من انقلابیم
رفتن به جبهه در تقدیرم نبود، در جنگ نرم برای خدا می‌نویسم





فروردین 1403
شن یک دو سه چهار پنج جم
 << <   > >>
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31



رتبه

  • رتبه کشوری دیروز: 21
  • رتبه مدرسه دیروز: 2
  • رتبه کشوری 5 روز گذشته: 27
  • رتبه مدرسه 5 روز گذشته: 2
  • رتبه 90 روز گذشته: 14
  • رتبه مدرسه 90 روز گذشته: 1

قوم بنی اسرئیل-یهودیان-حزب صهیونیسیم ...

 

نگارش وتدوین:معصومه نویدی ثانی،استاد رهنما:حجت الاسلام غیبی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

با وجود اینکه محققان ومولفان زیادی در مورد تاریخچه عقاید وبرنامه ها واهداف یهودیان تحقیقات گستردهای داشته اند اما از آنجایی که در آیات قرآنی این قوم یهود به عنوان بدترین دشمن مسلمانان معرفی شده است باز نیاز است تا درمورد هویت وبرنامه ها واهداف بلند مدت وکوتاه مدت این دشمن دیرینه مسلمانان بررسی وتحقیقات موشکافانه ای انجام گیرد.
ما نیز در این رساله خود که مشتمل برپنج فصل بخش است به ابعاد مختلف این مساله پرداخته ایم که در ابتدا به تاریخچه قوم بنی اسراییل کیفیت پیدایش عقاید طرز زندگی ومعرفی پیامبران هم عصر آنان تا پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد(ص)پرداخته ایم.
سپس به معرفی یهود از نظر قرآن وروایات پرداخته وطی آن نیز منابع دینی یهود وتا حدودی به محتویات آنان نیز اشاره کرده ایم همچنین در مورد آوارگی یهود وعلل شکل گیری صهیونیسم وفعالیتها وچگونگی اشغال فلسطین و مذهب در اسراییل را مورد بحث قرار داده ایم.
اما در بحثی دیگر برای شناخت بیشتر به برنامه های دراز مدت وکوتاه مدت آنان که در قالب پروتکل ها بیان شده است به طور اجمالی اشاره می کنیم وسپس به نفوذ یهودیان صهیونیست در کشور ها وموسسات دولتی مختلف وحتی در سازمان های بین المللی اشاره می کنیم در آخر به تاریخچه زندگانی چندتن از شخصیت های یهودی صهیونیسم می پردازیم.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[شنبه 1396-09-18] [ 11:28:00 ب.ظ ]

تعلیم و تزکیه در قرآن و تأثیر آن در روابط فرد و جامعه ...

 


تدوین و نگارش: ثریا احمدی       استاد راهنما: آقای اکبری

استاد داور: دکتر اسدی

چكيده

 

ارزش انسان و ظهور تمام حقیقت او وابسته به معرفت الهی و علم توحید است. انسان از همه موجودات برتر است و از کرامت ذاتی برخوردار می باشد و علم به موجودات جهان به ارزش حقیقی او نمی‌افزاید، مگر آنکه آن علم در راستای معرفت الله باشد. به عبارتی، باید به علمی برتر از این، دست یافت و آن علم به خدای متعال و معرفت الله است. بوسیله‌ی علم به خداشناسی و معرفت الله، تزکیه حاصل می شود، و تربیت صحیح به دست می آید.

انسان برای دستیابی به کمال حقیقی خویش باید مبدا فیض را که حقیقت‌ها از جانب او افاضه می‌شود. بشناسد تا آن را بهای نفس خود قرار دهد.

در اين تحقیق سعي برآن شده كه راه‌هاي تقرب به خدا، موانع راه، و برخي از شيوه ها و اصول تربيتي اسلام معرفي گردد، تا راهنمایی براي رهجويان باشد.

این تحقیق در چهار فصل تنظیم گردیده است:

فصل اول، كه فصل كليات و مفاهیم تحقیق مي‌باشد، و فصل دوم مشتمل است، برمفهوم‌شناسی تعليم و جايگاه آن در آيات و روايات، تزكيه نفس و آثار آن، عوامل تزكيه، انواع تربيت و رابطه تربيت با اخلاق و در فصل سوم كه فصل روش‌شناسي تعليم و تزكيه در تربيت فرد و جامعه می‌باشد به بررسی مطالبی چون انسان مسئول تربيت خویش، رابطه تعليم و تربيت، روشهاي تربيت و تزكيه نفس؛ از جمله انذاز و تبشير، موعظه، ياد مرگ، مراقبه و محاسبه نفس و.. می‌باشد، پرداخته شده است.

و نهایتاً در فصل چهارم به بررسی تقوا و آثار آن، هدف‌نهايي از تربيت، اخلاص و آثار و نشانه‌هاي آن، عوامل تربيتي اجتماعي، و آسیب شناسی روشهای تعلیم و تربیت اشاره شده‌است.

کلید واژه ها: تعلیم و تربیت، روش‌های تربیتی، آثار تعلیم و تربیت، موانع تعیلم و تزکیه،اقسام تربیت، انواع تزکیه، تربیت و نگاه قرآن؛

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[پنجشنبه 1395-10-23] [ 10:26:00 ق.ظ ]

سیره اخلاقی حضرت فاطمه(سلام الله علیها) ...

تدوین ونگارش: خدیجه باقری، استاد راهنما: لیلا حسینی، استاد ناظر: آقای سلطان محمدی، تاریخ دفاع :۱۳۷۸

چکیده

«لقد کان فی رسوالله اسوه حسنه»
همیشه وجود الگوها وسرمشق های بزرگ در زندگی انسانها، وسیله موثری برای تربیت آنان بوده است. قرآن کریم براین مساله تصریح کرده وسرمشق هایی برای مومنان معرفی نموده است. از جمله در آیه های اول سوره «ممتحنه »دوبار از ابراهیم(علیه السلام )ویارانش، در سوره ی «احزاب » شخص پیامبر ودر سوره «احزاب »فاطمه (سلام الله علیها) را به عنوان الگویی برای زنان امروز انتخاب کرده ام، به خاطر اینکه حیات وزندگی اولیای الهی ،بسان جهان طبیعت ،ابعاد بس گسترده ای دارد که هرچه در باره آنان نوشته شود، باز سرزمینهای نا شناخته نپیموده ای وجود دارد. ونیز در عصر حاضر که نسل جوان وتحصیل کرده، خواهان آگاهی بیشتری از زندگی سیاسی واخلاقی واجتماعی پیشوایان اسلامی است، ارائه ی نوشته هایی از این دست لازم می نماید. همچنان که پیروی از دستورات پیشوایان و زنده نگه داشتن سنت آنها، خود مایه ی حیات دین وشالوده ی درستکاری توده مردم وبزرگترین سعادت دنیا وآخرت است. در این مجموعه به بررسی علل عروج اخلاقی ورفتاری فاطمه (سلام الله علیها)پرداخته ایم که یک موجود زمینی است و همانند سایر انسانها از پدر ومادر ی متولد شده ومانند سایرین غذا خورده ولباس پوشیده است البته علل عروج اخلاقی خیلی متعدد است ولی در این مجموعه تنها به عوامل موثر در تربیت اعم از عوامل محیطی، وراثتی، معنوی واخلاقی فاطمه (سلام الله علیها) در خانواده واجتماع اشاره شده است.
این رساله شامل سه فصل می باشد که فصل اول اختصاص به کلیات موضوع دارد و فصل دوم عوامل موثر در تربیت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) اعم از محیطی ،وراثتی ،معنوی می باشد ودر فصل سوم به اخلاق فاطمه (سلام الله علیها) اعم از خانه داری، بچه داری، شوهر داری ایشان در خانواده واجتماع اشاره شده است .در این بحث از منابع معتبری چون کتاب آسمانی کلام الله مجید، نهج البلاغه، بحارالانوار، نهج الحیاه (فرهنگ سخنان زهرا (سلام الله علیها)، صحیح بخاری، مکارم الاخلاق وکتب سیره وسبک اخلاقی ورفتاری فاطمه (سلام الله علیها) استفاده شده است.
چون موضوع این مجموعه در مورد اخلاق فاطمه (سلام الله علیها) است. پس برای بدست آوردن اطلاعات معتبر در این باب، به منابع مکتوب وروش کتابخانه ای تکیه کرده ام .
حاصل سخن این که اگر محیط والدین ونیاکان با خلق وخوی پسندیده وهمراه با عصمت وطهارت باشد طبیعتا اخلاق ورفتار فرد نیز معنوی وخدا پسند خواهد بود. چرا که اصل، ریشه وبن آدمی است که اگر این ریشه سالم باشد شاخه وبرگ ومیوه همه در سایه این ریشه ،رشد خواهند کرد وبه درجات عالی معنوی خواهند رسید.
حضرت فاطمه (سلام الله علیها) هم با وجود پدر ومادری چون حضرت محمد (صلی الله علیه و آله) و حضرت خدیجه (سلام الله علیها) ونیاکانی چون عبدالله عبدالمطلب از خلق وخوی شایسته برخوردار بود.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[شنبه 1395-01-07] [ 09:03:00 ب.ظ ]

رویکرد اسلام به حقوق اقلیت‌ها‌ی دینی و مذهبی و همزیستی مسالمت‌آمیز ...

