نگارش وتدوین:شهربانو فتحی،استاد راهنما:حجت الاسلام افسر بیگی،استاد ناظر :آقای دکتر اسدی،تاریخ دفاع:۱۳۸۸

 

چکیده

ایزد منان را سپاس می گویم که کودگان ناتوان را به یاری مهربانی والدین از هر آسیب وخطر حفظ می کند وآنان را ازآب وغذایی گوارا روزی می دهد. در این نوشتار نخست بحثی خواهیم داشت درمورد مفاهیم وکلیات این موضوع، که دختر وتربیت اسلامی است، این مفاهیم وکلیات عبارتند از معنی ومفهوم تربیت که به تعریف وریشه یابی کلمه تربیت می پردازیم .بعددر فصل دوم،بهترین راه که راه وحی،سنت الهی ومعصومین(ع)است.

ادامه مطلب :

به توضیح مانع تربیت پرداختیم همان خود انسان است که تا وقتی انسان اراده نکند ونخواهد نمی تواند از جهالت آزاد شود ودر غفلت باقی می ماند وبه کمال شایسته انسانی سعود نمی کند.همچنین در این فصل مبانی واصول وشیوه های تربیت پرداختیم.که از جمله مبانی تربیت شناخت خود انسان است واین شناخت برترین معرفتهاوحکمت هاست وتا خود را نشناسد هدف ومقصد را رسیدن به کمال انسانی است نخواهد شناخت وهمچنین از اصولی که باید در تربیت رعایت شوند اصل اعتدال است که بیان می کند که حتی در شیوه تربیت هم باید اعتدال ومیانه روی کرد وبعد اصل تعقل واصل تدبر و… می باشد که خود مهم وتاثیرگذاردرتربیت می باشند اما روشهای تربیت عبارتند از روش الگویی،تذکر ،محبت ،عبرت وغیره که با رعایت این روشها می توان انتظار داشت که تا حدودی به آنچه هدف وخواسته مان بوده خواهیم رسید وفرزندی خواهیم که مورد انتظارمان است. در فصل بعد به ارزش وحرمت دختران از نگاه اسلام می پردازیم که شامل اسلام وفرزند دختر وطرز فکر اسلام وپیامبر واحترام به دختران همچنین توصیه های اسلامی در مورد دختران می شود واسلام بیش از همه مکاتب وادیان دیگر در باره زن نظر داده است این ادعا را اثبات می کند واسلام به والدین در مورد فرزندان دختر توصیه می کند که آنها را بپذیرند ومورد محبت وعنایت خود قرار دهند.دل آنهارا نشکنند واشک آنهارا جاری نسازند چون برخی از والدین در اثر شوق پسر خواهی،وقتی صاحب فرزند دختر می شدند آرزوی مرگ آن را می کردند که اسلام این خواسته را گناهی بزرگ ونابخشودنی می داند. در فصل چهارم به مراحل تربیت کودکان پرداخته شده که باید بدانیم از چه موقعی باید به تربیت فرزندانمان بپردازیم،اسلام دراین باره ما را راهنمایی کرده است وبیان شده که والدین باید این نوع تربیت صحیح راه پیش از تولد آغاز کرده وزمینه های آن را فراهم کنند که این هم در سایه این است که والدین هم باید از آغاز خلقت خود از تربیتی صحیح واسلامی برخوردار بوده باشند تا بتوانند فرزندانی با بینش وعقیده اسلامی تحویل جامعه دهند. فصل آخر هم شامل نقش والدین ،بخصوص نقش شخص مادر در چگونگی تربیت دخترانش می باشد که بیان می شود مادران در مقابل فرزندان دختر خود چه وظایف ومسئولیت هایی بر دوش دارند که باید به وظیفه مادری خود به طور صحیح عمل کرده ودر بجا آوردن این مسئولیت هایش کوتاهی وقصور نکند. وهمواره همانند بانوی نمونه اسلام فاطمه (س)دخت پیامبر(ص) در تربیت فرزندان خود بکوشد واورا الگوی خود در تمام مراحل زندگی قرار دهند وحیا وعصمت وحجاب آن بانو را سرمشق دختران خود قرار دهند این نسل واین جنس زیان پذیررا تهدید می کند،آگاهی دهد وهمچون سپر ودژی استوار این خطرا ت را که باعث بی آبرویی ونابودی نسل جوان جامعه می شود دور کندوخنثی سازد. واین هدایت ورهایی از خطرات هم در سایه داشتن آگاهی ،ایمان ،اخلاق وکنترل آمد و شد ها(معاشرتها) ارضای عواطف دختر می باشد .چون اگر با کمبود این مسائل روبه رو شود امکان افتادن در خطر ودام شیاطین زیاد است .ولی اگر والدین بطور کامل واحسن به وظایف خود عمل کنند این احتمال کمتر وکم رنگتر می شود. پس باید به این نسل جوان جامعه ارزش دهیم وبا حرمت با آنان رفتار کنیم وفرزندانی تحویل جامعه دهیم که سرنوشت ساز وجامعه ساز باشند نه اینکه بیشتر سربار جامعه شوند.
موضوعات: تحقیقات پایانی طلاب مدرسه فاطمیه  لینک ثابت
نظر از: الزهرا (س) نصر [عضو] 

حوزه علمیه الزهرا(س) نصر تهران برگزار میکند :
اولین نشست کرسی های آزاد اندیشی با موضوع ” ولایت فقیه ”
با حضور استاد زمان
تاریخ : جمعه 8 اردیبهشت ساعت 10 صبح
مکان : میدان انقلاب خیابان 16 آذر ، کافه کراسه
از تمام طلاب علاقه مند مدارس علمیه تهران و شهرستانها برای شرکت در این نشست دعوت به عمل می آید .
نحوه ثبت نام : لطفا نام و نام خانوادگی و حوزه محل تحصیل خود را از طریق کامنت در وبلاگ حوزه الزهرا(س) نصر تهران اعلام فرمایید .

1391/01/21 @ 09:29


فرم در حال بارگذاری ...