نگارش وتدوین: فریده محمودی، استاد راهنما: آقای جلیلیان، تاریخ دفاع:۳۰/۱۱/۱۳۸۸

 

 

چکیده
پژوهش حاضر با عنوان «آداب معاشرت در قرآن و حدیث» انجام گرفته است، و به دنبال هدفهایی چون: آشنایی با آیات و روایات مربوط به انواع معاشرتها، شناخت معیار مولفه‌های معاشرت می‌باشد. و در این راستا خواسته است در محدوده‌ی بیان دیدگاه آیات و روایات و با استفاده از منابع دست اول به سوال‌هایی چون: آداب معاشرت از دیدگاه قرآن و حدیث چیست؟، و از دیدگاه اسلام، آداب معاشرت چه ویژگی‌هایی دارد و آسیب‌های معاشرت با دیگران کدام است؟ پاسخ دهد.

این پژوهش در چهار بخش تنظیم شده است. که بخش اول کلیات را شامل می‌شود و بخش دوم به انواع معاشرت می‌پردازد، در بخش سوم معیار و مولفه‌های معاشرت از دیدگاه اسلام مطرح شده است.
ثمره این پژوهش این است که؛ هیچ انسانی به تنهایی توانایی بقا و ادامه حیات را ندارد و ناگزیر از زندگی اجتماعی و به تبع آن معاشرت با دیگران است.

ادامه مطلب :


انسان در معاشرت با دیگران، هم می‌تواند، با انجام اوامر و دستورات الهی مانند عدالت، انصاف، اصلاح بین مردم، و اهتمام به امور مردم، امر به معروف و نهی از منکر و… به تقویت ایمان و کسب رضای الهی نایل آید یا می‌تواند با ظلم به دیگران، غیبت از آنان موجبات نارضایتی خداوند و مردم را فراهم آورد.
در نتیجه این پژوهش سعی دارد با استناد به آیات و روایات، معاشرتی که مورد رضای خداوند می‌باشد را معرفی کرده و با شناخت معاشرت صحیح با دیگران راه‌های کسب رضایت الهی و فلاح و رستگاری را به ارمغان آورد. (ان شاءالله)
با توجه به آنچه بیان شد، کلید واژه‌هایی چون: آداب، معاشرت، آداب معاشرت را در این پژوهش می‌توان یافت.
موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 

حوزه علمیه الزهرا(س) نصر تهران برگزار میکند :
اولین نشست کرسی های آزاد اندیشی با موضوع ” ولایت فقیه ”
با حضور استاد زمان
تاریخ : جمعه 8 اردیبهشت ساعت 10 صبح
مکان : میدان انقلاب خیابان 16 آذر ، کافه کراسه
از تمام طلاب علاقه مند مدارس علمیه تهران و شهرستانها برای شرکت در این نشست دعوت به عمل می آید .
نحوه ثبت نام : لطفا نام و نام خانوادگی و حوزه محل تحصیل خود را از طریق کامنت در وبلاگ حوزه الزهرا(س) نصر تهران اعلام فرمایید .

1391/01/21 @ 09:13


فرم در حال بارگذاری ...