نگارش و تدوین: سمیه آهنگری علمداری، استادراهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری ، تاریخ دفاع: 1391


چکیده

وجود عقيده‌ها و دين‌هاي گوناگون در دنيا از يك سو و گوناگوني نژاد، رنگ، زبان و نيز متوازن نبودن جمعيت اين گروه ها در مناطق مختلف جهان از سوي ديگر، مفاهيمي همچون اكثريت و اقليت را به وجود آورده است. امروزه در برخي كشورها، بيشتر افراد را مسلمانان تشكيل داده‌اند كه در عرصه‌هاي گوناگون سياسي و فرهنگي و در چارچوب احكام اسلام عمل مي‌كنند. با اين حال، در همين كشورها اقليت‌هاي غير مسلمان نيز زندگي مي‌كنند كه افزون بر پاي‌بندي به عقيده و اصول ديني‌شان، حقوق خود را با گروه اكثريت آن سرزمين برابر مي‌دانند و انتظار دارند مسلمانان حقوق آنان را رعايت كنند. اين اثر، به بررسي اجمالي حقوق اقليت‌ها از ديدگاه قرآن مي‌پردازد. این اثر با بهره گيري از آيات قرآني و روایات و سخنان فقيهان، مفسران و حقوق‌دانان، حقوق اقليت هاي ساكن در سرزمين اسلامي بررسي شده است. در تحقیق حاضر پس از بیان کلیات و مفاهیم تحقیق، سعی بر این است که ضمن معرفی اقلیتها به بررسی حقوق آنها و بیان همزیستی مسالمت‌آمیز و شاخصه‌های آن در اسلام پرداخته شود. اسلام هیچ‌گاه تحقیر نامسلمانان و اهل کتاب را نمی‌خواهد؛ چنان که حق انعقاد قرارداد، حق اشتغال، آزادی مذهبی، و… را برای اهل کتاب پذیرفته است. البته عنوان اقلیت در اسلام، همه کسانی را در بر می گیرد که با اسلام به ستیز برنخواسته و مانع از تبلیغ دین اسلام نشده اند. در این صورت، حقوق و تکالیفی برای آنان وجود دارد که همگان ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

واژگان کلیدی: اقلیت، حقوق، حقوق اقلیت‌ها، اسلام، همزیستی مسالمت‌آمیز، آزادی مذهب، تساوی افراد، روابط؛

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[دوشنبه 1391-05-16] [ 03:06:00 ب.ظ ]

بررسی مبانی فکری و اعتقادی وهابیت با نگاهی به آسیب شناسی تبعات و پیامدهای آن ...

نگارش و تدوین: رقیه سلطانی، استادراهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع: 1391


چکیده

بدون تردید مطالعه‌ی دقیق نحله‌های انحرافی، یک نیاز مهم و اساسی برای نسل امروز به حساب می‌آید چرا که در عصر تازه نحله‌ها و فرقه‌های غیر دینی در قالب دین، به حدی رشد روز افزون داشته که اگر کسی شناخت و مطالعه‌ی دقیق از چگونگی پیدایش و تاریخچه‌ی این فرق و مکاتب نداشته باشد؛ در این عرصه بی‌گمان در دام شیاطین و مکاتب شیطانی گرفتار خواهد شد.
چنان که امروزه بیشتر حامیان و مروّجان این نحله‌ها با تأکید بر بومی‌سازی فرقه‌ها و پراکنش آن و جذب مریدان با محوریت دین و با رویکرد تهاجمی و حمله به اصول و مبانی و فروعات آن، ضمن ترویج بدعت‌ها و افکار و مبانی افراطی خویش زمینه‌های تضعیف دین اسلام و شیعه هراسی را فراهم آورند.
لذا پردازش این حوزه‌ها با تأکید بر شناخت اصول و مبانی اعتقادی و افراطی آنها و تحلیل و بررسی تبعات و پیامدهای آنها از سوی دیگر می‌تواند زمینه‌های خودآگاهی فردی و اجتماعی را فراهم آورده و از گسترش آنها در جامعه جلوگیری نماید.
در تحقیق حاضر که در چهار فصل تنظیم شده است سعی ما این است که تفکر انحرافی وهابیت را که امروزه یکی از خطرناک‌ترین تفکرات مطرح و متاسفانه نفوذ کرده در جامعه است؛ شفاف سازی نمائیم.
بنابراین در فصل اول به کلیات تحقیق پرداخت شده است و در فصل دوم به شناخت بنیان‌گذاران و تاریخچه‌ی وهابیت اشاره شده و در فصل سوم به بررسی عقاید و افکار وهابیان پرداخته شده و شبهات‌شان از دیدگاه شیعه مورد کندوکاو قرار گرفته است و در نهایت در فصل چهارم به آسیب‌شناسی این فرقه و پیامدها و تبعات آن‌ها اشاره شده است.
واژگان کلیدی: وهابیت، ابن‌تیمیه، محمد بن عبدالوهاب، مبانی فکری وهابیت، آسیب‌شناسی وهابیت، پیامدها و تبعات؛

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[جمعه 1391-05-13] [ 09:57:00 ق.ظ ]

منظور از شبیه سازی و دیدگاه های فقهی در باب آن و تبعات و پیامدهای آن در حوزه اخلاق زیستی ...

نگارش وتدوین: صدیقه عیوضی، استادراهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع: 1391

چکیده
شبیه سازی انسانی یکی از چالش های جدید مهندسی ژنتیک است که مسائلی در حوزه دین و اخلاق و دیگر عرصه های اندیشه برانگیخته است. شایسته است در مورد شبیه سازی در حوزه دین و اخلاق بحث شود تا ابعاد، موضوعات و احکام مربوط به آن مشخص شود. شبیه-سازی عبارت است از تولید مثل و ایجاد موجودی مشابه نسخه اصلی به طریقه ای غیر جنسی.
شبیه سازی، علم تجربی و پزشکی جدید است که یکی از موضوعات اخلاق زیستی است و خواسته یا ناخواسته داخل در زندگی فردی و اجتماعی بشر است و از تولید مثل تا مرگ انسان را در بر می گیرد.
چون شبیه سازی تولید مثل به روش غیر جنسی است و بشر می تواند از این طریق افراد دلخواه خود را به دست آورد، دستخوش مسائل سیاسی شده و گروه های نژادی و حکومت ها در جهت اصلاح نسل طرفدار این تکنولوژی هستند و بسیاری هم از اینکه یک زندگی ابدی از این طریق امکان پذیر است به حمایت از این تکنولوژی دست زده اند.
در کنار این بحث ها شبیه سازی در درمان یا جلوگیری از پیشرفت بعضی بیماری ها همچون دیابت، سرطان و … و ایجاد اندامهای شبیه سازی شده و پیوند آن به افرادی که نقص عضو دارند از نقاط مثبت این علم و فن آوری می باشد که به نوبه خود این ضرورت را می رساند که شبیه سازی در حوزه دین و اخلاق بررسی شود و احکام مربوط به آن از علمای اهل دین بیان شود.
تحقیق حاضر مشتمل بر چهار فصل می باشد که پس از بیان کلیات و مفاهیم تحقیق، سعی بر این شده ضمن تبیین مفهوم اخلاق زیستی و پرسش های اخلاقی در مورد چگونگی زیست و تولید انسان و نیز قلمرو اخلاق زیستی از تولد تا مرگ بررسی شود و به تعریف دقیق لغوی و اصطلاحی شبیه سازی و سیر تاریخی و اقسام آن پرداخته شود.
همچنین در پایان به بررسی دیدگاه های فقهی (رویکردهای شیعه و اهل تسنن) در باب شبیه سازی و آسیب شناسی تبعات و پیامدهای آن پرداخته شده است و به دلایل اهل سنت که شبیه سازی را حرام می دانند پاسخ قطعی از دیدگاه قرآن و روایات داده شده است.
کلید واژه ها: اخلاق زیستی، بیوتکنولوژی، شبیه سازی، تخمک، فقه اهل سنت، تغییر خلقت.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[پنجشنبه 1391-05-05] [ 11:32:00 ق.ظ ]

پیامبر(ص) از زبان علی (ع) و علی (ع) از زبان پیامبر ...

