جهادتبیینجبهه‌سازی تربیتی موضوع زیر ساخت همه مجاهدت‌ها است که ضرورت دارد در برابر دشمن ایجاد شود.این ایده طبق فرمایش امام‌خامنه‌ای مطرح شده است که باید در برابر دشمن جبهه‌های متنوعی ایجاد کنیم. جبهه اقتصادی، جبهه فرهنگی، جبهه اجتماعی؛ چون دشمن در مقابل ما جبهه‌های گوناگونی ایجاد کرده است.

الا و لابد باید جبهه‌ای که در مقابل دشمن ایجاد می‌کنیم نیاز به روح، هویت و حقیقت دارد .

جبهه یک پیکره و سازه است. یک خاکریز است.یک مجموعه انسان‌هایی که در این پیکره و سازه در مقابل دشمن عمل می‌کنند.این پیکره نیاز به روح دارد . روح جبهه جنگی، ایثار و از خود گذشتگی، تلاش‌ها و همت‌ها است. شجاعت‌هایی که انجام‌می‌شود.حالا هر سازه و پیکره‌ای در مقابل دشمن ایجادکنیم،

ادامه مطلب :

خواه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، سیاسی باید از استحکام روحی، حقیقی، واقعی برخوردار باشد.آنچه که استحکام به این سازه‌ها و پیکره‌ها می‌دهد موضوع تربیت است.به اندازه‌ای که ما در حقیقت تربیت استحکام داشته باشیم. تربیت را در جامعه حیاتی خودمان  ساری و جاری کنیم.

می‌توانیم شاهد جبهه‌های مستحکم و پایداری باشیم که بتوانند در برابر جبهه‌های دشمن باروری لازم را دشته باشند.ما با دشمن سرسخت و پیچیده و با اندیشه ترکیبی مواجهیم.با چنین دشمنی نمی‌شود ساده و بسیط و ظاهری و روبنایی و حداقلی مواجه شد.بلکه به جبهه سازی ترکیبی با روحی بزرگ نیاز داریم.جبهه تربیتی که زیرساخت همه جبهه‌ها است. ظرف مجاهدت است.

گفتیم سه نوع مجاهدت داریم.مجاهدت در میدان‌اصغر، مجاهدت در میدان‌کبیر، مجاهدت در میدان‌اکبر.

میدان جهاد‌اصغر زمان، جغرافیای خاص، جنسیت، ابزار مشخص و رزمنده دارد. افراد مشخص تکلیف دارند.اما همه نسبت به جنگ تکلیف ندارند زنان در جهاد اصغر نیستند.همه بخش‌های جامعه در جهاداصغر حضور ندارند.لذا میدان بزرگی نیست.اما در جهادکبیر، همه را در برمی‌گیرد اما به منزله این نیست همه به یک شکل در جهاد مشغول باشند.هرکسی در یک میدان مشغول جهاد می‌شود.جهاد اقتصادی، علمی، فرهنگی، تربیتی، خانواده. مثلا خانمی که در منزل است در مدیریت منزل و تربیت جهاد می‌کند.جهادکبیر همه را در برمی‌گیرد ولی نقش‌ها متفاوت است.ممکن است یک نفر در چندین جبهه نقش ایفا کند.

فرهنگی، تربیتی، علمی. در جهادکبیر کسی را نداریم که هیچ نقشی نداشته باشد.هرکسی که در این جامعه زیست می‌کند.در میدان جهادکبیر است باید به نقش خود عمل‌کند.مثلا کسی که می‌تواند برود کارکند اگر بیکار بماند.مانند کسی است که از میدان جنگ فرار کرده است.

کسی که خانواده دارد باید زندگی را گرم و زنده نگه دارد.باید فضای تربیتی خانواده را رعایت کند.به رسالت خود و هویت رزمندگی خودش عمل کند. اما در میدان جهاداکبر که معروف در زبان‌ها جهاد با نفس است.طبق روایت رسول خدا به گروهی که از جنگ برگشته بودند. با اینکه زخمی بودند و کشته داده بودند و سرما و گرما وتشنگی چشیده بودند، و شمشیر و تیر خورده بودند فرمود: مرحبا به شما که در جهاداصغر پیروز شدید اما باید به جهاداکبر، یعنی جهاد با نفس بپردازید.جهاداکبر زمان و جنسیت و جغرافیا، سن و سال ندارد.

شیطان همیشه با همه درگیر است.همه‌جا هست در خانه و کوچه و بازار و خواب بیداری در نماز و عبادت درگیر است.هرکدام از اعضای بدن شیطان مخصوصی دارد.

این بحث ادامه دارد…

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...