راهی که امام صادق نشان داد

رسالت انقلابی شاگردان مکتب امام صادق(ع) در این دوران
امام خامنه‌ای در بیان رویکرد سیره اجتماعی- سیاسی امام صادق علیه‏‌السلام، رسالت عظیم شاگران معاصر مکتب امام صادق(علیه السلام)، یعنی روحانیونی که در عصر حیات طیبه انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی زندگی ‏می‌‏کنند، را چنین تعریف می‏‌فرماید: «اقامه‌‏ی دین، وظیفه است. حاکمیت دین، هدف مهم همه‏‌ی ادیان است؛ 

ادامه مطلب :

>

«لِیَقُومَ النَّاسُ بِالْقِسْطِ»(حدید/25). قیام به قسط، قیام به عدل و حاکمیت الهی، هدف بزرگ ادیان است. اصلًا ائمه‌‏ی ما (علیهم الصّلاة و السّلام) تمام زجر و مصیبتشان به خاطر این بود که دنبال حاکمیت الهی بودند؛ و الّا اگر امام صادق و امام باقر (صلوات الله علیهما) یک‏ گوشه می‏‌نشستند و چند نفر دور خودشان جمع می‏‌کردند و فقط یک مسأله‏‌ی شرعی می‏‌گفتند، کسی به آن‏ها کاری نداشت. امام صادق در یک حدیث می‏‌فرماید: «هَذَا أَبُو حَنِیفَةَ لَهُ أَصْحَابٌ وَ هَذَا الْحَسَنُ الْبَصْرِیُّ لَهُ أَصْحَاب‏»(الكافی/ج‏2/ص223)؛ -ابو حنیفه اصحاب دارد، حسن بصری اصحاب دارد. پس، چرا به آن‏ها کاری ندارند؟- چون می‏‌دانند که آن حضرت داعیه‏‌ی امامت دارد؛ اما این علمای معروف اهل سنت محدثان و فقهایشان داعیه‏‌ی امامت نداشتند و هارون، منصور و عبد الملک و… را به عنوان امام زمان، قبول داشتند؛ امام یعنی رئیس دین و دنیا و امام صادق(علیه‌‏السلام) دنبال امامت و ریاست دین و دنیا بود، منتها شرایط جور نمی‏‌آمد؛ اما ادعا که بود. برای خاطر همین ادعا هم آن بزرگوار را کشتند. پس، این معنای حاکمیت دین است که پیامبران برایش مجاهدت کردند، و ائمه برایش کشته شدند.
ما روحانیون در حرکت این قطار جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی، باید دائم سهیم باشیم. نمی‏‌شود عالم دینی خودش را کنار بکشد و بگوید به من ربطی ندارد. چه‏‌طور ربطی ندارد؟! حکومت دین، حکومت اسلام، به ما ربطی ندارد؟!

اگر در گوشه‌‏ای از زوایای عالم که از ما هزاران فرسنگ فاصله داشت، حکومتی بر اساس دین تشکیل می‌‏شد، من و شما وظیفه داشتیم که به آن حکومت کمک کنیم.
حالا حاکمیت دین، در بلد و در وطن خود ما نه آن سر دنیا به وجود آمده است؛ آیا می‏‌شود یک نفر بگوید من دین‏دارم، من آخوندم، اما خودش را سرباز این دین نداند؟ مگر چنین چیزی می‏‌شود؟ هرکسی که ادعای دین‏داری کند و حاکمیتی را که بر مبنای دین است، از خود نداند و دفاع از آن را وظیفه‌‏ی خود نشمارد، دروغ می‌‏گوید. وقتی‏که می‏‌گوییم دروغ می‏‌گوید، یعنی اشتباه می‏‌کند و خلاف واقع می‏‌گوید؛ ولی نمی‏‌فهمد. بعضی‌ها ملتفت نیستند، تشخیص‌شان چیز دیگر است و منکرند که این برنامه‌‏ها بر اساس دین است.»(نک: 30/05/1370) بنابراین حفظ نظام با تمام ابعاد اسلامیت و جمهوریتش؛ اصلی‏ترین رسالت شاگردان مکتب امام صادق(علیه‏السلام) است.

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(4)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
4 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: **ساریه** [عضو] 
5 stars

بسیارعالی

1399/04/01 @ 02:16
پاسخ از: محمدی [عضو] 

متشکرم

1399/04/01 @ 13:18
نظر از: ریحانة الحسین(س) [عضو] 
5 stars

اجرکم عندالله

1399/03/31 @ 08:48
نظر از: دی [بازدید کننده]
5 stars

احسنت استاد عزیز

1399/03/28 @ 10:47
پاسخ از: محمدی [عضو] 

ممنونم

1399/03/28 @ 16:11
نظر از: Alma [عضو] 
5 stars

ممنون از مطالب مفیدتان.
شهادت امام جعفر صادق علیه السلام به همه شیعیان تسلیت

1399/03/28 @ 10:35
پاسخ از: محمدی [عضو] 

آجرک الله

1399/03/28 @ 16:11


فرم در حال بارگذاری ...