تدوین ونگارش: پروین حسن زاده، استاد راهنما: دکتر محمدرضا اسدی، استاد ناظر: حجت الاسلام آقای نظری، تاریخ دفاع:1391

چکیده
بدون تردید ارزشهای عمیق و سازنده در مکتب غنی اسلام، بسیار است، بررسی و عمق نگری در آنها عالیترین درسهای سودمند را به انسانها می آموزد، و باعث تحول شده و انسانهای آماده را به سوی اسلام و اهل بیت (ع) می کشد.
بنابراین هر کس می خواهد از ویژگیهای یک انسان کامل مطلع شود باید به قرآن مراجعه کند و هر کس می خواهد قرآن تجسم یافته در خارج را مشاهده کند باید سیره معصومین علیهم السلام را در گفتار، رفتار و یا تأیید و رد عملی توسط آنان را ببیند.
از آنجایی که آشنایی با ابعاد وجودی پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام علی (ع) برای همه مقدور و هرکس به اندازه ظرفیت وجودیش می تواند از آن دو بهره گیرد بر آن شدیم که اندک بهره ای که با ظرفیت بسیار کم وجودی از این انسان کامل و برگزیده گرفته باشیم.
در این پژوهش ضمن تحلیل و تبیین اوصاف و ویژگی های پیامبر گرامی اسلام (ص) در نهج البلاغه و همچنین تحلیل و تبیین احادیث پیامبر اکرم (ص) در باره ی فضائل و شأن و منزلت امام علی (ع) پرداخته ایم.

کلیدواژه
پیامبر اکرم (ص)- امام علی (ع)- اسلام- حدیث- روایت.

 

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[چهارشنبه 1391-05-04] [ 10:52:00 ب.ظ ]

آسیب شناسی شیطان پرستی با نگاهی به تبعات وپیامدهای آن ...

تدوین و نگارش: بستی نویدی، استاد راهنما: آقای اکبری، استاد ناظر: آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع: ۱۳۹۰

چکیده

در دوره ای عرفان ها و معنویت های کاذب ونوظهور بر علیه ادیان آسمانی قیام کرده اند ودشمن با جنگ روانی وبا ابزار عرفان (کاذب) می خواهد دین اسلام را مورد هجمه قرار داده وجوانان و اندیشه وافکار آن ها را مسموم کند.
ماتصمیم گرفتیم تا در باب روشنگری و آگاه سازی جوانان و آشنایی با جریان شیطان پرستی در این باب گامی هرچند نا چیزبرداریم. یکی از این فرقه های نو ظهور دینی در عصر حاضر شیطان پرستی است که در حال تاخت وتاز در جامعه اسلامی است وباید اقدامی موثر در مقابله باآن صورت گیرد .
در این تحقیق در ۴فصل به بررسی وتحقیق گروه شیطان پرستان پرداختیم :
-فصل اول که شامل مفاهیم وکلیات می باشد.
-در فصل دوم به مفهوم شناسی شیطان وشیطان پرستی پرداخته شده که شیطان به معنی موجود دور شده از
رحمت الهی می باشد وشیطان پرستان گروهی هستند که شیطان را مظهر طغیان وسرکشی می دانند واز او پیروی می کنند
واعمال خلاف اخلاقیات وانسانیت انجام می دهند وهمچنین در این فصل به توضیح سیر تاریخی وانواع شیطان پرستی ازنظر ایدئولوژی پرداخته شده است.
– در فصل سوم به توضیح شاخص ها ومولفه های این گروه پرداخته شده که مهمترین شاخص های این گروه عبارت است از :قتل وتجاوز واستفاده از موسیقی ها یخشن وهمچنین می توان به خصوصیت های دیگر آنها از جمله هنجار شکنی ، گسترش گناه و…اشاره کرد.
- در فصل چهارم وآخرین فصل به آسیب شناسی وارائه راهکار در مقابله با این گروه منحرف پرداخته شده که این گروه آسیب های زیادی در بعد فردی و اجتماعی در پی دارد.در بعد فردی از خود بیگانگی وبحران هویت واز دست دادن خانواده ودین را برای فرد ودر بعد اجتماعی نا امنی وناهنجاری در جامعه را در پی دارد.ودربخش ضمائم نمادها وتصاویر این گروه ضمیمه شده است.
– کلید واژه ها:
شیطان ،شیطان پرستی،شاخص های شیطان پرستی ،آسیب شناسی شیطان پرستی ،گرایش های شیطان پرستی،پیامدهای شیطان پرستی.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[جمعه 1391-02-08] [ 12:44:00 ب.ظ ]

موضوع: اسلام والگوی مصرف ...

تدوین ونگارش: راحله غلامی، استاد راهنما: آقای گلفر، استاد ناظر: آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع:۱۳۸۹

چکیده
یکی از مقوله هایی که بشر برای رسیدن به هدف والای آفرینش (قرب الهی)بدان نیاز مبرم دارد، «مصرف» است؛ چه مصرف خوردنی ها وآشامیدنی ها برای حفظ حیات خود و رشد جسمی و چه مصرف امکانات ومواهب موجود در طبیعت برای جلب رضایت الهی مثل صدقه، احسان، خمس و غیره، همگی از همین مقوله می باشند.
پس می‌توان گفت بشر می تواند مساله «مصرف» را وسیله ای برای به هدف والاتر قرار دهد یعنی از میان انگیزه های مثبت و منفی که برای آن وجود دارد انگیزه های مثبت را برگزیند تا گامی در جهت هدفش برداشته باشد که این مساله ریشه در تفکرات و جهان بینی، آداب و رسوم، سنت‌ها و عادات و سلیقه ای که مورد پسند او است ،دارد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[یکشنبه 1391-02-03] [ 09:20:00 ب.ظ ]

فهرست پایان نامه ها ...

 

1منفورترین حلال (طلاق)
۲ موعود اسلام
۳ بررسی امامت از دیدگاه عقل و نقل
۴ رجعت از دید گاه شیه اثنی عشری
۵ سیره سیاسی امام علی (ع)
۶ عاشورا، علل، پیامدها
۷ بررسی مساله حجاب اسلامی
۸ تغذیه در اسلام
۹ علم غیب (پنج تن آل عبا)
۱۰ عدالت اجتماعی
۱۱ گیاهان در قرآن
۱۲ بررسی ابعاد تهاجم فرهنگی و راه‌های مقابله با آن
۱۳ ازدواج در اسلام (آثار و موانع راهکارها)
۱۴ عزت و ذلت در آیینه قرآن و روایات
۱۵ دنیا در قرآن
۱۶ بد حجابی (عوامل فردی و اجتماعی تاثیر گذار در بدحجابی)
۱۷ عقل از دیدگاه قرآن
۱۸ تسلط و نفوذ شیطان و دفع آن
۱۹ دنیا شناسی و دنیا گرایی در نهج البلاغه
۲۰ قوم بنی اسراییل، یهودیان، حزب صهیونیسم
۲۱ نقش نماز در زندگی اجتماعی
۲۲ صفات مومنان در قرآن
۲۳ درس‌هایی از معراج پیامبر اسلام (ص)
۲۴ سیره اخلاقی و تربیتی پیامبر اعظم (ص)
۲۵ دشمنان دوست‌نما (منافقان)
۲۶ والدین و نوجوانان
۲۷ تربیت دینی و معنوی کودک
۲۸ توکل در پرتو آیات و روایات
۲۹ ربا در اسلام
۳۰ توبه از دیدگاه قرآن و نهج البلاغه
۳۱ جوانان و نماز
۳۲ کیفیت معاد از دیدگاه قرآن
۳۳ رویکرد اسلام به جایگاه و منزلت زن در نظام آفرینش
۳۴ صهیونیسم و فرهنگ‌سازی با رسانه
۳۵ تزکیه نفس
۳۶ آداب معاشرت در روبط زوجین
۳۷ آیین دوستی در اسلام
۳۸ تحلیل و بررسی ازدواج‌های پیامبر (ص)
۳۹ گذری بر فمینیسم
۴۰ حضرت فاطمه الگوی برتر برای زنان
۴۱ لزوم بعثت پیامبران
۴۲ یهود در ترازوی اخلاق
۴۳ زنان مومنه در قرآن
۴۴ دعا و آثار تربیتی آن
۴۵ محبت ممنوعه
۴۶ زندگی بدون خوف و حزن
۴۷ دختر و تربیت اسلامی
۴۸ صله رحم در آیات و روایات
۴۹ بررسی شاخصه‌ها و مولفه‌های عرفان‌های نوظهور با عرفان اسلامی
۵۰ آداب معاشرت در اسلام
۵۱ محبت اهل بیت (ع)
۵۲ لغزش ناپذیری انبیاء و امامان (ع)
۵۳ آموزه‌های تربیتی سوره لقمان
۵۴ اهمیت ازدواج در اسلام
۵۵ مدعیان دروغین مهدویت
۵۶ بررسی سیره اجتماعی و رهبری دینی ـ سیاسی پیامبر اعظم(ص)
۵۷ مبانی فقهی غنا و موسیقی در اسلام
۵۸ نگاهی به خود شناسی و خودباوری در اندیشه‌های امیرالمومنین (ع)
۵۹ اسلام و اصلاح الگوی مصرف
۶۰ نگاهی به شاخصه‌های دین اسلام و عناصر پویایی آن
۶۱ عبادت در اسلام
۶۲ نگاهی به شاخصه‌ها و ویژگی‌های انسان کامل در اسلام
۶۳ آسیب شناسی، شیطان‌پرستی با نگاهی به تبعات آن
۶۴ نگاهی به سنت‌های خدا در قرآن و آسیب‌شناسی تاثیر آن در حیات آدمی
۶۵ بهداشت روان و روان‌درمانی در قرآن
۶۶ نگاهی به تعلیم و تزکیه در قرآن
۶۷ شاخصه‌ها و مولفه‌های جنگ نرم و تبعات آن
۶۸ بررسی و مقایسه فمینیسم اسلامی با فمینیسم غربی
۶۹ نفس از دیدگاه اندیشمندان اسلامی
۷۰ بررسی و مقایسه تحلیلی رویکردهای فروید و یونگ در باب منشا دین

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه, اخبار  لینک ثابت
[یکشنبه 1391-01-20] [ 09:30:00 ب.ظ ]

صهیونیسم وفرهنگ سازی با رسانه ...

