امروز برای نهار دلمه با برگ مو آماده کرده ایم! بوی دلمه به معنای واقعی کلمه مستمان کرد! خصوصا که برگ ها تازه و لطیف بوده و از درخت انگور حیاطمان چیده شده اند! لذت خاصی دارد کدبانوی منزل با آرامش خاطر و بدون دغدغه های خودساخته به «تدبیر منزل» بپردازد.

«تدبیر منزل» اصطلاحی است که جناب ارسطو به عنوان یکی از اقسام عملی فلسفه از آن نام می برد! اگر بخواهیم عبارت مذکور را کمی علمی­ تر مطرح کنیم باید عرض کنیم خدمتتان که ارسطو فلسفه ی نظری را شامل

« متافیزیک»،« ریاضیات» و « طبیعیات» و فلسفه ی عملی را شامل«تدبیر منزل»،« سیاست مدن» و « اخلاق» می­ دانند و تدبیر منزل یا کدبانوگری مقام والاییست که بر عهده ی فرشته عشق گذاشته شده. همسر داری، بچه داری و خانه داری هریک به تنهایی «هنر» هستند و رسما هنرمند بانوئیست کدبانوی بهشت است!

ادامه مطلب :

و چقدر غصه­ ام می گیرد وقتی میبینم که بعضی زنان به اصطلاح روشنفکر جامعه، با نام آزادی و حقوق بشر و … هنر به این با ارزشی و موافق فطرت طبع زنانه را سرکوب می کنند .

خانومی را می­ شناسم که در مطب دکتری منشی­گری می کند. این خانوم دوماه است که مادر شده ولی بعد از یک ماه مرخصی به مطب بازگشته. کودک معصوم که چند صباحی شیرمادر را خورده بود، در نبود مادر به شیرخشک عادت کرده و این خانوم هم به دوری از نوزادش! و اکنون دنبال مهدکودکی است تا نوزادش را روانه مهد کند! مادر محترم! اشتغال در مطب و تن دادن به بردگی مدرن به چه قیمتی؟!

امام صادق علیه السلام از پیامبر صلی الله و علیه و آله روایت می کند::
اَیمُّا اِمرَاَةٍ دَفَعَت مِن بَیتِ زَوجها شَیئاً مِن موضعٍ اِلی موضع تُریُد بِه صَلاحاً،نَظَراللهُ اِلَیها، وَمَن نَظَرِ اللهُ اِلَیه لَم یُعَذّبهُ، فَقالَت امُ سَلَمة: یا رَسُولَ الله؛ذَهَبَ الرِجّالُ بِکُلِّ خَیرٍ،فَأیُّ شَئِ لِلنّساءِ المَساکین؟ فَقالَ بَلی، اِذا حَمِلَتِ المَراَةُ کانَت بِمَنزِلَةِ الصائِم القائِم المُجاهِدِ بِنَفسِهِ وَ مالِهِ وَ فی سَبیلِ اللهِ،فَاِذا وَضَعَت کانَ لَها مِنَ الاَجرِ ما لا یَدری اَحَدَ ما هُوَ لِعَظمِهِ،فَاذِا اَرضَعَت کانَ لَها بِکُلِّ مِصَّةٍ کَعِدلِ عِتقٍ مُحَرِّرٍ مِن وُلدِ اسماعیلَ، فَاِذا فَرَغتَ مِن رِضاعِهِ ضَرَبَ مَلَکٌ کَریمٌ عَلی جَنبِها وَ قالَ: اِستَأنِفیِ العَمَلَ فَقَد غَفرَ لَکِ
پس آنگاه که مادر وضع حمل کرده و شروع به شیردادن نوزاد کند، به هر بار میکدن شیرمادر در روز قیامت نوری درخشان در برابرش جلوه کند و هر کس از گذشتگان و آیندگان آن را مشاهده کند به شگفتی در آید و در نامۀ عمل روز دار شب زنده دار ثبت گردد… پس اگر فرزندش را از شیر گرفت،خدای متعال به او فرماید ای زن! بدان که تمام گناهانت را آمرزیدم، پس عمل خود را از سر بگیر.(مستدرک الوسائل- جلد 15)

 

پ.ن۱: فرازی از صحبت های رهبری عزیز در خصوص مقام زن: مادر مي تواند فرزندان را به بهترين وجهى تربيت كند. تربيت فرزند به وسيله‌ى مادر، مثل تربيت در كلاس درس نيست؛ با رفتار است، با گفتار است، با عاطفه است، با نوازش است، با لالائى خواندن است؛ با زندگى كردن است. مادران با زندگى كردن، فرزند تربيت مي‌كنند. هرچه زن صالح‌تر، عاقل‌تر و هوشمندتر باشد، اين تربيت بهتر خواهد شد. بنابراين براى بالا رفتن سطح ايمان، سطح سواد، سطح هوش بانوان، در كشور بايد برنامه‌ريزى شود.

يكى از مهمترين وظائف زن، خانه‌دارى است. همه مي‌دانند؛ بنده عقيده ندارم به اين كه زنها نبايد در مشاغل اجتماعى و سياسى كار كنند؛ نه، اشكالى ندارد؛ اما اگر چنانچه اين به معناى اين باشد كه ما به خانه‌دارى به چشم حقارت نگاه كنيم، اين مي‌شود گناه. خانه‌دارى يك شغل است؛ شغل بزرگ، شغل مهم، شغل حساس، شغل آينده‌ساز. فرزندآورى يك مجاهدت بزرگ است. ما با خطاهائى كه داشتيم، با عدم دقت‌هائى كه از ماها سر زده، يك برهه‌اى در كشور ما متأسفانه اين مسئله مورد غفلت قرار گرفت و ما امروز خطراتش را داريم مى‌بينيم؛ كه من بارها اين را به مردم عرض كرده‌ام: پير شدن كشور، كم شدن نسل جوان در چندين سال بعد، از همان چيزهائى است كه اثرش بعداً ظاهر خواهد شد؛ وقتى هم اثرش ظاهر شد، آن روز ديگر قابل علاج نيست؛ اما امروز چرا، امروز قابل علاج است.

