كاركرد انتخابات

در نظام ولايى و اسلامى، نقش مردم، نقش اساسى و كليدى است. گاهى اين نقش با حضور در عرصه‌هاى مختلفى همچون راهپيمايى ۲۲ بهمن و روز قدس و در مصلاهاى نمازجمعه تجلى مى‌يابد و گاهى پاى صندوقهاى رأى، زيباترين جلوه دمكراسى و مردم‌سالارى دينى را به رخ جهانيان مى‌كشد. از اين‌روست كه انتخابات در فرهنگ و زندگى مردم ايران جايگاه ويژه‌اى يافته است. اعتقاد و اعتماد به مردم مهم‌ترين كانون اقتدار و عزت ملى می‌باشد و لذا همواره مورد تأكيد بنيانگذار جمهورى اسلامى امام راحل(ره) و خلف صالح وى امام خامنه‌اى(مدظله‌العالى) بوده است. البته مردم شريف و بصير و هميشه در صحنه كشورمان در سالهاى پس از پيروزى انقلاب تاكنون بارها و بارها عظمت و اراده پولادين و ارزش واقعى خود را به نمايش گذارده‌اند و حقاً شايسته بهترين توجه و احترام و خدمت خالصانه و صادقانه مديران و مسؤولان كشورى و لشكرى مى‌باشند و اكنون كه دهه چهارم انقلاب كه به نام «دهه پيشرفت و عدالت» نام گرفته است در حال سپرى شدن است، حق دارند كه نسبت به معضلات و مشكلات عديده اقتصادى، از معيشت و اشتغال گرفته تا پديده شوم فساد و قاچاق و نيز آسيبهاى اجتماعى مزمن و رنج‌آور از تضعيف بنيان خانواده گرفته تا طلاق و حاشيه‌نشينى و سرقت و اعتياد و… شكايت و گلايه داشته باشند و از اين‌كه منويات و هشدارها و تذكرات نجات‌بخش و حكيمانه مقام معظم رهبرى كمتر مورد توجه و عمل قرار مى‌گيرد، سخت معترض و ناراضى باشند! ولى باز هم با همه تنگناها، آن‌جا كه امر مصالح و منافع ملى و ارزشها و آرمانهاى نظام و انقلاب به ميان است، فارغ از همه گلايه‌ها دست در دست يكديگر داده و به ميدان مى‌آيند. شور توأم با شعور اقشار مختلف مردم در ۲۹ ارديبهشت‌ماه به فضل الهى خود بهترين گواه بر اين ادعا خواهد بود و ان‌شاءالله انتخاباتی را رقم خواهند زد كه به كورى چشم دشمنان قسم‌خورده ملت، بر مجد و عزت و عظمت كشورمان ايران بيافزايد.
البته آنچه نبايد هرگز از نظر دور داشت اين حقيقت است كه انتخابات همواره دو كاركرد اساسى و محورى را به‌دنبال دارد:
۱. توليد فزاينده قدرت ملى‌
۲. تقويت كارآمدى نظام براى خدمت بيشتر
هرچند لازمه اين امر چند مؤلفه مهم است كه بايد مورد عنايت و توجه همگان قرار گيرد و الا همين انتخابات ممكن است به‌جاى توليد قدرت ملى، باعث سرافكندگى و ضعف گردد.
از آن‌جمله است: «سلامت، امنيت، تمكين به قانون و نتيجه انتخابات» چه آن‌كه با پايان روز رأى‌گيرى، همواره بايد رقابتها به رفاقتها تبديل و در جهت تقويت اتحاد و انسجام ملى هر آنچه كه ثمره رأى و اعتماد و اقبال اكثريت مردم باشد، مورد حمايت همه آحاد قرار گيرد.
در اين‌صورت است كه انتخابات به‌عنوان پشتوانه اقتدار ملى رقم خواهد خورد و نكته بسيار مهم ديگرى كه نبايد از نظر دور داشت، انتخاب اصلح است، چراكه خروجى انتخابات بايد افرادى باشند كه اركان و ارزشهاى نظام و جامعه را باور داشته و نسبت به آن‌ها از سر اعتقاد پايبند باشند و الا به‌طور مثال اگر رئيس جمهورى انتخاب و يا عضو شوراى شهر و روستايى با رأى مردم به شوراى اسلامى راه يافت كه اساساً با آرمانهاى انقلاب و مردم و با اركان حاكميت و نظام سازگارى و يا همراهى ندارد، قطعاً به ميزان زاويه داشتن وى، جامعه و ملت خسارت خواهند ديد و لذا تأكيد بر انتخاب اصلح ازجمله امورى است كه همواره بايد مورد توجه قرار داشته باشد، تا به فضل الهى خروجى انتخابات در هر دوره‌اى چيزى باشد كه در تراز ملت شريف ايران بوده و كشور را به‌سوى قله‌هاى پيشرفت و عزت و امنيت بيشتر پيش ببرد.
در همین راستا بر همگان است که تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مراقبت جدی از آراء مردم و توجه به نقش امانتداری توسط مسئولان اجرایی و نظارتی صندوقهای رأی و نیز نشان دادن چهره واقعی ملت ایران که حاکی از عزم و تصمیم راسخ و اعتماد به نفس و سکینه و آرامش است و در نهایت انضباط مردمی قبل و حین و بعد از انتخابات که تنها با احترام به نهادهای قانونی و تمکین در برابر قانون میسر است را جدی بگیریم.
بالطبع در اين مسير به‌جاى پرداختن بر گسلها و حساسيتهاى قومى و مذهبى و جناحى و گروهى بايد همواره با مقاومت و مجاهدت، بر منافع ملى و اتحاد و يكپارچگى امت حول محور ارزشهاى دينى و انقلابى اصرار ورزيد تا روزبه‌روز بر عزت و اقتدار كشورمان ايران افزوده گردد. ان‌شاءالله‌.

منبع سایت فرهنگی

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...