نگارش وتدوین:پروانه رامیان، استادراهنما:دکترمحمدرضااسدی،استاد ناظر :حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع:۱۶/۱۲/۱۳۸۶

 

 

چکیده
با اختراع صنعت چاپ و گسترش آن وسپس پدید آمدن صنعت سینما وتلویزیون و…اندیشه ها وعقایدمختلف به سرعت وبرای مخاطبین زیادی رواج پیدا کردند.دانشمندان معتعقدند آن چه که انسان از طریق بینایی آن را می فهمد به مراتب ماندگار تر وبیشتر از چیزی است که با شنیدن آن را درک می کند.صهیونیست ها که گروهی از یهودیان با عقیده به برتری نژادی وجهان وطنی هستند توانسته اند با تسلط بر مراکز خبری ،سینمایی و…افکار وعقاید خود را به بهترین وجه ممکن در ذهن مخاطبان وارد کنند.
آن ها توانسته اند با ساختن فیلم ها، وکارتون ها،بازی های کامپیوتری وهمچنین با نفوذ عمیق در مراکز خبری تبلیغی و…ذهن مخاطبان را به سوی خواسته های خود سوق دهند.
در این تحقیق یرآن شدیم تا دامنه نفوذ صهیونیست ها برمراکز فرهنگی که شامل مراکز پخش خبرٰ،نشر کتب ،تولید فیلم ،کارتون و…می شود را بررسی کنیم تا صهیونیسم واهداف آن را بشناسیم.
با کمی تحقیق به این حقیقت تلخ رسیدیم که هدف اصلی واول تهاجم فرهنگی آن ها مسلمانان ودر راس آنان مسلمانان عرب هستند صهیونیست ها که بر اساس عقاید خرافی خود،تنها یهودیان را انسان می دانند در صد هستند تابا تحقیر وتوهین به غیر یهود (که از نظر آن هاحیواناتی هستند که خداوند برای رفاه یهود خلق کرده است !)برای خود هویتی ایجاد کنند وعقاید خودرا بر جهانیان تحمیل نمایند.
ما در ابتدای این رساله پس از طرح کلیات ،در فصل دوم ابتدا صهیونیسم را معرفی کرده ایم سپس حریم آئین های سه گانه یهود،مسیح واسلام را از صهیونست های یهودی یا مسیحی ویا اسلامی جدا نموده ایم. ودر فصل سوم یاهمان فصل پایانی به فرهنگ سازی صهیونیست ها وشیوه ها وابزار فرهنگ سازی آنها پرداخته ایم.این که چه حد حجم از رسانه های فرهنگی دنیا در دست صهیونیست هاست علی رغم داشتن امکانات زیاد اقتصادی،چون در جهت خلاف انسانیت تلاش می کنند. لا جرم محکوم به شکست هستند ومسلمانان باید تلاش کنند تا با استمداد از خداوند متعال وانجام کارهای فرهنگی در زمینه نشر عقاید اسلامی نه تنها تهاجم فرهنگی دشمنان اسلام را خنثی کنند.بلکه بتوانند عقاید دینی خود را به عنوان فرهنگ ناب وجهانی مطرح کنند .به امید آن روز

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:19:00 ب.ظ ]

آداب معاشرت در قرآن و حدیث ...

نگارش وتدوین: فریده محمودی، استاد راهنما: آقای جلیلیان، تاریخ دفاع:۳۰/۱۱/۱۳۸۸

 

 

چکیده
پژوهش حاضر با عنوان «آداب معاشرت در قرآن و حدیث» انجام گرفته است، و به دنبال هدفهایی چون: آشنایی با آیات و روایات مربوط به انواع معاشرتها، شناخت معیار مولفه‌های معاشرت می‌باشد. و در این راستا خواسته است در محدوده‌ی بیان دیدگاه آیات و روایات و با استفاده از منابع دست اول به سوال‌هایی چون: آداب معاشرت از دیدگاه قرآن و حدیث چیست؟، و از دیدگاه اسلام، آداب معاشرت چه ویژگی‌هایی دارد و آسیب‌های معاشرت با دیگران کدام است؟ پاسخ دهد.

این پژوهش در چهار بخش تنظیم شده است. که بخش اول کلیات را شامل می‌شود و بخش دوم به انواع معاشرت می‌پردازد، در بخش سوم معیار و مولفه‌های معاشرت از دیدگاه اسلام مطرح شده است.
ثمره این پژوهش این است که؛ هیچ انسانی به تنهایی توانایی بقا و ادامه حیات را ندارد و ناگزیر از زندگی اجتماعی و به تبع آن معاشرت با دیگران است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:16:00 ب.ظ ]

عبادت در اسلام ...

نگارش وتدوین: زکیه حدادی، استاد راهنما :آقای دکتر حسن زاده،استاد ناظر :آقای دکتر محمد رضا اسدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۹

چکیده
عبادت نهایت خضوع و فروتنی است در مقابل معبود که در فرهنگ اسلامی عبادت فراتر از نمونه‌هایی چون نماز و روزه است همه کارهای شایسته‌ای که به نفع مردم نیز باشد، عبادت است از نظر اسلام هرکار خیر و مفیدی اگر با انگیزه پاک و خدایی توأم باشد عبادت است در این رساله نیز حول و محور عبادت در اسلام بحث شده است که در فصل اول این تحقیق به معنا و مفهوم عبادت و جایگاه عبادت پرداخته و دیگر اینکه در همه ادیان عبادت وجود دارد و شکل و نحوه آن متفاوت است اما در اسلام عبادات شکل و نحوه خاصی دارد و انسان نسبت به بعضی از آنها ملزم است و باید انجام دهد علاوه بر موارد گفته شده در آخر این فصل فلسفه و علت عبادت نیز پرداخته شده است و…

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:08:00 ب.ظ ]

ربا در اسلام ...

نگارش وتدوین:لطیفه کباری،استاد راهنما:حجت الاسلام علیا نسب، استاد داور:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۷


چکیده
موضوع این رساله مبحث ربا می باشد که نوعی سود خوری، زیاده گرفتن در وام و بیع و اضافه کردن بر اصل پول است، بدون اینکه معامله ای انجام شده باشد که مباحث آن در پنج فصل فصل تدوین شده است. فصل اول تحقیق، کلیات تحقیق است که شامل تعریف و تبیین موضوع، ضرورت و اهداف موضوع، پیشینه و سابقه موضوع، … در فصل دوم، ماهیت ربا و معنای لغوی و اصطلاحی آن بیان و انواع ربا را به دو قسم، ربای حقیقی و ربای حکمی (مجازی) تقسیم کرده ایم. ربای حکمی، در جایی می¬باشد که انجام دادن معامله محدود به یک شرط شود. ربای حقیقی از نظر امام خمینی (ره) بر دو گونه است: ربا در معامله و ربای قرضی. در فصل سوم، حکم ربا از منابع چهارگانه فقه، یعنی، آیات، روایات، اجماع و عقل بررسی کرده و به بررسی فلسفه ی تحریم ربا پرداخته شده است. در فصل چهارم به انواع حیله های موجود در مورد ربا و فلسفه ی وجودی آنها پرداخته شده و به دلایل بطلان حیله های ربا اشاره نموده و در ادامه راههای فرار از ربا، برای شخص وامخواه و سودخواه بیان شده است. فصل پنجم مربوط به بانکداری اسلامی می باشد. در این فصل به بررسی سیر بانکداری اسلامی، در تاریخ مسلمانان و رابطه انقلاب اسلامی ایران با تغییر نظام بانکی که در پی آن عملیات بانکی بدون ربا تصویب شد. در ادامه به تورم ناشی از خلق پول در دو نظام ربوی و غیر ربوی پرداخته و دو راهکار برای بانکداری بدون ربا پیشنهاد شده که اولین آنها رواج سنت قرض الحسنه و دیگری اجرای مضاربه ی اسلامی می باشد. در آخر فصل به شبهات موجود در مورد ربا و بانک تا حدودی جواب داده شده است.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:06:36 ب.ظ ]

نگاهی به شاخصه ها ومولفه های جنگ نرم وآسیب شناسی تبعات آن ...

