیرفته شده جامعه دینی و خلاف اصول اساسی یک مذهب که اکثریت جامعه آن را پذیرفته و در خود نهادینه نموده اند می باشد . لذا انحرافات مذهبی و فرقه گرایی به عنوان یکی از موانع اساسی تحقق برقراری امنیت ملی ، یعنی حفاظت از ارزش های بنیادی و حیاتی نظام دینی است که بر حسب شرایط اجتماعی آن ، انحرافات مذهبی در جامعه دینی به عنوان تهدید ، آسیب پذیری و یا هر دو تلقی می گردد ، اما آن چه مسلم است انحرافات مذهبی به خصوص فرقه گرایی در جامعه دینی به عنوان سلب کننده امنیت اخلاقی و دینی و کاهش دهنده اقتدار معنوی جامعه ، از یک سری عوامل اجتماعی درونی و بیرونی در عرصه های اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی و اجتماعی نظیر اختلال هنجاری فرایند توسعه سیاسی و اقتصادی و انقلاب اطلاعات تاثیر می پذیرد . بنابراین ، فرقه گرایی در جهان معاصر با استفاده از ابزار و فناوری اطلاعات که در حال گسترش است ، در حدود مقابله با اندیشه های ناب و اصیل اسلامی می باشد .

آسیب ها و تهدیدهای فراروی نظام دینی
امروزه شاید هیچ امری فوری تر از شناساندن چهره واقعی اسلام ناب محمد (ص) – و پیراستن آن از بدعت های به وجود آمده ، به تشنگان معنویت در جهان مادی نباشد . چرا که از یک سو گروه القاعده و وهابیون با تبلیغ اسلام به جهان و از سوی دیگر افزایش فرقه های انحرافی در ایران ، دین اسلام در معرض آسیب ها و تهدیدهای فراوانی قرار دارد.
دین مانند هر پدیده اجتماعی در معرض آسیب های درون زا و برون زا است و آسیب های دین نیز اشکال مختلفی مانند « تحریف ، غلو و فرقه گرایی » دارد .بنابراین بر دین داران لازم است ابتدا با شناخت آسیب ها و تهدیدها برای مقابله با آن خود را به معرفت واقعی دینی مهیا نمایند .
از منظر تاریخی آسیب های دین و دینداری عمری هم سنگ تاریخ انسان دارد باید توجه داشت آسیب شناسی این در واقع شناخت بیماری است که از طرز تلقی انسان دیندار یا غیر دیندار نسبت به این پدیدار تر می شود . دین در ذات خود قدسی است و از آلودگی به دور است بنابراین آسیب شناس دینی به برداشت های دینداران از دین می پردازد . چرا که برخی از دینداران با برداشت غلط از دین در حدود بهره برداری از دین  هستند که در این جا برخی از آنان دین را از مسیر خودش منحرف نموده اند .
شهید مطهری معتقدند که : « طرز تفکر مسلمین درعصر حاضر درباره اسلام آسیب دیده است … ما اگر بخواهیم این طرز تفکر را بررسی کنیم باید مثل طبیبی که بیمار را بررسی می کند ، بررسی کنیم » . به نظر می رسد برای درک و شناخت این بیماری باید به تاریخ گذشته خود رجوع نماییم تا شاید بتوانیم جلوی رشد فرقه گرایی را گرفته و قدمی به سوی انسجام اسلامی بر داریم . بنابراین لازم است با مسیری در پیدایش برخی از فرقه های انحرافی موضوع را تعیین نماییم . برای نمونه می توانیم به پیدایش فرقه تصوف و عرفان کاذب در ایران اشاره ای داشته باشیم .
                                                                                                                         ادامه دارد

موضوعات: دلنوشته  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...