سیره علما حمایت از کالای ایرانی تحریم کالای خارجیطلبه محترم در کجای این تاریخ حضور دارید!؟

علما و طلاب در اين حركت ملى جلودار شدند تا جايى كه؛ طلاب براى مقابله با استقراض خارجى كتاب هاى خود را فروختند و به دولت کمک کردند.

پس از قرار داد ننگين ۱۹۰۷ كه ايران را به دو منطقه تحت نفوذ انگليس و روسيه تقسيم مى ‏كرد، يكى از راه‏ هايى كه علما براى مقابله با نفوذ و دخالت بيگانگان به كار بردند، حمايت از توليد ملى و تحريم كالاهاى خارجى بود.

در اصفهان، آيت‏ الله آقا نجفى اصفهانى با سخنان آگاهى بخش، مردم را به خطرهاى اين قرارداد ذلت بار هشدار داد و مبارزه‏اى منفى عليه بريتانيا آغاز كرد.

او به مردم سفارش كرد: كالاهاى انگليسى را نخرند و به جاى آن از توليدهاى داخلى استفاده كنند. راهى كه با موفقيت در زمان ميرزاى شيرازى(ره) در مبارزه با كمپانى رژى و تحريم تنباكو تجربه شده بود.    

   در گزارش سفير انگلیس آمده است: آقا نجفى روزى در مسجد شرح مفصلى از فوائد متروك داشتن پارچه های اروپايى بيان نمود و مى‏ گفت: او و ساير علما از اين به بعد به ترك منسوجات فرنگى خواهند كوشيد.

علماى شيراز نيز در اعتراض به اين كار، خريد و فروش كالاهاى اروپايى را حرام اعلام كردند.

پ ن

وقتی که در آن زمان دولت ایران مجبور شده بود برای جبران کسری بودجه از خارجی ها قرض کند و با همین قرض بخشی از اقتصاد ایران بدست آنها میافتاد،علما چاره را در تامین از طریق داخل دانستند و طلاب کتب خود را فروختند تا این کسری بودجه ترمیم شود ،  طلبه  محترم در کجای  این تاریخ حضور دارید!؟

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...