نگارش وتدوین:لعیا عیوضی،استاد راهنما:آقای اکبری ،استاد ناظر :آقای دکتر محمد رضا اسدی، تاریخ دفاع :۱۳۹۰

 

 

چکیده
بی تردیدمبحث جنگ نرم این روزها اصطلاح پرطرفداری است واغلب صاحب نظران در باره آن گفتگو واعمال نظر می کنند،شایسته است کمی هم راجع به خود این مبحث نقادی شود تا موضوعات پیرامون آن روشن تر گردد.
جنگ نرم در معنای کلی به جنگی گفته می شود که در طی ان،طرفین بدون خونریزی وکشتار عینی با هم مبارزه می کنندوبه عبارت دقیق تر ،وقتی پنبه شمشیر است ،سر اندیشه بریده خواهد شد وطبیعتا فضای مبارزاتی آرام وبی زد وخورد جلوه خواهد کرد اما تلفات آن معمولا بسیار چشمگیرترازجنگ سخت گزارش می شود.عرصه ی مبارزه درجنگ نرم عرصه ی تفکرات است وبا ابزارهای بسیار نرم وظریفی صورت می گیرد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:03:00 ب.ظ ]

ازدواج دراسلام ...

 

 

تدوین ونگارش:سمیه ملت یار،استاد راهنما :آقای اکبری،استاد ناظر:حجت الاسلام آقای علیمحمدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

بی تردید، ازدواج نقش تربیتی برای انسان ،چه دختران وچه پسران دارد.
ازدواج ،نخستین گام برای رهایی از «خود پرستی وخود دوستی » به سوی «غیر دوستی است.ونخستین میدان واقعی برای تجربه ی «دیگر دوستی »است.
با ازدواج است که نیازها وخواسته های زوجین رنگ دیگر دوستی به خود می گیرد. افزون بر این تجربه نشان داده است افرادی که به منظور تهذیب نفس ،تا آخر عمر ، از ازدواج خود داری کرده اند،علی رغم پیشرفت های چشم گیر علمی ومعنوی که داشته اند،نه تنها در اواخر عمر از این رفتار خود اظهار پشیمانی کرده اند،بلکه خامی ها وناپختگی هایی در رفتار آنان بوده است .این نشان می دهد که تنها در سایه ی ازدواج به عنوان یک امر مقدس ویک عبادت کم نظیر ودر برخی موارد ،به عنوان یک واجب شرعی نگریسته شده است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:58:00 ب.ظ ]

والدین ونوجوانان ...

تدوین ونگارش:ثریا طلایی،استاد راهنما:خانم لیلا حسینی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

چگونگی رفتار با فرزندان از مهمترین وپیچیده ترین مباحث خانواده وهدفهای تربیتی است ورفتارمادرسهم مهمی ازتاثیرات تربیتی محیط خانواده بر فرزندان را به خود اختصاص داده است. لذا چون دین ما اسلام است وکتاب ما قرآن،تربیت فرزندان ازجایگاه والا برخورداراست.ما باید فرزندان خودرا طبق معیار ها وموازین قرآن واسلام تربیت کنیم.اما متاسفانه بسیاری از خانواده ها بدین موضوع چنانکه شایسته است ،بها نمیدهند.آنها گمان می کنندکه تربیت کاری سهل وآسان است وهرکسی به آسانی ازعهده آن برمی آید.این که هر کس با سلیقه وبرداشت شخصی به تربیت فرزندان خودبپردازدوخودرا از فراگیری مباحث تربیتی وراهنمایی صاحب نظران بی نیاز بداند،خطایی بزرگ است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:55:16 ب.ظ ]

گیاهان در قرآن ...

تدوین ونگارش:لیلا حسینی،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۵

چکیده

موضوعی که در این تحقیق مورد بحث قرارمی گیرد ،عبارتست از:”گیاهان در قرآن “بنا بر این ابتدا بصورت کلی در مورد گیاهان ووجود عجائب در آنها بحث می شود ،سپس نام گیاهانی که در قرآن آمده ذکر شده ،در مورد خواصشان مطالبی عنوان می شود.
منابع مورد استفاده در این بحث شامل کتاب آسمانی کلام الله مجید ونهج البلاغه وکتب تفسیری وروائی وکتب علمی می باشد.
بنا براین روش تحقیق این پژوهش ،کتابی بوده ودر برخی موارد بخاطر استعمال عمومی گیاهان در کشورمان روش میدانی نیز مورد استفاده واقع شده است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:53:11 ب.ظ ]

کیفیت معاد از دیدگاه قرآن ...

نگارش وتدوین:معصومه صادقیان،استاد راهنما: آقای اکبری


چکیده

بحث از معاد که به معنای زندگی مجدد انسان وسایر موجودات است در تمامی ادیان چه الهی وچه غیر الهی به صورتهای مختلف مطرح بوده است وبه عنوان یک موضوع بسیار مهم وسرنوشت ساز که غایت وکمال آدمی را رقم می زد،مورد بحث واعتقاد قرار گرفته است.
رویکرد های مختلفی در باب مساله معاد وجود دارد،اما کامل ترین آنها ،رویکرد قرآن است که به آن اهتمام ویژه ایدارد بطوری که در باره جهان پس از مرگ بیش از ۱۴۰۰ آیه دارد که نشانگر اهمیت معاد در قرآن است.معاد،مورد اهتمام انبیاءالهی نیز بوده است .واصولا دعوت به دین در صورتی معنا دارد که زندگی پس از مرگ(معاد)جزء اصول اساسی آن باشد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:49:53 ب.ظ ]

موعود در اسلام ...

نگارش وتدوین:معصومه پاشازاده وپریسا خجسته راد،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر :جناب حجت الاسلام حاج آقا نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۵


چکیده

الحمدالله و صلی الله محمدرسول الله و علی اله المصطفین الاخیار
موضوع″مهدویت”و امامت دوازدهمین امام شیعیان یکی از موضوعات حساس وازارکان مذهب امامیه به شمار می رود.قاعدتاً بایددرچنین موضوع حساسی بحث هاوکنجکاوی های عمیقی به عمل آمده باشدوتمام مسائل ومباحث مهدویت روشن شده ودردسترس طالبین قرار گرفته باشد.
بااینکه درباره زندگانی وغیبت وظهورامام عصر(عج)دههاجلد کتاب نوشته شده است لکن باز ناگفته های فراوانی باقی مانده است که بیان وتبیین آنها تحقیقاتی گسترده وتألیفاتی عمیق تر رامی طلبد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:47:26 ب.ظ ]

نگاهی به سنت های الهی در قرآن وآسیب شناسی برخورد مردم وتاثیر آن در حیات آدمی ...

نگارش وتدوین: ربابه دوپیکر، استاد راهنما: آقای اکبری،استاد ناظر :آقای دکتر اسدی ،تاریخ دفاع:۱۳۹۰

 


چکیده

مراد از مفهوم شناسی و تحلیل سنت های الهی در قرآن این است که خداوند نظام آفرینش را به وجه احسن خلق نموده است و برای اداره عالم قوانین و نوامیس تکوینی را قرار داده است که حاکی از ارتباط عالم و پدیده های جهان با همدیگر است،به عبارتی این سنت ها یا به صورت علی و معلولی،یا به صورت اسباب و مسببات برپدیده های عالم سایه افکنده است.
قرآن کریم بارها دعوت و سفارش به تدبر و مطالعه ی سنت های الهی،و سرگذشت ملت های قبل نموده است،که حاکی از اشتراک تمام انسانها در قوانین تکوینی با تشریعی می باشد.البته این نوع نگرش آثار وضعی دارد،و اگر اشتراک در قوانین نبود،قرآن (که کتاب هدایت است)امربه مطالعه و سرنوشت امت های گذشته نمی کرد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:45:00 ب.ظ ]

موضوع:عقل درزلال کلام وحی ...

نگارش تدوین: صفیه موسالو،استادراهنما:حجت الاسلام علیانسب، استادداور:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع: ۱۹/۱۱/۱۳۸۶

چکیده

عقل وتعقل ازمهمترین واساسی ترین موضوعاتی است که دین به آن پرداخته وملازم باهدایت وراهیابی معرفی شده است.
رساله ی حاضرکه درشش فصل تنظیم گردیده، بیانگراهمیت وارزش عقل وتعقل درآیات قرآن می باشد.
درابتدابه مشخصات کلی ازجمله عنوان پایان نامه،هدف وضرورت انتخاب آن، پیشینه ی موضوع وروش وسؤالهای اصلی وفرعی و…پرداختیم.
سپس مفهوم عقل درلغت واصطلاح وواژه های مترادف ومتقابل آن وهمچنین کاربردهای گوناگون این واژه را وارتباطی که باعلم ودین دارد،بررسی کردیم.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:41:00 ب.ظ ]

نگاهی به خودشناسی وخود باوری در اندیشه های امیر المومنین(ع) وآسیب شناسی آن ...