فرزندآورى يكى از مهمترين مجاهدت‌هاى زنان و وظائف زنان است؛ چون فرزندآورى در حقيقت هنر زن است؛ اوست كه زحماتش را تحمل مي‌كند، اوست كه رنجهايش را مي‌برد، اوست كه خداى متعال ابزار پرورش فرزند را به او داده است. خداى متعال ابزار پرورش فرزند را به مردها نداده، در اختيار بانوان قرار داده؛ صبرش را به آنها داده، عاطفه‌اش را به آنها داده، احساساتش را به آنها داده، اندام‌هاى جسمانى‌اش را به آن‌ها داده؛ در واقع اين هنر زن‌ها است. اگر چنانچه ما اين‌ها را در جامعه به دست فراموشى نسپاريم، آن وقت پيشرفت خواهيم كرد.

 

موضوعات: فرهنگی, باز آفرینی محتوای دینی  لینک ثابت
نظر از: زهرا نعمت الهی [بازدید کننده]

بنام خدا
سلام ملت ایران پهناور پیشا پیش عید بر همه ی شما عزیزان مبارک .
راستی زیاد افراط وتفریط نکنیدها تو خوراکتون بد وزن می شید
تو پوشاکتون شاید یکی از اطرافیانتون نداشته باشه حواستون به انا هم باشه
به مراسم ها و عرو سی هاتون موراقب اعمالتون باشید هاااااا
روز حساب رسی زیادهم دور نیست
حرفام برای عموم مردم خواهرانه بود.لطفا کسی به دل نگیره فقط جدی بگیرید.
تمام به امید مطلبی دیگر خوش بگزره
تولیدی :زهرا نعمت الهی عید خوش بگزره

1395/12/25 @ 22:50
نظر از: شاهمرادی [عضو] 

جالب بود

1395/05/31 @ 13:01
نظر از: پشتیبانی کوثر بلاگ [عضو] 

با سلام و احترام
ضمن تبریک به مناسبت میلاد با سعادت حضرت زهرا علیها سلام و روز مادر
مطلب شما در منتخب ها درج گردید
موفق باشید.
————-
http://farakhan.kowsarblog.ir/noruz

1395/01/12 @ 01:40
اعضا
نظر از: رحیمی [عضو] 

با سلام و تهنیت
ولادت با سعادت حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها مادر شیعیان ؛ روز زن و روز مادر را بر شما و همه ی همسنگران مدافع ولایت
تبریک عرض نموده و سالی پراز نعمت و عاقبت بخیری برایتان آرزومندم.

مادران چشم و چراغ خانه اند
گاه شمعند و گهی پروانه اند
گاه میسوزند و هستی میدهند
گاه چون پیمانه مستی میدهند
نیست زير گنبد نیلو فری
مهر بالا تر ز مهر مادری
بوی یوسف میدهد پیراهنش
میرود معراج مرد از دامنش
بَه چه زیبا گفت آن نیکو سرشت
زير پاي مادران باشد بهشت …

یا علی علیه السلام

1395/01/11 @ 16:41
نظر از: معین فر [بازدید کننده]

متن جالبیه؛کاش همه مازنان به نقشمان درخانه وخانواده پی ببریم؛ونسلی امام زمان پسندتحویل جامعه دهیم؛آمیییین
______________________________
ممنونم آمین

1394/02/30 @ 00:22
نظر از: جان نثاری [عضو] 

ممنون، کدبانوی ایرانی
______________________
دمت گرم زنده باشی

1392/02/15 @ 11:03
نظر از: مدرسه علمیه الزهرا س محمود آباد [عضو] 

سلام و روزگاران خوش.
متن زیبا و خوبی بود.به نکته ی جالبی اشاره کردید.

خدا قوت.
__________________________
سلام
خوش اومدی
متشکرم

1392/02/15 @ 08:45
نظر از: رحیمی [عضو] 

سلام
جالب و خواندنی بود.
برای من خودم هیچ مکانی دوست داشتنیتر و آرام بخش تر از خونه نیست.
____________________________
سلام
گل گغتی
برا همین حضرت زهرا از تقسیم کار پدر بزرگوارشان شاد شد.

1392/02/14 @ 15:53
نظر از: یادگاری [عضو] 

سلام علیکم خ آهنگری عزیز!و سلام به تمام کسانی که در وبلاگ فاطمیه ی جلفا مشغول به فعالیت هستید.خدا قوت. به وبلاگ من هم مهربان سری بزنید.خوشحال می شوم.اگر کمی فاصله ی خطوط متن های زیبایتان بیشتر شود به نظر من وبلاگتان زیباتر می شود. به هر حال از شما کمال تشکر را دارم.دلتون دریایی و عاقبتتون ختم بخیر
یادگاری
__________________________________________________
سلام عزیزم
ممنونم ازنظر مثبتت

موفق باشی

1392/02/13 @ 20:13


فرم در حال بارگذاری ...