فضل الهی با حساب است

در حدیثی آمده است که عده ای از فقرا آمدندخدمت رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) رسیدند و عرض کردند : ای رسول خدا ! ثروتمندان برا? انفاق اموالی  دارند و ما  نداریم، استطاعت حج دارند و ما نداریم، و پول آزاد کردن بردگان دارند و ما نداریم .

 

پیامبر (صلیاللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود : هر کسی صد بار ((تکبیر)) بگوید افضل است از آزاد کردن یک برده، و کسی که صد بار ((تسبیح خدا)) بگوید افضل است از اینکه یکصد اسب را برای جهاد زین و لجام کند، و کسی که صد بار ((لا اله الاالله )) بگوید، عملش از تمام مردم در آن روز برتر است، مگر اینکه کسی بیشتر بگوید .

این سخن به گوش اغنیاء رسید، آنها نیز به سراغ این اذکار رفتند، فقرا خدمت پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) رسیدند و عرض کردند : سخن شما به گوش آنها رسیده و آنها هم مشغول ذکر شده اند ! پیامبر (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) فرمود : ذلک فضل الله یؤتیه من یشاء : ((این فضل الهی است به هر کس بخواهد می دهد)) (اشاره به اینکه این برای امثال شما است که اشتیاق انفاق دارید و وسیله آن در اختیار ندارید، و اما برای آنها که ثروتمندند راه وصول به فضل الهی از طریق انفاق از ثروت هایشان است ) . ** مجمع البیان جلد 10 صفحه 284 . ***

تفسیر نمونه جلد 24 صفحه 112

 

 

 

موضوعات: تحریر دروس استاد نخعی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...