نگارش وتدوین :لیلا همتی،استاد راهنما :آقای اکبری،استاد ناظر :آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع :۱۳۹۰

چکیده

بی تردید تبیین و شفاف سازی مفاهیم خود شناسی و خود باوری از رویکرد های مختلفی حائز اهمیت می باشد .چنانکه با رویکرد های روان شناختی و جامعه شناسی دینی و اخلاقی و عرفانی تفسیر شده است.
مسئله ی خود باوری و باز سازی خود در اندیشه ی قرآنی و کلام امیر المؤمنین(علیه السلام) نیز نمود کامل یافته است به طو ری که در رین دو حوزه عوامل تاثیرگذار در خود باوری و خود شناسی و آثار و پیامد های آن در ابعاد فردی و اجتماعی اهمیت بسزایی یافته است.همان طور که تضعیف این امر ، آثار و پیامد های منفی نیز به ارمغان می آورد که نیاز مند آسیب شناسی دقیق می باشد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:39:00 ب.ظ ]

زندگی بدون خوف وحزن ...

نگارش وتدوین : فاطمه حسینی ، استاد راهنما : جناب آقای دکتر اسدی،  تاریخ دفاع :زمستان ۸۸

چکیده
از زمان هبوط آدم در زمین زندگی بشر همیشه با خوف و حزن همراه بوده است ، ترس از حیوانات درنده، بلاهای طبیعی و غم و اندوه از دست دادن اموال و اولاد و … در طول تاریخ ‍‍‍‍‍‍ انسانها را آزرده است . بی شک قرآن به عنوان کاملترین کتاب آسمانی برای نجات بشر از این دو مقوله دستوراتی ارائه داده است که ما برای اینکه بتوانیم خوف و حزن را از زندکی حذف کنیم و به سراغ آیاتی رفتیم که عبارت (( لا خوف علیهم ولا تحزنون)) پایان بخش آنها بود.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:10:51 ب.ظ ]

دختر وتربیت اسلامی ...

نگارش وتدوین:شهربانو فتحی،استاد راهنما:حجت الاسلام افسر بیگی،استاد ناظر :آقای دکتر اسدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۸

 

چکیده

ایزد منان را سپاس می گویم که کودگان ناتوان را به یاری مهربانی والدین از هر آسیب وخطر حفظ می کند وآنان را ازآب وغذایی گوارا روزی می دهد. در این نوشتار نخست بحثی خواهیم داشت درمورد مفاهیم وکلیات این موضوع، که دختر وتربیت اسلامی است، این مفاهیم وکلیات عبارتند از معنی ومفهوم تربیت که به تعریف وریشه یابی کلمه تربیت می پردازیم .بعددر فصل دوم،بهترین راه که راه وحی،سنت الهی ومعصومین(ع)است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:08:00 ب.ظ ]

دشمنان دوست نما (منافقان) ...

نگارش وتدوین:حبیبه قاسم زاده،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام آقای نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

موضوع «نفاق ومنافق» یکی از موضوعات حساس ومهم است که همیشه بوده وبعد از این هم خواهد بود؛قاعدتا باید در چنین موضوعی که برای بشر گرفتاری های فراوانی به بار آورده بحثها وکنجکاویها ی عمیقی به عمل آمده باشد تا انسانها با شناختن این عناصر پلید از خطرات ناشی از آنان در امان مانند،زیرا منافق دشمن آشکار نیست بلکه دشمنی است که ماسک دوستی بر چهره دارد بنابراین شناختنش کار ساده ای نیست.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:01:36 ب.ظ ]

یهود در ترازوی اخلاق ...

 

تدوین ونگارش:موحده انتظاری،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی، تاریخ دفاع :۱۳۸۷

چکیده
یکی از اقوام ومللی که در طول تاریخ همواره مساله ساز بوده وتاثیر زیادی در تاریخ جوامع مختلف داشته اند،قوم یهود می باشدآنها دارای اخلاق ورفتار ویژه ای بودند که به سبب آن،همواره یک ناهمگونی با جوامع ی داشتند که در آن زندگی می کردند،این نوشتار در پی آنست که این اخلاق ورفتار ویژه قوم یهود را مورد بررسی قرار دهد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 07:58:13 ب.ظ ]

موضوع:زنان مومنه درقرآن ...

 

تدوین ونگارش:معصومه گاوبانی، استاد رهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۷

چکیده

موضوع بررسی شده در این تحقیق عبارت است از «زنان مومنه درقرآن»بنابراین زندگی هر یک از این چهار زن مومنه که در قرآن نامشان به صراحت آمده با استفاده از تفاسیر وکتب مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. منابع مورد استفاده در این بحث شامل قرآن کریم ،تفاسیر ی چون المیزان ، جلاءالازهان و…می باشد. روش تحقیق این پایان نامه به صورت کتابخانه ای است ودر پایان این چهار زن به عنوان زنان الگو برای زنان معرفی گردیده اند.

 

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 07:55:00 ب.ظ ]

موضوع :نقش نماز در زندگی اجتماعی ...

تدوین ونگارش:شهین اقدمی،استاد راهنما :آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۵

چکیده


موضوع این تحقیق نقش نماز در زندگی اجتماعی است.هدف من از نگارشش این تحقیق در مواردی که در جامعه به این فریضه الهی کمتر توجه می شود در این تحقیق هشدار داده می شوندکه با کم توجهی یا بی توجهی به این فریضه الهی چقدر از سعادت حقبقب فاصله افتاده اند وبرای پرکردن خلاء موجود خود را از مادیات می جویند وبه سراغ…

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[چهارشنبه 1391-01-16] [ 11:24:00 ق.ظ ]

موضوع:تغذیه در اسلام ...

تدوین ونگارش:زهرا احمدی،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۴

چکیده

غذا در تعریف اسلام عبارت است از موادی که شناسایی آن ادامه حیات را میسر می سازد اما باید توجه داشت قرآن کریم در تمام شئون زندگی انسان سخن دارد.انسان برای حفظ وادامه حیات کافی نیست فقط به فکر پرکردن شکمش باشد بلکه باید به فکر پاک سازی درون خویش نیز باشد ودر این راستا تلاش بیشتری کند وتوجه کند غذایی که می خورد از چه راهی به دست می آورد آیا….

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 11:20:00 ق.ظ ]

موضوع :درسهایی از معراج پیامبر ...


تدوین ونگارش:فاطمه ولی پور،استادراهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:۱۳۸۶

چکیده

موضوع «معراج» یکی از موضوعات حساس واز ضروریات دین به شمار می رود.چنین موضوعی حاوی نکات شیرین اخلاقی وعرفانی است که نیازمند بحث های عمیق وگسترده ای می باشد.
با اینکه دراین موضوع تحقیقاتی به عمل آمده است،لیکن ناگفته های بسیاری باقی است که باید به آن پرداخته شود.بیشتر این تحقیقات به داستان معراج وابعاد آن پراخته اند ولی تحقیق مذکور علاوه بر ذکر داستان معراج وروشن کردن بعضی مسایل آن ،به گزیده ای از تعالیم ودرسهای آن نیز پرداخته است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 11:14:00 ق.ظ ]

موضوع: توکل در پرتو آیات و روایات ...

 

تدوین نگارش :معصومه حنفی  استادراهنما : آقای اکبری ، تاریخ دفاع: زمستان ۱۳۸۷

چکیده

 

توکّل و تحلیل مفهوم شناسی آن با توجه به آموزه های دینی و توصیه های اکید قرآن کریم و سنت نبوی از اهمیت و جایگاه ویژه ای در نظام فکری، اعتقادی و عملی آدمی برخوردار است، طوری که خود قرآن خداوند را بعنوان نعم الوکیل یاد می کند. البته در این راستا، معرفت و شناخت این حوزه،نیازمند پایه و اساسی است که با توحید و حکمت الهی رقم خورده و موجبات امیدواری و توکل به خداوند را افزایشی مضاعف می­بخشد.

 

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[شنبه 1391-01-12] [ 08:35:00 ب.ظ ]

موضوع:بهداشت روان وروان درمانی در قرآن ...

 

نگارش وتدوین :خدیجه اکبری ،استادراهنما :جناب آقای اکبری استاد ناظر :دکتر محمد رضا اسدی، تاریخ دفاع:شهریور ۱۳۹۰

 

 

 

چکیده

 

«الا بذکر الله تطمئن القلوب»(رعد ،۲۸) اطمینان قلب یا آرامش روح چیزی است که بشر در هر عصری به دنبال آن هست . و از آن جا که انسان دارای روح وجسم است و از آن جا که زندگیش تنها مربوط به این دنیا نیست . پس باید هم نیازهای جسم را در نظر داشت وهم نیازهای روح را ، به طوری که اگر در مورد هر یک از این دوجنبه کوتاهی شود ،انسان دچار بیماری می گردد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:18:00 ب.ظ ]

موضوع: نگاهی به شاخصه های انسان کامل در اسلام ...

