??? استاد خانم مهجده انتظاری:

گفتیم گاهی لازمه آگاهیامونو زیرورو کنیم و خاکی ازشون بتکونیم

گاهی همین بازخوانی ساده میتونه خیلی چیزارو حل کنه

از اصل بدنیا اومدنمووووون تااااا اینکه اصلا چی هستیم و کی هستیم

میدونین چیه؟!

من فک میکنم مشکل وقتی شروع میشه که یادمون میره واقعا کی هستیم!؟

و گاهی هم سعی می‌کنیم بفراموشانیم که کی بودیم و هستیم!

ادامه مطلب :

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

یعنی وجدانه هنوز زندسا!!

ولی ما تحت تاثیر خیلی کَسا و چیزا از دوست و فامیل و هم‌کلاسی بگیر تا فیلم و موسیقی و کتاب و جریانی تحت عنوانِ مُد …می‌خوایم که خودِمونو قایم یا حداقل کمرنگ کنیم

البته گاهی از همین موارد نام برده شده، برای استحکام و تقویت همون خوده!! میشه بهره بُرد…ولی خب عکسش واقعا دردسر سازه

و اما اینکه “که هستیم” و به بیانی دیگر حقیقت ما و شما چیست…

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

دیدین این بچه‌هایی رو که فامیل هر کدوم اون جور که خودشون می پسندند صداش می کنن

حکایت ما و شما هم همین شده

هر کس از یک گوشه‌ی دنیا یک تعریفی از ما و البته شما داره

یکی فکر می‌کنه کلا آدمیزاد جماعت رو مثل بچه های سرراهی ول کردن تو این دنیا تا معلوم نیست چه بشود*

*. تعریف مارتین هایدگر از انسان که در مثلث بودن در دنیا، ارتباط با بقیه و مرگ گیر افتاده

دیگری هم که نه گذاشته نه برداشته معتقده همگی به اتفاق هم، توهم زده‌ایم**?

 یکی هم رفته بیرون باغ، همونجا دم در صندلی گذاشته نشسته قصد وارد شدن هم نداره! اصلا ما و خودش را آدمیزاد نمی‌دونه! صرفا یک شامپانزه‌ی گوگولی مگولیِ جهش یافته***!!!!

**.بارکلی که جهان رو ساخته‌ی ذهن ما می‌دونه

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

***داروین هم که شهرتشو مرهون حرف عجیب غریبشه…یکی نیست بگه آخه اگه قرار بود حیوانات برای تطبیق خودشون با شرایط تغییر حالت و ژنتیک بدن، این همه انواع منقرض شده نداشتیم?

خلاصه که این جماعت مثلا اندیشمند با این تعاریفشان ما و شما را طوری شرمنده‌ی خود کرده‌اند که ندانیم چگونه از شرمندگیشان دربیاییم!!!

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

مشکل مشترک این نظریات نداشتن توجه به اینه که انسان فقط همین پوست و گوشت و عضله و استخوان و دل اندرونش نیست!

اگر بخواهیم کمی باکلاس‌تر حلاجیش کنیم باید گفت این “منِ” ناقابل بنده و صد البته قابل شما، هم ظاهر داره و هم باطن!

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

بخش ظاهریش* که همین چشم چشم دو ابروی خودمونه،تغییر کردنش به کم و زیاد شدن چربی و عضله و عمل‌های زیبایی و از این دست تدابیره!

و بخش باطنیش** جز به اندیشه ،رفتار و نیت ما بستگی نداره!!

این بخش دقیقا با جنمِ ما تراش میخوره، باز هم یکی گوسفند، یکی گرگ، یکی آدمیزاد و یکی…

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

ممکنه یکی بگه حالا این بخش باطنی که دیده نمیشه

پس سرو وضعش چه اهمیتی داره!؟

کور باشه…

کچل باشه….

