راهبردهای کلان واقدامات دولت نهم در راستای توسعه همه جانبه جمهوری اسلامی ایران

1. مبارزه با فساد اقتصادی و توسعه خصایص اخلاقی
حسب دستور مقام معظم رهبری ،ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با هدف جلوگیری از فساد در مجموعه دستگاه های نظام با مسئولیت هر سه قوه (مجریه ،مقننه ،قضائیه)در سال 1380 تشکیل شد .سران قوا در اولین جلسه ستاد پس از تشکیل دولت جدید در سال 1384 ،تشکیل شورای هماهنگی ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی در سطح عالی متشکل از 12 عضو (از هر سه قوه سه نفر بعلاوه معاونین اول قوا) و با ریاست معاون اول قوه مجریه را تصویب نمودند. از ابتدای سال 1385 تا کنون 28 جلسه ستاد اصلی و 29 جلسه کار گروه کارشناسی ستاد تشکیل شده است.
اصلی ترین برنامه شورا ،بررسی و تجزیه و تحلیل کلیه نظرات دستگاه های مختلف در خصوص گلوگاه های فساد آور در قوانین ،مقررات،دستورالعمل ها ،برنامه ها و مراحل اجرایی آن ها در هر سه قوه است.
از اهم اقدامات ستاد می توان به پیگیری جهت عملیاتی نمودن ماده 151 قانون تجارت ،اصلاح ماده 188 آیین دادرسی کیفری در خصوص اعلام اسامی محکومین قطعی در رابطه با فساد اقتصادی ،تدویین آییین نامه و بخشنامه هایی جهت افزایش نظارت بر سیستم حسابداری و حسابرسی کشور، تهیه لوایح منع مداخله و رسیدگی به دارایی مقامات ،ایجاد زیر ساخت های اطلاعاتی در خصوص مناقصات و معاملات دولتی و مانند آن اشاره نمود.
عزم دولت جدید در خصوص مبارزه با فساد اقتصادی در کلیه اعضای کابینه و بدنه دولت تجلی یافته است. به نوعی که منش و رفتار رئیس محترم جمهور و اعضای کابینه خود به نوعی است که عرصه را بر مفسدان اقتصادی و رانت خواران تنگ نموده است ولی با این وجود،بخشنامه های متعدد درون دستگاهی به منظور نظارت بیشتر بر فعالیت شرکت ها از طریق مجامع عمومی ،بکارگیری نیروهای متعهد و مومن در مناصب دولتی،رفع تبعیض های ناروا در مناسبات اداری و جلوگیری از تبعیض در پرداخت حقوق و مزایا و نیز آیین نامه های مختلفی در دولت و کمسیون ها به تصویب رسیده است.
2. توسعه فرهنگی
تا پایان سال جاری بیش از یک صد پروژه فرهنگی در کشور به بهره برداری می رسد.
تکمیل نزدیک به 200 پروژه فرهنگی شامل کتابخانه ،مجتمع فرهنگی ، تالار و… که از دوره های گذشته نیمه کاره رها شده بود ،در اولویت کار وزارت ارشاد اسلامی قرار گرفته و تا پایان امسال تمامی این پروژه ها به بهره برداری خواهند رسید.پیشرفت پروژه های فرهنگی به حدی است که تحسین منتقدان را نیز بعضا در پی داشته است.در زمینه تولید فیلم ،ساخت سینما،چاپ کتاب و مطبوعات و مقایسه کمی و کیفی آن با دولت های گذشته ،اگر چه تا نقطه آرمانی فاصله داریم اما در مقایسه با دوره های گذشته پیشرفت های خوبی داشته ایم.
برخی از پیشرفت های فرهنگی و ارنباطی عبارتند از:
• مستند سازی آثار منقول و غیر منقول تاریخی :1255594 اثر منقول و4568 اثر غیر منقول
• تعامل وزارت علوم، تحقیقات و فنآوری با حوزه علمیه قم و پژوهشگاه های علوم انسانی-دینی
• افزایش ضریب نفوذ کاربران اینترنت
• ارتباط دهی به 3400 نقطه روستایی فاقد ارتباط
• اجرای طرح توسعه فنآوری و ساخت ماهواره های تحقیقاتی –عملیاتی
• تشکیل و راه اندازی کمیسیون فرهنگی تربیت بدنی و ورزش شورای عالی انقلابی فرهنگی
• افزایش اعتبارات عمرانی در زمینه ورزشی به میزان 400 در صد نسبت به سال 1384
• حصار کشی مناطق زیست محیطی در 20 استان
• انتشار گزارش و خبر در زمینه مسائل داخلی و بین الملل جمعا به تعداد 531 هزار خبر که نسبت به سال 84 ،معادل 24درصد رشد داشته است.
از اقدامات ارزشمند صورت گرفته در بخش تربیت بدنی  می توان به 4 برابر شدن اعتبارات عمرانی این بخش در سال 1385 نسبت به سال 1384 عنوان نمود
از دیگر موارد می توان به اختصاص 950 میلیارد ریال برای طرح و ویژه ورزش روستایی که برای نخستین بار در کشور اجرا می شود، و نیز اختصاص 800 میلیاردريال برای احداث اماکن ورزشی اشاره نمود، در این مدت 400 پروژه از اعتبارات استانی و ملی آغاز شده و750  پروژه افتتاح گردید.
در طی دو سال بیش از 12000 کلاس جدید ساخته شده و حداقل 14200 کلاس بازسازی و مقاوم سازی شده است .گسترش فضا های آموزشی در مناطق محروم و عشایری به حدی که دفاتر یونیسف و کشورهای افریقایی با هزینه خود برای الگو برداری از نحوه مدیریت و برنامه ریزی دولت وهمچنین بازدید از موفقیت های به دست آمده آموزش و پرورش عشایر ایران آمدند. در بخش فن آوری اطلاعات و ارتباطات ضریب نفوذ تلفن به میزان 5/2 برابر افزایش داشته است و دولت نهم در راستای راحتی مردم در زمینه ارتباطی تلاش های بسیار نموده است .


منبع:جزوه خلاصه گزارش عملکرد 2 ساله دولت ،تهیه و تدوین حوزه مشاوران جوان ریاست جمهوری

 

 

موضوعات: فرهنگی, مباحث فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...