توچه به ابعاد سیاسی حج

مراسم حج ابراهیمى؛ اجتماعى براى حل معضلات جوامع اسلامى‏
«در حج…. باید بررسى از اوضاع مسلمین در هر سال بشود كه مسلمین در چه حال هستند. این سفر حج براى این مسائل بوده است، براى «قیام ناس» بوده است، براى این بوده است كه مسلمین مشكلات مسلمین را درك كنند و در رفعش كوشش كنند.» (صحیفه امام، ج‏18، ص‏52)
توجه به ابعاد سیاسى و اجتماعى حج ابراهیمى‏
«فریضه حج در میان فرایض، از ویژگى خاصى برخوردار است و شاید جنبه سیاسى و اجتماعى آن بر جنبه ‏هاى دیگرش غلبه داشته باشد، با آن كه جنبه عبادى‏ اش نیز ویژگى خاصى دارد.» (صحیفه امام؛ ج‏15، ص‏168)
مشكل جوامع اسلامى؛ عدم درك فلسفه سیاسى اجتماعى حج ابراهیمى‏
«بزرگ‏ترین درد جوامع اسلامى این است كه هنوز فلسفه واقعى بسیارى از احكام الهى را درك نكرده و حج با آن همه راز و عظمتى كه دارد، هنوز به ‏صورت یك عبادت خشك و یك حركت ‏بى‏ حاصل و بى‏ ثمر باقى مانده است.» (صحیفه نور، ج 9، ص 176)
«میلیون‏ها مسلمان هر سال به مكه مى‏روند و پا جاى پاى ابراهیم واسماعیل وهاجر مى‏گذارند ولى هیچ‏كس نیست ازخود بپرسد ابراهیم علیه السلام و محمدصلی الله علیه و آله كه بودند و چه كردند و چه هدفشان بود، از ما چه خواستند.

گویى به تنها چیزى كه فكر نمى ‏شود همین است مسلّم حج ‏بى ‏روح وبى ‏تحرّك و قیام، حج‏ بى ‏برائت، حج ‏بى‏ وحدت و حجى كه از آن هدم كفر و شرك برنیاید حج نیست.» (صحیفه نور، ج 2، ص 229)

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...