اعتکاف قوای سه گانه در نفس

در بحث گذشته رسیدیم به اینجا

وقتی شاکله وجودی انسان می‌شود مسجد. قوی می‌شود قوه عادله می‌شود امام، قوای سه گانه معتکف می‌شوند.رعایت قواعد مسجد را می‌کنند.حق ندارند در حال اعتکاف افراط و تفریط کنند.اینگونه طهارت باطنی و حقیقت خودسازی جلوه‌گر می‌شود.حضرت آیت‌الله خامنه‌ای می‌فرمایند: جهاد‌اکبر دوبعد دارد. بعد فردی را توضیح دادیم که باید قوی نفسانی را در تعادل نگهدارد از افراط و تفریط دوری کند. اما در بعد جمعی جهاداکبر در باره اینکه اصالت دارد یا ندارد بحث های فلسفی زیادی هست و اختلاف‌های وجود دارد.مثال‌هایی زده‌اند. جماعت با افرادش حقیقی هستند مثل حل شدن قند در لیوان آب. یک ترکیب حقیقی هست.

نظر شهید مطهری و امام «ره» و علامه ترکیب جامعه را حقیقی می‌دانند. و حقیقت فرد منحل نمی‌شود.یعنی با دو حقیقت روبرو هستیم.بدون جامعه فرد نمی‌تواند به حیات خود ادامه‌دهد.کوچکترین سلول خانواده با ترکیب خانواده شروع می‌شود.اگر هرکدام را جدا کنیم مرد به تنهایی و زن به تنهایی نمی‌توانند به حیات ادامه دهند

جماعت زیادی تشکیل می‌شود مثل جمعی با نیاز علمی، اقتصادی، شغلی این جمع‌ها حیات حداقلی دارند.کامل ترین جمعی که حیات کامل دارند جماعتی است که برای تکامل و رسیدن به کمال ترکیب می‌شوند.

این نوع جماعت می‌توانند بر هم اثر بگذارند.هویت اینگونه جمع امتداد پیدا می‌کند و از وحدت بیشتری برخوردار است.از هویت حیاتی و روح جمعی قوی برخوردار است.بعد جهاداکبر در بُعد جمعی جهاد اکبر، قوای سه گانه نفس بر قوای افراد تاثیر می‌گذارد. جسم‌ها بر هم اثر ندارند اما نفس شجاعت، نفس عفت نفس حکمت افراد با نفوس عفیفانه و شجاعانه و حکیمانه افراد در هم تاثیر می‌گذارد که با هیچ چیزی نمی‌توانند عفت و شجاعت و حکمت جمعی را شکست. قوای باطل هم وقتی جماعت تشکیل می‌دهند هویت پیدا می‌کنند ولی قدرتشان ضعیف است.ملاء می‌شوند کم فئه قلیله غلبت فئه کثیره.

ولی خداوند با ملائکه و رعب به جماعتی که در جهاداکبر جمعی هستند یاری می‌کند.

ادامه دارد..

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت