و از همین جا خمیرمایه نا رضایتی آنحضرت بسته شد. شیعانی  که در یاری  آن حضرت کوتهای نموده بودند پشیمان شدند و به عنوان توابین قیام کردند و تا آخرین نفرشان هم کشته شدند تا روز قیامت نزد پیامبر روسیاه نباشند.امیرالمومنین علی قبل از اینکه به کوفه بیاید مردم کوفه را ارج مینهاد و آن را دوست داشت میداشت  با اینکه آن وجود مقدس در مدینه به خلافت رسیده بود و کوفه را که صدها فرسنگ از مدینه فاصله داشت تا آن زمان ندیده بود به کوفه و مردم آن دل بسته بود.

امیرالمومنین حتی در اواخر حکومت خود و اندکی قبل از شهادتش با اینکه از کوفیان دل آزرده بود و آن ها از فرمانش سرپیچی می کردند. در عین حال آنان را از همه مسلمانان برتر و برگزیده تر می خواند. وجود و حضور صحابه و تابعین برجسته و شخصیت های بزرگ عالم اسلام در کوفه مانند قاریان و فقها و در هدایت مردم کوفه  به راه حق و پیروی از افراد صالح  و یا به منظور برقراری حق و عدالت تاثیر به سزایی داشت و این ویژگی منحصر به فرد در اتحاد میان کوفیان می توانست معادلات قدرت  سیاسی و فرهنگی را  در صدر اسلام به سود جریان حق که جلوه در اهل بیت داشت برهم زند.

گذشته از این مردم شهر با درک حکومت کوتاه حضرت و با مشاهده روحیات و تصمیم گیری های محکم و مدبرانه آن حضرت درسهای بسیاری آموحته بودند.

موضوعات: تاریخ  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...