 

نگارش وتدوین:معصومه جوانمرد استاد راهنما:آقای اکبری ،استاد ناظر :آقای دکتر محمد رضا اسدی ،تاریخ دفاع:۱۴/۰۶/۱۳۹۰

چکیده

مباحث انسان شناسی وپردازش شناخت ابعاد وجودی انسان که به عنوان یک موجود ناشناخته مطرح می باشد با عنایت به لایه ها و ابعاد وجودی او همواره موضوع مورد مطالعه حوزه های مختلف علمی چون جامعه شناسی ،روانشناسی ،اخلاق وحوزه های دیگر مرتبط با آن می باشد. جایگاه ونقش آدمی در حوزه های مختلف فردی وخودی و اجتماعی و ارتباط او با خالق هستی همان چیزی است با دیگران ترسیم می کند یعنی حق الله ،حق النفس وحق الناس .

 

تکمیل ارتباط مربوط به این سه حوزه ورعایت قوانین واحکام مربوط به آن ،نگرش آدمی را به مبدا ومقصد وسعادت دنیوی واخروی را در قالب جهان بینی الهی ترسیم نموده وحس مسئولیت پذیری ومعنا دار یافتن حیات ورابطه ی حیات دنیوی با اخروی را نمود می بخشد. دین و سنت و آموزه های دینی با دعوت انسان به خود سازی ،مراقبه ومحاسبه ی نفس ،وبا رسیدن به خود باوری وتثبیت ایمان وباور به حق ،سکوهای رسیدن به کمال را برای بشر به ارمغان می آورد .جلوه های این خود باوری وبازسازی خود ودل نبستن به تعلقات دنیوی میدان کامل ونهایت قرب الی الله را برای بشر عینیت بخشیده و انسان کامل نمود پیدا می کند وتحقق این امر وقتی است که انسان دچار دیگر پنداری واز خود بیگانگی نشود. در آموزه های دینی ما که انسان از کرامت ذاتی برخوردار می باشد می تواند به کرامت اکتسابی که خداوند برایش رقم زده طی کرده وبه جایی گام نهد که از احمد تا احد یک میم فرق باشد ،آری آن میم ،میم تعلقات و وابستگی های دنیوی است که بایستی انسان از خود تخلیه کرده وبا تحلیه به فضایل وکمالات الهی وبه مقام تجلی وظهور برسد واین وعده ی رسیدن آدمی به کمال ونمود انسان کامل است. تحقیق حاضر در چهار فصل تنظظیم شده است :فصل اول شامل کلیات ومفاهیم تحقیق است که به اهمیت وتبیین موضوع پرداخته شده است .در فصل دوم به انسان در قرآن وهدف آفرینش او پرداخته شده ودر فصل های سوم وچهارم به ترتیب به انسان ومساله ایمان وسعادت بشری ونگرش اسلام در باب تکامل در پرتو آیات وروایات اشاره شده وعوامل از خود بیگانگی وآفات مربوط به آن بررسی شده است.

 

موضوعات: نوروز, تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 07:03:00 ب.ظ ]

موضوع:آموزه های تربیتی سوره لقمان ...

نگارش وتدوین:مرضیه حمزه،استاد راهنما:حجت الاسلام علیا نسب استاد ناظر:حجت الاسلام علی محمدی، تاریخ دفاع:زمستان ۸۹

 

چکیده

قران مجید برای هدایت و تربیت انسانها نازل شده است، این کتاب الهی برای تحقق این هدف از روشهای گوناگون برای هدایت انسانها استفاده کرده و بهترین معلم ومربی است،قرآن جامع تمام برکات، کمالات، دانش ها و سرچشمه همه نیکی هاست واین نکات اخلاقی وتربتی همیشه برای انسان ضرورتی است . با توجه به محتوای سوره لقمان و وجود نصایح وسفارش های لقمان حکیم در این سوره ،این سوره به نام لقمان نامگذاری شده است. مفاهیم بلند ومعارف انسان ساز این سوره نشانگر تربیت توحید محورانه انسان است، از این روی نوشتار حاضر در سه فصل به بیان مفاهیم مقدماتی وتفسیر آیات این سوره به شیوه تربیتی ونیز نگاهی به برخی از موضوعات تربیتی این سوره پرداخته است.روش کتابخانه ای وهدف آن بیان نکات تربیتی سوره لقمان است.

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 06:03:00 ب.ظ ]

موضوع :بررسی شاخصه ها ومولفه های عرفان های نوظهور با عرفان اسلامی ...

 

نگارش وتدوین:زینب گرامی استاد راهنما:آقای اکبری،استاد ناظر : آقای علی محمدی

 

چکیده

 

بی تردید عرفان و ساختار عرفان راستین و حقیقی که بوق همه خدایی زدند و جز خدا ندیدند و ایصال و قراب الی الله در سایه شریعت و خودسازی است در اندیشه های انبیا و امامان معصوم علیه السلام و اولیا و صالحین و عارفان حقیقی جلوه حقیقی خود را نمایان نموده است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 06:00:00 ب.ظ ]

موضوع :سیره اخلاقی وتربیتی پیامبر عالیقدر وعظیم الشان اسلام ...

 

نگارش وتدوین:لیلا علی اکبری استاد راهنما:آقای دکتر اسدی، استادناظر :حجت الاسلام حاج آقانظری تاریخ دفاع:  ۸۶

چکیده

مساله «نبوت یکی از موضوعات مهم واز اصول دین به شمار می رود .قاعدتا باید صاحب چنین منصبی دارای صفات وویژگی های برجسته ای باشد. با اینکه پیرامون سیره اخلاقی وتربیتی پیامبر عالیقدر وعظیم الشان اسلام، کتابها ورساله ها ی فراوانی نوشته شده وهیچ شخصیتی در تاریخ مانند ایشان مطرح نبوده است،

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 05:55:00 ب.ظ ]

موضوع: تربیت دینی ومعنوی کودک ...

نگارش وتدوین:مولوده رجبی،استاد راهنما :سرکار خانم لیلا حسینی استاد ناظر:حجت الاسلام نظری،تاریخ دفاع:خرداد ۸۶

 

چکیده

 

ما در عصری به بحث می پردازیم که متاسفانه از تربیت به مفهوم واقعی نه در خانه ونه در مدرسه ونه در دانشگاه واجتماع خبری نیست واز کلمه تربیت جز اسم ورسمی در کتب باقی نمانده که متاسفانه آن موجبات اغفال افکار عمومی را فراهم ساخته وبا اعتماد به آن پدر و مادر تربیبت اولاد خود را وظیفه کودکستان ومدرسه ودانشگاه می دانند، در حالی که آن موسسات نیز به نوبه خود هر یک به دیگری ویا به خانواده حواله می کنندو خلاصه اینکه در آینده مسئول وشرمنده اند مگر دین که وظیفه ای جز قبول مسئولیت سنگین امر تربیت وبه کمال رساندن انسان را بر عهده نگرفته است.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 05:52:00 ب.ظ ]

موضوع: صفات مومنان در قرآن ...

 

نگارش و تدوین: کبری ابدالی، استاد راهنما:  و دکتر محمد رضااسدی،استاد ناظر :حجت الاسلام نظری تاریخ دفاع: ۲۵/۳/۱۳۸۶

چکیده
در این رساله صفات مومنان برسی شده است که شامل چهار فصل می‌باشد.
فصل اول: فصل کلیات که به بیان موضوعات زیر پرداخته است:
- تبین موضوع و بیان ضرورت و اهمیت آن، - پیشینه موضوع، - روش تحقیق، - پرسش‌های اصلی و فرعی، - مشکلات تحقیق، - واژگان کلیدی.

در فصل دوم به ویژگیهای اعتقادی مومنان پرداخته شده است که شامل این موضوعات می‌باشد:

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 05:47:00 ب.ظ ]

موضوع:علم غیب پنج تن آل عبا ...

نگارش وتدوین: خیران نعمتی،استاد راهنما:آقای دکتر محمد رضا اسدی، استاد راهنما:حجت الاسلام آقای نظری،تاریخ دفاع:آذر ۱۳۸۵

 

چکیده
عشق اهل بیت «علیه السلام » وخاندان رسالت مرا برآن داشت که پیرامون جلال وعظمت این اسطوره های بشر و اسوه های برتر مطالبی نوشته وعلم آنهارا با سخنان جذاب وپر محتوا ی خودشان معی نمایم البته موضوهژع این رساله در مورد علوم تمامی ائمه نمی باشد بلکه «علم غیب پنج تن آل عبا» می باشد. که به هشت فصل تقسیم شده است .که به ترتیب عبارتند از :

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 01:19:00 ب.ظ ]

موضوع: سیره سیاسی حضرت علی «علیه السلام » ...

