تبر ابراهیمی یا عصای موسی
?#بخش_هشتم
#تاثیر_مظاهر_فساد_بر_تربیت

بنی‌اسرائیل در غیبت حضرت موسی «علیه السلام »که به کوه طور

رفته بود گرفتار فتنه سامری شدند و به گوساله‌پرستی رو آوردند???

ادامه مطلب :


?برای سالم‌سازی محیط حضرت موسی گوساله را سوزاند و

خاکستر آن را به دریا ریخت تا هیچ اثری از آن در میان بنی‌اسرائیل

باقی نماند که به عنوان چیز مقدسی با آن برخورد شود


?خصوصا دشمنان از این سوژه‌ها به موقع بهره‌برداری می‌کنند.

عرفان‌های کاذب، کشف و شهودها، خواب‌نما شدن‌ها؛ معجزات

وکرامات گوناگون، نتیجه همین روحیه است که مردم در ته

فطرت‌شان علاقه به مذهب دارند ولی متاسفانه به علت ضعیف

وکم بودن اطلاعات علمی، جذب این گروه‌ها می‌شوند.


?محیط و جامعه در گرایش‌های فکری و اخلاقی افراد نقش مهمی

دارد: در تاریخ بنی‌اسرائیل می‌خوانیم:

« وَ جاوَزْنا بِبَنِی إِسْرائِیلَ الْبَحْرَ فَأَتَوْا عَلى قَوْمٍ یعْكُفُونَ عَلى أَصْنامٍ

لَهُمْ قالُوا یا مُوسَى اجْعَلْ لَنا إِلهاً كَما لَهُمْ آلِهَةٌ قالَ إِنَّكُمْ قَوْمٌ تَجْهَلُونَ

» و فرزندان اسرائيل را از دريا گذرانديم. تا به قومى رسيدند كه بر

[پرستش‏] بتهاى خويش همت مى‏گماشتند. گفتند: «اى موسى، همان

گونه كه براى آنان خدايانى است، براى ما [نيز] خدايى قرار ده.»

گفت: «راستى شما گروهى هستيد كه نادانى مى‏كنيد


?اگر حضرت موسی طلاهای که در ساختن گوساله به کار رفت

بود، باقی می‌گذارد، باز ممکن بود روزی افراد جاهل و نادان به نظر

قداست به آن نگاه کنند و خاطره گوساله‌پرستی از نو در آن‌ها زنده

شود.»


?«قالَ فَاذْهَبْ فَإِنَّ لَكَ فِی الْحَياةِ أَنْ تَقُولَ لا مِساسَ وَ إِنَّ لَكَ مَوْعِداً

لَنْ تُخْلَفَهُ وَ انْظُرْ إِلى إِلهِكَ الَّذِی ظَلْتَ عَلَیهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ

فِی الْیمِّ نَسْفاً» گفت: «پس برو كه بهره تو در زندگى اين باشد كه

[به هر كه نزديك تو آمد] بگويى: [به من‏] دست مزنيد و تو را موعدى

خواهد بود كه هرگز از آن درباره تو تخلف نخواهد شد، و [اينك‏] به

آن خدايى كه پيوسته ملازمش بودى بنگر، آن را قطعاً مى‏سوزانيم و

خاكسترش مى‏كنيم [و] در دريا فرو مى‏پاشيم.».


?خداوند در قرآن به این تأثیرپذیری بنی‌اسرائیل که در گذر از دریا

و عبور آن‌ها از میان مردمی که بت می‌پرستیدند و با دیدن بت‌ها

ازحضرت موسی خواستند که خدایی برایشان معرفی کند که مانند

بت‌ها دیدنی باشد. [آن‌ها را مردمی حس‌گرا معرفی می‌کند]».


?لذا از داستان بنى‌اسرائيل بر مى‏آيد كه مردمى مادى و حسى

بوده‏ اند، و در زندگى هيچ وقت از مساله اصالت حس تجاوز

نمى‏كردند، و اعتنايى به ما وراى حس نداشته ‏اند


?و اگر هم داشته‏ اند از باب تشريفات بوده، و اصالت حقيقى

نداشته. يهودي‌ها با داشتن چنين عقايدى سال‌هاى دراز تحت

اسارت قبطى‏ها كه رسم‌شان بت‏ پرستى بود، بودند، و در عين اينكه

عصبيت ايلى و خانوادگى مجبورشان مى‏كرده كه دين آباء و اجدادى
خود را تا اندازه‏اى حفظ كنند بارى تحت تاثير بت ‏پرستى آنان نيز

بودند، و اين تقريبا يك طبيعتى براى ايشان شده، و خلاصه در

روحشان اثر عميقى باقى گذاشته بود».


