بسم الله الرحمن الرحیم

اولین صفت مهریه قرانی بر طرف کننده ی مشکل اشتغال داماد است ان هم به صورت دراز مدت. زمانی که شعیب علیه السلام به موسی علیه السلام پیشنهاد دامادی دادند،ایشان فاقد شغل بودند.اما نوع مهریه مشکل موسی علیه السلام را حل کرد.دلیل مطلب این آیه است:« قَالَ إِنِّي أُرِيدُ أَنْ أُنكِحَكَ إِحْدَى ابْنَتَيَّ وَمَا أُرِيدُ هَاتَيْنِ عَلَى أَن تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ سَتَجِدُنِي إِن شَاء اللَّهُ مِنَ الصَّالِحِينَ:شعيب گفت من می خواهم يكى از اين دو دختر خود را كه مشاهده مى‏ كنى به نكاح تو در آورم به اين شرط كه هشت‏ سال براى من كار كنى و اگر ده سال را تمام گردانى اختيار با تو است

ادامه مطلب :

و نمى ‏خواهم بر تو سخت گيرم و مرا ان شاء الله از درستكاران خواهى يافت »25/قصص

همانطوری که ملاحظه میشود شعیب علیه السلام پیشنهاد می کند موسی علیه السلام هشت سال اجیر او باشد و این به معنی حل شدن مشکل اشتغال موسی علیه السلام است.

صفت دوم مهریه قرانی این است که حل کننده مشکل مسکن داماد است.زمانی که کسی را به عنوان اجیر استخدام میکنند برعهده کارفرماست که مسکن اجیرشده را تامین کند.این رسم الان هم در مناطق روستایی حاکم است.طبق این رسم شعیب علیه السلام مسکن موسی علیه السلام را تامین کردند.چون مهریه او را هشت سال چوپانی قرار داده بود.

صفت سوم عدم تحمیل مهریه بر داماد است.شعیب علیه السلام داماد خودش را در انتخاب مدت هشت سال و یا ده سال آزاد گذاشت.«.. تَأْجُرَنِي ثَمَانِيَ حِجَجٍ فَإِنْ أَتْمَمْتَ عَشْرًا فَمِنْ عِندِكَ وَمَا أُرِيدُ أَنْ أَشُقَّ عَلَيْكَ…: ... به اين شرط كه هشت‏ سال براى من كار كنى و اگر ده سال را تمام گردانى اختيار با تو است و نمیى‏خواهم بر تو سخت گيرم..»

صفت چهارم مهریه قرآنی متناسب بودن آن با شرایط داماد است.زمانی که موسی علیه السلام وارد مدین شدند از جهت مادی در حد صفر بودند ولی از جهت توانایی جسمی و اخلاقی شرایط فوق العاده ی داشتند.«القوی الامین» بودند.مهریه ی تعیین شده با شرایط گفته شده دارای سنخیت بود.لذا امکان پرداخت آن برای ایشان فراهم بود.

صفت پنجم مهریه قرآنی این است که داماد برای پرداخت کردنش هم حال دارد ،هم توان دارد و هم وقت دارد.توانش را دارد چون «القوی الامین» است. وقتش را دارد چون جوان است.حالش را دارد چون مهریه زنش حل کننده مشکلات اوست.

مواردمذکور گوشه ی از معارف قرآن بود که اگر این ها درجامعه ما اجرا شود،قطعا بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.این اوصاف مهریه ی قرانی بود که اصلا قابل قیاس با مهریه ی ایرانی نیست.


به قلم حیدری

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
نظر از: 313 [عضو] 

سلام. با فراخوانی با عنوان برای استادم منتظر شما هستیم. خوشحال می شویم سر بزنید. التماس دعای فرج
_____________________________________________________________
سلام علیکم
ممنونم ازتون
حتما توفیق باشه میام

1392/02/11 @ 20:55
نظر از: زلال [بازدید کننده]

فردا روز پولدار شدن بسياری از دختراست پيشا پيش به همشون تبريک ميگم
_____________________________________________________________
مبارکه

1392/02/10 @ 13:22


فرم در حال بارگذاری ...