وقتی در باره سنت‌های لایتغیر خداوند فکر می‌کردم، بعضی برایم کاملا قابل هضم بود ولی بعضی را نمی‌توانستم هضم کنم. مثلا سنت املا و یا استدراج را در مورد کنهکاران و کفار متوجه می‌شدم و مصادیق آن را در تاریخ میافتم؛ خداوند با فرصت دادن به آنان تمام ظریفتشان پر می‌کند تا در قیامت حجتی برای خلاصی از جهنم  نداشته باشند.

یا سنت امداد را کاملا حس می‌کردم که اگر خدا را یاری کنید خداوند شما را یاری خواهد کرد.در دوره معاصر هم این سنت امداد را بارها با چشم خود نظاره کردیم. پیروزی های پی‌درپی در انقلاب و دفاع مقدس… و اما سنتی که می‌خواهم مطرح کنم سنت تاریخ است که مقداری برایم قابل هضم نبود. در این سنت خداوند مقرر کرده است، جوامعی که از حق پشتیبانی نکنند آن جوامع را دردنیا گرفتار کیفر می‌کند، منتها در این ابتلا مومنین هم گرفتار می‌شوند؛ با اینکه در این حوادث هیچگونه کوتاهی نداشته‌اند، بلکه بسیار زحمت هم کشیده‌اند تا مردم در مسیر حق قرار بگیرند.

شهيد صدر با استشهاد به برخي آيات معتقد است جوامع در همين دنيا عذاب مي‌شوند و اين عذاب تنها شامل کساني که مرتکب اعمال ظالمانه شده‌اند، نمي‌شود؛ بلکه حتي بي‌گناهان را نيز دربرمي‌گيرد.

مثلا قوم موسی وقتی از پیامبر الهی خود فرمان نبردند، به مدت چهل سال در بیابان سرگردان شدند. در این سرگردانی حضرت موسی هم با آنها بود.بیاییم نزدیکتر در زمان ائمه معصوم علیهم السلام، مردم آنان را تنها گذاشتند در نتیجه گرفتار ظالمان شدند و امامان معصوم علیهم السلام هم بوسیله حکام غاصب به شهادت رسیدند.

اکنون سی اندی سال است که عده‌ای از مردم با بی بصیرتی در انتخاب غیر اصلحِ دولت و مجلس باعث گرفتار شدن خود و دیگران شده‌اند. اگر گرانی، بیکاری، فساد، بی فرهنگی هست همه در آن گیر افتاده‌اند.اعم از کسانی که با بصیرت بودند در انتخاب ولی رای بی بصیرتان غلبه داشت که از اول تاریخ اینگونه بوده است.طرفداران حق اندک هستند. این همان سنت تاریخ است که قرآن هشدار داده است که مراقب باشید .

بیایید نگذاریم سنت تاریخ مارا در گردونه بی‌بصیرتان گرفتار کند با تفکر و جستجو بهترین انتخاب را انجام دهیم بلکه از این وضع نجات یابیم.

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...