دعای هنگام تحویل سال یا مقلب القلوب و الابصار یا مدبر اللیل و النهار یا محول الحول والاحوال حول حالنا ال احسن الحال

ای دگرگون کننده قلبها و دیده ها! ای تدبیرگر شبها و روزها! ای متحول کننده سالها و حالتها! حالات ما را به نیکوترین حالات تبدیل نما!

آداب دینی عید نوروز در روایات، اعمال و آداب مختلفی برای این روز بیان شده که خود حاکی از ارزش و اهمیت این روز دارد:

۱-طهارت و پاکیزگی این دستورالعمل شبیه آدابی است که در سایر اعیاد اسلامی رعایت می شود.قال الصادق علیه السلام «اذا کان یوم النیروز فاغتسل والبس انظف ثیابک و تطیب باطیب طیبک و تکون ذلک الیوم صائما»هرگاه نوروز فرا رسد غسل کرده و پاکیزه ترین لباسهایت را پوشیده و از معطرترین عطرهایت استفاده کن و آن روز را روزه بگیر.

۲- هدیه دادن از امیرالمؤمنین علی علیه السلام چنین نقل شده که فرمودند «اتی علی علیه السلام بهدیة النیروز فقال علیه السلام ما هذا؟ فقالوا یا امیرالمؤمنین الیوم النیروز! فقال علیه السلام اصنعوان کل یوم نیروزا»در روز نوروز هدیه ای برای امیرالمؤمنین علی علیه السلام آورده شد. حضرت فرمودند این هدیه چیست؟ آنان پاسخ دادند امیرالمؤمنین امروز نوروز است امام فرمودند: هر روز را برای ما نوروز کنید. در هدیه آنچه مهم است، ارتباط روحی و ایجاد محبت است نه مقدار و کیفیت … و در این زمینه نباید به تکلف افتاد.امام صادق علیه السلام در مورد اهمیت هدیه می فرماید: «تهادوا تحابوا فان الهدیة تذهب بالضغائن.»به یکدیگر هدیه دهید تا بین شما محبت ایجاد شود زیرا هدیه کینه ها را از بین می برد.

۳- پیامبر اکرم در مورد یاد و ذکر خدا در اعیاد چنین می فرماید: «زینوا اعیادکم بالتکبیر»اعیاد خود را با یاد و ذکر عظمت خدا زینت دهید.

۴- صله رحم و دیدار با دوستان در این روز ارتباط با بستگان و فامیل ار اعمال نیکو و شایسته است، در روایات، نتایج و آثار فراوانی برای صله رحم بیان شده است

قال الباقر علیه السلام «صلة الارحام تزکی الاعمال و تنمی الاموال و تدفع البلوی و تنسی ء الاجل »ارتباط با خویشان، اعمال را پاکیزه می کند، دارائیها را افزایش می دهد و بلاهارا دور می کند و مرگ آدمی را به تاخیر می اندازد.اگر افرادی از بستگان قطع ارتباط کرده باشند، مناسب است انسان مؤمن در ایجاد ارتباط پیشقدم شده و به کینه توزیها و وسوسه های شیطان پشت پا بزند،

رسول گرامی اسلام می فرماید: «صل من قطعک و احسن الی من اساء الیک و قل الحق و لو علیک »با آنکه با تو قطع ارتباط کرده، ارتباط ایجاد کن و آنکس که به تو بدی کرده به او نیکویی بنما و حق را گرچه به ضررت باشد اظهار کن.علاوه بر دیدار از فامیل، دیدار و زیارت برادران دینی ارزش بسیاری دارد، چنانکه در روایت آمده که زیارت برادر دینی، زیارت خداوند محسوب می شود.

قال الصادق علیه السلام «من زار اخاه فی الله، قال الله عزوجل ایای زرت و ثوابک علی و لست ارضی لک ثوابا دون الجنة »هرگاه کسی برادرش را در راه خدادیدار کند، خداوند می فرماید: تو مرا زیارت کردی و پاداش تو بر من است و برای تو ثوابی کمتر از بهشت راضی نمی شوم.

امام صادق(ع) به مُعلی فرمود: «در روز نوروز، پاکیزه‌ترین لباس خود را بپوش و با بهترین عطر خود را معطر نما و این روز را روزه بگیر و بعد از نوافل ظهر و عصر، چهاررکعت با دوسلام نماز بخوان».

ادامه مطلب :

۱) محمد ری شهری،میزان الحکمة ج ۷ ص ۱۳۲ ۲)

شیخ صدوق من لایحضرالفقیه ج ۳ ص ۲۱۹ ۳)

بحارالانوار ج ۵۶، ص ۱۰۰

المناقب ج ۴ ص ۳۱۹ ۴)

محمد ری شهری میزان الحکمة ج ۴ ص ۸۴ ۵)

همان، ج ۷ ص ۸۶ ۶)

همان، ج ۷ ص ۲۹۷

          در آستانه سال نو دعا برای فرج مولایمان صاحب الزمان (عج) فراموش نشود

موضوعات: فرهنگی, مباحث فرهنگی  لینک ثابت
نظر از: صدرارحامی [عضو] 

*مسابقه مسابقه*

با توجه به اینکه بهار امسالمان با ایام فاطمیه آغاز می شود به نظر شما دید و بازدیدمان چگونه باشد تا امام زمان(عج الله تعالی فرجه الشریف) از ما راضی باشند؟

————————————————————————————————–
سلام خداقوت
همیشه باید با الگوی فاطمی زندگی هامون رو تنظیم کنیم چه در ایام عید چه غیر عید باید ببنیم آیا این بزرگواران از کارها ورفتارهامون راضی هستند یانه خیلی ساده که اصلا نیازی به تحصیلات خیلی بالایی هم نداره
باید تصور کنیم که اگر حضرت زهرا اکنون در روز عید یا غیر عید در جامعه حضور پیدا می کرد چگونه ظاهر می شد وچگونه وچگونه زندگی می کرد؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!
اگر مطابق زندگی این بزرگوار بود مسلمه که امام زمان هم راضیه.

1392/01/05 @ 14:50
نظر از: صدرارحامی [عضو] 

اللهم صل علی فاطمه و ابیها و بعلها و بنیها و سر مستودع فیها به عدد ما احاط به علمک
ما زنده به لطف و رحمت زهرائیم
مامور برای خدمت زهرائیم
روزی که تمام خلق حیران هستند
ما منتظر شفاعت زهرائیم
شهادت حضرت فاطمه ی زهرا(سلام الله علیها) را به حضرت رسول الله و اهل بیت مظلوم ایشان(علیهم السلام)،بالأخص حضرت بقیة الله العظمی-امام زماننا(عج الله تعالی فرجه الشریف)- و شیعیان و محبین آل الله صمیمانه تسلیت عرض می کنم.

____________________________________________________________________________________________________
سلام
عیدتان فاطمی باد
زندگیتان علوی باد
رفتارتان محمدی باد

1392/01/04 @ 11:38
نظر از: مدرسه علمیه امام خمینی ره رباط کریم [عضو] 

یا مقلب القلوب و الابصار
سال نو آمد و نیامد یار
یا مدبر اللیل و النهار
بی حضورش چه اشتیاق بهار
یا محول حول والاحوال
منتهی کن فراق را به وصال
حول حالنا الی الاحسن الحال

به امید فرج
_______________
التماس دعا
آمین

1391/12/29 @ 23:12


فرم در حال بارگذاری ...