رضاجان اذن پناهم بده

انقلاب اسلامى ایران؛ میراث امام رضا(ع)

در فصل زندگى امام رضا(ع)، بخش هجرت ایشان به خراسان از مهم‫ترین مباحث تاریخ ائمه اطهار(ع) است. هرچند در نگاه ابتدایى، قضیه حركت حضرت از مدینه به مرو، از تدابیر و توطئه‫‌هاى طاغوت زمان بود و على القاعده اقدامى خصمانه و تهدیدآمیز به شمار مى‌‫آمد اما با گذر زمان و روشن شدن ابعاد بیشتر، متوجه مى‫‌شویم كه حركت حضرت، در حقیقت هجرتى سرنوشت ساز و یا به تعبیر بهتر تمدن ساز بوده است و عامل توسعه جغرافیاى سیاسى، فرهنگى و اجتماعى شیعه شده است و عملا ایران وسیع را با تمام امكانات و ظرفیت‌‫هایش به «شیعه خانه اهل بیت(ع)» تبدیل نموده است.


•زندگى ائمه(ع) در حقیقت مثل زندگى یك انسان است؛ انسانى كه ۲۵۰ سال - از سال ۱۰ هجرى، سال رحلت پیغمبر (ص) تا سال ۲۶۰ هجرت، سال شهادت امام عسكرى(ع) و شروع غیبت امام زمان(عج) - عمر كرده است. یعنى اگر ائمه ما(ع)، به جاى یازده نفر- از امیرالمومنین(ع) تا امام عسكرى(ع) - یك نفر بودند، به همین شیوه‫اى عمل‫كردند كه اكنون در زندگى ائمه یازده گانه مشاهده مى‫كنیم. با این نگاه، زندگى هر كدام از ائمه هدى(ع) یك فصل از زندگى انسان ۲۵۰ساله است.

ادامه مطلب :


هجرت امام رضا(ع) به ایران، حاوى مسایل مهمى است كه توجه به آن‫ها دیدِ تاریخیِ ژرفی به ما می دهد. این هجرت، كاملاً آگاهانه بود و حضرت(ع) مى‫‌دانستند كه آثار هجرتشان چیست و چه پیامدها و نتیجه‫‌هاى مؤثرى در حركت كلى ائمه(ع) در راستاى تشكیل حكومت جهانى اسلامى خواهد داشت. این‫كه در زیارت جامعه كبیره داریم «رَأْیُكُمْ عِلْمٌ وَ حِلْمٌ وَ حَزْمٌ» به این معناست كه رأى و نظر و مواضع حضرات معصومین(ع) همواره عالمانه، بدون شتابزدگى و انفعال، و هم‫چنین حازمانه یعنى دوراندیشانه و آینده نگرانه است و هجرت رضوى یكى از مصادیق بارز این فراز از زیارت است.


از سوى دیگر، بر اساس برخى نقل‫‌ها، امام رضا(ع) بعد از هجرت خودشان امام‫زادگان را نیز دعوت كردند؛ یعنى هجرت امام‫زاده‫‌ها، ادامه مهاجرت امام رضا(ع) است. جامعه‫‌ى شیعه و فرهنگ تشیع، گرد امام‫زاده‌‫ها شكل مى‫‌گیرد. این همان چیزى است كه برخى در بحث جامعه‫‌شناسى، هنگام مطالعه جامعه‫‌هاى شیعى اذعان مى‫‌كنند كه «جوامع شیعى جوامعى هستند كه گرد امام‫زاده‌‫هایشان شكل‫ گرفته‌‫اند و فرهنگ و هویت آن‫ها متأثر از امام‫زاده‌‫هاست» !

در دورترین روستاهاى ایران امام ‫زاده‌‫هایى وجود دارد كه اصلاً دین مردم آن روستاها به آن امام‫زاده بستگى دارد؛ و اگر این امام‫زاده‌‫ها نبودند تاریخ و فرهنگ دین‫دارى مردم تغییر مى‌‫كرد و این امر نیز، یكى از آثار هجرت امام رضا(ع) بوده كه اثر عمیقى بر فرهنگ جامعه ما بر جاى گذشته است و این حقایق فلسفه این كلام حكیمانه رهبر معظم انقلاب است كه: «انقلاب ما در حقیقت میراث على بن موسى الرضا(ع) است.»

برگرفته از کتاب انسان 2500 ساله

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...