همذات پنداری در قرآن | ... |
. دریافت مفاهیم قرآن با تدبر
نقش رسانگی تصویر در یک متن از دیگر عناصر بیشتر است و کارکرد تصویر در متن، مفهوم ساختن معناست. تصویر در حقیقت شکل هنری ای است که الفاظ آن را بر میگیرند.
در آیات قرآنی به استماع آیات و تدبر در آنها تاكید شده است. این بدان معناست كه شخص، هنگام خواندن آیات به گونهای باشد كه بتواند خود را در آن محیط احساس كند.
بارها دیده شده است كه خواننده رمان، تحت تاثیر مطالعه آن، واكنشهای عصبی و عاطفی نشان میدهد. توصیف و تصویر رمان نویس از صحنه، چنان واقعی و زیباست كه خواننده به گریه میافتد و همراه قهرمان داستان خشمگین میشود و یا خوشحال میگردد و از شادی فریاد بر میآورد.
این همانند كسی است كه به شكلی خود را با داستان و قهرمانان آن همراه كرده است. كسانی كه به هم پنداری میرسند خود را بیرون از داستان و رمان نمیبینند و واكنشهایی همچون قهرمان نشان میدهند. در صحنههای فیلمهای سینمایی نیز این وضعیت بارها برای شما و دیگران اتفاق افتاده است كه شخص، خود را همراه داستان میكند و با قهرمان و یا ضد قهرمان، همذات پنداری كرده و با او همراه میشود. با وی میاندیشد و با وی حركت میكند و واكنشهای عاطفی نشان میدهد.
در آیات قرآنی و نیز روایات توصیه شده كه قرآن را به گونهای بخوانند كه گویی كه مخاطب آن خودشان هستند و قرآن بر خود آنان نازل شده است. در داستانهایی كه درباره قاریان قرآن نوشته شده گاه این هم پنداری به تصویر كشیده شده است. در احوالات امام سجاد(ع) نقل شده است، هنگامی كه قرآن میخواند در آیات بشارتش، شاد میشد و در آیات انذارش میلرزید.
نقش هنر در انتقال مفاهیم اخلاقی
فرم در حال بارگذاری ...
[دوشنبه 1397-09-12] [ 06:16:00 ب.ظ ]
|