رسول مکرم اسلام فقط از منبر و خطابه برای بیان دین اسلام استفاده نمی کرد بلکه در موقعیتهایی از نقاشی با خطوط  استفاده می فرمودند:

در حدیثی از ابن مسعود نقل شده است که پیامبرصلی الله علیه و آله مربعی را رسم کرد و یک خط در وسط آن و خطی بیرون آن کشید و خطوط کوچکی در کنار خط میانی رسم کرد و فرمود این خط وسط انسان است و این مربع اجل اوست که دورش را گرفته و بر او احاطه دارد و این که خارج قرار دارد آرزوی اوست و این خط‌ های کوچک پیشامد ها و بیماری هایند اگر یکی خطا رود این یکی او را نیش می‌زند و اگر این هم خط رود آن دیگری او را می‌گزد.

برای انتقال هر موضوعی می توان از تصویر و نقاشی ونمایش استفاده نمود. به عنوان مثال برای تحریک ذائقه کودکی که به غذا یا خوراکی خاصی میل ندارد می توان استفاده برد.
مثلا با نمایش دادن احساس لذت و بیان لذتی که از آن خوراکی می بریم، یا برای انتقال مفهوم آیه یا حدیث با نقاشی می توان آموزش داد.مانند تصویر سازی از حدیث «الصلاه عمودالدین» با نقاشی خانه ای که سقف آن دین است و ستون های آن نماز و سطح کف خانه ولایت است و در طرف دیگر سقف خانه ای که روی زمین سقوط کرده ،اهمیت نماز به کودک تفهیم می شود. این مفاهیم به صورت تکرار در تمامی رسانه های تصویری ونمایشی موجود باشد؛همانطور که قرآن مسائل کراراً متذکر شده است.

منبع:کتاب نقش هنر

کشف الاسرار ج4 ص 30

موضوعات: فرهنگی  لینک ثابت
آراي كاربران براي اين مطلب
5 ستاره:
 
(1)
4 ستاره:
 
(0)
3 ستاره:
 
(0)
2 ستاره:
 
(0)
1 ستاره:
 
(0)
1 رأی
ميانگين آراي اين مطلب:
5.0 stars
(5.0)
نظر از: معصومه تقی نژاد [بازدید کننده]

بنام خدا
میلاد پیامبر
ابرهای تیره و تاریک جاهلیت سراسر عربستان را فرا گرفته بود.کردارهای زشت و ناروا،فرزندکشی و هرگونه فضایل اخلاقی را از میان برده و جامعه ی عرب در سراشیبی بدبختی عجیبی قرار گرفته بود. گروهی بی نام و نشان و بیابان گرد تهی دست بودند که فاصله ی مرگ و زندگی انان بیش از حد کوتاه شده بود.در این هنگام ستاره ی صبح سعادت دمید و محیط تاریک عربستان با میلاد مسعود رسول گرامی روشن شد و یک ملت عقب افتاده را پی ریزی نمود..طولی نکشید که شعاع این نور سراسر جهان را روشن ساخت و با مبارزه ی قاطع و پی گیریت بت پرستی را که ریشه ی همه ی بدبختی های ان مردم بود ریشه کن نمود و نظام یکتاپرستی را جایگزین ان ساخت و اداب و رسوم غلط را از بین برد و همه ی مردم را بر اساس حق و عدل تعلیم داد و انتقام گری ها،صلح و صفا را از در بین مسلمانان معرفی کرد و زن را از اسارت بدبختی نجات داد و به او شخصیت والای انسانی داد.و همچنین نظام امت و امامت را برقرار ساخت و یک امت واحد را تشکیل داد و همه را در برابر یک دین خاضع کرده و فرمانبردار مطیع یک پیشوا گرداند و بالاخره نوری از وجود ان حضرت به سوی اسمان بلند شد که شعاع ان فرسنگ ها راه را روشن کرد…
تولد پیامبر در عام الفیل در سال 570میلادی و در ربیع الاول بوده و عبدلمطلب برای عرض سپاس گزاری به در گاه الهی گوسفندی کشت و گروهی را دعوت کرد و در ان جشن با شکوه که از تمام مردم دعوت شده بود. نام فرزند خود را محمد نامید، او خواست با این نام در اسمان و زمین ستوده باشد و دیگر نام او احمد بود که مادرش امنه او را به ان نامید.
منبع:کتاب سیره ی پیامبران
معصومه تقی نژاد

1395/09/25 @ 20:57
نظر از: متین [عضو] 
5 stars

سلام .
هفته وحدت گرامی باد .
موفق باشید.

1395/09/23 @ 18:08


فرم در حال بارگذاری ...