?شکی نیست که بنی‌اسرائیل قبل از مشاهده این گروه بت‌پرستان

زمینه فکری مساعدی بر اثر زندگی مداوم در میان مصریان

بت‌پرست داشتند، ولی مشاهده این صحنه تازه گویا جرقه‌ای شد

که زمینه‌های قبلی، خود را نشان دهند


?اما در هر حال این جریان نشان می‌دهد که انسان تا چه اندازه،

تحت تأثیر محیط قرار دارد، محیط است که می‌تواند او را به سوی

خدا پرستی سوق دهد، و محیط است که می‌تواند او را به

بت‌پرستی بکشاند،


?محیط است که منشأ مفاسد و بدبختی‌ها و یا سر چشمه صلاح و

پاکی می‌گردد (اگر چه انتخاب خود او نیز عامل نهائی است) و به

همین جهت اصلاح محیط در اسلام فوق العاده مورد توجه قرار

دارد».


?قرآن کریم به از بین بردن مظاهر فساد در جامعه سفارش می‌کند،

به عبارت دیگر تا زمانی که مظاهر فساد وجود دارد افراد به علت

نادانی و جهلی که در عموم مردم وجود دارد به طرف آن مظاهر

جذب می‌شوند و تحت تأثیر قرار می‌گیرند


?و یا این مظاهر فساد برای شان عادی می‌شود. لذا می‌بینیم که

قرآن برای سالم‌سازی محیط، دستور می‌دهد که باید نمادهای تبلیغ

کننده به انحراف را نابود کرد.« فَجَعَلَهُمْ جُذاذاً إِلاَّ كَبيراً لَهُمْ لَعَلَّهُمْ

إِلَيْهِ يَرْجِعُون».


?«در واقع هدف حضرت ابراهیم از شکستن بت ها، نابودکردن

فکر بت پرستی و روح بت پرستی بود؛ چون اگر فقط شکستن بت

منظور بود بت پرستان دوباره بت‌های جدیدی را می‌ساختند».

نرجس خاتون محمدی, [۲۴.۰۴.۲۲ ۱۲:۱۴]
?از بین بردن مظاهر فساد یکی از راهکارهای قرآنی است که برای

هدایت جامعه دستور می‌دهد تا قبح و زشتی آن برای مردم عادی

نشود.بنابراین ویران کردن مسجد ضرار نشان می‌دهد که این

مسجد می‌توانست به ظاهر به عنوان مکان مقدسی منشاء تربیت

انحرافی باشد و مردمی که اطلاعات ضعیفی درباره حقایق دارند

نتوانند به گفتار التقاطی منافقان پی ببرند لذا دچار گمراهی شوند.

تایک نفر میگه من امام زمان هستم، دنبالش راه میافتند، باورش

میکنند، وقتی مطالعاتشون در امام زمان در حد صفر هست، به هر

ناکسی اعتقاد پیدا می کنند.


?داستان مسجد ضرار درسی است برای عموم مسلمانان در سراسر

تاریخ زندگیشان، گفتار پیامبر به روشنی نشان می‌دهد که

مسلمانان هرگز نباید آن چنان ظاهر بین باشند که تنها به قیافه‌های

حق بجانب نگاه کنند


? از اهداف اصلی بی خبر و برکنار مانند، . بدیهی است در محیطی

مانند «مدینه»آن هم در عصر پیامبر  با آن نفوذ فوق‌العاده اسلام و

قرآن، مبارزه آشکار بر ضد اسلام ممکن نبود، بلکه باید لا مذهبی را

در لفافه مذهب، و باطل را در لباس حق به پیچند و عرضه کنند، تا

مردم ساده دل جذب شوند، و نیات سوءآنها لباس عمل به خود

بپوشد». « وَ الَّذِینَ اتَّخَذُوا مَسْجِداً ضِراراً وَ كُفْراً وَ تَفْرِیقاً بَینَ

الْمُؤْمِنِینَ وَ إِرْصاداً لِمَنْ حارَبَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ مِنْ قَبْلُ وَ لَیحْلِفُنَّ إِنْ

أَرَدْنا إِلاَّ الْحُسْنى وَ اللَّهُ یشْهَدُ إِنَّهُمْ لَكاذِبُونَ

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...