تفاوت نسلی را بشناسیم | ... |
ادب داشتن با وجود EQ یعنی هوش اجتماعی بوجود میاید
ادب یعنی چه؟ یعنی کنترل رفتار خود و تنظیم آن
ادب از اخلاق مهمتراست، بعضی آداب غلط هستند
بعصی سلیقهای هستند
آداب هر منطقه را باید رعایت کرد
دین هم ادب دارد، مثل ذکر خدا که باید بصورت مودبانه باشد
ادامه مطلب :
قرآن خواندن باید مودبانه باشد
شکر خدا بصورت مودبانه میشود نماز
گفتیم نسل دهه ۸۰ ، ۹۰ دو تا نشانه دارند
کنجکاوند از همه چیز می پرسند، و ریسک پذیرند
دنبال خطر هستند
مشکل اصلی EQ یعنی هوش اجتماعی است
یعنیEQ قدرت کنترل، هیجانات، و احساسات و عواطف خود و دیگران که به روابط اجتماعی می انجامد
به عبارتی هوش عاطفی، هوش هیجانی، هوش اجتماعی، هوش احساسی
به همون میزان که IQ جهش پیدا کرده EQکاهش یافته یا ثابت مانده است
تقابل دو نسل قدیم و جدید پیدا شده، نسل جدید سلام کردن بلد نیست، احترام به پدر مادر بلد نیست، البته کسانی که بلدهستند کم هستند
برای بدست آوردن و یاد گرفتن EQ باید فرمول داشته باشد
قابل رشد است و قابل تقویت است
از این نسل جدیدی ها IQ محور جواب میدهند، اگر کسی ازش سوال بپرسد، راهکار بهت میدهد.
اما اگر سوال پرسیدی همراهیت کردEQ محور هست یعنی هوش اجتماعی بالا دارد.
این طیف نسل دهه نودی و هشتادی به علت پایین بودن هوش اجتماعی، گرفتار اختلال رفتاری، عدم مهارت، به واسطه شرایط محیطی و ژنتیکی میشوند
مثلث تربیت از والدین، ژنتیک و آموزش درست میشود.
نتیجه این نوع تربیت باعث میشود که نسلی با مسخره بازی های واقعی رشد کند.
ادبیاتشون پر از جک های روز، فحشهای روز ، فیوریت روز، تکه ای از فیلم، تکهای از مضمون داشته باشد.
نسل امروز به شدت از سواد رسانه عقب مانده به خاطرEQ پایین .با اینکه از جهت تکنیکی بسیار رشد زیادی کرده است، آنهم به خاطرIQ بالای که دارد.
سواد رسانه یعنی از رسانه دریافت درست، تحلیل درست داشته باشد.
یادتان هست چند سال پیش در اصفهان دوتا دختر خودشان را از پل پرتاب کردند.
چون هوش اجتماعی پایینی داشتند EQ .علت مرگشان به خاطر ندیده شدن توسط خانواده بود، یعنی خانوادهای که هوش اجتماعیی پایین داشت، و نتوانسته بود این هوش را از طریق ژنتیک به فرزندش منتقل کند و آموزش مدرسه هم منتقل نکرده بود و محیط هم که سواد رسانه میشد هرسه باهم مثلثی ناقص را تشکیل دادند.
نسلی که دیده نمیشود، خاطره هم ندارد، البته خاطره معقول .با الفاظ دینی و واقعی بازی می کند، می فهمد که دارد مسخره بازی میکند، احساس مسؤلیت نمیکند
برای همین یک قرار فانتزی برای خودکشی میگذارد شاید هم برای دیگر کشی
بیشتر گعدهایش توی اینستا است، چالش من و پیتزا، یهویی
خاطره معقول انگیزه پیشین و پسین دارد، با هیجان است، تجربه زیستی دارد، تفاوت و تمایز دارد.
ولی این نسل ، تجربه عینی و عملیش کم است، به
خاطر سن و سالش، به خاطر مسایل محیطی مثل کروناخانه نشین شده است.
عشق را با هوس قاطی کرده است. عشق با هوس تفاوت دارد.
هوس یعنی او را در آرمان های کوچک خود قربانی میکند
عشق خود را قربانی او میکند
برای حل مشکلات نسل امروزی ،دهه ۸۰ و ۹۰ ها که گفتیم IQبالا دارند ولی EQ پایین، چکار کنیم؟
قبلا گفته بودم مثلث والدین و آموزش و ژنتیک روی هوش اجتماعی تاثیر می گذارد.
راهکارهای تقویت EQ
فرمول ها:
کنترل خشم، علت عدم رابطه نوجوان با والدین =خشم
زیر مجموعه علم اخلاق اجتماعی و حتی فردی EQ هست
هوش اجتماعی همانEQ اکستابی و مهارتی است، باید فرمول داشته باشد
۱۰تا واکنش عصبی : اگر از ۱تا۵باشیم =سالم هستیم.
قابل رشد است.
وظیفه تقویت EQ است.
فرمولها و روش ها
کنترل بعضی موضوعات که واکنش های رفتاری ازش در میاد
بعضی موضوعات اختلال رفتاری
بعضی عدم مهارت
که بواسطه شرایط محیطی دچار شده
یا ژنتیکی است
با یه آزمایش ساده می توانیم ، علت عدم رابطه نوجوان با والدین را کشف کنیم
اگر هنگام مخالفت با او سکوت کرد یا واکنشی نداشت. سالم است.
اگر هنگام مخالفت با او درون ریزی کرد و خشمش را کنترل کرد، سالم است.
اگر هنگام مخالفت برون ریزی داشت و اشک ریخت سالم است.
اگر هنگام مخالفت با او با خودش حرف زد سالم است.
اگر هنگام مخالفت با او محل را ترک کرد سالم است.
اما اگر هنگام مخالفت با او
داد و فریاد زد
ناسزا گفت
اشیا را پرتاب کرد
نوجوان پرخاشگر است
اگر هنگام مخالفت با او
خودزنی کرد
یا به دیگران حمله کرد
پرخاشگر روانی است.
حالا چرا نوجوان به این حالت گرفتار می شود.
دو علت اصلی دارد
تحریک عصبی
فشار عصبی
تحریک عصبی از
عامل محیطی
بیرونی
مقطعی
مثل دعواهای خواهر و برادر
با ما باشید ادامه دارد
سلام
نکته قابل توجهی است
سپاسگزارم
فرم در حال بارگذاری ...
[چهارشنبه 1401-07-27] [ 01:11:00 ب.ظ ]
|