تدوین ونگارش:کبری پوررستمی،استاد راهنما:آقای دکتر اسدی،استاد ناظر :حجت الاسلام آقای نظری ،تاریخ دفاع: ۱۳۸۵

چکیده

بی شک بشردر هر راه احتیاجبه راهنمایی دارد ،تا به کمک عقل راهی را که پیش روی خود دارد انتخاب کند .روشن است که محیط اجتماعی بشر همیشه تاریک بوده ونیاز به شمع فروزانی دارد تا اورا از سرگردانی های زندگی نجات داده ،وراه درست را به او نشان دهد ،لذا خالق بزرگ پیامبران بسیاری را فرستاده تا راهنما ودلیل این راه خوفناک وپرپیچ وخم شوند وبشر را از ابتدا ومبدا کار خود آگاه کنند ،وبه بسوی کمال نهایی هدایت کنند ولازم است که برای ادامه این راه بعد از رحلت آخرین پیامبر (ص) جانشینی معصوم از طرف خداوند تعیین شود .

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 01:16:00 ب.ظ ]

موضوع: تسلط و نفوذ شیطان و دفع آن ...

 

تدوین و نگارش: فاطمه دشتبان، استاد راهنما: آقای دکتر اسدی، استاد ناظر: حجت الاسلام نظری، تاریخ دفاع: ۱۳۸۶

چکیده

تمرد و سرپیچی شیطان از فرمان الهی برای سجده کردن در برابر حضرت آدم (ع) و از دست دادن جایگاه خود و رانده شدن از درگاه الهی، سبب شد کینه‌ی آدم را به دل بگیرد و به جای جبران خطای خود با شیوه‌های گوناگون، خود را مهیای ضربه زدن و گمراه کردن فرزندانش کند و برای دست یافتن به این هدف به عزت الهی قسم یاد کرده است. هرچند خداوند به شیطان مهلت داد اما به این دشمن چنان توان و نیرویی نداد تا قدرت و اختیار را از ما بگیرد و ما را به هر بیراهه‌ای که خواسته بکشاند و ما هستیم که با ضعف‌های خود بهانه دست دشمن می‌دهیم تا به سوی ما حمله‌ور شود.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 01:10:00 ب.ظ ]

موضوع: تزکیه نفس ...

 

تدوین نگارش:زینب پیرمحمدیان،استاد راهنما:آقای بهمن اکبری،استاد ناظر: تاریخ دفاع:۱۳۸۷

 

زندگی نفسانی وباطنی انسان یک حقیقی و واقعی است .انسان در باطن ذات یک مسیر واقعی را طی میکند که یا به سعادت وکمال خواهد رسید یا به شقاوت وهلاکت خواهد افتاد وسیر وحرکت واقعیت دارد واز عقاید واخلاق واعمال انسان نیرو ومدد می گیرد وآدمی وقتی می تواند به زندگی واقعی وهدفمند وقرب الی الله دست یابد که به خود سازی وتزکیه نفس و شناخت وجودی خود نایل آید که این فرایند می تواند پیش در آمد خداشناسی وشناخت مبدا هستی را برای انسان به ارمغان آورد چرا که به فرموده یامیر مومنان علی(ع) “من عرف نفسه فقد عرف ربه “مصداق بارز این خودسازی وتزکیه نفس وتقریب به الگوی کامل هستی یعنی رسول اکرم (ص)است که خداوند می فرماید :رسول الله(ص)اسوه ی حسنه است که نمونه ومصداق بارز خود سازی است. خدا در قرآن می فرماید:هرکس که عزت می خواهد پس همه عزت ها مال خداست.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:25:00 ق.ظ ]

موضوع: عزت وذلت در آینه قرآن وروایات ...

تدوین ونگارش: بهناز درگاهی، استاد راهنما :جناب آقای بهمن اکبری

تاریخ دفاع:۱۳۸۷

چکیده

موضوع عزت وذلت دو خصوصیت از موضوعات اخلاقی است که همواره در زندگی انسانها ساری وجاری بوده است.قاعدتا باید در چنین موضوعی که راه گشای زندگی مطلوب از غیر مطلوب است بحث هایی به عمل آمده باشد تا انسانها با شناخت داشتن کافی در مورد این دو موضوع از خطرات ناشی از ذلت در امان بمانند .زیرا گاهی عملی که نتیجه اش ذلت است تا آنجایی است که زندگی با این حالت جز مردن نیست. با اینکه در تفاسیر قرآنی وروایات پیشوایان دینی بحث های فراوانی از این دوموضوع به عمل آمده لکن باز در این زمینه جای گفتگو است که بیان وتبیین آنها لازم به نظر می رسد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[چهارشنبه 1391-01-09] [ 12:48:00 ب.ظ ]

لغزش ناپذیری انبیاء و امامان(علیهم السلام) (بررسی دلایل عقلی و نقلی عصمت) ...


تدوین و نگارش: معصومه مردمی استاد راهنما: جناب آقاي بهمن اكبري

استاد داور: آقای اسدی

چکیده

عصمت و تحلیل مفهوم شناسی آن با توجّه به آموزه‌های دینی و توصیه‌های اکید قرآن کریم از اهمیّت و جایگاه ویژه‌ای در بعد اعتقادی انسان برخوردار است. بطوری که معرفت و شناخت این حوزه‌ی اعتقادی نیازمند پایه و اساسی است که حکمت خداوند را اثبات می‌کند. به این بیان که خداوند براساس حکمت خود، پیامبرانی را برای هدایت بشر فرستاده است. انجام این هدف با لغزش ناپذیری پیامبران چه در حوزه‌ی گفتاری و چه در حوزه‌ی رفتاری پیوند ناگسستنی دارد. اگر پیامبران خود لغزش‌پذیر باشند، این هدف تحقق نخواهد یافت و این نقض کردن غرض و هدف است که در مورد خداوند حکیم محال است. پس باید پیامبران از هر لغزشی به دور باشند. و این عصمت تفضّل و عنایتی است از جانب خداوند متعال به پیامبر و امام(علیه السلام) در جهت جلب اعتماد و اطمینان مردم در پذیرش وحی الهی و تبیین آن که در این مورد بین علمای فرق مختلف اسلامی (شیعه، معتزله، اشاعره) اختلاف نظر وجود دارد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 10:18:58 ق.ظ ]

نفس از دیدگاه اندیشمندان اسلامی ...

تدوین و نگارش: وحیده مسیبی     استاد راهنما: آقای اکبری

استاد داور: دکتر اسدی

چکیده

در باب این که آیا انسان موجودی دو ساحتی است یعنی دارای ساحت جسم و روح است. دیدگاه­های متفاوتی ارائه شده است. گروهی معتقد به روح بوده و دارای دیدگاهی الهی هستند و گروهی هم معتقدند که روح وجود ندارد و انسان دارای همین جسم مادی بوده که با مردن از بین می رود. این گروه هم ماده­گراها یا ماتریالیست­ها هستند.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 09:45:43 ق.ظ ]

بررسی و مقایسه رویکردهای فرودویونک در باب منشاء دین و نقد آنها با نگرش قرآنی ...


تدوین و نگارش: رقیه عیوضی       استاد راهنما: آقای بهمن اکبری    استاد داور: دکتر اسدی

چکیده

امروزه بحث از دین و منشأ آن، یکی از مهمترین مباحث در حوزه دین پژوهی است. اندیشمندان حوزه های مختلف علوم نسبت به این مسأله نگرش های متفاوتی دارند و با رویکردهای علمی، روان شناختی و جامعه شناختی به تبیین منشأ دین پرداخته اند و همین امر سبب گشته که پرداختن به مسأله منشأ دین و علل گرایش به دین و دینداری در حوزه کلام جدید و دین پژوهی از اهمیت ویژه ای برخوردار شود.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
[سه شنبه 1391-01-08] [ 09:41:36 ب.ظ ]

موضوع: محبت اهل بیت علهیم السلام ...

 

تدوین نگارش: مهدیه حسن زاده، استاد راهنما: حجت الاسلام بهشتی نیا

استاد ناظر: دکتر اسدی

چکیده


محبت نیرویی است که انسان را به سوی محبوب سوق می دهد، پس از جنبه تربیتی وعملی ،محبت خوبان، انسان را به سوی خوبی ها الگوی بریر سوق داده وزمینه داده تبعیت عملی از آنان را فراهم می سازد .نتیجه دوستی ومحبت حضرت رسول اکرم صلی الله علیه وآله وبه دنبال آن دوستی اهل بیت علیه السلام عصمت وطهارت که مزد رسالت است ،محبوب بودن در نزد خداست ومسلما خداوند ،کسی را دوست دارد که به فرمانهای الهی عمل نموده وتابع پیامبر خدا بوده واورا به عنوان الگوی عملی زندگی خود قرار دهد تا همچون او در پیشگاه خداوند، عزیز ومحترم گردد.

ادامه »

موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
 [ 08:56:00 ب.ظ ]