چه فرقی میکنه

داشتیم میگفتیم که قیافه بخش باطنی من چه اهمیتی داره

اهمیتش به اینه که وقتی سر از قبر بلند کردیم

همه مارو کور و کچل ببینن یا اینکه

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

با دیدن ما دست بر پیشانی بزنن که کاش میتونستیم یه سلفی باش بگیریم

به دور از شوخی…

چهره ی واقعی ما در دنیای واقعی نمایان خواهد شد

میدونین که حیات حقیقی در دنیای بعد از مرگ محقق خواهد شد

و اهمیت چهره باطنی مام در همین نکتس

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

مثل برنامه زندگی پس از زندگی

ثمره ی خوبی که این برنامه داره اینه که استدلال محکمیه برای کسایی که روح رو یا قبول ندارن یا اگر دارن معتقدن با مرگ هر دو .هم روح و هم بدن تمام میشود

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

اصلا دنیا ،دنیا نامیده شده به معنی نزدیکتر…یعنی آخرت هم نزدیکه…ولی این دنیا نزدیکتره

??? استاد خانم نرجس خاتون محمدی:

امروزی دلیلی بر خلقت تمام ارواح در عالم ذر هست، یعنی اینکه ماها قبل از خلقت جسم روحمان آفریده شده.

 

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

بعضی فکر می کنن اعتقاد به مرگ و زندگی بعد از مرگ باعث افسردگیه؟

دوست عزیز اینکه ادم باید به یاد مردن و محاسبه اعمال باشه به این معنی نیست که همش تو غم و غصه و افسردگی روزگار بگذرونه

 ??? استاد خانم مهجده انتظاری:

اتفاقا دین اومده تا انسان رو به نهایت شادی و لذت برسونه

ولی عموما افراد فکر میکنن دین یا دینداری یا به فکر قیامت بودن انسان رو از لذتها دور میکنه

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

خب اینکه برنامه شاد هم پخش کنن جای خود

ولی در کل مراقب رفتار و گفتار بودن برهم زننده ی شادی نیست

اتفاقا ارامش خاصی ایجاد میکنه

 البته هستن تجربه گران زیادی که حتی معتقد به دین خاصی نبودن

البته نه در این برنامه

ولی زیاد هستن کسایی که بعد از تجربشون از مرگ متمایل به دین و دینداری شدن

 استاد مطهری می فرماید   سه نوع جهان بینی داریم

۱- جهان بینی مادی

۲- جهان بینی الهی

۳- جهان بینی عر فانی

 بنابر این  موصوعات زندگی پس از زندگی  در حیطه جهان بینی عرفانی هست و قابل صدق و کذب نیست چون شخصی هست

 پس لازم است اول جهان بینی الهی  تبیین شود سپس برای  تغییر روحیه از جهان بینی عر فانی  استفاده شود

 

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

ببینین مرگ اصلا حالت عدمی و نابودی نداره

کاملا یک انتقاله

 فقط مشکل اینجاست ما به این دنیا و بدن عادت کردیم

دقیقا مثل اسباب کشیه

 ??? استاد خانم مهجده انتظاری:

به خونه و اون در ودیوار عادت کردیم و دل کندن ازش سخته

 ??? استاد خانم مهجده انتظاری:

حتی اگر توی اون خونه سختی دیدیم و عزیز از دست دادیم…ولی بلاخره باش خاطره داریم

 

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

و همین وابستگی، دل کندن رو سخت میکنه

و باعث میشه نگاهمون به جابجایی خیلی خوب نباشه

 میتونه یه دلیلش این باشه

اما کنارش دلایل دیگم هست

 موندن ما مثل موندن اون عده ی باقی مونده ی اهل روستاست

که موندن تا روستا فراموش نشه

موندن تا دوباره زندش کنن و آباد

قرار باشه هرجا مشکلات هست بذاریم بریم که دیگه هیچ جا نمیشه ساکن شد

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

مشکل از ما نیست…اگه بخوایم حتما میشه

مشکل از قابلیت این دنیاست

این دنیا قابلیت تحقق این ارزوی زیبارو نداره

??? استاد خانم مهجده انتظاری:

اینکه اگر مرگی در پیش هست و انتقالی…

نه به خاطر اینکه خدا دوست داشته باشه با این انتقال و جابجایی حالمونو بگیره…

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: خادم المهدی [عضو] 
5 stars

احسنت

1401/05/19 @ 11:41


فرم در حال بارگذاری ...